Artturi kirjoitti:Ensi viikolle lupailee yli kolmeakymmentä lämmintä! Uskaltaako/kannattaako vehnille ureat ja tautiaineet antaa nyt vielä niskaan, kun kasvi varmaan kärsii kuivuudesta?

Ensinnäkin: onko tautilaikkuja, joista voisi päätellä tautipainetta ? Jos ei nyt ole edes alkua, eivät sääennusteet noin 20 päivää asti ennusta märkiä kelejä, pikemminkin kuumaa korkeapainetta. Ne keltaiset lehdet siellä juuressa ovat vaan ihan kulottunutta, valoa kas ei rehevässä kasvustossa riitä. Ruskehtavat lehdenkärjet tai läiskät ovat helteen ja UV-säteilyn aiheuttamia. Jos suorakylvät tai kevytmuokkaat pahnapuruun, ruiskuta ehdottomasti. Näyttää olevan pakollinen tautiruiskutus vaa'an toisella puolella edullisempiin muokkauskustannuksiin verrattuna.
PItkävaikutteisempienkin tautiaineiden ½-annoksen teho kestää ehkä jonkun kolme viikkoa, eli jos täyttyvä tähkä ei ole saanut laikkua heinäkuun loppuun mennessä, ei sillä sitten enää ole mitään väliä, onko ruiskutettu vai ei. Kuumuus nimenomaan vie satoa, erityisesti tähkän päät muuttuvat valkoisiksi, eli vilja osaa kannibalisoida ylimääräiset jyvät, jotta tulee edes muutama hyvä.
Sun täytyy tutkia maatalouskoulutuksen prujuja, löydät sieltä varmaan "torjuntakynnyksen" ja siihen liittyvät teoriat, ja miettiä itse, tarvitsetko tautiruiskutusta. Urearuiskutuksesta: helteellä kasvuston stressaajana todella on sellainen taipumus, että valkuaissatoa et saa nostetuksi, vaan siirrät vain satoa valkuaiseen. Nyt voisi olla "potenttiaalia" korkeampiin valkuaisiin ilman ureatäpinöintiäkin. Ja kerkiäthän laittamaan sen urean maitotuleentumisasteella, silloin saat eniten valkuaisprosenttia, jos sitä metsästät.
Disclaimer: minä nyt en asiasta sen enempää tiedä, olen ruiskuttanut ureaa eri kasvustoihin parinkymmenen vuoden ajan, nytkin helteellä olen koealoja ruiskuttanut, kasvusto kestää kyllä, mutta on kosteaa järvenpohjaakin. Ruiskutus aamukasteen haihtumisen aikoihin, ilman suhteellinen kosteus yli 70%, lämpötila alle 20. Yksinään ureaa max 40 kg/ha, tautiaineen kanssa max 23 kg/ha , 200 l vettä. Tämä viime vuoteen nähden kuivempi keli on taas niinkö kotikenttää, kesäkuivat on tuttua, esim. vuonna 1993 tai 2006. Polttavan kuivina kesinä on tautiruiskutus aiheuttanut vain ns. fysiologisten laikkujen nopeampaa etenemistä lehdillä verrattuna ruiskuttamattomaan. (Ruskeita pilkkuja ja jopa sormen kokoisia ruskeita kuivalla kelillä kasvavia laikkuja)
-SS-