Valmet 6000 Metsään vai ei?

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 07 Tammi 2012, 02:03

Etukuormaajan kanssa ja silloin kun renkaat laitetaan kääntymään maksimiinsa tulee 28" pyörillä eteen oskilloinnin rajoittaminen. Myös lokasuojat vievät liikennemallissa oman pienen tilansa.
Mezzossa 24" pyörillä sai akseli keinua rajoittamatta, tärkeä ominaisuus kitkalukkoakselissa. (jota en sinänsä pidä huonona varsinkaan ketjujen kanssa)

Ittellä on tuommoisen Hakkikärrin edeltäjä. Jos ei traktorin pyörä sukella, niin peräkärrin pallorengas osaa sen taidon...
Avatar
Hervast
Luokka: >500hv
 
Viestit: 671
Liittynyt: 01 Touko 2005, 16:45

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 07 Tammi 2012, 02:10

Saattaa olla, itellä ei ole koskaan ollu etukuormaajaa tuollaisessa keskiakseli vallussa, kun ei se nyt muutenkaan oikein siihen hommaan ole kelvollinen peli (vaatii ainkin takapainon lähes hommaan, kuin hommaan). Ilman kuormaajaa se saa kyllä keinua vapaasti, kääntösäde on kyllä rajoitettu, juuri ketjujen takia, ettei sivupellit lähde lentoon. N-malliin laitoin käännön heti niin suurelle, kun rajoittimet antoi myöden ja siinä on joustavat lokasuojat. Tosin kejujen kans otan aina tuosta 6000 sarjaisestakin lokarit pois ja etuketjut on todella löysällä, takana noilla 18.4/38 pyörillä ne pitää olla aika kireällä, tänäänkin niitä vielä kiristin, kun alkoi vähän yli, 30 vauhdis hakata, mutta kyllä ne siitä tasaantuu, kun muutaman kerran ottaa löysät pois. Jep kärry osaa sukeltaa, sitä tuossa juuri tarkoitin, kun mainitsin, että onneksi ei jatkokarikoita, mulla on siihen kahdet jatkot tie kuljetuksia varten, mutta näillä keleillä ei tarvi vielä ees ensimmäisiä, kun pohjaa ei ole, vesi tuli monessa paikassa pyörän jälkeen.
Klapikauppias
Luokka: >500hv
 
Viestit: 705
Liittynyt: 17 Syys 2008, 21:10

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja Valmettimies » 07 Tammi 2012, 18:33

Meillä tuli etukuormaajan mukana rajotinpalikat akselille vaikka onkin 24 renkaat, en tiä onko ne tarpeelliset, mutta ei ne oo haitannukkaa kun ei tuolla kuormaajakoneella oo mettäs rymisteltykää.
Valmettimies
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 369
Liittynyt: 02 Heinä 2005, 20:44
Paikkakunta: Karvia

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 08 Tammi 2012, 13:32

Alkoi sen verran vaivaamaan, että käivin katsomassa, niin tuossa n-ssä on tehtaanpaappa laittanu sellaiset valu topparit etu akselille, niitä vaan ei juuri näe sieltä kuormaimen sovitteiden takaa ja todennäköisesti akseli ottaiskin sovitteisiin kiinni jos ei noita olisi, mutta siinä koneessa on kans yks ja sama miten akseli pääsee heilumaan, kun ei taida paljo maastoon meillä päästä, melkein tekis mieli sanoa, että jos sen metsässä näkee, niin ratista on loppunu kierrokset :lol: turha toki vannoa "ikänänpäässä" ei ole vielä koskaan käyty :roll:
Klapikauppias
Luokka: >500hv
 
Viestit: 705
Liittynyt: 17 Syys 2008, 21:10

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja jk » 08 Tammi 2012, 14:38

8150 mä otin ne sivupellin alla olevat kääntyvät pellilipareet pois niin sai kääntyvyyden ihan kivaksi. Ainakaan mp-liftin kuormainsovitteet ei rajoittanu kääntyvyyttä/kallistelua vaan tuo pellilipare oli ensin liipaisimella kun käänti täydet ja akseli kallistui toppariin asti!
Avatar
jk
Luokka: >500hv
 
Viestit: 805
Liittynyt: 18 Loka 2006, 18:13
Paikkakunta: Lapua

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 09 Tammi 2012, 17:54

Aiheeseen liittyen tänään tuli sitten vaihdettua öljyt metsään päin :) Ei tosin naurattanu päivällä yhtään, peruuttelin ja "kaluumenvahvuinen" (ranteen) kuusenlatva kääntyi pystyyn ja pökkäsi moottoriöljyn suodattimen pieneksi mytyksi naftansuodattimen taakse, ehdin vielä ottaa muutaman puunkin kärryyn ja kun käännyin eteenpäin huomasin istuvani diskossa taulu läiski punaista. Ei kun sammuttajasta ja ulos katsomaan, siellähän ne oli moottori-öljyt sammalikossa, täytyy tunnustaa, että kyllä ensin kiersi sisuskaluissa, että menikö moottori. Oli paikat aika kireällä, kun sahalla katkaisin sen puun, niin vallu putos vasta maahan, muuta jostain ihmeen syystä ei tipauttanu naftansuodatinta. Kotimatkaaa siinä ihmetellessä sattui eräs palstalainen täältä soitella ja kysellä kuulumisia, lähti heti pyytämättä mua hakemaan metsästä, että suuret kiitokset hänelle, jäin palveluksen velkaa :D Ei kun huollosta uusi suodatin ja täysi määrä öljyä sisään ja sit jännityksellä hyttiin, mutta painevalo sammui heti, kun kone käynnistyi ja kävin vielä huollossa sillä ja todettiin, että kaikki ok, lohkolämmittimen johto oli saanu siipeensä, mutta näytti lämppärikin pelaavan, kun pääsin kotiin. Että lopputuloksena todella iso vahinko liippasi likeltä, mutta tälläkertaa päästiin säikähdöksellä. Kerran ennen meinas 705 ses käydä just samoin, mutta sen satuin huomata, kun konepelti heilati.
Klapikauppias
Luokka: >500hv
 
Viestit: 705
Liittynyt: 17 Syys 2008, 21:10

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja retku » 09 Tammi 2012, 19:00

itselläni ei ole mitään kokemusta 6000srj, eikä tule. 8000srj koneilla on ajettu useammallakin metsässä.

muut pointsit onkin jo lueteltu, mutta itselle se tärkein on forest lasikatto. ilman lasikattoa en suostu tekemään nosturitöitä. siis jos nosturi on takasillassa. ylänäkyvyys on surkea normaalikatolla.

ilman lasikattoa pärjää kyllä jos nosturi on kärryn aisalla. esimerkiksi hakkurinhommissa (nosturi aisalla) en oo kaivannu lasikattoa.
retku
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 486
Liittynyt: 27 Touko 2008, 20:10

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 09 Tammi 2012, 20:44

Se controlstop kytkin estäis vauriot jos öljyt karkaa äkkiä koneesta. Eri asia on että tuleeko sitä pistettyä päälle joka kerta kun koneen käynnistää, konehan ei starttaa jos se on päällä. Klapikauppiaan koneeseen ei lie tosiaan tullut vaurioita. Tyhjäkäynnin tuntumassa menee kotvanen ennekuin öljykalvo pettää ja alkaa tulla metallisilppua.

Lasikatto lienee ehdoton puita lastaillessa jos kuormaimen hallintakahvat on tuotu penkin sivulle. Sitte jos venttiilipöytä vipuineen on taaempana näkee sieltä ikkunastakin hieman paremmin ulos. Toki lastausasento ei sitten olekaan enää niin ergonominen. Jontikan takaikkunaa olen joskus itse tiiraillut että sieltä sitä ei todennäköisesti kovin hyvin metsäkäytössä ulos näe. Nykyisin jaloille on kyllä jontikankin kopin takaosassa tilaa.

Myös A93:n metsämallin takaikkuna on äkkiseltään hieman pienen oloinen. Rakensin kaverin avustuksella yhteen aakkoseen levityksen kopin takaosaan ja paikat hydr esiohjauskahvoille. Penkki kääntyy kohtuudella ja jaloille on tilaa, mut aika kurkottelua se lastailu on kun ylösnostettuun kouraan ei vaan näe kunnolla.
Avatar
Hervast
Luokka: >500hv
 
Viestit: 671
Liittynyt: 01 Touko 2005, 16:45

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 09 Tammi 2012, 20:58

Juu niin meinas huoltokin, että kalvo ei ehtiny pettää ja tarkistivat, ettei kone huohota yhtään ja äänet on terveet, sen verran käski tarkkailla, ettei öljyä ala kulumaan, jos turbo on saanu siipeensä, niin sieltä päästää pakoputkeen, mutta eiköhän tuo pian selviä ja pelkän turbon pian hakee, vaikka kirpaiseehan sekin, mutta pientä kumminkin, kun kone on tykätty ja tosiaan talossa tullaan pitämään.

Kyllähän tuo lasikatto varmaan on hyvä takasilta nosturin kanssa, itellä vain noita pikku pilkkejä kärryn aisalla ja venttiilit lasilla, niin ei siinä ole ollu ongelmaa.
Klapikauppias
Luokka: >500hv
 
Viestit: 705
Liittynyt: 17 Syys 2008, 21:10

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja rautalampi11 » 11 Tammi 2012, 00:05

"8150 mä otin ne sivupellin alla olevat kääntyvät pellilipareet pois niin sai kääntyvyyden ihan kivaksi. Ainakaan mp-liftin kuormainsovitteet ei rajoittanu kääntyvyyttä/kallistelua vaan tuo pellilipare oli ensin liipaisimella kun käänti täydet ja akseli kallistui toppariin asti!"



Jotkut väittää että juuri MP-Liftin sovitteet rajoittavat etuakselin oskillointia ja pyörien kääntyvyyttä. Itse kävin koeajamassa ja tutkimassa asiaa yhdellä Valtran pihalla olleella 6000-sarjan koneella ja en saanut kyllä millään etupyöriä lähimmiksi noita MP-Liftin sovitteita. Muu runko oli joka asennossa lähempänä ja juuri mm. nuo konepeltian alla olevat peltihärpäkkeet.

Onko foorumilaisilla kokemusta juuri yhdistelmästä valtra/valmet 6000-sarja ja MP-Liftin (esim. 255:n) sovitteet. Rajoittavatko siis oskillointia ja kääntyvyyttä.
rautalampi11
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 17:11

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja jarska » 11 Tammi 2012, 19:35

retku kirjoitti:itselläni ei ole mitään kokemusta 6000srj, eikä tule. 8000srj koneilla on ajettu useammallakin metsässä.

muut pointsit onkin jo lueteltu, mutta itselle se tärkein on forest lasikatto. ilman lasikattoa en suostu tekemään nosturitöitä. siis jos nosturi on takasillassa. ylänäkyvyys on surkea normaalikatolla.

ilman lasikattoa pärjää kyllä jos nosturi on kärryn aisalla. esimerkiksi hakkurinhommissa (nosturi aisalla) en oo kaivannu lasikattoa.

Mitäs sää sieltä katon lasista kattelet? hakkuutyössähän se on ehoton, että näkee latvat, mutta ajossa tarpeeton.
jarska
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 112
Liittynyt: 20 Marras 2005, 20:17
Paikkakunta: alajärvi

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja retku » 12 Tammi 2012, 10:14

jarska kirjoitti:
retku kirjoitti:itselläni ei ole mitään kokemusta 6000srj, eikä tule. 8000srj koneilla on ajettu useammallakin metsässä.

muut pointsit onkin jo lueteltu, mutta itselle se tärkein on forest lasikatto. ilman lasikattoa en suostu tekemään nosturitöitä. siis jos nosturi on takasillassa. ylänäkyvyys on surkea normaalikatolla.

ilman lasikattoa pärjää kyllä jos nosturi on kärryn aisalla. esimerkiksi hakkurinhommissa (nosturi aisalla) en oo kaivannu lasikattoa.

Mitäs sää sieltä katon lasista kattelet? hakkuutyössähän se on ehoton, että näkee latvat, mutta ajossa tarpeeton.


***nostopuomia,taittopuomia,kahmaria ja kahmarissa olevia puita. etenkin harvennusmetsässä jossa nosturi pitää kääntää aina ihan pystyssä lasikatto aivan ehdoton. hakepuukasaa tehtäessä sama homma. teen kasoista n.5m korkeita, ilman lasikattoa niskat jumissa ja letkurikot 10 kertaistuu. tuo t151:n koppi on paljon huonompi kuin 6000/8000srj. siinä tuo lasikaton tarve vielä korostuu.

12v ajoin ilman lasikattoa eli kokemusta on....
retku
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 486
Liittynyt: 27 Touko 2008, 20:10

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 12 Tammi 2012, 11:36

Kyllä noissa rekan tuomissa kuitukasoissa on juuri tuo, että aluksi saa olla tarkkana ja kyyristellä katselemassa, mitä sieltä ylhäältä alkaa tulla, kun pinoja alkaa pistämään syöttöpöydälle, ettei lasikatosta varmaan haittaa olisi mullakaan, mutta sitä nyt ei tuossa ole, joten köyhyydestä on kärsittävä :D . Autokuskille on kumminkin ollu ohjeena, että mahdollisimman pieneen tilaan pitää puut saada mahtumaan, ettei tarvi niin monesti pöydänpaikkaa vaihtaa.
Klapikauppias
Luokka: >500hv
 
Viestit: 705
Liittynyt: 17 Syys 2008, 21:10

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja jarska » 25 Tammi 2012, 12:55

retku kirjoitti:
jarska kirjoitti:
retku kirjoitti:itselläni ei ole mitään kokemusta 6000srj, eikä tule. 8000srj koneilla on ajettu useammallakin metsässä.

muut pointsit onkin jo lueteltu, mutta itselle se tärkein on forest lasikatto. ilman lasikattoa en suostu tekemään nosturitöitä. siis jos nosturi on takasillassa. ylänäkyvyys on surkea normaalikatolla.

ilman lasikattoa pärjää kyllä jos nosturi on kärryn aisalla. esimerkiksi hakkurinhommissa (nosturi aisalla) en oo kaivannu lasikattoa.

Mitäs sää sieltä katon lasista kattelet? hakkuutyössähän se on ehoton, että näkee latvat, mutta ajossa tarpeeton.


***nostopuomia,taittopuomia,kahmaria ja kahmarissa olevia puita. etenkin harvennusmetsässä jossa nosturi pitää kääntää aina ihan pystyssä lasikatto aivan ehdoton. hakepuukasaa tehtäessä sama homma. teen kasoista n.5m korkeita, ilman lasikattoa niskat jumissa ja letkurikot 10 kertaistuu. tuo t151:n koppi on paljon huonompi kuin 6000/8000srj. siinä tuo lasikaton tarve vielä korostuu.

12v ajoin ilman lasikattoa eli kokemusta on....

Ehkä se sitten maatalous rattorissa on tarpeen. ajokoneeseeni laitoin peltiä kattoikkunan päälle, kesäkelillä sieltä paistaa aurinko ikävästi, ja talvella sieltä sulaa lunta jatkuvasti ja sitten se valuu takalasille.
jarska
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 112
Liittynyt: 20 Marras 2005, 20:17
Paikkakunta: alajärvi

Re: Valmet 6000 Metsään vai ei?

Lukematon viestiKirjoittaja jokikallio » 06 Maalis 2014, 15:59

Terve,

Minulla on tässä suunnitteilla 6000 sarjalaisen hommaaminen metsäajoon ja tässä on herännyt muutamia kysymyksiä metsäajon vaatimista varusteista ja yleisesti noista 6000sarjalaisista.

Eli mitä varusteita pitäisi teidän mielestä löytyä metsäajoon liittyen ?

Täytyykö olla ehdottomasti ristikudosrenkaat vai pärjääkö vyörenkailla?

Mikä rengaskoko olisi paras, noita kun näkee 24 ja 28 eturenkailla sekä 34 ja 38 takarenkailla?

Onko turbiinikytkin ehdoton metsäajossa ja vaikuttaako turbiini koneen huippunopeuteen, kun noita siirtojakin joutuu jonkun verran tekemään, niin kone saisi kyllä sen liki neljäkymppiä mielestäni kulkea?

Mitä mieltä olette 6000sarjalaisten taakseajolaitteista, olisiko sellaiset hyvä olla?

Käytettyä kun on hankkimassa, niin hankala vaan löytää sellaista missä kaikki ominaisudet olisi niin kuin itse haluaa...

Ensi talveen mennessä on kone tarkjoitus hankkia, niin tässä on nyt aikaa päättää mikä olisi hyvä...
jokikallio
Luokka: Polkutraktori
 
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Maalis 2014, 15:46

EdellinenSeuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

MAINOSPAIKKA