Metsäperävaunut (vetävät)

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Metsäperävaunut (vetävät)

Lukematon viestiKirjoittaja Wallu kuski » 29 Loka 2010, 22:47

Juu olis vähän järeämpi mehtäkärri etsinnän alla. Mekaaninen veto ajovoimaotolla pitäs löytyä.
Vaihtoehtoja olis:
Kesla 12MD
Jysky MD 120
Köntys?

Käyttäjä kokemuksia kaivattas. Käytettyinä todella vähän tarjolla. Mahtaako keneltäkään löytyä vielä jyskyä? Koneviestissä oli juttua kyseisestä kärrystä. Jämerän oloinen, mitä kerran olen tarkemmin tutkinut. Kesla varmasti laadukas (kaikki osat uusia), mutta hinta on uudella todella suolainen. Köntys kinnostais myös, kinnostas nähä muutenkin kuin kuvista. Köntys taitaa vetää vain takimmaisella akselilla, mutta tuo nivelaisa systeemi ois mielenkiintoinen nähdä. Kuormaajaa ei kärryn niskaan tule joten sen puoleen ei tukevuus ongelmaa ole. Kertokaa kokemuksia ja ynnä muuta tietoa jos löytyy...
Avatar
Wallu kuski
Luokka: 75 hv., takaveto
 
Viestit: 98
Liittynyt: 12 Touko 2007, 00:14
Paikkakunta: Kaenuu

Re: Metsäperävaunut (vetävät)

Lukematon viestiKirjoittaja Volle340 » 31 Loka 2010, 20:43

Äsken katselin Jysky perävaunua valmistajan sivuilla. Hinnaksi ilmoitettiin metsävarustuksella 16 200 € Jos tuohon lisätään hyvä kuormaaja 10 000 - 15 000 €? Ja traktori jossa on ajovoimanotto, halvimmat tällähetkellä ilmeisesti 03 sarjan valmetit. Halvimmillaan 7 000 - 10 000 € ? Jos haluaa ergonomisemman hytin niin sitten taitaa halvimmat olla 6000 - sarjan valmetit. Hinta 15 000 - 20 000 € ?

Tästä herää kysymys : minkälaisen OIKEAN ajokoneen saisi esim. 40 000 eurolla?
No vaikka tämmöisen : http://www.nettikone.com/valmet/860/874647 Onhan tuollakin paljon ajettu mutta voittaa metsässä maataloustraktorin 100-0.

Tämä on minun mielipide ja kukanenkin saa olla mitä mieltä haluaa. Kertokaahan muutkin mielipiteenne!
Volle340
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 22:24

Re: Metsäperävaunut (vetävät)

Lukematon viestiKirjoittaja retku » 01 Marras 2010, 12:55

tää on ihme juttu, aina kun joku kysyy metsäperävaunuista tai nosturista niin joku alkaa tuputtamaan metsäkonetta.

eihän maataloudessakaan joka työvaihe liiku omalla moottorilla. ei se ajosilppurikaan välttämättä oo parempi kuin hinattava silppuri vaikka vanha käytetty ajosilppuri olis halvempi.
------------

vollen hinnat on alakanttiin. metsäkoneen saa kyllä 40 000e:llä mutta:

jysky maksaa n.25000e hyvä kärry joka on herkkävetonen tiellä. kesla maksaa 50 000e raskasvetonen tiellä eikä kuitenkaan mikään hirmu vahva.

köntys on hyvä ja iso. itsellä käytössä yksiakselinen 6m kuormatilalla oleva. seuraava kärry on köntys tai jysky...sitte joskus hamassa tulevaisuudessa kun vaihtotarvetta ilmienee.

hyvä nosturi maksaa 25000-35000e.

raktorihan löytyykin jo valmiiksi eli sen ostokustannusta ei tarvi laskea. näillä metsävehkeillähän haetaan usein käyttötunteja kalliille traktorille.
retku
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 486
Liittynyt: 27 Touko 2008, 20:10

Re: Metsäperävaunut (vetävät)

Lukematon viestiKirjoittaja Volle340 » 01 Marras 2010, 18:26

Juu eihän tuo metsäkone ole paras laite joka tilanteessa. Jos palstat hajallaan kilometrien päässä toisistaan niin maataloustraktori parempi. Samoin myös jos ajetaan sivutoimisesti puuta, esim. maanviljelyn ohella. Jos meinaa päätoimista puunajo urakointia niin metsäkone parempi. Tosin tuohon ajokoneen hintaan pitää vielä lisätä lavetin hinta.

Riippuu aivan siitä mihin käyttöön tulee, mikä kannattaa laittaa.

Se on sanomattakin selvää että kyllä se liikku maataloustraktori-kärry yhdistelmällä.
Itselläkin käytössä Valtra 900 & Velsa 85 ja aisalla Patu 597. Kärrystä jatkettu aisaa, ei ohjausta ja traktorissa ei ole mikään mahtava metsäohjaamo ja hyvin puu tulee tienvarteen! :D
--------------------------------------------------------------

Jos palataan aiheeseen niin eikös Jyskyssä ole käytetyt ja kunnostetut NAF:in telit? Muitaakseni Kronoksessa on uudet telit.

Jos itsellä olisi hankittavana mekaanisesti vetävä metsäkärry niin valitsisin Jyskyn. Kehuvat notkeaksi vehkeeksi ja hankintahinnaltaan edullisempi kuin Kronos.
Volle340
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 22:24

Re: Metsäperävaunut (vetävät)

Lukematon viestiKirjoittaja retku » 01 Marras 2010, 20:20

jyskyssä on mekaaninen robson veto. eli rungon välissä perä jonka päissä vetorullat. renkaita puristetaan rullia vasten sylintereillä jotka sijaitsevat telikoteloissa. yksinkertanen rakenne jossa ehdoton plussa on kevyt vetoisuus tiellä.

naf telillä on tehty yksi jysky. sitä saa vetää 30km/h tiellä jos vaan kone jaksaa. ei vielä 100hv koneella liiku mihinkään pakkas aamuna.
uudet mekaanisella telivedolla varusteut jyskyt tulee danan telillä. sama juttu 30km/h.

kronos myös sama, eli ei tie ajoon.
retku
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 486
Liittynyt: 27 Touko 2008, 20:10

Re: Metsäperävaunut (vetävät)

Lukematon viestiKirjoittaja Motor » 01 Marras 2010, 23:47

Niin ja pakko nyt hämmentää tota metsäkonesoppaa vielä silläkin, että yks väärä narskaus sopivasta paikasta tollasesta +20th ajetusta ajokoneesta niin se on toi Jysky jo sillä hintansa tienannut!
Avatar
Motor
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Touko 2005, 00:22

Re: Metsäperävaunut (vetävät)

Lukematon viestiKirjoittaja Cultor » 02 Marras 2010, 22:21

retku kirjoitti:jyskyssä on mekaaninen robson veto. eli rungon välissä perä jonka päissä vetorullat. renkaita puristetaan rullia vasten sylintereillä jotka sijaitsevat telikoteloissa. yksinkertanen rakenne jossa ehdoton plussa on kevyt vetoisuus tiellä.

Tiellä kuorman kanssa rullavetoinen on ylivoimainen muutenkin. Vedon saa kytkettyä vauhdissa, rullat kiinni ja sen jälkeen ajovoimanotto päälle.

Ei kai Jyskyn perässä ole tasauspyörästöä, Nurmen valmisteissa noin 40 vuoden takaa ei ollut.
Avatar
Cultor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 615
Liittynyt: 08 Loka 2005, 20:20
Paikkakunta: Kahden kaupungin välissä

Re: Metsäperävaunut (vetävät)

Lukematon viestiKirjoittaja 6350 » 03 Marras 2010, 09:52

Cultor kirjoitti:
retku kirjoitti:jyskyssä on mekaaninen robson veto. eli rungon välissä perä jonka päissä vetorullat. renkaita puristetaan rullia vasten sylintereillä jotka sijaitsevat telikoteloissa. yksinkertanen rakenne jossa ehdoton plussa on kevyt vetoisuus tiellä.

Tiellä kuorman kanssa rullavetoinen on ylivoimainen muutenkin. Vedon saa kytkettyä vauhdissa, rullat kiinni ja sen jälkeen ajovoimanotto päälle.

Ei kai Jyskyn perässä ole tasauspyörästöä, Nurmen valmisteissa noin 40 vuoden takaa ei ollut.


Eiköhän siellä nyt tasauspyörästö on, lukon puutetta siinä Jysky MD:n KV testissä vaan pahoiteltiin. Rullavetoisessa AWD mallissa (ainakin joissain) on proto Sisun akseli hydraulisesti kytkettävällä lukolla.

Jysky itselläkin hankintalistalla kärkipäässä, jos ajoja ilmenee lisää. Muutenkin oon käyttäny vaativimmissa metallitöissä Heikin (valmistaja) palveluita.

Alkup. aiheeseen: Mites jostain mini brunetista, norcarista tms. katkaistu vaunu?
Avatar
6350
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 249
Liittynyt: 10 Elo 2007, 12:39
Paikkakunta: virolahti

Re: Metsäperävaunut (vetävät)

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 04 Marras 2010, 12:17

Noissa metsäkoneista pätkäistyissä taitaa olla kaikissa sama ongelma, eli pyöriviä massoja on liikaa liikkeellä nopeavauhtista tieajoa ajatellen. Norcarissa tais olla vapautettava nesteveto ? Traktoriyhdistelmä on minusta parhaimmillaan kun siirretään polttopuurankoja tai sahapuita maantietä pitkin, silloin ei pitäis peräkärrin nopeuden olla rajoittava tekijä. Puhtaasti metsäajoon sitten metsäkoneet.

Ittellä ei ole tarvetta vedolle, mut kiehtoisi kokeilla isoja renkaita metsävaunussa. Esim. käytettyjä 14,9r24" tai 16,9R24" traktorin etupyöriä, ei pitäis ainakaan kannokossa jarruttaa niinpaljoa kuin pallorengas.
Avatar
Hervast
Luokka: >500hv
 
Viestit: 671
Liittynyt: 01 Touko 2005, 16:45

Re: Metsäperävaunut (vetävät)

Lukematon viestiKirjoittaja zape » 04 Marras 2010, 18:44

Jos on pikkupyöränmetsärärri ja vetämätön, niin sopivat telat auttaa varsin paljon menemiseen. Kummipoika osti 909 lokomon sekatelat ja laitto 8tn farmakärrin pallorengas telille, tuntu nyt pääsevän täyden kuorman kanssa suolla ja pahoissa kivilouhikossa paljon paremmin, vaikka ei ole kärrissä vetoa. Teloilla saa pienet 400 pyörät leviämään 500 ja mitään muutoksia farma kärriin ei tarvina tehdä. telojen laitto ei ole kummanen suoritus, niitä ei tarte niin tiukalle vetää, kuin vetävässätelissä. Telojen hyöty varmaan, aika sama hydraulirullavetosen vaunun, kun ajetaan kovalla pohjalla, mut pehmeillä telat tuovat lisää hyötyä kantopinnan vuoksi.
zape
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 21:07

Re: Metsäperävaunut (vetävät)

Lukematon viestiKirjoittaja Wallu kuski » 05 Marras 2010, 19:09

retku kirjoitti:jyskyssä on mekaaninen robson veto. eli rungon välissä perä jonka päissä vetorullat. renkaita puristetaan rullia vasten sylintereillä jotka sijaitsevat telikoteloissa. yksinkertanen rakenne jossa ehdoton plussa on kevyt vetoisuus tiellä.

naf telillä on tehty yksi jysky. sitä saa vetää 30km/h tiellä jos vaan kone jaksaa. ei vielä 100hv koneella liiku mihinkään pakkas aamuna.
uudet mekaanisella telivedolla varusteut jyskyt tulee danan telillä. sama juttu 30km/h.

kronos myös sama, eli ei tie ajoon.


Metsäkonetta on kokeiltu, mutta ei tomi meidän ajoissa niin hyvin kuin traktoripaketti.
Tossa rullavedossa vaan se ongelma kun ei voi ketjuja käyttää, mutta miten on telojen laita? Kiinnostas enemmän tuo MD Jysky sen takia... Teli Köntyksestä ei taida kenelläkään olla kokemusta?
Avatar
Wallu kuski
Luokka: 75 hv., takaveto
 
Viestit: 98
Liittynyt: 12 Touko 2007, 00:14
Paikkakunta: Kaenuu

Re: Metsäperävaunut (vetävät)

Lukematon viestiKirjoittaja zape » 05 Marras 2010, 20:21

Oli aikonaan patun kärrissä telatkin, se oli rullavetonen ja niille piti tehdä rajotinketjut, etteivät nouse liijan ylös.Rullat oli alkuperäisestä toisen malliset, kävivät just renkaitten kuvioon. Silti pikkusen telojen sivuketju hinkkasi moottorien suojakotelon pintaan, mut ei tuo kuluna vielä puhki. Ne telat oli vanhat puolitelat ja lopulta purkaantuivat louhikossa ajamisesta. Sitten siiryttiin metäkonekantaan 8)

Missä renkaita levitetään rullista ja toisinpäin, voi siinäkin teloja pitää, mut ne pikkasen löysällä, rulla vasten ja sit kireänä toisessa ääri asennossa.

tuossa olis maalilla ehostettu käytetty versio
http://www.nettikone.com/muu-merkki/rullaveto/816155
zape
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 21:07

Re: Metsäperävaunut (vetävät)

Lukematon viestiKirjoittaja Wallu kuski » 06 Marras 2010, 00:40

zape kirjoitti:Oli aikonaan patun kärrissä telatkin, se oli rullavetonen ja niille piti tehdä rajotinketjut, etteivät nouse liijan ylös.Rullat oli alkuperäisestä toisen malliset, kävivät just renkaitten kuvioon. Silti pikkusen telojen sivuketju hinkkasi moottorien suojakotelon pintaan, mut ei tuo kuluna vielä puhki. Ne telat oli vanhat puolitelat ja lopulta purkaantuivat louhikossa ajamisesta. Sitten siiryttiin metäkonekantaan 8)

Missä renkaita levitetään rullista ja toisinpäin, voi siinäkin teloja pitää, mut ne pikkasen löysällä, rulla vasten ja sit kireänä toisessa ääri asennossa.

tuossa olis maalilla ehostettu käytetty versio
http://www.nettikone.com/muu-merkki/rullaveto/816155


Ei varmaan tyhjää pyöriny renkaat telojen sisässä. Niin ois mutta normi aisalla mieluummin ja ilman rullia...
Avatar
Wallu kuski
Luokka: 75 hv., takaveto
 
Viestit: 98
Liittynyt: 12 Touko 2007, 00:14
Paikkakunta: Kaenuu



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

MAINOSPAIKKA