Ajo-opastimen/automaattiohjauksen RTK-korjaussignaalista

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua ATK laitteista ja ohjelmista. Lisäksi maatalouden kehittyvästä teknologiasta. Uusia idoita ja apuvälineitä.

Ajo-opastimen/automaattiohjauksen RTK-korjaussignaalista

Lukematon viestiKirjoittaja dbfi » 10 Kesä 2012, 21:11

Selailin foorumin aiempia viestiketjuja automaattiohjausjärjestelmistä. Ihan mukavasti täältä tuntuu tietoa ja käyttökokemuksia löytyvän mutta lisätieto ei ole koskaan pahasta. Siksi kyselisin onko kenelläkään kokemusta Geodeettisen laitoksen jakamasta ilmaisesta NTRIP-korjaussignaalista?

Kuinka kaukana Metsähovista tuosta korjaussignaalista olisi vielä hyötyä vaikkapa pelkkään EGNOS korjaukseen verrattuna? Gedeettinen laitos näyttää tukevan vain RTCM 2.2 protokollaa mutta täytyyhän tuolla päästä aika hyvään tarkkuuteen ainakin Metsähovin lähistöllä?

Onko Suomessa mitään muuta ilmaista NTRIP-broadcasteria, vaikkapa yksityisiä alan harrastajia?
dbfi
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 238
Liittynyt: 18 Touko 2012, 12:53

Re: Ajo-opastimen/automaattiohjauksen RTK-korjaussignaalista

Lukematon viestiKirjoittaja dbfi » 08 Helmi 2013, 13:54

Tuli lopulta kokeiltua tuota Metsähovin korjaussignaalia vaikkakin se tulee omalle paikkakunnalle aivan liian kaukaa. Outoa että traktori raportoi tarkkuudeksi tyypillisesti 1 - 2 cm vaikka referenssiaseman etäisyydestä pitäisi tulla enemmän kuin pari senttiä lisävirhettä.

Seuraavaksi pitäisi saada pystyyn oma referenssiasema. Onkohan kaikki foorumilaiset niin viisaita että ostavat korjaussignaalin vai olisko kokemukseen perustuvia kommentteja ja ohjeita oman referenssiaseman valinnasta ja rakentamisesta? Eikö sen traktorinkin sitten pitäisi olla vuokrattu jos tyytyy vuokrattuun korjaussignaaliin. :)

Ihan varmasti foorumilla on jäseniä joilla aiempaa kokemusta RTK-korjauksesta, aloittelevalle harrastajalle vinkit voisivat olla hyvinkin hyödyllisiä.
Liitteet
RTK fix.JPG
dbfi
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 238
Liittynyt: 18 Touko 2012, 12:53

Re: Ajo-opastimen/automaattiohjauksen RTK-korjaussignaalista

Lukematon viestiKirjoittaja aurajokilaivuri » 09 Helmi 2013, 13:50

Tarkkuuttahan on kahdenlaista, absoluuttista ja suhteellista. Vastaanotin ei voi tietää mitään absoluuttisesta tarkkuudesta eli esim siitä onko rajamerkki sentilleen oikeassa kohdassa. Suhteellienen tarkkuus voi kyllä olla huomattavan hyvä esim etäisyys edellisesä ajolinjasta vaikkei noin kaukana oleva asema antaisikaan yhtä tarkkaa absoluuttista.

Traktori kestää kymmeniä vuosia, paikannustekniikat voi muuttua muutamassa vuodessa. Jos tarvitsee traktoria vain lyhyeksi ajaksi, vuokraus (tai vaikka urakoija) voi olla parempi. Omaa tuskin voi perustella muuten kuin harrastusmielessä.
Avatar
aurajokilaivuri
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1133
Liittynyt: 04 Loka 2005, 15:16
Paikkakunta: Aurajokivarsi

Re: Ajo-opastimen/automaattiohjauksen RTK-korjaussignaalista

Lukematon viestiKirjoittaja dbfi » 09 Helmi 2013, 16:32

Milenkiintoinen pointti. Oma käsitykseni on ollut että RTK:lla absoluuttinen tarkkuus seuraa suhteellista tarkkuutta myös etäisyyden kasvaessa eli suhteellinen ja absoluuttinen tarkkuus olisivat samoja kuten ne ovat samoja silloin kun referenssiasema on vieressä (lähellä).

Tuon koneen vastaanottimen ohjekirja ei kyllä kerro tarkkuusnäytön luonnetta mutta EGNOS-korjaukselle se kyllä selvästi raportoi suhteellisen tarkkuuden jolloin nuo sentin lukemat voisivat selittyä sillä että kyse on pass-to-pass tarkkuudesta. Pitääkin googlata lisää miten se suhteellinen tarkkuus käyttäytyy etäisyyden funktiona (vai olisko valmiita linkkejä aiheeseen?).

Tuosta traktorien käyttöiästä sen verran että tuskinpa näillä nykyisillä tehdään aktiivityötä kymmenien vuosin päästä ja vaikka tehtäisiinkin niin kyllä ne jo ensimmäisen kymmenen vuoden kuluttua ovat samalla lailla vanhentuneita kuin se GNSS-tekniikkakin. Ja jos paikannustekniikan vanhenemista pelkää niin sitten pitää se traktorin opastinlaitteistokin vuokrata.
dbfi
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 238
Liittynyt: 18 Touko 2012, 12:53

Re: Ajo-opastimen/automaattiohjauksen RTK-korjaussignaalista

Lukematon viestiKirjoittaja nimbus » 21 Huhti 2013, 11:21

Mikä vastaanotin tuossa sulla on käytössä?
nimbus
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Touko 2010, 00:03

Re: Ajo-opastimen/automaattiohjauksen RTK-korjaussignaalista

Lukematon viestiKirjoittaja nimbus » 21 Huhti 2013, 11:30

nimbus
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Touko 2010, 00:03

Re: Ajo-opastimen/automaattiohjauksen RTK-korjaussignaalista

Lukematon viestiKirjoittaja dbfi » 21 Huhti 2013, 13:09



Mielenkiintoinen esitys mutta en hoksannut miten tuo liittyy otsikkoon. Aikovat kyllä lisätä asemia ja parantaa vastaanottimia kun nykyiset ovat vain GPS-kykyisiä (L1/L2) laitteita. Harvalle silti riittävän lähellä nuo uudetkaan Geodeettisen laitoksen asemat, ainakaan ilman jälkilaskentaa joka hyödyntäisi useampaa referenssiasemaa.

Sanovat tuovansa vapaan NTRIP-palvelun mutta vain 0.5 m tarkkuudella. Tarkoittaakohan differentiaalikorjausta kooditasolla RTK:n sijasta.
dbfi
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 238
Liittynyt: 18 Touko 2012, 12:53



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

MAINOSPAIKKA