Nisulan risukoura

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Lukematon viestiKirjoittaja Aki » 10 Maalis 2006, 12:41

verku kirjoitti:Eikös kuormaimeen joudu asentamaan ylimääräisiä ohjaimia motopäätä varten? Ja vetämään hydrauliletkut? Siinähän tulee lisää hydraulitoimintoja. Pelkkään kouraan ei tule kuin kaksi ohjausta, kääntö ja kouranpuristus-avautuminen. Motopää vielä katkoo, karsii ja kaataa. Täytyyhän niille tulla paineletkut.

En minä tuosta ropeltajasta tiedä mitään, mutta ainakin "oikeassa" motossa hakkuunpään toimintojen venttiilit on hakkuupäässä -> Sinne ei tarvitse viedä kuin paine- ja paluuletku + sähköjohto.
Aki
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 39
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 22:19
Paikkakunta: Jämsänkoski

Lukematon viestiKirjoittaja verku » 10 Maalis 2006, 18:10

Ei tuossa ole ilmeisesti siten. Mutta jos on niin, silloin kytkeminen olisi helpompaa. Joskaan se ei ole kynnyskysymys, vaan se saatko tuolla jälkeä aikaiseksi. Houkuttelevalta se tuntuu, koska on mittalaitteet ja kaikki. Mutta tosiaan jos sen kanssa menee turaamiseksi, niin on kallis leikkikalu.

Syke-pään toiminta kyllä näyttää sellaiselta ettei sellaisen hankinta houkuta yhtään. Eikä maksaa 10 000 euroa jostain risukourasta. Saa noukkia aika läjän risua ennen kuin on hankittu.

Mutta jos AM:llä pystyy tekemään 20-30 mottia mänty-ja kuusikuitua, niin se kuulostaa jo hyvältä. Siis jos se karsii nopeasti ja katkaisu on toimintavarma.

Kuinka siis AM:n on pelannut?
verku
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 11:02

Lukematon viestiKirjoittaja Latvala » 10 Maalis 2006, 20:58

Minkä hintaisia nuo AM:n motopäät on?
Latvala
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 55
Liittynyt: 26 Heinä 2005, 17:24

Lukematon viestiKirjoittaja Valmettimies » 11 Maalis 2006, 11:05

Keltases pörssis oli jotain uusia alk.12 000€ ei oo mitää ilmasia.
Valmettimies
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 369
Liittynyt: 02 Heinä 2005, 20:44
Paikkakunta: Karvia

Lukematon viestiKirjoittaja verku » 11 Maalis 2006, 12:51

Jos se on toimiva peli, niin ei se sinänsä kallis ole. Tekee kuitenkin aina toimiessaan tuottavaa työtä. Ja sillä voi työskennellä ympäri vuoden, omassa sekä naapurin metsässä. Ei se hirveä hinta ole jos vertaa muihin maatalouden koneisiin, joiden tuottavuus ja käyttötarve saattaa olla murto-osa. Osa olla vain ja pelkästään takapihan koristeita samassa hintaluokassa.
verku
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 11:02

Lukematon viestiKirjoittaja mika » 11 Maalis 2006, 16:35

verku kirjoitti:Jos se on toimiva peli, niin ei se sinänsä kallis ole. Tekee kuitenkin aina toimiessaan tuottavaa työtä. Ja sillä voi työskennellä ympäri vuoden, omassa sekä naapurin metsässä. Ei se hirveä hinta ole jos vertaa muihin maatalouden koneisiin, joiden tuottavuus ja käyttötarve saattaa olla murto-osa. Osa olla vain ja pelkästään takapihan koristeita samassa hintaluokassa.


oikeaa puhetta. ei se tuottavuus nyt hirveä näillä ole. tehdystä työstä kun on vaikea saada rahaa. mutta lisähommina menee vallan mainiosti ja kyllä siitä käteenkin jotain jää.

--------------

olis tuossa ens viikolla tarkotus mennä kattomaan nisulan keräävää risukouraa metsään. cranab 5 ja valtra alustakoneena sitä heiluttamassa. kouran hinta 12 000e.
isäukko on tuolla yllä mainitulla naarvalla ajanut nyt n. 200-300 kiintoa hakepuuta parin viikon aikana muiden hommien lomassa. kuulemma keräävä olis hyvä, tuollakin kyllä pärjää. tarvis vaan paremman (ketterämmän) nosturin ja isommat letkut kouralle. miinusta tulee myös giljotiinistä, pikkusen "insinöörin" suunnitteleman olonen, periaatteessa yksi ylimääränen liike/osa kys.laitteessa, hidas toiminta. giljotiini sais liikkua samaan aikaan kahmarin kanssa, giljotiini jättää myös pajupuskassa pajuja leikaamatta (menee giljotiinin ohi, mutta kahmari puristaa ne silti nippuun)

voin ottaa kuvia ja laittaa mielipiteitä tuosta keräävästä nisulasta.
--------------
ps. noista "turhista" ostoksista: tässä viikolla kuulin että joku oli ostanut 70 000e combi pyöröpaalaimen 30 lehmälle. paalailee vaan omia...miten lie laskettu kannattavuus :-)
Viimeksi muokannut mika päivämäärä 11 Maalis 2006, 21:35, muokattu yhteensä 1 kerran
mika
Luokka: >500hv
 
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Elo 2005, 14:25

Lukematon viestiKirjoittaja verku » 11 Maalis 2006, 20:26

Suhteellisen nopeasti risukoura tienaa itsensä takaisin, jos sillä saa tehdä normaalilla tuntipalkalla hommia. Jos joku maksaa tai jollain on vara maksaa risukon raivauksesta. Urakkakeräämisessä tuskin kovin on kultakaivos.

Peltojen laitojen siivoamisesta, nehän kasvavat useimmiten kaikenlaista risua ja rankaa risukoura on todella hyvä ja kätevä. Ja muutenkin maisemoinnissa missä puutavara ei voi jäädä paikoilleen vaan se kerätään talteen koura on kätevä.

Risukourahan ei ole kovin monimutkainen laite. Periaatteessa sen pystyisi rakentamaan vaikka itse. Lievästi olen sitä harkinnukin. Näissä laitteissa sitä jäisi rakentelurahaa aivan toisella tavalla kuin jos tekee hydraulihalkojan.

Ajattelin tehdä niin yksinkertaisen risukouran, että siinä ei ole kääntöä, vaan se tulee puomin päähän kiinni kuin kauha ja kääntyy ylös ja vaakatasoon jatkeen sylinterillä. Jos ei kuormaa, niin onko kääntö edes tarpeellinenkaan, ai ainakin vain harvoissa tapauksissa.

Myös AM:n käyttökokemukset kiinnostaisi. Jonkinlainen aputyökalu tulee kuitenkin hankittavaksi jossain vaiheessa.
verku
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 11:02

Lukematon viestiKirjoittaja Klasu » 12 Maalis 2006, 18:55

Ei tosiaan tartte kuin paine-ja paluuletkun sekä sähkökaapelin. Motopään ohjaus toimii sähkönapeilla, jotka on ryhmitelty kummankin "neekeripään" viereen sormien ulottuville. Aika idioottivarma kampe, kunhan muistaa kaapelin asianmukasien suojauksen puomilla ja läpivienneissä, sekä laadukkaat liittimet. Muuten on seuraksena kaapelisulkeisia mittarin kanssa. Motokaapelissa kun noita karvoja on aivan tarpeeksi. Katkaisusahan kanssakaan ei isompia ongelmia ole kun pitää muutaman teräketjun varalla.Nopea vaihtaa jos katkeaa tai käy muuta haveria. Maksimi työsaavutusta ei oo tullu testattua, mutta ainakin sillä siihen pääsee mitä lupaavat. Urakointi käytössäkin näitä on ainakin ollut. Fendtin työkoneen kantajia ovat varustelleet metsäkäyttöön tällä motopäällä.
Klasu
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 120
Liittynyt: 17 Joulu 2005, 13:09
Paikkakunta: Kajaani

Lukematon viestiKirjoittaja jarska » 12 Maalis 2006, 20:42

vanhempien vehkeiden kaapeleissa niitä karvoja on enemmän. noissa mun motoissa on vanhemmassa 24 napainen ja uudemmassa vain 4 piuhaa.
jarska
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 112
Liittynyt: 20 Marras 2005, 20:17
Paikkakunta: alajärvi

Lukematon viestiKirjoittaja TKH » 12 Maalis 2006, 21:04

Sukulaisen vanhaan 909:iin viikonloppuna suunniteltiin risuhakkuuseen kaatopäätä,farmitracin koura tullee perustaksi(sopivan sievä),ja katkaisuun yksiteräinen giljotiini.Tarkoitus tehdä sellainen ettei tarvitse lisäletkuja,eli pelaa normaaliletkutuksella.Saa nähdä mitä alkaa syntymään...
TKH
Luokka: yli 150 hv
 
Viestit: 173
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 18:17

Lukematon viestiKirjoittaja verku » 13 Maalis 2006, 09:45

Kyllä kai AM tulee jossain vaiheessa hankituksi. Yhä enemmän pullonkaulaksi alkaa muodostua sahaaminen.

Sitä ennen yritän tehdä omatekoisen risukouran pahimpiin pusikoihin ja pellonlaitoihin käytettäväksi.

Se on suunnittelusasteella sillä tavalla, että vasta on tavallinen puutavarkoura purettu suunnittelua ja hitsailua varten. Hiljaisempaan kesäiseen aikaan se olisi tarkoitus kokeilla tuleeko muutakin kuin sutta ja syksyllä koeponnistaa.

Jos suunnittelu napsahtaa oikein hyvin kohdalleen laite voi syntyä helposti ja tulla hyväkin. Kaiken a ja o on suunnittelu. Ei innokas hitsailu.

Oikeastaan ongelmana ei ole kuin katkaisu ja sen järjestäminen. Siihen ei ole mitään neropattivisioita miten sen järjestäisi. Itse risukoura syntyy kun vähän levennyspaloja kouraan että risut pysyvät siinä ja hitsaa siihen samanlaiset korvakkeet kuin kauhaan sillä tavalla että se hydraulijatkeen sylinterillä kääntyilee pystyyn ja vaaka-asentoon. Kääntö siitä puuttuu, mutta mitä se sillä tarkemmin ajatellen tekeekään.

Ja sen katkaisun toimivuus tulee olemaan kouran olennaisin osa. Olen miettinyt että jos katkaisun ryöväisi jostain vanhan mallin klapikoneesta. Niissähän oli sellainen keskipakolinkuttaja joka katkaisi puun. Se vain hydraulikäyttöiseksi.

Nämä ne ovat rakentamista missä säästäisi tuhottomasti rahaa sekä saisi mainetta ja kunniaa. Ei tosiaan jos rakentaa hydraulihalkojan tai maalaa vanhan traktorinsa.
verku
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 11:02

Lukematon viestiKirjoittaja mika » 13 Maalis 2006, 11:08

äkkiseltään tuntus että käännön se vaatii... etenkin jos pitää jättää vierus puita pystyynkin.
mika
Luokka: >500hv
 
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Elo 2005, 14:25

Lukematon viestiKirjoittaja verku » 13 Maalis 2006, 18:21

Tietysti kääntö olisi hyvä, mutta monimutkaistaa rakennetta tavattomasti. Silloin täytyy olla aivan erilainen rakenne koko systeemille. Näin teoriassa ja suunnitteluvaiheessa asia ei tunnu kovin mahdottomalta. Puu ei kaatuisi kuin suoraan eteenpäin, senhän käännön puuttuminen tekee, mutta päätä voi kuitenkin liikuttaa sivuilla ja jos ei ota aivan traktorin edestä, niin puun voi vetää pois ahtaasta paikasta.

Mitään tukkipuita sillä ei olisikaan tarkoitus kaataa, vaan polttopuuksi kelpaavaa lehtipuuta jossa oksia on minimaallisen vähän. Eikä tehdä mitään harvennusta jossa täytyy olla juuri sopiva runkoluku puita pystyssä. Enimmät työmaat olisivat peltojen laitoja joissa on tuhottomasti lehtipuuta ojien penkoilla ja jotka miestyönä ovat aika työläitä tehdä. Koura jättäisi latvan metsää. Risun lappaminen jäisi pois. Ja periaatteessa kouralla voisi vaikka kuormatakin kun ei laskisi puita välillä pois, vaan tiputtaisi suoraan kyytiin. Kuorahan on siinä asennossa että puut tulevat kyytiin ellei kärri ole vinossa traktorin suhteen.

Sitten myös tietyillä pusikoituneilla alueilla missä risut eivät saisi jäädä siihen vain tulisi kerätä talteen se olisi hyvä peli verrattuna siihen, että joku raivaisi sen ja sitten risut tavalla tai toisella kerättäisiin talteen.

Laitteen tekeminen himottaa aivan tavattomasti. Nyt ei vain ole siihen aikaa. Ja teen sen ilman kääntöä ja haeskelen nyt vanhan klapikoneen katkaisusysteemiä voisiko siitä suunitella sen katkaisun. Oikeastaan sekin on jo tiedossa ja päässä idea tuntuu toimivalta. Siitä täytyy vain ottaa se halkaisukara pois ja tehdä siitä hydraulinen. Varsinaisesti kourassa ei edes ole muuta suunnitelemistakaan. Muu on aivan simppeliä jos tekee ilman kääntöä.

Sen verran asioista on kokemusta, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja joskus suuret keksinnöt ovat yksinkertaisia.
verku
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 11:02

Lukematon viestiKirjoittaja koivumaki » 14 Maalis 2006, 00:28

Mä olen kyllä Nisulasta ja muustakin hakkuupäästä saatujen kokemusten perusteella Mikan kanssa samaa mieltä.Kyllä kaatopäässä kääntö pitää olla vaikka tekisitkin vain pellonreunoja.

Viimeistää ajaessasi tajuat kaatopään käännön merkityksen.Ilman kääntö kasaus ajamista varten on melko mahdotonta.

Tuo suoraan kuormaaminenkin on niin ja näin.Tulee melko kova liikesarja kuormata jokainen risu erikseen.Me ainakin tehdään maahan ja ajetaan erikseen.

Kyllähän yksinkertaiset keksinnöt hyviä ovat,mutta kun puut eivät ole suoria,jne...

km
Avatar
koivumaki
Luokka: >500hv
 
Viestit: 921
Liittynyt: 16 Maalis 2005, 16:02

Lukematon viestiKirjoittaja verku » 14 Maalis 2006, 10:02

Kyllä kääntö tarpeen on, sitä en kiellä mutta ei aivan ehdoton. Tai suomalainen ei usko ennen kuin kokeilee. Syynä siihen tosiaan on se että rakenne ilman kääntöä on todella yksinkertainen. Puun kaatamiseen ei tarvita lisäsylinteriä ja systeemin paino jää kevyeksi vaikka siihen laittaa ison kourankin. Se olisi kätevä liikuteltava siten, eikä se retuaisi, vaan olisi tukevasti kuormaimen päässä kuten kauha. Siitä sen idean sainkin, koska kuormaineen on sellainen kaivuvarustus, että kääntö pois ja tangoilla kauha tilalle.

Uskoisin suurimman ongelman olevan katkaisun rakentelussa. Jos sen saa toimimaan hyvin ja olemaan kestävän, laite palvelee. Sen suunnitteluun tuleekin panostaa ja siksi sitä ei tehdä kiireessä. Vanhojen klapikoneiden giljotiini voisi olla hyvä rakenne.

Pelkkä kasailu ei tule pullonkaulaksi. Voin käydä ne kasailemassa käsinkin. Joutuuhan ne nyt kaatamaan sahalla ja kasailemaan käsin muutenkin. Sitä päivässä kasailee ison määrän puita.

Eikä käännöttömyys estä kasailua muuten kuin että kasat ovat aina yhdensuuntaiset riippuen traktorin lähestymiskulmasta. Eikähän se motokaan pyörittele puita tehdessään sinne tänne, vaan siihen sijoilleen ne jäävät.

Koska rakenne on kevyt, siihen tulee iso koura, johon voi noukkia puita paljon enemmän kuin itse maatilakouraimen kouraan mahtuu. Siinä mielessä kyytiin tekeminen ei ole ongelma. Se olisi erittäin nopeaa silloin kun on tiuha rankametsä vastassa ja lähes kaikki puu otetaan. Siinäkin ongelma on se katkaisu, miten leveän nipun kanssa voi työskennellä että katkaisu ylettää siihen.

Aika näyttää miten äijän käy, mutta ajatus on houkutteleva. Ja olisi kylän miehille puhumista.
verku
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 11:02

EdellinenSeuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

MAINOSPAIKKA

cron