Ragna Ohran surkea itävyys.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Ragna Ohran surkea itävyys.

Lukematon viestiKirjoittaja tikkat3 » 22 Huhti 2017, 23:47

Viime vuodelle ostin muutamalle hehtaarille uutta Ragnaa että saan siemenen tälle vuodelle. Kaikki aineet vedin kasvustoon mitä pitikin ja kaikki näytti kasvustossa viime vuonna hyvältä. Nyt olen idättänyt laatikossa siemeniä ja itävyys on surkea,n.30 prosenttia siemenistä itää. Paikallisessa k-maataloudessa olin viljamiehen juttusilla ja sanoi että joku muukin oli jo vaihtanut ragnan pois kun ei itänyt. Miten muilla on kyseisen lajikkeen kanssa käynyt? Mulla oli aiemmin saanaa,eikä koskaan ongelmia itävyydessä..
tikkat3
Luokka: yli 100 hv

Re: Ragna Ohran surkea itävyys.

Lukematon viestiKirjoittaja KaleviPP » 23 Huhti 2017, 21:16

Mulla sama juttu Torian kanssa, joka on saman jalostajan, eli Graminorin lajike, oli kanssa sertisiementä, mitä viime keväänä kylvin, tosin mitään tautiaineita en antanut, kun oli ruista esikasvina ja oli kyllä kasvusto päällisin puolin terveen näköistä. Ja puintiolosuhteetkin oli erinomaiset ja varovainen kuivaus, ihmetyttää todella alhainen itävyys 30 %, tosin vielä on yksi satsi itämässä, sen poissulkemiseksi, että olisi itämislepoa edelleen.
KaleviPP
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Don Essex » 24 Huhti 2017, 00:03

Kaikkea on matkan varrella koettu. Arve-ohra idätettiin joskus vasta kylvön aikaan. Itävyys oli 25 %. Hyvin iti kuitenkin pellolla. Toisaalta Kymppi- ohran 50 % itävyys osoittautui mitattua huonommaksi. Itämislepo on todennäköisin syy. Kuitenkin jos syksyllä on ollut vähänkin ihan huomaamatonta tähkäidäntää ennen kuivausta, ei siemen enää uudelleen lähde kasvamaan.

Nyt kun on jo näin myöhäistä, kannattaa heti huomenna lähettää näyte vaikka Eviralle Loimaalle. Siellä osataan kyllä murtaa itämislepo varmasti. Myös isot viljaliikkeet tekevät luotettavia kokeita. Kemikaalein saadaan ymmärtääkseni varsin nopea ja luotettava tulos.

https://www.evira.fi/globalassets/kasvi ... joille.pdf
Don Essex
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viestiKirjoittaja maapakka » 24 Huhti 2017, 22:42

Parina viime vuotena kun olen ottanut näytteen suoraan peltisiilosta ja itävyys on ollut heikkoa. Peltisiilossa kun kierukka ottaa siilon pohjalta niin tavara on vielä talven jäljiltä kuin pakastimesta otettua. Onkohan kylmästä otettu siemen vielä talviunilla eikä idä idätyskokeessa niinkuin lämpimänä varastoitu?
maapakka
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Jari » 25 Huhti 2017, 22:15

Näytettä pitää herätellä pari, kolme viikkoa lämpimässä, vaikka pannuhuoneessa tai ihan vaan tupaan tuomalla. Suoraan siilosta otetun näytteen itävyys voi olla tai olematta hyvä/huono.

Kaverilla oli Ragnan siementä jemmassa, itävyys surkea. Samoin mulla isossa siilossa Ragnaa Bragen seassa, siis ihan rehuksi tarkoitettua ja kokeilin idättää. Itävyys viikon jälkeen noin 10%, nyt unohtunut käydä katsomassa idätyksiä mutta surkea se on jokatapauksessa. Ragna oli paha pettymys vrt. Brage samoilla pelloillakin, vaatinee raakasti voimaa. Sama määrä millä Brage tuottanut 7 tonnia, ei riittänyt Ragnalle sadekesänä kuin neljään tonniin. Tosin eipä Bragegaan vieressä kovin kummoisia satoja antanut.

Niin joo, Bragen itävyys omissa Tosseissa virallisen tahon idättämänä 95-98%:n välillä, kaverilla samoin lähellä sataa prosenttia. Ragnaa kiusas sateet jostakin syystä, ja itävyydet romahti. Laatu ihan ok. hlp:n puolesta, kaikki mömmöt saaneet :)
Jari
Luokka: >500hv