Sivu 1/1

Sahan laippa

Lukematon viestiLähetetty: 16 Maalis 2011, 17:30
Kirjoittaja Pasi
Hajosi jo toinen laippa tänä talvena. Kumpikin pullistui päästään. Ensimmäinen (Husqvarnan alkuperäinen laippa) kesti noin vuoden, mutta tämä toinen Oregonin valmistama vain vajaat kolme kuukautta. Se on kyllä liian vähän. Syy voi olla kyllä käyttäjässäkin, mutta omasta mielestäni en sahaa niin kaltoin kohtele, että minussa suurin syy olisi. Vaseliinia kärkipyörä on saanut useamman kerran viikossa ja pahimmat pakkaset saha yöpyi lämpimässä. Kestäisikö muun merkkiset laipat paremmin, vai ovatko nekin niitä tuotteita nykyisin, jotka valmistetaan samassa tehtaassa mutta maalataan eri tavalla?

Re: Sahan laippa

Lukematon viestiLähetetty: 16 Maalis 2011, 22:46
Kirjoittaja koneäijä
Itte kuullu semmosen neuvon tohon kärki pyörän rasvaukseen että jos sitä menee kerran rasvaamaan niin sitä pitää sitten rasvata JATKUVASTI koska ennen rasvausta reiät olleet vapaana ja teräketjun öljy päässyt sinne. Vaseliini tukkii reiät öljylle. Eli olisiko syy siinä etttä ei ole saanut tarpeeksi voitelua kun ei öljy ole päässyt sinne. Ittellä kestää laippa n. vuoden ja ikinä en ole rasvaprässiä käyttäny,

Re: Sahan laippa

Lukematon viestiLähetetty: 17 Maalis 2011, 09:07
Kirjoittaja Vesa
Itellä käyttöä sahalla aika paljon ja Oregonin laippa kestänyt jo useamman vuoden. Enkä ole vaseliinia käyttänyt. Pitää vain katsoa että terä saa tarpeeksi öljyvoitelua ja siinä samassa voitelun saa myös kärkipyörä. Ei vaseliinia!

Re: Sahan laippa

Lukematon viestiLähetetty: 17 Maalis 2011, 17:31
Kirjoittaja Cultio
Riippuu vähän missä sahaa; soratien viereiset puut ovat täynnä hiekkaa ja kuluttavat laippaa paljon. Samaten jatkuva koivuklapien lyhennys pihassa vaatii voitelun lisäämistä jolla saa ketjun jäähtymään paremmin kun koko ajan vetää kaasu pohjassa. Alle -15 pakkasessa teräöljy ei oikein tahdo juosta enää, eikä välttämättä jätkäkään...

Itse olen kyllä Husqvarnan omilla sahannut vähintään sata kuutiota tukkipuuta. Kuluneet ketjut ja laipat käytän pihassa ihan loppuun. Jos haluaa laatua ostaa Sandvikin laippoja, mutta itse en näe niin suurta hyötyä hintaan nähden. En tiedä mitä maksavat mutta metsuri-kaveri puhui tuplahinnasta. Stihlin ketjut sitten niin pärjää. :)

Re: Sahan laippa

Lukematon viestiLähetetty: 17 Maalis 2011, 21:36
Kirjoittaja Pasi
Pitääkin kokeilla miten kestää rasvaamatta tai enintään uittaa laipan kärjen joskus teräketjuöljyssä. Tämä onkin ensimmäinen laite, joka pakkauksen päällä olevien huoltoohjeiden vastaisesti pitää jättää rasvaamatta.

Sahaa vasten tuleva rasvareikä ja laipan uran olen säännöllisesti puhdistanut öljyisitä puruista ja samalla kääntänyt laipan toisinpäin. Teräketjuöljyä menee mielestäni riittävästi. Säiliö on melkein tyhjä silloin kun bensiini loppuu. Se on kyllä totta, että vaseliini on sen verran jäykkää ettei notkea öljy vaseliinia mihinkään työnnä ja muistin palaillessa sellainen neuvo/ajatus tosiaan joskus on ollut, ettei kärkipyörää kannata vaseliinilla rasvata. Mutta onko kärkipyörälle tai pyörässä oma öljykavava sahan laipassa? Keskipako voima heittää terän uraa pitkin tulevaa öljyä ulospäin eli pois terästä eikä sisäänpäin pyörän laakerille.

Kävin ohi ajaessani vilkaisemassa sahakaupan laippavalikoimaa. Tarjolla oli Oregonin tarjouslaippa, 22 €, ja Husqvarnan laippa, 39 €. Yllättävän suuri hinnanero. Pitää käydä muutaman päivän päästä toisen kaupungin valikoimaa vilkaisemassa.

Re: Sahan laippa

Lukematon viestiLähetetty: 18 Maalis 2011, 11:20
Kirjoittaja aurauskeppi
koneäijä kirjoitti:Itte kuullu semmosen neuvon tohon kärki pyörän rasvaukseen että jos sitä menee kerran rasvaamaan niin sitä pitää sitten rasvata JATKUVASTI koska ennen rasvausta reiät olleet vapaana ja teräketjun öljy päässyt sinne. Vaseliini tukkii reiät öljylle. Eli olisiko syy siinä etttä ei ole saanut tarpeeksi voitelua kun ei öljy ole päässyt sinne. Ittellä kestää laippa n. vuoden ja ikinä en ole rasvaprässiä käyttäny,

Hieno juttu ettet sanonut että laippa tottuu vaseliiniin ja alkaa vaatimaan sitä.. :D
Oppiaikoina oli kahta koulukuntaa rasvaamisesta ja perustelut tätä tasoa. Kirjaopin mukaan jos oli rasvareikä niin piti rasvata. Itse ei ole tullut rasvattua vaseliinilla vaan putsattua paineilmalla muun laipan huollon yhteydessä. En sahaa nykyään paljoa, yleensä pikku leimikko vuodessa ja muistan yhden kärkipyörän hajonneen. Onhan yksi sottahomma vähemmän.

Re: Sahan laippa

Lukematon viestiLähetetty: 18 Maalis 2011, 11:25
Kirjoittaja oppipoika
Jos käyttää vaselliinia kärkipyörän rasvaamiseen niin se pitää tehdä joka tankkaus kerralla. Kärkipyörän laakerille menee kyllä teräöljyä, sitä on yllättävän paljon laipan uran pohjalla. Menee kyllä laakerille omalla painollaan.

Re: Sahan laippa

Lukematon viestiLähetetty: 18 Maalis 2011, 16:42
Kirjoittaja 956XL
Pasi kirjoitti:Vaseliinia kärkipyörä on saanut useamman kerran viikossa ja pahimmat pakkaset saha yöpyi lämpimässä.

Mitä laatua vaseliini on jota olet käyttänyt?

Re: Sahan laippa

Lukematon viestiLähetetty: 18 Maalis 2011, 19:39
Kirjoittaja Jari
Hölmön kuuloinen kysymys, miksi rasvata kärkipyörää kun sitä ei edes kehoiteta rasvaamaan? Stihlin laippoja ja sahoja ollut reilun parikymmentä vuotta eikä ainoatakaan ole rasvattu, rasvaprässi on kyllä muistona menneiltä ajoilta. Eli Stihlin laippa ja ketju, mikäli sopivat, kestäviä ovat. Kannattaa kokeilla :)

Re: Sahan laippa

Lukematon viestiLähetetty: 18 Maalis 2011, 23:34
Kirjoittaja Pasi
956XL kirjoitti:
Pasi kirjoitti:Vaseliinia kärkipyörä on saanut useamman kerran viikossa ja pahimmat pakkaset saha yöpyi lämpimässä.

Mitä laatua vaseliini on jota olet käyttänyt?


Shellin Retinax EP-2:sta. Sahan mukana tullut vaseliini käytetty kytkimen neulalaakerin voiteluun.

Hölmöltä kuulostavaan kysymykseen saman tapainen vastaus: koska käsketään rasvaamaan. Sekä laipan pakkauksessa että Husqvarna ohjekirjassa.

Aikaisemmin on rasvattu yhtä useasti kuin nykyisinkin, ja laipat ovat kestäneet paljon paremmin. Siinä mielessä hieman epäilyttää, että laatu olisi voinut huonontua.