ÖSA FMG 762/280

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Re: ÖSA FMG 762/280

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 07 Tammi 2017, 01:59

Olin sitten saanut uuden vian niitä 50 joka ei nähnyt silmällä nimittäin tietokone joka ojaa toimintoja kourassa ei mene siihen missä valitaan onko sahaketju vaidettu joka tarkoittaa ehkä sama kuin tunnussana. Joudun käynnistämään ja samuttamaan monta kertaa ennen kuin päsen hakkamis tilaan. Ja sitten se vielä aiheuttaa lisää ongelmia se ei nollannut sahaessa vaan laski ensimmäisen tukin jälkeen vain samaa lukemaa joka jatkui kunnes otti uuden puun. Ja semmoista että se jatkaa puun oksimista loppuun asti pysähtymättä. Kun nämä ongelmat syntyy on parasta sammutta tietokonetta ja aloittaa uudestaan. Ja sitten tietysti oli kans yksi tärkeä seikka 43dm 49dm 52dm oli ihme kyllä oikea mitta mutta 46dm lian lyhyt mitta kun tarkistin en tiedä mistä syystä vielä tänä päivänä on sama joudun lattamaan aina 46,8dm ennen kuin on oikea. Olin vaihtanut pituusanturi ei siittä systä vaan se lopetti kokonaan näyttämistä. Ja se oli kun minä ajoin kone tai koura lämpimäksi niin syöttörullat veti mukaanansa koko pituusanturia rullien väliin että letkut vain lensi. Pituusanturi pääsi liian kauas ulos pesästä ja rullissa on hirvittävä voima. Ja sitten vielä se että tukkien apteraus oli uusi opetus että yrittää nähdä että onko ensimmäinen tukki väärä ehkä 3m korkeudella ja tekee siittä sitten kuitupuu ja sitten jatkaa ja saa sitten siittä puusta vain yhden tai kahden tukin. Tukkien latvaläpimitta kans reistailee ja se ei saanut oikein se 16 – 17 cm piti aina jättää se 19 cm se tietysti ei ole niin suuri ongelma sen voi tietysti mitata pinossa mutta se teettää paljon ylimäräistä hommaa. Silloin oli vielä pinomittaus mutta nyt on vain tehdasmittaus. Ja sitten oli kans pinomittauksessa se hyvä puoli että sai rahat tilille nopiammin joka teitysti oli se tärkein juttu. Mutta oli kans se homma että latvapuoli aina etupuolelle ja tasain että sai ne mitattu mutta kun sahaat mottorisahalla niin kirjoitat aina tukkikynällä että 46 esm. Mutta koura ei kirjoittanut mitään piti aina mitata ne pinossa ja silloin kirjoittaa mitta siihen. Moto ja pinomittaus evät oikeen toimineet silloin, moto ja tedasmittaus on parempi ja saa vielä laittaa latvat sikin sokin eikä tarvitse kirjoittaa mitään.
Lindqvist
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 12 Tammi 2017, 02:59

Oli nyt mennyt vuosi siittä kun ostin koneen ja oli tietysti tullut kokemusta menneestä ajasta. Oli ollut raskas talvi vaimon menettäminen ja kahden talon myyminen että sai velat maksettua helpottunut tavallaan mutta enhän minä näin halunnut vanheta jopa raamisahan minun piti purkaa ja ottaa palasina mukaan sen pystyttäminen kesti melkein 3 vuotta. Tuli vähän mieleen Karjalan evakot joka piti jättää kaiken elämäntyön ja aloittaa nollasta uudestaan. Mutta tykkään koneista ja haluan olla yrittäjä aion kyllä pystyttää raamisan udestaan. Ösa sai pienen kesä loman mutta syyskuussa siirsin sen taas metsään se oli ensiharvennus ja silloin sain taas merkillisiä ongelmia vaikutti niin kuin pumppujen kuormitus säätö ei toiminnut kone sammui tietyistä liikkestä ja jopa letku rikkoja. En silloin tiennyt mitä minä tänään tiedän samasta ongelmasta pumppuja ohjaa kaksi magnettiventtiiliä joka oli jumissa ja sen takia paine oli täysillä ja tänä vuonna oli vastavanlainen ongelma mutta päinvastainen liian vähän tehoja sen takia minä löysin vian kun olin pessyt hytin alla ja vesi oli jäätynyt ettei magnettiventtiilit liikkuneet. Ajattelin usein että Ösa kaltainen kone oli halpa ja kukaan ei halunnut ostaa sen romutettavaksi koska sen osat olisi ollut epäkuranntisia myydä, tietysti on semmoisia osia joka on muissa koneissa mutta purettuna varaosia täytyy saada myytyä muuten ei kannata sentakia minä ajattelin ettei se mennyt kaupaksi ja noita ei ole niin paljon liikenteessä tänään. Tuli pikkuhiljaa talvi taas ja nyt oli kone semmoisella paikalla että minun piti talvella vetää pulkalla polttoainetta ja muuta kun autosta oli 1 km ilman tietä. Onneksi en tiennyt mitä ongelmia talvi vielä teetti.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 13 Tammi 2017, 01:25

Tässä vähän kuvia hytin alta olevat letkut ja hydraulikka pumput ja ajopumppu kone on niinsanottu hydrostaattinen veto = Dieselmoottori pyörittää hydraulipumppua joka sen jälkeen pumppaa öljypainetta hydraulimoottoriin joka sitten mekanisesti pyörittää kardaanit eteen ja taakse aika monimutkainen vetoliina.
Hydraulipumput kaksi kappaletta rivissä ( lauhdutinpumppu poistettu ja peitetty levyllä) hoitaa puolet ja puolet nosturi , kääntö , koura , ja ohjaus myös orbitrolilla.
Elikkä öljyvuotomahdollisuuksia on kyllä ja polttoainetankin lähellä on vielä samanverran letkuja
ja venttiilipöytä.

Forum 5.jpg
Forum 4.jpg
Forum 3.jpg
Forum 2.jpg
Forum1.jpg
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja ht » 13 Tammi 2017, 21:27

Onpas puhtaat vehkeet. Puuttuu vuotoöljy, puuroska ja multa...
ht

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 14 Tammi 2017, 21:25

Se oli mukava kuulla ht ehkä semmoinen paikka tuo hytin alta jossa letkut ei ehkä rasitu niin paljon kuin muissa paikoissa. Ja sieltä on vuodot saatu eliminoitua tällä hetkellä. Ja seillä on vaikea löytää paikka mistä vuotaa jos vain tippuu vähän. Mutta on kyllä vaatinut paljon surullisia hetkiä saada se tuohon tilaan. Ja hanskoja ja vaatteiden pesua välillä koko mies pestä kun sinne täytyy ryömiä ja kun luulet että letku on tyhja niin sieltä tulee varmasti joku kahvikupillinen hiahan.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 20 Tammi 2017, 22:32

Olin nyt sitten semmoisessa paikassa siis missä piti kulkea muiden metsien läpi missä ei ollut mitään varsinasia kulkureittiä vain pakkasen tekemät tiet. Oli ollut pitempi jakso kylmää että homma onnistui hyvin. Mutta Ösa tiesi kans koska oli pahin paikka mennä rikki ja niin siinä sitten yhtenä aamuna kun piti aloitta hakkuut niin moottoritilasta tuli suuri suuri höyrypilvi ja päättelin heti että nytt on kyllä ollut liian vähän pakkasnestettä että syyläri olisi varmasti jäässä. No niin ei näköjään ollut kun olin sammuttanut koneen ja käynnistin uudelleen niin heti puhalsi samalla lailla vaikka oli käynyt vain 3 sekuntia. Meni sitten homma kyllä vähän vakavaksi kun ajattelin että ei täällä metsässä ei voi olla totta mutta niin vain oli. No sitten vain ajattelin että täytyy vaihtaa se sitten ei muukaan auta. Nostin konepeltiä sitten ja ajattelin että alan purkaa mitä minä saan nyt sitten niillä työkaluilla mitä hytissä oli mukana. Sain ensimmäisenä päivänä purettua siihen asti kun kannenpultit piti aukaista kylmää oli tullut jo kun pakkasta oli noin -15 astetta. Tulin sitten taas seuravana päivänä ja pulkka oli täynnä työkaluja ja minulla oli enemmän vaatteita päällä. Kolme eri hanskaparia ohuet paksummat ja yhdet puhtaat pussihanskat lämmitystä ja reissua varten. Olin yksin joka tietysti mulle aika normaalia nuorimmat pojat vielä koulussa ja omissa touhuissa niitähän on vain viisi että en pyytänytkään niitä mukaan kun ei niiden tarvitse kärsiä että nillä on hullu isä. Mulla semmoinen sairaus että ”ei tartte auttaa”. Sain kannet poisnostettua kun laitoin lyhyt kettinki niin jaksoin justinsa nostaa kun seisoin jalalla toisen kannen pällä. Ja sain ne sitten lopulta maahan ja tutkin ja eihän siellä mitään vauriota ja aloin epäillä että on joku syl.putki halki mutta kun ei öljykään ollut harmaa. Ei tuntunut hyvältä tilasin metsästä uudet syl.tiivisteet ja aloin putsata valmiiksi huomiseen. Tulin sitten taas seuraavana päivänä tiivisteiden kanssa ja pakkasta oli aamuisin -18 astetta ja rupesin siirtelemään kansia ensin renkaan pälle ja sitten askel kerralla TD 71 koneessa on tiivisteissa paljon pieniä kumirenkaita että ei voinut sählätä nostamisen kanssa . Olin tullut aika likaiseksi kun nostaa paljon mahalla ja siinä kulki kans semmoinen yleinen hiihtolatu jossa oli aika vilkasta ja kun on ystävällinen ja tervehtii muita niin naisia kun tuli ja näki minut niin luuli varmaan että paholainen siellä varmasti touhuaa paskainen naama ja punainen niin ne heti lisäsivät vauhtia eivätkä uskaltanut katsoa taakse. Olin seisonut koneen rappusilla monta päivää nyt ja kylmää oli ja selkä rupesi reistailemaan. Ja sain sen sitten kasaan kahdessa päivässä ja kun piti käynnistää että sai kannet jälkikiristää niin tuli se mitä pelkäsin kolmen sekunnin kulutta vesi lensi syyläristä. Sitten minulle välähti että koneessahan on kans kompura ja hyvät lukijat kompuran kannentiiviste oli mennyt. Ja ha ajattelin puumeis kun olen niin veistin kaksi puutappia millä pluggasin kompuran jäähdytysletkut ja käynnistin uudestaan ja homma oli hanskassa kone toimi taas ja en kironnut yhtään ajattelin vain että on se hyvä välillä vaihtaa kannentiivisteita varsinkin metsässä ja ei ollut edes hyttysiä. Joskus ihminen erehtyy. Ajoin vuoden ilman kompuran jäähdytystä. Illalla lämmitin saunan ja tulin taas puhtaaksi. Elämä opettaa.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja dbfi » 20 Tammi 2017, 23:27

Lindqvist kirjoitti:Ja ha ajattelin puumeis kun olen niin veistin kaksi puutappia millä pluggasin kompuran jäähdytysletkut ja käynnistin uudestaan ja homma oli hanskassa kone toimi taas ja en kironnut yhtään ajattelin vain että on se hyvä välillä vaihtaa kannentiivisteita varsinkin metsässä ja ei ollut edes hyttysiä. Joskus ihminen erehtyy. Ajoin vuoden ilman kompuran jäähdytystä. Illalla lämmitin saunan ja tulin taas puhtaaksi. Elämä opettaa.

Tähän asti on ollut mukavaa vaihtelua foorumin juttuihin mutta tässä kohtaa meni uskottavuus tarinaan. Ei kai kukaan voi olla kiroilematta tuollaisten vastoinkäymisten kanssa. Kyllä itse osaan ärräpäät pienemmästäkin kiusasta niin miksikäs ei muut osaisi samaa. :oops:
dbfi
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 21 Tammi 2017, 00:42

Toppackning3.jpg
Toppackning 2.jpg
Toppackning 1.jpg
Ehkä pikkuusen kiroilin mutta tavallaan helpottunut että ei ollut syl putki halki. Tässä vielä vähän kuvia joka minä otin mun kirjoitukseta Skogsforumista.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 25 Tammi 2017, 00:42

Samana talvena oli vielä paljon ongelmia ja se kiroileminen autta joskus mutta olin kerran vanhan sotaveteraanin kanssa metsässä viikon ajmassa ja silloin oli kans paljon ongelmia ei minun kone vaan hänen koneen kanssa mutta näin silloin että minulla oli pitkä tie vielä miten tulee kestää ongelmat ilman kiroilemista ja yritin ottaa siittä esikuva. Mutta kyllä minäkin olen heittänyt työkaluja ja huutanut rumia. No se sittä. Tämän kannentiivisteen jälkeen tuli taas polttoaine ongelmia ja minun piti löytää Boschin käsipumppu takaiskuventtilit mutta kaikki vain puristelivät päätä että liian vanha laite mutta löysin yhdestä mersuliikkeestä vanha varasto joka maksoi 5€ ja poistuin hiljaa tiskiltä antaen tilaa nille oikeille asiakkaille jotka maksoivat 5000€. Ja sitten kasasin pumppua ties moenko kertaan mutta nyt on sitten toiminut ilman ongelmia. Sitten pysähtyi pituusmitta ja tukkia tuli jonkun verran ja piti apteerata silmällä ja se oli kyllä hankala olin vaihtanut pituusanturia mutta ei auttanut vika oli HHMssä Harvester Head Module niminen laatikko mutta olin ruuvannut niin paljon jo sinä kevättalvena ett piti kyllä vain hakata nyt että sai sen päätökseen ja pipariksi meni kyllä sekin talvi ja harmitti niin pirusti kun rahaa olisi tarvinnut, rupesi sulaa että piti lopetta että pääsi takaisin muiden metsien läpi ettei tullut uria.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 01 Helmi 2017, 23:33

Otin sitten kotiin tultuaan auki kouran kansi ja rupesin tutkimaan HHM modulia se oli siihen asti ollut kiinnitetty kahdella remmilla ja nippuseteillä ja se oli hölskinyt edestakaisin ja se painaa kyllä 4-5 kiloa. Mitään kiinnityspaikkaa ei oikeastaan enää ollut ja tein sitten laattaraudasta tukevan kiinikkeen jonka hitsasin runkoon kiinni. Se on aina vaarallista hitsata ja pitäisi kyllä kytkeä pois kaikki johdot mutta en tehnyt niin. Minun mielestä paras tapa on katsoa että maadoitus on aina mahdollisimman lähellä hitsauspistettä ja samassa materiaalissa. Nyt kiinnitys on kyllä kestänyt. Sitten tarkistin uusi vika joka oli tullut ei syöttörullat vetäneet eteen vain taakse ja siinä minä jouduin asentamaan vipukatkaisija ja johto hytistä kouraan muuten se toimii kaikki CAM systemillä eli johdoton systeemi mutta nosturia pitkin menee kyllä noin 20 napainen mutta niistä vain kuusi käytössä 3+ 3-. Ja sitten vielä kun se ei nollannut niin kaikki voi liittyä siihen ongelmaan saha kotona anturi ,pituusanturi ja syöttö eteen. Mutta kun uusi HHM maksaa monta tonnia ja sen vaihto ei vanhassa laitteessa ei vain niin soviteta voi olla muutakin. Mutta vipukytkin toimi kyllä mutta samanaikaisesti piti painaa originaalinappulaa että proportionaaliventtiilit lisäisivät voimaa tarvittaessa. Ja suurin ongelma oli tietysti että voi ajaa tukki sahalaippaan joka piti ruveta katsomaan aina että saha meni ylös asti. On toiminut nyt hyvin. Mutta minun mielestä täytyy itse löytää ja korjata viat niin tuntee koneen paremmin vaikka tekee tämmöisiä viritelmiä pääasia että kone toimii. Kävin 1975-78 automekaanikon ja autosähkölinjan viimeinen vuosi ja rupesimme siellä justiin käsitellä transistoreita jotka olivat lähinnä lataussäätimissä ja se oli releen korvaja tavallaan. Ja oli kolme puolasia jännitteen säätäjiä jännite,virta ja takaiskureleitä tasavirtalaitteille ja vaihtovirtalaitteille oli kans aika järeät säätimet mutta ne säätävät vain kenttävirran ja on nyt todella pieniä laatikkoja. Mutta 80 luvulla meni jo lujaa eteenpäin silloin ei ollut semmoisia magneettiventiilejä jotka (proportialiventiileja) voitiin säätää oli vain pois ja päälle. Mutta voin sanoa että olin ehkä 10 v urani huipulla ja sitten aika meni ohi. Mutta kyllä koneen ja autojen käyttäjät ovat joutuneet maksamaan koko kehitys. Ja ei minun ÖSA tarvitse lainkaan kaikkea mitä siihen uutena on tehty ja ei omassa käytössä edes tiettokonetta tarvita. Kyllä päivän hakkuut voi silmällä mitata jos tarvitsee. Paras on kyllä pitää molemmat jalat maassa.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 10 Helmi 2017, 22:31

Ja sitten kesällä otin taas monen kuukausien jälkeen taas ÖSA käsittelyyn ja olin aika lailla ahkera koska vikalista oli kyllä vielä pitkä. Lainasin koneen minun vanhimmalle pojalle joka ajaa päivisin metsäkonetta ja hän hakkasi yli 200m3 sillä sen jälkeen hän sanoi kyllä minulle että kuika voit nähdä mitään takaruudun läpi. No en kyllä nähnyt mitään esm. Aurinkoa päin se oli aivan valkoinen Polykarbonattilasi ja yritin hioa sitä kaksi päivää eri aineella mutta ei parempi tuli mutta ei tarpeeksi. Joten tilasin uuden lasin mutta sain vain 8mm paksu originaali oli 12mm että se vähä hölskyi tiivisteissa alussa ja on tietysti vähän heikompi. Oulusta tilasin sen ja ei ollut ihan kallis 250 € 102cmx115cm. Nyt on kyllä ollut hyvä näkyvyys ja taas oli yksi vika vähemmän. Mutta kone jolla on likaset läpinäkömättömät ikkunat näyttää romulta ja päinvastoin taas kunnossaolevalta koneelta. Ja mainitsin ehkä että ostin letku puristus laite ja letkuja taas tein monta. Vuodot ovat kyllä pahimpia ja kun öljytilavuus on 190L niin ei se tartte kumminkaan kauan vuotaa ennenkuin merkkilamput vilkkuu. Ja tietysti olen epäröynyt monta kertaa ja meinannut antaa periksi mutta ei saa erehtyä siihen että myy sen tai vaihtaa pois sen pilkkahinnalla ja luulla että vaihtokone olisi parempi siinä saa aloittaa samallalailla uudestaan alusta. Kyllä tehdastekoinen kone on niin pitkälle kehitetty että kyllä se lopuksi rupeaa toimimaan luotettavasti kun siihen jotain uusii tai korjaa. Ja kun on kans semmoisia laatikoita missä lukee esm. Droppen ja johtoja joka osa loppuu käärettyynä nippuun luulen että se on värimerkkaus tai sitten ketjuvoitelu en ole vielä saanut tietoa tykkään että minulla on mekaaninen hydraulinen ketjuvoitelu ja se toimii. Mutta ei niin vain uskalla otta pois ennenkuin tietää. Ja sitten toinen on telestartti laatikko vebastoa varten ja sitten vielä tämä palosammutinkaasu joka menee hytin alle ja moottoritilaan ja sen sähköt osa poistettu mutta paljon turhaa laitteita jotka evät toimi kumminkaan. Jos joku tietää näistä laatikoista olen iloinen tiedoista.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 25 Helmi 2017, 22:24

Nyt eletään sitten vuosi 2015 syksyllä ja minä muutin minun kotikylästä Skaftungista naapurkylään Henriksdaliin ja minun piti siirtää kaikki koneet ja ÖSA siinä samassa ennen asuin semmoisessa paikassa missä ei ollut mitään lähinaapureita tuli korkeintaan joka toinen viikko joku mopo tietäpitkin ja se oli meren lähellä ja sai touhuta koneiden kanssa rauhassa siellä oli minun Puuveneveistämö missä olin rakentanut puuveneitä vuodesta 1985 noin 112 utta venettä 3m-12m välillä ja korjauksia saman verran ja myös perinteisiä purjeita tein ja möhemmin siinä oli kans autokorjaamo saman katon alla. On ollut tosi raskasta muuttaa meren ääreltä maaseutukylään missä minä nyt ruuvailen koneet. En esimerkiksi tunne yhtään vilja lajia joka pelloilla kasvaa . No nyt ruuvaan Ösa semmoisessa pihassa missä tiet menee molemminpuolin ja olen niinkuin teatterilavalla. Ja ehkä minut lasketaan vähän omituiseksi kylähullu ja eihän kukaan muu täällä tämmöistä touhuaa nillä on uudet traktorit joka vain pinaa nappia ja sitten lähtee. Tiedä sitten kenellä on enemmän kokemusta kyllä elämä opettaa. Jatkan vikalistaa nyt minä tyhjennän polttoainetankin joka kesä ja se on osoittanut erittäin hyväksi koska siihen tulee vuoden mittaan aina paljon roskia ja vettä ja se menee Ösassa suoraan ensiöpumppuun ihme kyllä ei mitään vedenerottimia tai karkeasuodattimia on vain kaksi MP 450 hienosuodattimia olen aina käyttänyt suomalaisia suodattimia minulla on varastossa 140 erilaista suodatinta hyllyssä joka on autokorjaamoajasta ja lisään sitä aina välillä jos tarve vaatii. Polttoaineletkut on melkein kymmenen metriä pitkiä matka kun tankki on takavaunussa ja se on meno ja paluu. Varmaan on haluttu saada paloriski pois hytistä jos se nyt auttaa palossa. Mutta paino takavaunussa ei kumminkaan riitä alussa oli kans kärryn lukko rikki ja jouduin siihen hitsata yhden uuden jarrulevyn tavalliseta 8mm pellistä ja ne on noin puolimetrisiä puolikuuita siinä on kaksi levyä ja yksi oli repeytynyt sitten rupesi kyllä sekin toimimaan aina kun pysähtyy niin käsijarru ja kärryn lukko menee kiinni se auttaa erittäin paljon mutta vasta kun laittaa telat pälle niin paranee sitten ei kippaa niin herkästi. Ja en tosiaan tiedä onko renkaissa takana nestettä mutta tuskin.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 12 Maalis 2017, 21:28

Syy miksi minä tulin metsä riippuvaiseksi oli tietysti puuveneiden rakentaminen ja siihen tavittaava puutavara oli 3m-8m pituisia tukkia käyttäen. Ja jopa vääriä tukkia ja isoja kuusitukkeja juuren kanssa. Ja se tietysti oli alussa ilman koneita niinkuin nyt melkein jokainen on alkanut mutta koneet tuli tietysti pikkuhiljaa. Ja olen tukeista sahannut lautaa joka kevät yli 30 vuoden ajan. Ja niin kuin jokainen joka on sahannut lautaa tietää että siinä on monta kertaa tavaran käsittely ennen kuin lautaa naulataan kiinni niin sen takia halusin joku vaihe nopeutuvan ÖSAn kanssa. Ostin sen 762 kouralla joka on iso Timberjakin koura 62cm paksua puuta, mutta viime vuonna tuli ilmi sen että se onkin 746 koura joka on seuraava pienempi mutta eihän se nyt mitään vaikuta oli mitä oli kun se vain toimii. Ja sitten olin kans viime vuonna ottanut pois jäähdyttimet katosta kaksi hydrauliöljylauhditintä ja sen siirtopumppua lähinnä turhien vuotojen takia ja kun minä katsoin sen niin että en minä hakkaa kesäsin lämpimina vuodenaikoina. Ja kun siinä oli poistettu originaali jäähdyttäjä joka oli moottorinkeulassa niin siinä ei ole lainkaan hydr.lauhdinta. Mutta talvella se ei ole haitannut mittari ei ole noussut kuin 80 asteeseen. Lämpimänä ilmoina menee kyllä yli. Ja se tietysti lämmittää nopeimmin hydraulikka osat ja letkut talvella ja ajan usein vain 3-4 tunnin päiviä en ole viitsinyt ajaa enää pimeällä kun ensimmäisenä vuotena hakkasin rajan yli naapurin puolella ja jouduin maksamaan 10 kantoa pienempää puuta ja oli kyllä vähän hävettävää mennä ilmoittamaan naapurille että se meni nyt noin mutta se menee niin helposti vaikka yrittää olla tarkkana ja pimeys valehtelee paljon. Ja sitten on kans semmoinen homma että niitä tuttuja tulee usein metsään katsomaan ja siinä pelästyy kyllä kun yhtäkkiä ilmestyy joku ihminen tyhjästä voi kaataa puu niiden päälle tai sitten peruttaa päälle kun tulee koneen takana ja kun ne lähtee niin onko ne lähteneet vai ei.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 26 Maalis 2017, 12:57

Niinkuin kerroin aikaisemmin ihmettelin kuinka ketjuvoitelu toimii mutta sain sen tutkittua ja se on melkein mekaaninen ilman sähköä kumminkin se ottaa sahauksesta hydraulisen impulssin joka menee ketjuöljysäiliön alle olevaan mäntäpumppuun niin että joka kerta kuin sahaa niin se pumppaa yhden iskun ketjuöljyä sillä lailla se toimii. Onko täällä forumilla muita TJ 746 kouran käyttäjää olisi mukava saada vaihtaa ajatuksia ja muutenkin olisi mukava kulla jotain että kuka lukee minun ajatuksia. :wink: Olin talvella siirtymässä 2,0mm ketjuun ja laippaan mutta oli yksi tuttava joka oli lopettanut jokunen vuosi sitten ja hänellä oli yli sata käytettyä teroitettua ketjua 1,6 mm joka oli sama pituutta kuin minulla mutta minulla oli yksi piikki rattaassa enemmän hänellä 11 piikkiiä ja minulla 12 niin jouduin rälläkällä ottaa pois vähän laippaurasta että se menisi syvemmälle varsinkin kun laittaa ketjun päälle niin oli vähän lyhyt ja se onnistui oikein hyvin ja se paras oli sain 10 kpl ketjua pari kertaa teroitettu niin melkein uudet 5 € kpl ja vielä 10 kpl laippaa jotka 5 oli heti mahdollista käyttä ja toiset vähän korjausta ja sain ne ilmaiseksi ja hyvin toimineet. Ostin aina ennen mototarvikkeesta Kox nimiseltä firmalta mutta se lopetti toimintansa siellä sai hyvää palvelua nyt on ollut vaikea saada jotain TJ 746 laitteeseen. Ösa on kyllä temppuillut minun kanssa nämä vuodet ja koetellut minua rajusti mutta toivottavasti pietari taivaan portilla kun rivissä ollaan niin tietää sen että sanoo kaikilla jolla on ollut vanhempi mettäkone maanpällä voi astua suoraan sisälle heti :oops: . Ja menin naimisiin uudestan vuosi sitten ja uusi vaimo ymmärtää kyllä nämä mettä touhut mutta hankinnoista täytyy aina valita sopiva hetki kertoa kun on hyvällä tuulella niinkuin tämä letkupuristin ja mainita ettää se oli erittäin tarpeellinen ostaa tulee melkein semmoinen tunne itsekin kun se olisi totta mutta eteenpäin pitää aina ajatella. Mutta sitten on kans yksi asia jonka kanssa pitää varoa You Tube filmit että ei rupee vertailemaan niiden kanssa omaa suoritusta ei kukaan laita epäonnistunutta filmi klippiä sinne vaan ne jotka ovat onnistuneet 100% . Ja kyllä jokaisella filmillä on uudenkarhea kone joka toimii vanhemmissä klipeissä näkyy selvästi samat ongelmat kuin ittellä ja ei kukaan ole täydellinen se joka ei tee virheitä ei yleensä tee mitään. Kyllä jämpti on näin.
Mutta tosiaan vastatkaa ystävällisesti nyt joku. :roll:
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 08 Syys 2017, 21:26

Olin erittäin hämmastynyt kun huomasin kuinka paljon lukijoita oli ollut kesän aikana ajattelin ett onko ollut jotain vikaa siinä sivustossa. Mutta jos se on oikein niin olen erittäin iloinen ihmetyttää vain että edes joku olisi vastannut jotain. Oli mitä oli mutta olin elokuussa siivoamassa vähän tuulenkaatoja trombin jälkeen siinä sen iso tehokkus tulee kyllä hyvin esille minun piti ottaa pois telat takaa ja ketjut edestä että pystyin ajamaan tietä pitkin noin 7 kilometriä koska minulla on siinä liikennevakuutus vaikka se ei ole rekisterissä 260 € vuodessa se maksaa ja sitten on vielä palo ja työvakuutus noin 100 € vudessa. Minulla on nyt taas alkanut se huolto aika koska silloin saa hakata yhden päivän ja ruvata tunnin mutta alussa se oli hakata yhden päivän ja korjata kaksi päivää. Mutta viime talvena se oli hakkuuta kaksikymmentä päivää ja korkeintaan yhden päivän korjauksia. :mrgreen:
Lindqvist

EdellinenSeuraava