Sivu 1/3

Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiLähetetty: 12 Huhti 2012, 08:02
Kirjoittaja maatreij
Sirkkelin hihnat meni vaihtoon torstaina puoli viideltä. Pääsiäiseksi näytti tulevan "pakkoloma".
Paikallinen Agri menee 5:ltä kiinni ja ehätin juuri sinne ennen sulkemista. Yllätys oli, että sieltä löytyi uudet hihnat :)
No välilauantaina pilkottiin hiukan pilkkeitä. Sitten sunnuntai-aamuna piti vielä lähteä kuntoilemaan. Kolmannen kuitupöllin kohdalla murrosnivel teki pyörintälakon tuhoten itsensä.
Totta se on, ettei pyhätyölle ole siunausta!

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiLähetetty: 27 Huhti 2013, 10:04
Kirjoittaja Vesa
Palax 35 ergon tunkki jämähti ääriasentoon eikä palaudu siitä. Onko se tuo halkaisuventtiili joka jumittaa vai mikäköhän? Öljyt tuntuis virtaavan letkuissa ja saha ja kuljetinkin pyörii ihan normisti. Onko joku purkanut tuota halkaisuventtiilin lukituspäätä, kuinka hankala homma on?

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiLähetetty: 27 Huhti 2013, 11:12
Kirjoittaja ekii
Kertaalleen pimennetty koko mäki klapienteossa kun pääsulake otti ja palo.
Hirtti halkasusylinteri jumiin venttiilin pultin katkettua. Eli varmaankin sama vika kun vesallaki.
Nyt on klapikoneen takana 50A sulakkeet että pitäis kestää vaikka lyö vielä molemmat kuivuritki samaan aikaan päälle. 2x7,5kw
Virrankulutus oli muuten sama klapikoneella 15kw ja kuivurilla 7.5kw. Molemmissa noin 15A kun käyvät ilman kuormaa.

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiLähetetty: 27 Huhti 2013, 14:34
Kirjoittaja Klapikauppias
Eikö kone käy yhtään vaikeasti, jos ainavain yrittää punnata tunkkaa pitkälle?? yks vika saattais olla, että sylinteri on kyllä tullu kasaan eli tappi on irti jommasta kummasta päästä. Itellä oli joskus 70, lähteny tunkan tappi tyvestä irti ja puskin jäi pitkälle, onneksi ei puskenu tunkkaa päätypellistä pihalle :roll: Mutta jos tuntuu käyvän raskaasti, on venttiili jostain syystä jäänyt päähän. Molemmat päät on purettavissa, vivun puoleinen pää irtoaa ruuvin irrotuksen jälkeen vähän keikuttelemalla, koska sielä on se keinuvivun pallo karassa, ellei ole juuri siitä pallon juuresta poikki. Lukituspään purkamises kannattaa olla tarkkana, sielä on pieniä haulia, jotka katoaa purukasaan helposti, ne saa kyllä vaseliinin kans kivasti paikoilleen, kun ei hukkaa niitä :D

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiLähetetty: 27 Huhti 2013, 16:05
Kirjoittaja Vesa
Tunkan tappi oli kyllä tallella ja tunkka napsahtaa kyllä ihan siihen ääriasentoonsa mutta paluu ei käynnisty. Venttiilin kara tuntuis kyllä liikkuvan. Nyt kun irroitin vivuston siitä karasta niin kara lukkiutuu kun kääntää karaa vasemmalle. Liekohän karan tappi poikki. Normiasennossa jousen vaste kyllä tuntuu. Jotain häikkää lukituspäässä varmaan.

Siinä lukituspäässä oli sellainen kuusiokoloruuvi/proppu. Varmaan sitä lukituspään voitelua varten. Voitelin hyvin mutta ei apua. Ohjekirjasta katsoin että siinä lukituspäässä on kosteudenpoistoreiät ja kehoitettiin laittamaan reiät huolellisesti alaspäin koottaessa. Tässä koneessa kosteudenpoistoreiät olivat ylöspäin joten jonkinlaisesta maanantaipäivänä kootusta koneesta lienee kyse.

Katotaan nyt jos vika löytyy siitä lukituspäästä, josko kannattais mainita tehtaalle päin että oli kosteudenpoistoreiät keräys eikä poistoasennossa. Eikun purkuhommiin.

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiLähetetty: 28 Huhti 2013, 10:19
Kirjoittaja Klapikauppias
Se reikä pääs on tosiaan voitelua varten, ne toiset on italian pojalta jääny tehtaalla väärinpäin ja kokoaja ei ole sitten huomannu katella kuinka ovat. Ei siinä mitään kilkkeet käteen laita vaikka sanomalehti alle, jos huolellisuudesta huolimatta tipahtelee haulia, niin löytyvät paremmin, kuin purukasasta :lol: Katot vain tarkkaan mitenpäin se lukitus osa on sielä putken sisällä, että kokoat samoin päin.

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiLähetetty: 29 Huhti 2013, 14:12
Kirjoittaja Vesa
Halkaisuventtiilin lukituspää avattu, ihan ok. Venttiilinkara ok. Palauta ei puskinta kuin paljain käsin. Et tiiä, voi olla että jäi jotain itellä huomaamatta. Ylistaron keikka tais tulla huomiseksi.

Edit: Ei tullutkaan Ylistaron keikkaa, lähettävät kokonaan uuden venttiilin, sopuhintaan. Josko tuo auttaisi. :)

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiLähetetty: 29 Huhti 2013, 18:58
Kirjoittaja Klapikauppias
Vai ei sua päästetty tehtaalle ;) Taisivat sitten heti tietää mistä on kyse ;)

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiLähetetty: 04 Touko 2013, 18:35
Kirjoittaja Vesa
Ei auttanu venttiilin vaihto. Nyt mulla on siis ylimääräinen halkaisuventtiili. Mistähän perskuleesta nyt kiikastaa? Pitää varmaan tuo tunkki vielä tarkastaa ettei se ole rikki...en kyllä muutakaan keksi. Huoltomies seuraavaksi... :roll:

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiLähetetty: 04 Touko 2013, 20:32
Kirjoittaja urpo
70:ssä tunkan palautus käynnistyy semmoisella vaatasossa olevalla vivulla jonka tunkka potkaisee eteen kun on ääriasennossa.Siinä on keskellä "jarru" eli kierrejousen painama muovipala.Omassa koneessani sen jarrutysominaisuudet vaikuttaisi muuttuvan kelien eli kosteuden ja pakkasten mukana.Jos jarru on liukas niin tunkka ei mene päähän asti ja jos liian tihkeä niin tunkka ei palauta.Sen jousen jäykkyyttä(jarrutusvoimaa) voi muuttaa lisäämällä tai vähentämällä prikkoja,kokeilemalla selviää.
Ja jos 35:ssa on eri systeemit niin unohda koko juttu.

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiLähetetty: 05 Touko 2013, 20:03
Kirjoittaja jupesa96
Kenellekään sattunut tällaista:

Karvalakki 12/2010 Palaxi 70 hydraulimoottorin ja käyttöakselin välissä sellainen harvahko hammasratas jossa hampaikon välissä kumivaimennus. Liekö ollut tehtaalla pantuna vaimenninkumi vääriin hammasväleihin, kun pyörityssuuntaan nähden pyörittävä ja vastaanottava hammas otti toisiinsa rauta rautaa vasten ja hampaat aikaa päälle söivät toisensa. Joku aika huomasin reippaan kulumisen ja tänään hampaat pois kokonaan. Kolmatta kevättä päästelen koneella. Arvioin konetta käytetyn 150m3. Mielestäni ei tuollaisen osan kuuluisi kulua lainkaan.

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiLähetetty: 05 Touko 2013, 22:26
Kirjoittaja Klapikauppias
Kyseessä on sakarakytkin ja kyllä ne kumit on sielä aluksi olleet joka välissä, mutta ilmeisesti kytkin ei ollut ihan linjassa ja on syöny sieltä kumin välistä pois. Aina remmen vaihdon yhteydes, kun laittaa pumppua takas, kannattaa olla tarkkana lijauksen kanssa ja samalla voi kääntää sitä kuminpalaa pykälän toiseen asentoon, niin kuluu tasaisesti.

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiLähetetty: 05 Touko 2013, 22:32
Kirjoittaja Klapikauppias
Vesa kirjoitti:Ei auttanu venttiilin vaihto. Nyt mulla on siis ylimääräinen halkaisuventtiili. Mistähän perskuleesta nyt kiikastaa? Pitää varmaan tuo tunkki vielä tarkastaa ettei se ole rikki...en kyllä muutakaan keksi. Huoltomies seuraavaksi... :roll:

Jos tunkin saa käsin lykättyä takaisin, vois kyllä ajatella, että sylinteris on päässy mäntä pyörimään irti, eikä ole varressa kiinni, mutta kyllä siihen apu löytyy :D Kyseessä on suomessa ihan ihmisten tekemä vempele, joten ei tarvi opetella kieliä, että saa asian selitettyä :)

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiLähetetty: 24 Touko 2013, 21:51
Kirjoittaja Vesa
Vesa kirjoitti:Ei auttanu venttiilin vaihto. Nyt mulla on siis ylimääräinen halkaisuventtiili. Mistähän perskuleesta nyt kiikastaa? Pitää varmaan tuo tunkki vielä tarkastaa ettei se ole rikki...en kyllä muutakaan keksi. Huoltomies seuraavaksi... :roll:

Huoltomies kävi ja automaattinen pikaventtiili oli hajonnut. Pikaventtiili ei päästänyt enää öljyä paluuseen vaan paineet menivät pelkästään puskemiseen. Vaihto ja pelittää taas.

Hydrauliöljyt pitäs kuulemma vaihtaa. Mikähän olis hyvä ja halpa hydeöljy? 32 vai 46?

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiLähetetty: 26 Touko 2013, 20:13
Kirjoittaja jupesa96
Enpä ole remmejä joutunut vaihteleman. Tehtaalta tuli uusi sakarakytkin ja välikumi. Noin 1mm se oli pois linjalta, kun vertaa sakakytkimen rakoja ylhäältä ja alhaalta. Eivät tehtaalla olleet sen paremmin kyenneet passaamaan. Vaatisi tosi ohuita soviteprikkoja tai "rautasahanteriä" kiinnikelaipan väliin. En sit alkanut minäkään parantelemaan. Tyydyin pohjalaiseen tarkkuteen kootessani ja jatkoin töitäni. Kestää taas sen minkä kestää.


Klapikauppias kirjoitti:Kyseessä on sakarakytkin ja kyllä ne kumit on sielä aluksi olleet joka välissä, mutta ilmeisesti kytkin ei ollut ihan linjassa ja on syöny sieltä kumin välistä pois. Aina remmen vaihdon yhteydes, kun laittaa pumppua takas, kannattaa olla tarkkana lijauksen kanssa ja samalla voi kääntää sitä kuminpalaa pykälän toiseen asentoon, niin kuluu tasaisesti.