Turbiinikytkin metsään?

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja gragster » 28 Kesä 2010, 13:00

Kierrokset tipahti 1400 kohille. Vissii aika ketuillaa? Mites toi käyttäytyminen nyt sitte muuttuu jos lisään tonne öljyä. Lähteekö matalillaki(600-1000) kierroksilla äkäsemmin liikkeelle? Lähtee nytki jo nappikytkimen kans turhan nykäsemällä paikoiltaan liikkeelle.

Pitäis helkkari saada ajaa jonku toisen vastaavalla turbiinivallulla että sais verrata tuota luistoo. Omaan makuun tuo oma sais ainaki luistaa enemmän tuolla 600-1000 kierroksen välillä ja olla nykystä tiukempi yli 1000 kierroksilla. Lähtee nappikytkintä käyttäes vähä turhan nykästen liikkeelle paikaltaa.

Minkähämoista tuhoo kuumeneminen muute tekkee noille öljyille. Meinaan kerra vanhempi isäntä jätti vaihde pääl ja käsijarru pohjas tuon paikoillee ja rupes jo käry haisoo ulkona ennenkö hoksas. Eipä se toiminta kyllä siinä muuttunu mikskää ja ajettu senki jälkee jotai 1500h.
gragster
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Kesä 2010, 18:22

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja taisker10 » 28 Kesä 2010, 13:38

tu kokeileen pihassa samalainen :)
taisker10
Luokka: yli 150 hv
 
Viestit: 178
Liittynyt: 23 Syys 2007, 20:45
Paikkakunta: loimaa

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Cultor » 28 Kesä 2010, 20:23

Hesator kirjoitti:Still testi määrittää missä kierroksissa turbiini nappaa kiinni.

Testi tehrään: H4 ja ison pikavaihde silmään ja käsijarru kiinni ja täyskaasu pohjaan ja kytkin ylös. HUOM: EI SAA KÄYTTÄÄ 3 SEK. ENEMPÄÄ. kun kytkin on ylhäällä, saattaa sulaa turbiinin tiivistees...

Eikös näissä nykyisissä enää ole "sulaketta" ylikuumenemisen varalta? Joskus takavuosina luin Valmet 872 K:n käyttöohjekirjasta: Täyttötulpassa oleva reikä on täytetty 140°C lämpötilassa sulavalla metalliseoksella, joka ylikuumenemistilanteessa päästää turbiinista öljyt ulos ennen tiivisteiden sulamista.
Avatar
Cultor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 615
Liittynyt: 08 Loka 2005, 20:20
Paikkakunta: Kahden kaupungin välissä

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Hesator » 28 Kesä 2010, 21:00

gragster kirjoitti:Kierrokset tipahti 1400 kohille. Vissii aika ketuillaa? Mites toi käyttäytyminen nyt sitte muuttuu jos lisään tonne öljyä. Lähteekö matalillaki(600-1000) kierroksilla äkäsemmin liikkeelle? Lähtee nytki jo nappikytkimen kans turhan nykäsemällä paikoiltaan liikkeelle.

Pitäis helkkari saada ajaa jonku toisen vastaavalla turbiinivallulla että sais verrata tuota luistoo. Omaan makuun tuo oma sais ainaki luistaa enemmän tuolla 600-1000 kierroksen välillä ja olla nykystä tiukempi yli 1000 kierroksilla. Lähtee nappikytkintä käyttäes vähä turhan nykästen liikkeelle paikaltaa.

Minkähämoista tuhoo kuumeneminen muute tekkee noille öljyille. Meinaan kerra vanhempi isäntä jätti vaihde pääl ja käsijarru pohjas tuon paikoillee ja rupes jo käry haisoo ulkona ennenkö hoksas. Eipä se toiminta kyllä siinä muuttunu mikskää ja ajettu senki jälkee jotai 1500h.


Paljoko sulla on siinä voimaa? Onko vakio?

Nappikytkin helposti vähä nykäsee oli kierroksia tai ei jos paikalta lähetään, tosin kopin etureinasta venttiiliä säätämällä voi lähtöä saara pehmeemmäksi..

Tyhjäkäynnillä ei eroa kauhiasti huamaa, selkeemmin eron huomaa kun o kärry peräsä ja vetää raskasta ni kierrokset laskee alemmas verosa eli ei tartte kepittää niin usein ku vetoalue kasvaa.. Ja matalilla kierroksilla lähtee isommilla vaihteella paikaltaan vähemmällä kaasulla...

Öljyt saattaa palaa ja öljyn ominaisuudet muuttuu.. Ja tiivisteet saattaa lämmitä ja muuttaa muotoaan ja seuraavaksi on katkasuhoito eresä...

Ei noissa mitään sulaketta ole, en o ainakaan nähny mitä muutaman noita purkanu.. Tiivisteet voisi toimia jonkunlaisena sulakkeena...

Varmaan vois 2 resiä kaataa atf-öljyä turbiiniin.. Vois olla aika sopeva..
Hesator
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Helmi 2009, 21:18

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Hesator » 28 Kesä 2010, 21:05

Tuli vie mieleen ku toisilla on jääny vaihe silmää ja menty kaffeelle ni takastullesa on ollu raktori lieskoisa.. Öljyt turbiinissa syttyny muutkin rasvat palamaan...

Joissakin lanttiksissa ainakin noin käyny.. ON tosin muuallakin..
Hesator
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Helmi 2009, 21:18

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Auts » 29 Kesä 2010, 21:18

Saiskohan jälkikäteen tavallisen tilalle vaihdettua turbiinin?
Avatar
Auts
Luokka: >500hv
 
Viestit: 798
Liittynyt: 16 Helmi 2007, 19:47
Paikkakunta: Etelä-Suomi-> Kanta-Häme-> Janakkala

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Sepe » 29 Kesä 2010, 21:39

Auts kirjoitti:Saiskohan jälkikäteen tavallisen tilalle vaihdettua turbiinin?


Taitas mennä myös tankin vaihdoksi. Muistaakseni turbiinikoneissa on pienempi tankin tilavuus... :?:
Sepe
Luokka: >500hv
 
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 20:02

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Murtola_Lasse » 30 Kesä 2010, 00:12

Sepe kirjoitti:
Auts kirjoitti:Saiskohan jälkikäteen tavallisen tilalle vaihdettua turbiinin?


Taitas mennä myös tankin vaihdoksi. Muistaakseni turbiinikoneissa on pienempi tankin tilavuus... :?:

Pitää paikkansa, esim. V 805 tankin tilavuus 180 litraa ja V 855 on 140 litraa.
Murtola_Lasse
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1049
Liittynyt: 17 Joulu 2004, 17:27
Paikkakunta: Marttila

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja gragster » 01 Heinä 2010, 01:13

ihan vakio 95 heppanenha tuo on vaa. pittääpä koittaa josain välis lisäillä vähä ööliä sinne jos paranis.

En kyllä ite ymmärrä miten jotku sen onnistuu jättää vaihde päällä ja käsijarru pääl seisoon. Sehä ulisee ja ähkii ku kituva koira, tai ainaki omaan korvaan ottaa. Kyllä sitä tulee ite ainaki kahtottua se vaihe varmasti vapaalle ennkö päästää siitä kytkimestä mihnkää, oli turbiini tai ei. Noh toivottaa ettei siellä mitää vauriota oo ku kerta toimii.

Onko noissa muute joku ylätäyttöraja mitä enempää sinne ei saa laittaa. Mietein että jos "vahingossa" tulis toiseenki rattoriin turbiini nii saisko siitä tehtyä vähä ylikireen, melkeen vastaavan ku ilman turbiinia? onnistus sitte nuo perunannostotki ym. ku ei vaa luista paikallaa. Vaan parempiha se tiete olis ilman sitä hommata, ei nostokoneeskaa tarvittava 1000-1500 kierrosalue oikee ainakaa tälle nykyselle turbiinivallulle sopinu, hyvä että sai ees liikkeelle.

Tuota nappikytkintä oon joskus meinannu säätää vähä hellemmäks vaan empä oo saanu aikaseks. laitetaampa seki tässä samalla sitte.
gragster
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Kesä 2010, 18:22

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Jari » 01 Heinä 2010, 14:05

Ei liene kummoisia sulakkeita, naapurin 6800 sammui kevättöiden aikaan sammuttimella... Etukuormaajan sovitteen napsui kuulemma pitkään sammuttamisen jälkeenkin ja väristä näki että lämpöä oli saanut ja kunnolla. Ilman sammutinta ois palanut koko härveli. Pellolla lapiorullaäkeen edessä tämä kuumeneminen.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
 
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 11:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Cultor » 01 Heinä 2010, 19:47

gragster kirjoitti:Onko noissa muute joku ylätäyttöraja mitä enempää sinne ei saa laittaa. Mietein että jos "vahingossa" tulis toiseenki rattoriin turbiini nii saisko siitä tehtyä vähä ylikireen, melkeen vastaavan ku ilman turbiinia? onnistus sitte nuo perunannostotki ym. ku ei vaa luista paikallaa. Vaan parempiha se tiete olis ilman sitä hommata, ei nostokoneeskaa tarvittava 1000-1500 kierrosalue oikee ainakaa tälle nykyselle turbiinivallulle sopinu, hyvä että sai ees liikkeelle.

Sen mitä muistan 80-luvun alkupuolella ajamistani metsäkoneista (pari CK:ta, 872 CN ja 872 K), ei niissä nestekytkin mitään luistellut, kulkivat tyhjäkäynnilläkin. Nestekytkin oli niissä minun ymmärrykseni mukaan tasottamassa voimansiirron momenttihuippuja. Olivat varsin kestäviä koneita, etenkin ottaen huomioon maataloustraktorista (Valmet 1100) peräisin olevan voimansiirron.
Avatar
Cultor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 615
Liittynyt: 08 Loka 2005, 20:20
Paikkakunta: Kahden kaupungin välissä

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Hesator » 02 Heinä 2010, 23:26

Cultor kirjoitti:
gragster kirjoitti:Onko noissa muute joku ylätäyttöraja mitä enempää sinne ei saa laittaa. Mietein että jos "vahingossa" tulis toiseenki rattoriin turbiini nii saisko siitä tehtyä vähä ylikireen, melkeen vastaavan ku ilman turbiinia? onnistus sitte nuo perunannostotki ym. ku ei vaa luista paikallaa. Vaan parempiha se tiete olis ilman sitä hommata, ei nostokoneeskaa tarvittava 1000-1500 kierrosalue oikee ainakaa tälle nykyselle turbiinivallulle sopinu, hyvä että sai ees liikkeelle.

Sen mitä muistan 80-luvun alkupuolella ajamistani metsäkoneista (pari CK:ta, 872 CN ja 872 K), ei niissä nestekytkin mitään luistellut, kulkivat tyhjäkäynnilläkin. Nestekytkin oli niissä minun ymmärrykseni mukaan tasottamassa voimansiirron momenttihuippuja. Olivat varsin kestäviä koneita, etenkin ottaen huomioon maataloustraktorista (Valmet 1100) peräisin olevan voimansiirron.


Juu niin ole.. Ck en o ajanu mutta 832 ja 836 ja 838 ja lokomon 909 ja 910 jokka kaikki oli muunninkoneita.. Luulen että niissä öljymäärä ja turbiinin halkasia reilusti isommat mitä mettoissa, ännässäkin jo isompi... Jos aatellaan että 910 painaa 12t teloilla ja ketjuilla ja siihen 12-14t kuormaa niin olisi jo metton turbiini sulaa laavaa siinä kun jyrkkiä mäkiä noustaisiin...

Ei ole ylätäytön rajaa...

Saa tehtyä normikytkinen tuntusen kun kaarat turbiinin täyteen, ei luistele enää, ei ees kireesäkään paikkaa, on 100 sitten..

Tankin joutuu juu muuttaa ja voi olla että pitkärassin ja pääakselin joutuis muuttaa lyhkäsempään jotta sopii pikavaihrepakat laatikon väliin, näin luulisin... Retku vois sanoo tarkemmin jos lukee tätä... Mutta aina rahaa palaa...
Hesator
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Helmi 2009, 21:18

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Cultor » 03 Heinä 2010, 22:06

Hesator kirjoitti:Juu niin ole.. Ck en o ajanu mutta 832 ja 836 ja 838 ja lokomon 909 ja 910 jokka kaikki oli muunninkoneita.. Luulen että niissä öljymäärä ja turbiinin halkasia reilusti isommat mitä mettoissa, ännässäkin jo isompi... Jos aatellaan että 910 painaa 12t teloilla ja ketjuilla ja siihen 12-14t kuormaa niin olisi jo metton turbiini sulaa laavaa siinä kun jyrkkiä mäkiä noustaisiin...

Muunninkoneissa vaihteistoöljy kiertää turbiinissa ja yleensä myös lauhduttimessa. Mezzon turbiini sopivalla öljytäytöllä ja metsäkäyttöön sopivilla välityksillä epäilemättä riittäisi siinä kuin 872 K:ssa. Vaan jos maataloustraktorivoimansiirron ympärille metsäkonetta tehtäisiin, sopivin tarkoitukseen olisi Direct voimansiirto.

Lokomo tai sii FMG 910 ja Valmet 872 K ovat suunnilleen samankokoisia koneita. Ysikympin Clark oli toki huomattavasti parempi käyttömukavuudeltaan ja maastoajossa suorituskykyisempi kuin Valmetin 8+2R mekaaninen vaihteisto. Muuten 910 (-87) oli varsinainen pässi puskemaan suoraan käännöksissä. Suunnittelijalla oli käynyt varsinainen kardinaalimunaus laittaessaan takapään voimansiirtoon no-spin tasauskytkimen.
Avatar
Cultor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 615
Liittynyt: 08 Loka 2005, 20:20
Paikkakunta: Kahden kaupungin välissä

Edellinen


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

MAINOSPAIKKA