Mehtäkärryn veto

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Mehtäkärryn veto

Lukematon viestiKirjoittaja nuffi » 09 Tammi 2008, 23:29

Onko kellään kokemuksia hydraulisesta kitkarulla vedosta, riittääkö niissä vääntöä vaikeaan maastoon?
nuffi
Luokka: Puutarhatraktori
 
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Tammi 2008, 23:14

Lukematon viestiKirjoittaja MB TRAC » 10 Tammi 2008, 17:09

Tasamaalla ainakin Hakki jaksaa työntää traktoria, vielä ei ole uskaltanut hakamaan tuulenkaatoja kosteikon yli.
Avatar
MB TRAC
Luokka: >500hv
 
Viestit: 764
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 00:00
Paikkakunta: Anjalankoski

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 11 Tammi 2008, 02:16

Monesti noissa kitkarullavetosissa lie isompi ongelma pyörien kantavuus (varsinkin ns pallorenkailla) ja riittämätön maavara kuin vedon puute kärrissä.

Luulisin että mäkisillä maastoilla ja lumessa vedosta olisi suurin hyöty ainakin pienipyöräisessä kärrissä.
Avatar
Hervast
Luokka: >500hv
 
Viestit: 671
Liittynyt: 01 Touko 2005, 16:45

Lukematon viestiKirjoittaja Valmettimies » 11 Tammi 2008, 18:56

Niin kauan varmaan hyvä kun rullat jäätyy täyteen.
Valmettimies
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 369
Liittynyt: 02 Heinä 2005, 20:44
Paikkakunta: Karvia

Lukematon viestiKirjoittaja sunnuntaifarmari » 11 Tammi 2008, 19:04

Hervast kirjoitti:Monesti noissa kitkarullavetosissa lie isompi ongelma pyörien kantavuus (varsinkin ns pallorenkailla) ja riittämätön maavara kuin vedon puute kärrissä.


Kuinka niin? Onko ne yleensä liian heikoilla renkailla varustettu vai miksi?

Syökö kitkarullaveto muka maavaraa verrattuna siihen, että vetoa ei olisi? Minusta eniten maavaraa vie yleensä mekaaninen veto suoraan pyöriin. Hiljattain näin tehdastekoisen mekaanisella vedolla olevan kärryn niin pienellä maavaralla, että pahaa teki! Ja puoliammattikäyttöön tehty! :shock:
sunnuntaifarmari
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 149
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 01:43
Paikkakunta: Keski-Savo

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 11 Tammi 2008, 20:23

Eiku sitä tarkoitin että itse olen tullut siihen tulokseen että suurempi ongelma perusmallin kuormainyhdistelmässä on pallorenkaan kantavuus upottavilla mailla kuin vedon puute. Yleensä traktori jaksaa vetää kuormat ketjuilla varustettuna jos vain kärri pysyy pinnalla eikä rengas sukella monttuun.
Ja monesti traktorin ja metsäkärrin n. 40 cm maavara käy ennemin riittämättömäksi kuin tulee ongelmia vedon puutteesta. Sitte jos aletaan rypeä akseleita myöten pehmeässä, niin se alkaa olla jo metsätraktorin heiniä. Mäkisissä maastoissa ja syvässä lumessa rämpiessä veto puoltaa mielestäni paremmin paikkaansa. Monesti kotitarvehakkaajan ei kuitenkaan tarvitse mennä moisiin olosuhteisiin koneitaan särkemään. Itse ainakin osaan tarvittaessa myös kieltäytyä jos olosuhteet vaikuttavat siltä että palkoille ei pääse...

Tosiaan jos mekaaninen veto pienentää maavaran olemattomiin siinä ei ole järkeä. 40 senttiä pitäisi olla vähintään maavaraa olipa sitten vaunu millainen hyvänsä.
Avatar
Hervast
Luokka: >500hv
 
Viestit: 671
Liittynyt: 01 Touko 2005, 16:45

Lukematon viestiKirjoittaja TKH » 11 Tammi 2008, 22:10

Yllättävän paljon kärryn kulkua helpottavat telat vaikka vetoa ei olisikaan.Pienet montutkaan ei heiluta kärryä.
Tuli testattua yhtenä talvenalkuna kun rämeeltä ei muuten puita saanut pois,vanhat kaivurin kevyet puolitelat lyhennettynä kärryssä.Siitä mistä traktori meni tuli kärrykin.
TKH
Luokka: yli 150 hv
 
Viestit: 173
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 18:17

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 12 Tammi 2008, 01:40

Mielenkiintoista tietää. Joskus tullut ittellekin mieleen että olisi hauska kokeilla vaikka vanhoilla traktorin ketjuilla miten homma toimisi metsäkärrin telissä, lisäisikö se telin kantavuutta.

Toki yleensä traktorivehkeillä tuollaiset suosavotat joutuu toteuttamaan polkemalla jäljet suojakelillä. Onneksi moisia on todella vähän.
Avatar
Hervast
Luokka: >500hv
 
Viestit: 671
Liittynyt: 01 Touko 2005, 16:45

Lukematon viestiKirjoittaja TKH » 12 Tammi 2008, 09:55

Teloilla saavutetaan se etu että renkaat eivät "hae joka monttua" vaan rullaavat yli.Kantopinta-alahan moninkertaistuu verrattuna pelkkiin renkaisiin.Ketjut auttavat vaan siihen että rengas varmasti pyörii eikä ala kulkemaan latanaa,tästä syystä traktorikuviollinen rengas pyörii kevyemmin.
TKH
Luokka: yli 150 hv
 
Viestit: 173
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 18:17



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

MAINOSPAIKKA