Sivu 1/1

Sähkökraani

Lukematon viestiLähetetty: 11 Marras 2009, 09:54
Kirjoittaja rgsleo
Tuot kokopuu risua ja rankaa omast mettäst teen. Omaa ajokalustoa ei viel oo. Kate kun on melko ohut näis töissä, oon miettinny mahdollisimman halpaa. Traktoriks joku vanhempi, n. 60 hp takatuuppari. Läpimäl hytil ja vaihdevivut sivulla, että pääsee turvasaappais sujuvasti ruorin ääree. Aihio kärryy löytys tuolt "kuusen alta". Tommosis vanhois natikois tms. ei hydrauliikka oo kummonen... Ajattelin kuormainta yhdellä kakstoimisella sylinterillä. Puomin nosto ja lasku. Kun tuo hakerisu ei kummosia paina ajattelin teleskooppipuomia. Joutilaasta kolmen kilowatin starttimoottorista synty ajatus, voisko, kevyttä,kuormainta tehdä sähköllä toimivaks!?

Re: Sähkökraani

Lukematon viestiLähetetty: 11 Marras 2009, 12:44
Kirjoittaja vms1
Kait sitä perjaatteessa voi rakentaa kaikennäköistä eli puomin kylkeen mutteri joka kääntyy ja samoiten pystypilariin. Näitten väliin jenkatappia jota pyörittää sillä sun moottorilla nii kaitpa tuo puomi nousee ja sitte toiseen suuntaan laskee. Auton tunkista voi kattoo mallia. Pidä sitten vähän etäisyyttä koekäytössä jos vaikka lujuuslaskelmat ei pidä. :( Helpoin taitaa kuitenkin olla laittaa yks toiminen tunkki millä puomin nostaa ja painovoima hoitaa laskun. Jos haluu käyttää laitetta ulkopuolelta nii vaatii venttiilin ja vapaan paluun tai öljyropun reiästä öljyt takasin perään.

Re: Sähkökraani

Lukematon viestiLähetetty: 12 Marras 2009, 10:40
Kirjoittaja rgsleo
Mahtaa olla iso kitka ruuvitunkis... Tyvelle laittais vaikka peräkärryn navan. Kääntöä varten tolppaa laippa ja pulteil siihen moottorpyörän ketjupyörä.630-ketju kestää melkoiset voimat.Välitys mahd. hidas jotta voimaa. Hämärästi muistan, oliko riukuvammakses joku kääntö ketjul?

Re: Sähkökraani

Lukematon viestiLähetetty: 12 Marras 2009, 11:07
Kirjoittaja Murtola_Lasse
rgsleo kirjoitti:Mahtaa olla iso kitka ruuvitunkis... Tyvelle laittais vaikka peräkärryn navan. Kääntöä varten tolppaa laippa ja pulteil siihen moottorpyörän ketjupyörä.630-ketju kestää melkoiset voimat.Välitys mahd. hidas jotta voimaa. Hämärästi muistan, oliko riukuvammakses joku kääntö ketjul?

Riukuvammaksen kääntö oli hydraulisylinterillä vaijeri välityksellä.