Moottorisahan ketjut?

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Moottorisahan ketjut?

Lukematon viestiKirjoittaja maatreij » 20 Joulu 2007, 08:15

Vaihdoin pilkekoneen ja uudessakin on moottorisahan ketjulla katkaisu. Toiset ketjut näkyy kestävän paremmin kuin toiset ja joitakin täytyy viilata useimmin kuin toisia. Toiset ovat pehmeäpiä ja toiset kovempia.
Tilasin nyt kolme uutta ketjua merkkinä Stihl, alkuperäinen on Carlton ja sahassa olen käyttänyt aika paljon Oregonin ketjuja.
Sanokaapa onko niissä eroja ja millaisia, voisi ehkä laittaa äänestyksen, mutta en ole tuohon vaalisysteemiin perehtynyt (kovasti puhutaan noista vaalitarkkailijoista, tulevat vaikka syyttämään korruptiosta)? :D
maatreij
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viestiKirjoittaja O.J. » 20 Joulu 2007, 10:55

Tuttu metsuri kehuu nykyisiä Stilhin ketjuja. Oregonia ei ole ostanut enää vuosiin, vaikka ennen käytti niitä lähes aina.

Itse en osaa sanoa, omat sahaukset sen verran vähäisiä...
O.J.
Luokka: >500hv

Lukematon viestiKirjoittaja tv43 » 20 Joulu 2007, 20:47

Oregonia ja windsoria olen käyttänyt . Carltonin ostin kerran tarjouksesta
, ketju katkesi ekapäivänä ja laippa tuntuu vähän pehmeältä . Paljonhan
niilläkin kait sahataan , liekkö vain huonoa tuuria .
tv43
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viestiKirjoittaja JarJar » 20 Joulu 2007, 20:58

tv43 kirjoitti:Oregonia ja windsoria olen käyttänyt .

Sama täällä. Sekä sahoissa että klapikoneessa ja ei nyt voi mitenkään moittia. Klapikoneessa ketju pysyy terävänä jopa useita pitkiä päiviä, mikäli on vain puut puhtaita.
JarJar

Lukematon viestiKirjoittaja maatreij » 20 Joulu 2007, 21:50

Oregonit tuntuu vähän pehmeiltä, on ainakin helppo viilata m.sahassa. Tulee viilattua lähes joka tankille. Stihlit on selvästi parempia ja kestävämpiä nyt pienen kokeilun jälkeen. Carltonketju oli pilkekoneessa vakiona, liekö sitten halvin? Tosin nyt olen sahannut pilkkeitä ilman teroitusta lähes sata heittomottia terän ollessa tehtaan jäljeltä! Leikkoja on tullut paljon, koska suuri osa on tullut 33 cm:n pituista kalikkaa. Kerran on lentänyt pois, oli varmaan löystynyt, mutta ei mennyt edes poikki. Missä sahoissa noita Windsoreita käytetään?
maatreij

Lukematon viestiKirjoittaja tv43 » 20 Joulu 2007, 22:21

Windsoria saa useampaan sahamerkkiin . Viimeksi oli huskun liikkeessä
kun uusin laipan ja ketjut . Jo -60 luvulla käytin Raketissa (jonsered) .
En tiedä onko missä sahassa alkuperäisvarustus .
tv43

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 23 Joulu 2007, 20:52

Stihli on ominaisuuksiltaan paras ketju moottorisahaan. Huskikin käyttää jotain ulkopuolisen valmistajan ketjuja, mutta stihli tekee itse ketjunsa. Kertaakaan ei ole sahassa stihlin ketju katkennut ja jäykistyneitäkin on ehkä ollut 1 tai 2 n. reilun parinkymmenen käytetyn ketjun aikana vaikka öljyt on yleensä olleet jotain vanhoja vaihteistoöljyjä ja jopa moottoriöljyjä. Sisäänajossa ehkä käytetty sitkostettua teräöljyä.
Hervast

Lukematon viestiKirjoittaja Maalaispoika » 24 Joulu 2007, 00:07

Hervast kirjoitti:Stihli on ominaisuuksiltaan paras ketju moottorisahaan. Huskikin käyttää jotain ulkopuolisen valmistajan ketjuja, mutta stihli tekee itse ketjunsa.

Agri ainakin myy Huskihin Oregonin ketjuja, valmistusmaata ei ole tullut kattottua.
Maalaispoika

Lukematon viestiKirjoittaja Auts » 24 Joulu 2007, 18:21

Maalaispoika kirjoitti:Agri ainakin myy Huskihin Oregonin ketjuja, valmistusmaata ei ole tullut kattottua.

Oregonin paketissa lukee MADE IN CANADA.
Auts

Lukematon viestiKirjoittaja vallukko » 05 Tammi 2008, 16:28

Ostin K- maataloudesta tarjousketjuja, valmistusmaa Canada ja kovasti Oregonin näköisiä. Yksi katksi melko uutuuttaan, jollaista ei ole sattunut kymmeniin vuosiin.
vallukko
Luokka: Puutarhatraktori

Re: Moottorisahan ketjut?

Lukematon viestiKirjoittaja vilkku14 » 05 Tammi 2008, 17:57

maatreij kirjoitti:Vaihdoin pilkekoneen ja uudessakin on moottorisahan ketjulla katkaisu. Toiset ketjut näkyy kestävän paremmin kuin toiset ja joitakin täytyy viilata useimmin kuin toisia. Toiset ovat pehmeäpiä ja toiset kovempia.:D

Jep itsellä ei moista pilkekonetta ole, mutta voisin ehkä kokeilla seuraavanlaista kombinaatiota:

Kovakromiketju

Eli tästä sen verran, että tiedän joittenkin palolaitosten käyttävän tällaista ketjua sahoissaan. Se ei tylsy ensimmäisestä naulasta eikä hiekanjyvästä!
Mutta huonona puolena on myös se, että sitä ei saa teroitettua kuin koneella jossa on timanttilaikka (tai ehkä timanttiviilalla, mutta suosituksena on kone teroitus) !

Olen itse nähnyt kun ketjulla sahattiin konesaumattuun peltikattoon aukko (rimput ja pelti poikki) aukon koko oli jotain 2m x 3m tosin tämän jälkeen terä oli sitten tylsä!

Tätä ketjua saa ainakin hugsvarnan valtuutetuilta myyjiltä ja kyllä rautakauppojenkin pitäisi pystyä tilaamaan kunhan tietävät mistä tilaavat!

Ketjua saa vain metri- tavarana eli se pitää itse jatkaa mukana tulevilla jatkopaloilla ja tietääkseni saa vain 1,5 mn laipan välykselle ( löytyy ainakin 325:na).

Sitten se kaikista huonoin asia hinta on kolminkertainen tavalliseen ketjuun verrattuna

Mutta itse voisin kokeilla tätä jos se vaan laipan puolesta on mahdollista!
vilkku14
Luokka: yli 200 hv

Re:

Lukematon viestiKirjoittaja jiihaa » 07 Maalis 2008, 00:46

vallukko kirjoitti:Ostin K- maataloudesta tarjousketjuja, valmistusmaa Canada ja kovasti Oregonin näköisiä. Yksi katksi melko uutuuttaan, jollaista ei ole sattunut kymmeniin vuosiin.

Mää ostin Keskiseltä jotain Pro Forest ketjuja, aivan Oregonin näköösiä, ku halavalla sai. Tänä talavena meni 2 ketjua poikki ja molemmista katkes tappi. Oppirahat maksettu :evil:
jiihaa

Lukematon viestiKirjoittaja 4 x 4 » 31 Maalis 2008, 22:29

Mistäkähän johtuu että Stihlin ketjusta alkanut lenteleen hampaita. Toinen ketju jo lyhyen ajan sisään meni roskiin kun hampaita oli irronnut tosi paljon. Aikasemmin ei ole Stihlin ketjujen kans ollut ongelmia.
4 x 4
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 31 Maalis 2008, 22:39

Vie ihmeessä viallinen Stihlin ketju takas liikkeeseen ihmeteltäväksi, tuollainen vika kielii karkaisussa olevista ongelmista tms. Ei missään nimessä ole normaalia ja luulen että tilalle saa uuden ketjun jos entinen ei ole ihan loppuunajettu.

Tuommoinen ketju on vaarallinenkin, tiiä minne ne hampaat lentelevät.
Hervast

Lukematon viestiKirjoittaja Cultio » 28 Maalis 2016, 17:26

Mistä oikeasti johtuu kun teräketju vetää vinoon? Ketju on nyt Husqvarnan ja aika uusi, olen teroittanut sitä mallijigillä ja ilman, mitannut hampaat, vaihtanut viilaa, viilannut ja puhdistanut laippaa, kireys on ok. Mitat ovat oikein, 1,5mm ketju ja laippa 18". Rattaat eivät ole liian kuluneet, eikä myöskään ketjun urahampaat. Laipan reunat silmämääräisesti yhtä paksut molemmin puolin, laipan kääntäminen ei vaikuta sivuttaisvetoon. Ei mitään mahdollisuutta osua samaan uraan jos sahaa eri puolilta tukkia.

Sahatessa puree hyvin mutta rupeaa vetämään vasemmalle, ei väliä sahaako ylhäältä vai alhaalta. Hampaat yhtä kuluneet vasemmalle ja oikealle. Kun vääntää ketjua käsin urassa niin se kallistaa aika paljon, mutta niin tekee mielestäni uudetkin.

Voihan sen heittää menemään mutta ärsyttää kun ei tiedä mistä johtuu. Voikohan koko laippa olla jotenkin "väsynyt" ja pehmeä.
Cultio

Seuraava