Turbiinikytkin metsään?

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja oppipoika » 03 Touko 2010, 23:02

täältä ääni tuolle että sen saa hinattua käymään.
Avatar
oppipoika
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 398
Liittynyt: 12 Heinä 2008, 23:00
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Pasi » 03 Touko 2010, 23:19

Kyllä minäkin veikkaan, että saa hinattua käyntiin. Mutta edellyttää aika suurta nopeutta, jotta turbiinikytkin "pitäisi".
Pasi
Luokka: >500hv
 
Viestit: 521
Liittynyt: 24 Elo 2008, 10:16

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja casella » 04 Touko 2010, 22:25

Joo tällanen pikkutraktori 50-luvulta kuin Porshe ainakin lähtee hinaamalla käyntiin, eikä tarvi olla apumiestä. Naapuri nappas reikäpuomilla porshen etupyörät ilmaan ja siitä vetoja. Traktori jäi käyntiin suurin vaihde päällä turbiini luistaen.
casella
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 54
Liittynyt: 07 Helmi 2006, 22:35
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja 956XL » 05 Touko 2010, 09:33

Hieman aihetta sivuten.... miksi ko. kytkinrakennetta ei ole yleisesti käytössä muissa merkeissä jos sillä on vain pelkkiä hyviä puolia... :wink:
Avatar
956XL
Luokka: >500hv
 
Viestit: 779
Liittynyt: 09 Touko 2005, 21:15

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja retku » 05 Touko 2010, 20:38

ei se kaikille sovi, esim. maailman laiskimmat fiat 100-90 ja case 956 vois olla aika mielenkiintosia ajaa turbiinilla :mrgreen:

no joo... onhan turbiini mones koneessa, vanhat fendtit,case 1455. isot deutsit,ym.
retku
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 486
Liittynyt: 27 Touko 2008, 20:10

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja tonii » 05 Touko 2010, 22:05

massikka135 kirjoitti:
yks kaveri sano että kone pitää katkasta ja ottaa kytkin irti.. just kouluttautunu valtran huoltajaks tiiä sitte mut.. tuliha ton sivutulpanki arvotus selville :D näky ollee vähä ruostetta kehäs...


Kouluttautumisen varaan en paljon laskis.. Enolla hajos (en just muista mikä) anturi N141:sestä takuuaikana.. Kone oli saatava samantien ajoon niin "villin korjaamon" mies tuli laittamaa uuden anturin ja siinä kesti tunti.. Valtran huoltomies tuli sitte tekemään virallisen vaihdon parin päivän päästä, niin ensimmäinen tunti meni pyörän irrottamiseen sun muuhun purkamiseen, toinen tunti vaihtoon ja kolmas kasaamiseen..
tonii
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:05
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja koivumaki » 07 Touko 2010, 19:40

Hervast kirjuutti asian jonka olen todennut,6800 turbiini on todella jäykkä.Aika isolla vaihteella täytyy vedättää jotta luistais 'riittävästi'.
Onhan turbiinilla haittojakin,sen tehonsiirron hyötysuhdehan on aika huono jo 1500 rpm ja alle.Eli vedättämiseen ei oikein sovellu.Tämäkin asia riippuu tuosta öljytäytöksestä.
Avatar
koivumaki
Luokka: >500hv
 
Viestit: 921
Liittynyt: 16 Maalis 2005, 16:02

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Hesator » 07 Kesä 2010, 13:03

Rubinjo kirjoitti:
massikka135 kirjoitti:mistäs tuohon turbiiniin muuten lisätään öljyä ja kuinka paljon koneena Valtra 6400.. kateltiin tänään isä ukon kanssa mut ei muuta keksitty kuin että sivusta olevasta kumitulpasta josta näkee startti kehälle/vauhtipyörälle

Se täyttöaukko on jossain akun alla piilossa. Täytösmäärä tehojen mukaan. Jos ruuvataan pumppua pitää öljyä lisätä. Huoltamolta saa varmaan tiedon määristä. (Siitä sivutulpasta rasvataan hammaskehä.)


Kun purkaa akkutelineen pois niin rungosta löytyy reikä josta saa öljyt lisättyä. Yhteen 6400 ja 6800 oon lisänny ja x105 piti kans lisätä mutta kun linkku niin ei ollu reikää rungossa josta lisätä... Hammaskehästä pyörittelee täyttöreijän kohrilleen ja avaa kuuskolo propun ja kaataa ATF öljyä desistä puoleen litraan kuinka paljon turbiini luistaa..

Olekko tehny still testin? Mikkä oli kierrokset?
Hesator
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Helmi 2009, 21:18

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 08 Kesä 2010, 17:24

Desistä puoleen litraan kuulostaa aika hiton suurelta määrältä. Itse laittaisin kerrallaan maksimissaan desin verran lisää ainetta, mielellään ehkä vain puolikkaan. Jälkeenpäin öljyä on hankala poistaa sieltä limpusta. Letkulla imeminen ei ainakaan ylhäältäpäin onnistu. BTDT.
Avatar
Hervast
Luokka: >500hv
 
Viestit: 671
Liittynyt: 01 Touko 2005, 16:45

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Wesku » 09 Kesä 2010, 19:10

Ohjekirjastahan näkee paljonko enemmän öljyä on isommissa malleissa.
Avatar
Wesku
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 17:50
Paikkakunta: Birkanmaa

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Hesator » 11 Kesä 2010, 21:09

Hervast kirjoitti:Desistä puoleen litraan kuulostaa aika hiton suurelta määrältä. Itse laittaisin kerrallaan maksimissaan desin verran lisää ainetta, mielellään ehkä vain puolikkaan. Jälkeenpäin öljyä on hankala poistaa sieltä limpusta. Letkulla imeminen ei ainakaan ylhäältäpäin onnistu. BTDT.



Niin no, kaikki on tapauskohtasta... Muistaakseni puoli litraa kaaroin 6400 -93 turbiiniin kun still testi näytti 1500 kierrosta ja koneessa voimaa 120-130 välisä ja veretään patun 12md mettäsä isoilla kuormilla... Alle tonnin näytti sen jälkeen...
Hesator
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Helmi 2009, 21:18

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Murtola_Lasse » 11 Kesä 2010, 22:37

Pasi kirjoitti:Kyllä minäkin veikkaan, että saa hinattua käyntiin. Mutta edellyttää aika suurta nopeutta, jotta turbiinikytkin "pitäisi".

Oikein, saa hinaamalla käyntiin
Murtola_Lasse
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1049
Liittynyt: 17 Joulu 2004, 17:27
Paikkakunta: Marttila

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja gragster » 15 Kesä 2010, 20:15

Mikäs tuo still-testi on?
Omassa 6400 -97 turbiinikytkin vallussa tuntuu luistavan ehkä liikaakin. kuormatessa hyvä mutta perunannostokoneen edessä kelvoton, ei pystynyt edes käyttään ku olis tarvinu nii matalat kierrokset nostokoneeseen. Ruiskuttaessaki tuotti hankaluuksia kun ei pystynyt jarrulla kääntämään päisteessä.
Toiseen rattoriin en kyllä laita noista syistä johtuen, jahka uudempaan vaihdetaan. Muuten kyllä tykkään, mehtässä etenki loistava.
gragster
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Kesä 2010, 18:22

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 16 Kesä 2010, 08:50

Viittaisko tuo still testi automaattivaihteistojen yhteydessä käytettyyn stall-speed termiin, eli lienee se kierrosluku jossa kytkin selvästi "nappaa" kiinni ja luisto vähenee oleellisesti.

Tarkkaan ajoonhan se turbiin on tarkoitettu, raskaammissa vetohommissa se ei ole parhaimmillaan. Parhaiten se toimii n. 100 hepan koneessa jossa käytettävissä oleva kierrosalue on suurimmillaan.
Avatar
Hervast
Luokka: >500hv
 
Viestit: 671
Liittynyt: 01 Touko 2005, 16:45

Re: Turbiinikytkin metsään?

Lukematon viestiKirjoittaja Hesator » 25 Kesä 2010, 20:57

Still testi määrittää missä kierroksissa turbiini nappaa kiinni.

Testi tehrään: H4 ja ison pikavaihde silmään ja käsijarru kiinni ja täyskaasu pohjaan ja kytkin ylös. HUOM: EI SAA KÄYTTÄÄ 3 SEK. ENEMPÄÄ. kun kytkin on ylhäällä, saattaa sulaa turbiinin tiivistees... Ja mihin kierrokset laskevat?

Muistaakseni 1000-1100 pinnassa on kierrokset kun suolahesta linjalta tulee..Olisiko tarkka 1040 tai jotain? Joku voi muistaa tarkan luvun...

Ja sen mukaan lisätään öljyä mitä kierrokset näyttää ja mitä koneessa on voimaa.. N-sarjassa pitäs olla jo isompi turbiini isommalla tilavuurella jotta kestää lastutukset...

Mihkä kierrokset putos?
Hesator
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Helmi 2009, 21:18

EdellinenSeuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

MAINOSPAIKKA