uudet webwisun käyttäjät

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua ATK laitteista ja ohjelmista. Lisäksi maatalouden kehittyvästä teknologiasta. Uusia idoita ja apuvälineitä.

uudet webwisun käyttäjät

Lukematon viestiKirjoittaja kuus1tiainen » 06 Maalis 2015, 15:21

Hei te kaikki jotka olette joutuneet nyt opettelemaan webwisun käytön. Mitä olette mieltä ohjelmasta?
Itse olen käyttänyt 16 vuotta pcwisua ja nyt sitten siirryin webwisun käyttäjäksi. Vaikka kuinka yritän olla avoimin mielin ohjelman suhteen. Tuppaa ärräpäät lentelemään. Jos jossain vaiheessa kuvittelin, että nyt pääsin ohjelman sisälle, niin eikö se seuraavassa hetkessä jo karkaa koko ajatus. Se minkä kuvittelin olevan nopeasti tehtyä vaatiikin kaikkien ihme sivujen kautta menemisen.
Jos ei ala ohjelma selkenemään paremmin tulevaisuudessa on pakko käyttää tuota pcwisun "raatoa" jos ei muuhun, niin viljelymuistiinpanojen kirjoittamiseen.

Jos ei muuta iloa tuostakaan olisi, niin olisi edes selkeästi halvempi kuin mitä pcwisun päivityshinta. Ikävää että tuo ohjelman vaihto tuli vielä tähän uuden tukikauden vaihtumiseen. On vielä ns. kahden asian opettelu samassa.
kuus1tiainen
Luokka: 50 hv., takaveto

Re: uudet webwisun käyttäjät

Lukematon viestiKirjoittaja meijerikkö » 06 Maalis 2015, 21:31

Joo tuos jo aikaisemmin ihmettelin miks täytyy helpot asiat muuttaa
vaikeiksi. Ohjelma on varmaan hyvä niille jotka käyttää sitä päivittäin.
Meille kynänpyörittelijöille nää pilvijutut aiheuttaa aikalailla
päänraapimista. :shock:
meijerikkö
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Maajussi66 » 07 Maalis 2015, 14:17

Mikä kohta siinä nyt sitten on niin vaikea.

Esim kasvin valinta - rasti kaikille kohkoille joille tulee samaa kasvia ja sitten lisää kasvi painikkeella valitaan ja tallennetaan kasvi ja lajike

Sitten vain tehdään tilakohtainen lannoitevalikoima ja merkataan lantojen levitys ja annetaan ohjelman laskea mitä tarvitaan kaupan pussista päälle. Tuo vaikka ensin viljalohkoille, sitten juurikkaille jne
Maajussi66
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viestiKirjoittaja SS » 08 Maalis 2015, 14:46

Käytän rinnan Peltotuki Prota ja Webwisua. En ole päiväkausien ( noin 70 h) opettelullakaan saanut mitään järkevää ja loogista viljelysuunnittelua tehdyksi Webwisulla, Peltotuki Prolla kylläkin, homma eteni melkoisen vähällä käyttöohjeen plaraamisella eteenpäin, vaikka olikin melko työläs, kun lähestyin asiaa joka lohkon suunnittelulla erikseen. Koska oli Tos-siementä, sertisiementä, useaa lajiketta samasta kasvista, viiden eri lannoitelajin loppuja kulutettavana, vielä enemmän kannunpohjia eri kasvinsuojeluaineista, fosforitasoja huonosta arveluttavan korkeaan, ym. käytännön juttuja, jotka tekevät ns. joukkomuokkauksen yrittämisestä lähinnä turhauttavaa, ainakin saatuun ajansäästöön nähden tarpeettoman vaikeaa, tottumattomalle.

Lannoitussuunnitelu on tietenkin ärsyttävää kaikilla ohjelmilla, jos valikoima on sitä mitä on, eikä optimaalista yhdistelmää löydy. Hyvä esimerkki Webwisun ominaisuudesta tahi bugista: vuonna 2014 naputin käsin viljavuustutkimukset Webwisuun, koska jokin Agroanalyysin lohkokoodauksessa ei vain sopinut Webwisuun. Sitten tälle vuodelle vielä voimassaolevat viljavuuslukemat oli tavoitteena vain linkittää uuden viljelyvuoden kasvulohkoille. Eipä onnistunut. Listalle tuli viljavuusnäytteistä vain osa, ja nekin kummasti merkittyinä. Kyllähän ne saa uudelle suunnitteluvuodelle jälleen käsin, mut ei nyt kyllä nappaa, kun Peltotuessa yksinkertaisesti otin lohkon, aktivoin viljavuusvälilehden, kytkin viljavuuden listasta, rasti ja pois. Taas oli viljavuus kiinni lohkossa.

Eli jotakin eroa esimerkiksi näissä kahdessa viljelysuunnittelutuotteessa on, koska samoilla kognitiivisilla taidoilla olen asiaa lähestynyt kummassakin tapauksessa.

-SS-
SS
Luokka: >500hv

Lukematon viestiKirjoittaja Sepe » 24 Marras 2015, 10:26

Onkos muilla havaintoja Webvisusta? Oli kasvinsuojelu toimenpiteet muuttuneet suunnitelmiksi, havainnot hävinneet jne... Voi Witun Wittu mitä paskaa!!! :evil:
Sepe

Lukematon viestiKirjoittaja masto » 24 Marras 2015, 16:41

mä oon lähinnä lannoituslaskelmat sillä tehny, en muuta. Siinäkin on huonoa kun ei selkeästi näe asetettua satotasoa ja siitä tulevaa korjausta lannoitetasossa. Ihan turhan monimutkainen ja hidas ja hankala käyttää. mun mielestä.
masto

Lukematon viestiKirjoittaja Cartel » 24 Marras 2015, 21:14

Kaks vuotta tein sillä tutulle kun sillä semmonen oli. Nyt itelleni ostin agrineuvoksen. Ei käyny mielessäkään että webwisu tulis. Tein pari suunnitelmaa sillä nyt syksyllä, itseoppineena, ja väitän että homma käy jo huomattavasti mukavammin kuin webwisuaikaan. Taidan vielä muutamalle naapurille tarjota suunnitelman tekoa. Maksaahan se enemmän mutta on käteenkäypä.
Cartel
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viestiKirjoittaja SS » 26 Marras 2015, 07:54

Sepe kirjoitti:Onkos muilla havaintoja Webvisusta? Oli kasvinsuojelu toimenpiteet muuttuneet suunnitelmiksi, havainnot hävinneet jne... Voi Witun Wittu mitä paskaa!!! :evil:

No, olen tehnyt ja käyttöönottanut ja testannut ohjelmistoja työkseni, ja minä kuitenkaan en saanut Webwisun pilvipalvelun punaisesta langasta kiinni. Peltotuki Pron toiminnallinen ajatus kyllä aukeni itsekseen, vaikka en vältellytkään käyttöohjeen avaamista.

Totta kai maksan sen vuosimaksun Webwisun markkinoijalle, jotta hyvään asiaan riittää rahoitusta, mutta en itselleni laittaisi kiusaksi.

http://keskustelukanava.agronet.fi/agro ... c=52947.30

-SS-
SS