Valmet 6000 Metsään vai ei?

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja IlkkaTiainen » 30 Joulu 2011, 18:10

Tervehdys

Olen pohtinut uudemman kakkos-traktorin hommaamista metsätöihin. Tilanpito on itsellä pelkästään harrastus, metsää on kuitenkin n. 70ha ja mikäs sen mukavampaa kuin metsätyöt. Aikaisemmin metsä traktorina on toiminut 256 MF. Olen lukenut lukuisilta keskustelupalstoilta, myös täältä että Valmet 6000 sarja on paras metsään. Voisitteko jakaa avoimesti (ne joilla on kokemusta) hyvät ja huonot puolet. Ajattelin hommata tuon 6000 mallin -96

Kiitos jo etukäteen
IlkkaTiainen
Luokka: Polkutraktori

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja maatreij » 30 Joulu 2011, 22:04

6000 lienee aika yleisesti käytetty metsässä, ja siihen sopiva metsäkärry + kuormain.
Itse katselisin jotain peruskonetta esim. 605-mallia. Tuttu metsuri teki sellaisella harvennusta pikkumoton kanssa ja vaihtoi ajon ajaksi sitten motopään tilalle kouran.
505 olisi varmaankin käypänen ja sitten jos suurempaa haluaa, niin 705 / 805, ei tarvitse metsässä turhaa varjella ja homma käy.

Näitä hyviä 05 - sarjalaisia ei vain tehdo olla markkinoilla?
maatreij
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 30 Joulu 2011, 22:06

Ei kun sekaan vaan :D 38 pyörillä, jos kone on vielä etsinnäs, mielellään nappikytkin versio, ei tarvi käännellä tuolia, kun vaihtelet vaihteita. Jos maltat reippaan parivuotta nuoremman saattaisit löytää hitekin, on aivan nami peli, kun kässärikin menee päälle suunnanvaihdosta, itellä semmonen ja tykkään todella, tuoli pyörii "oikeinpäin" eli sulla on ajaessa hydevivut jalkojen välissä saat poikkipäin istuessa käyttää kärryn aisaohjausta, vasemmalla jalalla oppii äkkiä käyttämään kaasua, joskus ehtii metsästä hyvän matkaa tiellekkin, ennen kuin huomaa, että vois käänty nokka menosuuntaan, kun vaihteet menee nappikytkimellä päälle vaikka ei poljinta sotkekkaan. Pidän sen mukavampana vehkeenä metsään, kuin tuon n.nän siinä istuimen kääntö näyttää lähinnä vitsiltä väärän kautta ja muutenkin takkuaa sen apumiehen penkin kanssa, mutta esitteeseen voidaan painaa, että kääntyy se :lol: vaatis ainakin taakseajo laitteet, että sillä viittis metsäs enemmän ajaa ja sit pelti tankin, eli pidetään tuo piha koneena :mrgreen:
Klapikauppias
Luokka: >500hv

Lukematon viestiKirjoittaja bouli » 30 Joulu 2011, 22:29

Klapikauppias kirjoitti:Ei kun sekaan vaan :D 38 pyörillä, jos kone on vielä etsinnäs, mielellään nappikytkin versio, ei tarvi käännellä tuolia, kun vaihtelet vaihteita. Jos maltat reippaan parivuotta nuoremman saattaisit löytää hitekin, on aivan nami peli, kun kässärikin menee päälle suunnanvaihdosta, itellä semmonen ja tykkään todella, tuoli pyörii "oikeinpäin" eli sulla on ajaessa hydevivut jalkojen välissä saat poikkipäin istuessa käyttää kärryn aisaohjausta, vasemmalla jalalla oppii äkkiä käyttämään kaasua, joskus ehtii metsästä hyvän matkaa tiellekkin, ennen kuin huomaa, että vois käänty nokka menosuuntaan, kun vaihteet menee nappikytkimellä päälle vaikka ei poljinta sotkekkaan. Pidän sen mukavampana vehkeenä metsään, kuin tuon n.nän siinä istuimen kääntö näyttää lähinnä vitsiltä väärän kautta ja muutenkin takkuaa sen apumiehen penkin kanssa, mutta esitteeseen voidaan painaa, että kääntyy se :lol: vaatis ainakin taakseajo laitteet, että sillä viittis metsäs enemmän ajaa ja sit pelti tankin, eli pidetään tuo piha koneena

Mä kun kirosin sen hallintalaitteiden puolelta tapahtuvan penkin käännön alimpaan pimeyteen kun kaverin 6400:sta ja mettäyhdistelmää joku vuosi sitten lainasin.
Tosi kökkö kääntyä kun oli tottunut motovarustellussa 115 linkussa toistakautta huomattavasti sujuvammin kääntyvään penkkiin..
Mutta tietysti joo on tuossa kieltämättä hyvä pointti miksi kääntö tehty niin "typerästi", se vaan ei silloin auennut kun 6400:ssakin oli taakseajolaitteet. :D
bouli

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 30 Joulu 2011, 23:00

Mulla on nyt molemmat n ja 6000 sarjan hitekki, ja kyllä tuo n-mallin istuimen kääntö on lähinnä vitsi, tilanne tosiaan muuttuu jos on taakse ajolaitteet ja poistaa tykkänään sen apumiehen penkin, mutta tuo vanhempi käy vakiovarustein metsään aika mukavasti, oon sanonu siitä myyntimiehelle, että sitä ei multa saa vaihdettua uuteen vaikka lupais väliä :lol: oon kai vähä hullu, mutta oon vielä tosissanikin :roll: sopii vaan niin hyvin tuohon hommaansa, enhän mä enää paljoa metsäs aja, mutta on kasalla pinon ja syöttöpöydän välis siinä sillä nakellaan toistatuhatta kiintoa kuitua vuodessa. Niin ja yks ei ollenkaan merkityksetön asia on, että nyt kymmenen vuotta talossa olleena on ainoastaan ajo-ohjelma kerran takuuseen vaihdettu, muuten vain öljyt vaihdettu ja tankattu, ei ole vikoja koneessa ollut.
Klapikauppias

Lukematon viestiKirjoittaja rautalampi11 » 31 Joulu 2011, 22:39

Minulla on valmet 6400 metsäajossa (siis omia hommia). Ei voi kuin kehua. Etenemiskyky metsässä erinomainen kun laittaa etupainoa vielä lisää ja ketjut joka pyörään. Ja ainakaan minulla ei ole risut ja oksat hajottaneet mitään, joskin olen laitattanut kummalekin puolelle kopin alle pienet pohjasuojat herkimpiin kohtiin. Voi ajella ihan surutta risukoissa.

Hi-lock-etuakseli olisi kyllä etu mutta en ole kyllä itse jäänyt pahasti kiinni meidän mäkisiin metsiin tavallisella kitkalukkoetuakselillakaan. Ja tuota penkin kääntöä pidän ihan toimivana. Ja sinällään varmaan aika sama onko kyseessä 6000/6200/6300/6400 varsinaisessa metsäajossa - tehoja tarvitaan muualla. Mutta maantiekuljetuksiin tai joihinkin maataloushommiin tuo 6000 lienee tehoton.

Voin suositella valtra/valmet 6000-sarjaa metsähommiin.
rautalampi11
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Cultio » 01 Tammi 2012, 13:06

Jos olisi ollut irtorahaa silloin olisi pitänyt ostaa se viimeinen Hi-tech vai millä nimellä se nyt mainostettiin, niillähän oli joku kampanja 39900 tjsp ennen kuin N-sarja tuli. Siinä olisi ollut metsäkäyttöön loppuiäksi, noita ei normaalilla huollolla ja ajolla saa loppumaan. Nyt käytettyjen listalla ovat vain aika arvokkaat, jos ovat hyväkuntoisia.

Muistaako joku tarkemmin mi(t)kä malli(t) se oli ja mihin hintaan?
Cultio

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 01 Tammi 2012, 13:58

Muistaakseni 6850 oli se viimeinen tarjous hitekki, mutta hintaa en lähde arvailemaan, niitä aika innokkaasti isännät osti. On tosi namu peli metsäkäyttöön sellaisenaan, mutta käytettynä tahtoo olla kovassa hinnassa ja paljon tunteja, siksi itelläkin on juuri hitekki "pitokoneena" muita voi vaihtaa, mutta tuo pysyy talossa on hommaansa niin sopiva peli, kun metsään lähtiessä vielä pistää ketjut joka nurkkaan ei tarvi oikeastaan miettiä mistä mennään, jos pidättää tulee vielä takaperin pois :roll: yleensä usko loppuu iteltä ennen, kuin eteneminen ja kun kesällä katselee jälkiä mistä on tullu mentyä alkaa epäillä itseään.
Klapikauppias

Lukematon viestiKirjoittaja 3070 E » 01 Tammi 2012, 23:21

50 000 € sis.alv oli muistaakseni.
3070 E

Lukematon viestiKirjoittaja 6350 » 02 Tammi 2012, 08:28

Aika samoilla linjoilla klapikauppiaan kanssa. Vanhan isännän aikana tuli tuo 39900€ pikkuhitekki(6350) ja varmasti pysyy talossa niin kauan kun maa/metsätaloutta harrastellaan. Toista konetta voi vaihdella, eikä merkilläkään niin väliä.
Alkup. aiheen 6000 oli varmaan se nettikoneessa ollu vihreä, liekkö aloittja siitä kauppoihin päässy?
Ei ollu hinnalla pilattu (15 000€ sis.alv) turbiini, rättirenkaat, dps yms. Meni nopeasti.
6350
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viestiKirjoittaja IlkkaTiainen » 02 Tammi 2012, 12:34

6350 kirjoitti:Aika samoilla linjoilla klapikauppiaan kanssa. Vanhan isännän aikana tuli tuo 39900€ pikkuhitekki(6350) ja varmasti pysyy talossa niin kauan kun maa/metsätaloutta harrastellaan. Toista konetta voi vaihdella, eikä merkilläkään niin väliä.
Alkup. aiheen 6000 oli varmaan se nettikoneessa ollu vihreä, liekkö aloittja siitä kauppoihin päässy?
Ei ollu hinnalla pilattu (15 000€ sis.alv) turbiini, rättirenkaat, dps yms. Meni nopeasti.

No niinhän siinä kävi että sehän meni ohi, en kerenny edes kattomaan. Se oli se nimenomainen vihreä.
IlkkaTiainen
Luokka: Polkutraktori

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 02 Tammi 2012, 14:16

Saattaisin kiinnostua 6100 mallista 6000 enempi jos olisin metsään konetta hankkimassa. 3T vois mennä pikkukierroksilla pörryyttelyssä vähemmällä aineella kuin vaparinelonen ?

Entinen kone oli -95 6300 hitrol, hyvin sillä pärjäsi metsässä ajellessa vaikka oli kitkalukkoakseli. kun oli 24" pyörillä niin etuakseli kallistui riittävästi ja pito säilyi hyvin. Tähän tehtiin kaverin kanssa (lähinnä vierestä seurasin) nappikytkin. Toimi samalla periaattella kuin alkuperäinenkin, käyttövoima ryöstettiin ennen matalapainepiirin lohkoa ja paluupiirin kuristuksella säädettiin toimintanopeus. Toimi asiallisesti turbiinikytkimen kanssa.
Hervast

Lukematon viestiKirjoittaja Valmettimies » 04 Tammi 2012, 23:49

Onhan noi 6000- ja 8000-srj koneet hyviä mettäajos, kun on iso hytti jossa penkki pyörähtää kivuttomasti ympäri. Rankaat sain olla joko 18.4-38 tai 20.8-38 tai vastaavan korkuset niin jää mukavasti maavaraa. Meillä mettäajos on 8400 ja etukuormainkoneena 6300, molemmat tuntuu olevan perus varmoja koneita, jos tuolla 6300 joskus ruvetaan ajaan mettäs on sinne hankittava korkeemmat renkaat nykyiset 16.9-34 on mun makuun liian matalat.
Valmettimies

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 06 Tammi 2012, 18:44

Kyllä sillä hakevärkkejä ajalee...piti käydä kokeilemas ja etsimäs tuulenkaatoja näin pyhäpäivän kunniaksi, märkiäpaikkoja vain tahtoi olla, onneksi ei tullu jatkokarikat mukaan :lol:
Kuva0019.jpg
Klapikauppias

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 06 Tammi 2012, 19:24

Hervast kirjoitti:Saattaisin kiinnostua 6100 mallista 6000 enempi jos olisin metsään konetta hankkimassa. 3T vois mennä pikkukierroksilla pörryyttelyssä vähemmällä aineella kuin vaparinelonen ?

Entinen kone oli -95 6300 hitrol, hyvin sillä pärjäsi metsässä ajellessa vaikka oli kitkalukkoakseli. kun oli 24" pyörillä niin etuakseli kallistui riittävästi ja pito säilyi hyvin. Tähän tehtiin kaverin kanssa (lähinnä vierestä seurasin) nappikytkin. Toimi samalla periaattella kuin alkuperäinenkin, käyttövoima ryöstettiin ennen matalapainepiirin lohkoa ja paluupiirin kuristuksella säädettiin toimintanopeus. Toimi asiallisesti turbiinikytkimen kanssa.

Mitä tekemistä etuakselin kallistumisella on noitten pikku pyörien kanssa? Kyllä mulla ainakin noi 28 lenkkarit kallistelee ihan akselin rajoittimiin saakka, mutta kyllä metsä ajos iso pyörä on ehdoton etu, mulla oli joskus 705, 34/24 rullilla ja noissa 6000 sarjaisis en ole enää samaa virhettä päästäny käymään, tuolla neljällä tuumalla on uskomaton vaikutus, se kun ei mene joka koloon ja vetopintaakin on vähän enemmän, renkaiden koosta ei metsään saa tinkiä.
Klapikauppias

Seuraava