Sivu 1/1

Palaxin kuljettimen moottori

Lukematon viestiLähetetty: 29 Maalis 2012, 10:04
Kirjoittaja Jupu
Tuntus tuo kuljettimen moottorin akselitiiviste vuotavan kylmänä öljyä,kun näyttää rotjaavan puut mustaksi kuljetin kun pyörii.Onko joku vaihtanu ko tiivisteitä? vaatiiko erikoistyökaluja yms :?: .vaihtomoottoria kyllä saa mutta toistasataa hinta.Jännä kun lämpöisellä kelillä ei näyttäs vuotavan ollenkaan. :?: ainiin ja kone on palax power tr 70 vm 2006

Re: Palaxin kuljettimen moottori

Lukematon viestiLähetetty: 29 Maalis 2012, 11:22
Kirjoittaja z-liner
Just vaihdoin omaani, oli sama vika. Soitto palaxille ja sieltä tuli tiivistesarja koko moottorille, sisälsi siis laakerit ja kaikki tiivisteet. Oisko ollut joku 68€. Vaihtotyössä ei tarvi mitään erikoistyökaluja, hetken kun tutkailee niin saa kappaleiksi ja tiivisteet vaihdettua. Vuodot lakkasi.
Kone 70s 2010 (ollut siis ammattikäytössä ennen mua, eli vuosiin nähden puuta mennyt läpitte paljon)

Re: Palaxin kuljettimen moottori

Lukematon viestiLähetetty: 29 Maalis 2012, 12:11
Kirjoittaja Klapikauppias
Juu pari lenkkiä 17 ja 22 milliset ja kuusiokolo sarja, että saat akselilta höllättyä ne lukitus pultit, sekä pidettyä kiinnityspultteja vastaan kuljettimen puolelta. Kone ilmeisesti perusmalli, eli ei sitä paineen tasaus letkua moottorin päästä. Reipas vartin homma, jos ei ole kovin ruostunu sinne akseliin kiinni.

Re: Palaxin kuljettimen moottori

Lukematon viestiLähetetty: 29 Maalis 2012, 12:41
Kirjoittaja Jupu
No täältähän löytyy tietoa kuten arvelinkin :D Tässä koneessa on moottorin päässäkin letku eli mitä se meinaa tiivisteen vaihdon kannalta?

Re: Palaxin kuljettimen moottori

Lukematon viestiLähetetty: 29 Maalis 2012, 13:25
Kirjoittaja oppipoika
Ja jos ei halua ostaa laakereita yms. turhaa niin vanha tiiviste irti ja hydrauliliikkeeseen. Tiiviste on arvatenkin jokin yleiskoko joka löytyy hyllystä muutamalla eurolla.

Re: Palaxin kuljettimen moottori

Lukematon viestiLähetetty: 29 Maalis 2012, 14:04
Kirjoittaja Klapikauppias
Se letku meinaa 19 millin lenkkiä lisäksi avain valikoimaan :lol: Kyseessä on ylimääräisen paine iskun pois päästävä letku, eli hts- antaa sopivalla hetkellä painetta sinne moottorille ja se tiiviste ois menny jo ajat sitten, ilman tuota letkua.

Re: Palaxin kuljettimen moottori

Lukematon viestiLähetetty: 29 Maalis 2012, 15:49
Kirjoittaja Jupu
no niin,tiivisteet tilauksessa ja homma hoidossa :P pitää kyllä sanoa vanhan proto agronic 600 sirkkelikoneen jälkeen että tuo palaxi tuntuu kyllä eri mukavalta koneelta tehä klapuja.Kiitos kaikille teknisestä tuesta :)

Re: Palaxin kuljettimen moottori

Lukematon viestiLähetetty: 29 Maalis 2012, 21:48
Kirjoittaja Rubinjo
Kattokaa sitten samalla kun "ropaatte" se koneen pääakselin ja ison pumpun välisen sakarakytkimen välielementti. Juur piti vaihtaa ku oli heikossa kuosissa.

Re: Palaxin kuljettimen moottori

Lukematon viestiLähetetty: 30 Maalis 2012, 22:42
Kirjoittaja Klapikauppias
Siihen auttaa se, että pumpun sakarakytkin on tarkasti linjassa akselin kytkimen kanssa, niin pituus, kuin korkeus suunnassakin.

Re: Palaxin kuljettimen moottori

Lukematon viestiLähetetty: 15 Huhti 2012, 19:59
Kirjoittaja z-liner
Liekö akseli kulunut, vai mikä on kun taas näyttää moottori vuotavan, 30-40h pyörinyt uusilla tiivisteillä.
Isompi ongelma on nyt se että kuljetin lakkasi pyörimästä, tai siis pyörii tyhjänä, mutta kun tulee muutama klapi kyytiin niin lakkaa. Kone käynnissä pystyy ketjun pysäyttämään käsin, tai pyörittämään takaisinkin päin!! Onko moottori nyt sökö vai mikä voisi olla?
Viime viikolla toimi kun lopetin ja tänään kun aloitin alko viat...

Re: Palaxin kuljettimen moottori

Lukematon viestiLähetetty: 15 Huhti 2012, 21:40
Kirjoittaja klapikalle
siinä hydraulimoottorin yhteydessä on osa josta saa rajoitettua moottorille menevää painetta.
jospa sen säätö on vahingossa muuttunut. en muista ulkoa kuinka sitä säädeään, mutta ohjekirjasta löytyy ohjeet.

Re: Palaxin kuljettimen moottori

Lukematon viestiLähetetty: 15 Huhti 2012, 22:45
Kirjoittaja Klapikauppias
Sinulle jo ehdittiinkin vastata, eli siinä tupakki askin kokoisessa laatikossa on laidoilla ylipaine venttiilit, millä on säädetty sen moottorin paineet, ettei mikään rikkoudu. Vähän lenkillä löysäät lukitusmutteria ja kuusiokololla säädät painetta lisää, säätö on oikein, kun saat jalalla kuljettimen kolan toppiin. Mikäli olen oikein ymmärtänyt sulla on Hannun vanha kone, ei ihan tavallinen 70, mutta siinä ei muistaakseni ole nopeuden säätöä tuolle kuljettimelle, mutta jos on, niin todennäköisesti se säätöruuvi löytyy öljysäiliön alta päätyseinästä näkyy siitä takavaseteen aukosta, kun kurkkaa, jos säätö on pyörinyt hitaammalle, voi kuljetin pidättää.

Re: Palaxin kuljettimen moottori

Lukematon viestiLähetetty: 17 Huhti 2012, 21:57
Kirjoittaja z-liner
Joo, Hannun vanha kone on kyseessä. Nopeuden säätöä ei ole.
Vika ei ollut paineessa vaan villakoiran ydin paljastui kun piti ottaa moottori irti, akselin lukitus pultti oli poissa :roll: Että semmoinen vika... Hyvä tietää kuitenkin toi paineensäätö juttukin!

Re: Palaxin kuljettimen moottori

Lukematon viestiLähetetty: 17 Huhti 2012, 22:01
Kirjoittaja Klapikauppias
Vian ei tarvi olla suuri, kun se on päässä :lol: Vaikka akselinpäässä, mulla oli sama syöttöpöydän moottorissa täs, kun sirkkasin:) Toinen oli pudonnu ja toinen löyhällä.