Hemek BM 650

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Hemek BM 650

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 04 Joulu 2016, 14:19

Minulla on Volvo BM 650 Hemek 1973 metsä traktori olisin kysellyt jos löytyy joku muu jolla on samanlainen, minulla on ollut se noin 18 vuotta korjannut yhtä ja toista mutta varaosat on vaikeaa löytää. Samoin minun ÖSA hakkukone sama juttu ollut 5 vuotta. Koneet ovat vain omassa käytössä ollut ja joka vuosi hakattu vähän.
Lindqvist
Luokka: 50 hv., takaveto

Re: Hemek BM 650

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 07 Joulu 2016, 00:37

Olen viime päivinä korjaillut volvoa ja sain lisätä 2-3 litraa vettä viimeksi kun olin ajamassa mutta semmoinen ei juuri onnistu talvella ja pakkasella mutta sain kaikki ajettua noin 20 kuorma ja otin se kotiin metsästä. Sain kyllä yläpään tiivistesarja mutta kun aukaisin niin se oli vesipumpun ja termostaattikotelon kumihylsy joka oli halki. Mutta otin venttiilit auki vaihtaakseen venttiilikumit niin imuventiilit oli ohuet kuin veitsenterä meni melkein setin läpi laitoin 4 uutta imuventtiiliä ja hion pakoventtilit joka oli vielä paksut. Sitten vaihdoin vesipumpunlaakerit ja samalla kun syyläri oli pois niin vaihdoin nivelristikot öljypumpulle. Se käy nyt kyllä paras mitä se on minulla ollut mutta kyllä korjamista on joka talvi ja tietysti kesällä mitä on kun sillä ei ajeta.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 11 Joulu 2016, 12:34

Onko tällä foorumissa mahdollista laitta jotain kuvaa kun en saanut sitä onnistumaan se antaisi enemmän iloa katsella ja ymmärtää tilanteita. Minun kertomustyyli olen ajatellut että se antaisi enemmän iloa nille jotka tarvitsevat ja haluavat lukea itse olen saanut paljon apua vanhojen koneiden kanssa mm. ruotsin "skogsforumin" lukijolta ja haluan antaa saman avun takaisin sen mitä minä pystyn, auttamalla toisia lämmittä sydäntä.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja dbfi » 11 Joulu 2016, 13:12

Kuvia saa laittamalla linkin johonkin kuvienjakopalveluun tai sitten valitsemalla liitetiedostot ja sieltä liittämällä kuva omalta tietokoneelta (en ole kokeillut miten toimii tableteilla tai muilla).

edit: liite poistettu
Liitteet
Lindqvist.JPG
Viimeksi muokannut dbfi päivämäärä 11 Joulu 2016, 14:17, muokattu yhteensä 1 kerran
dbfi
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 11 Joulu 2016, 13:19

Kiitos dbfi minä koitan jos onnistuu ehkä ne oli liian suuret mb. Ei onnistunut minulla ei ole kuvaa alle 850 kb.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja dbfi » 11 Joulu 2016, 14:20

Kuvien kokoa voi muokata foorumin sallimiin rajoihin. Ulkoisia palveluja käyttäen onnistuu isotkin kuvat. Foorumit ei yleensäkään tykkää isoista liitetiedostoista kun ne vaativat paljon tallennustilaa.
dbfi
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 11 Joulu 2016, 17:34

15042016647.jpg
15042016649.jpg

Sain nyt jotakin onnistumaan tässä vähän kuvia Hemekista ja vähän muuta.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 13 Tammi 2017, 23:28

Täytyy nyt otta tämä BM kun siinä on nimittäin päinvastainen Patuun verrattuna siinä on koura taas niin pahuksen hidas että aina kun meinaa siirtää koura pois kohteesta niin siinä on usein vielä tavaraa kun se ei auennut ei se tietysti niin hirveän kiirusta ole mutta jotenkin se on laiska ja kun se tarvitaan kun lyödään nippu mahan että saa päät tasaseksi ja siinä ei ole sitä voimaa niinkuin Patussa. Ja sitten siinä rotaattori ei ole ympäripyörivä että letkut menee suoraan venttiilipöydastä eikä ole supistusnippoja ja sitten puomin nosto on laiska ja kans kyllä tehoton loppuvaihessa ja se on ykssuntainen sylinteri tulee alas omalla painolla sopivalla vauhdilla. Mutta sen liikkeet ovat muten paljon rauhallisemmat kuin Patulla. Se on Cranab joku 5000 yhdellä jatkolla ulettuvuus 6,5m.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 25 Tammi 2017, 22:12

Olisin pyytänyt vähän neuvoja hydraulipumpusta kuinka suuri pumppu siihen pitäisi vaihtaa CC kun on nykyään ennen l/min en ymmärrä kuinka lukemia käntää että tietää mitä tilaa. Olisi mukava tietää että se nopeus ja voima muuttuisi en saanut mitään tietoa vanhasta vain että oli Linde muistaakseni. Olen erittäin huono hydrauliikkamies.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja ht » 25 Tammi 2017, 22:52

Kerrotaan pumpun kuutiosenttimäärä kierrosnopeudella, saadaan litrat minuutissa.

Esim. 60 cc pumppu ja 1200 r/min

60 cc/r kertaa 1200 r/min = 72 000 cc/min = 72 litraa.

Selventikö yhtään?
ht

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 26 Tammi 2017, 11:33

Paljon kiitoksia ht nyt selvisi vihdoin että yhdellä kierroksella pumppu tuottaa 60 cc ja se kerrotaan kierrosluvulla joka aina on r/min silloin saadaan luku l/min. Olen kyllä miettinyt tota usein kuinka kauan tuo mittayksikkö on ollut käytössä 10-15 vuotta? Se on tietysti tarkempi kuin l/min silloin aina se kierrosluku on epäselvä. Tämä oli minulle erittäin tärkeä saada tietää. Kiitos! :P
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 28 Tammi 2017, 12:08

Löysin kyllä pumpun merkki nyt joka oli Vickers 30VQ28 1A20L sekosin ensin muiden koneiden kanssa mutta tämä nyt on 88,2ml=1200x88,2 =105 L/min ja se ei minun mielestä ole mikään liian pieni pumppu luulen vain että se on kulunut koska painetta ei näissä varmaan ole niin paljon mutta jos saisi virtaukselle jotain tehtyä ehkä imupuolella on jotain tukkimassa.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 03 Joulu 2017, 13:44

Olen miettinyt monta kertaa sitä ett kuinka vaikutta nopeus jos on suuremmat letkut kuormimessa niin kuin tässä Granab 5000 on kaikki letkut 1/2 ja siinä toisessa Patruunassa on 3/8 letkut onko nopeus siittä riippuvainen siis sylinterien täyttö ja tyhjennys jos joku voi sitä neuvoa. Koska minun mielestä letkut ovat aina täynnä öljyä että ei sitä tarvitse suurmman letkutilavuuden täyttää. Ja supistuksia on liittimessä ja venttiilipöydässä. Kerran oli kyllä minulla Ford 6600 nokka pumpulla tankista imupuolella liian pieni letku 40mm joka supisti ja hain vikaa kauan ennenkuin se selvisi 70mm letkulla. Ja Ösassa on turbon ahtopaine joka tuottaa ylipane öljytankissa niin että se pumpun öljysaanti on kyllä äärimmäisen tärkeää. Hydrauliikka on kyllä luonnon laki mutta se on kyllä monimutkainen ymmärtää.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 08 Joulu 2017, 23:23

Nyt on kyllä märkää metsässä olen hakannut noin 50 mottia nyt ja ajattelin ajaa ulos välillä ettei jää lumen alla kun on niin pientä tavaraa ensiharvennus. Ja minulla on ollut ennen kettingit kaikilla neljällä traktoripyörillä mutta nykyään minulla on siinä ukkomestari kaivurin telat jotka toimivat paljon paremmin ja siinä on varmasti ollut telat ennemmin koska ovet on katkaistu ja alapää hitsattu kiinni. Mutta taka pää on ilman vetoa koska on vaihdettu kärry joskus ennen minun aikaa. Mutta sitten on kans traktorin takapyöristä etupyöriin suurella ketju ja rattailla veto ja tänään katkesi taas yhdeltä puolelta ja kun ne on kyllä jatkettu ja korjattu monet kymmenet kerrat. Mutta kun se natisee ja rytisee kun ajaa ja telat ottaa välillä seinään niin on se leikki kaukana. Ja minulla on kyllä niinsanottu ketjupula olis edes vanha pala mistä voisi ottaa joku lenkki.Ja vielä kun se on niin vaikeaa päästä telojen väliin laittamaan ketju päälle ja jatkaa ja se on senverran painava että ei oikein jaksa käsin laittaa päälle ja olin kyllä niin paskanen kun jokapaikka on täynnä mutaa. Mutta tänään ajattelin kyllä olenko täysin terve järkinen kun on metsässä näillä kelillä niin tulin kyllä siihen tulokseen että olen sairas mutta kun se on melkein niitä ainuita tuloja nykyään joka talvella on kun minun korjaamo ja venerakennus on melkein loppunut.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 12 Joulu 2017, 22:31

Se on mennyt hyvin metsässä tähän päivään asti aamulla ensin oli taas ongelmia vetoketjujen kanssa ja tein uusia jatkoja. Ja kun sain sen vihdoin korjattua se rupesi sammumaan ja ilmauksessa tuli veden sekaista polttoainetta jos se olisi tullut tankkiin korkin ympäri. Sain sen sitten toimnimaan ja hain ensimmäistä kuormaa niin oli kanto joka painoi telat vetoketjuihin ja se taas lykkäs ketjut rattaista ja pukesi eturenkaan oli puoli kuoarma ja pääsin laanille hiljaa telat piti renkaan vähän suorana ja taas telat pois ja nostin suuren kiven etupään alle ja kun volvossa minä voin nostaa ja laskea etupää että sain renkaan pois vanteelta ja minulla oli yksi vara rengas ja sisäkumi kotona joka laitan päälle huomenna.
Liitteet
20171212_144316 - kopia.jpg
20171212_145500 - kopia.jpg
Onneksi on vahva rengaskone nosturissa.
Lindqvist