LED valoista talviliikenteessä

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua kaikesta mikä ei liity maatalouteen. Ns. Vapaa sana keskustelu.

LED valoista talviliikenteessä

Lukematon viestiKirjoittaja oltsu80 » 27 Joulu 2012, 15:51

Hei!
LED valot ovat hyvät ja tehokkaat ja edulliset käyttää ja niin edelleen. Kevään ja syksyn pimeissä öissä ja illoissa toimivat hyvin ja näkyvät, mutta talvella eivät sieltä parin sentin lumikerroksen alta paljo näy. Tässä kun vänkärinä nyt istun niin on aikaa kirjotella.
Kuusamon tietä ajaessa oranssi valo vilkkui, tunnisti heti suuntamerkiksi, mutta vasta n. 30 metrin päästä erottuivat ko. Auton katolla vilkkuvat siniset ledivalot himmeästi. Poliisiauton perä oli niin lumessa että vilkut eivät näkyneet kunnolla.
Saisivat asentaa yleisesti led valojen yhteyteen lämmitys vastuksia, jotta se lumi sulaisi ja valot näkyisi. Halogeeneillä ei ongelmaa ole kun tuottavat lämpöä itse, mutta jos teillä niitä led-valoja on autojen ja kärryjen perässä niin muistakaa käydä putsaamassa, että näkyy. Se ei tommonen täysperävaunu yhdistelmä niin hetkessä pysähdykkään.

Kiitos ja kuittaus, matka jatkuu pikku pyryssä kohti etelää.
oltsu80
Luokka: Hevosaura

Re: LED valoista talviliikenteessä

Lukematon viestiKirjoittaja Juhta » 28 Joulu 2012, 22:56

Samoja havaintoja oon tehnyt itsekkin. Liian paljon on tienpäällä kulkupelejä, joista ei näy juuri mitään. Omalta osaltani olen pitänyt talouden autoissa pölisevällä lumella ajellessa takasumuvalot päällä. Ne on vielä hehkulampuilla, niin pysyvät hyvin näkyvillä vaikka kylmät takavalot olisi jo lumen alla piilossa.
Juhta
Luokka: yli 100 hv

Re: LED valoista talviliikenteessä

Lukematon viestiKirjoittaja oppipoika2 » 30 Joulu 2012, 18:41

Saman huomannut, itse en aio ihan heti vaihtaa led-valoihin sellaisissa koneissa joita käytän talvella!! Tiedä sitten kuinka nopeasti pölyttyvät umpeen kun ei oikeestaan oo kokemusta itsellä led-valoista talvella, mutta kyllä traktorin valot on ainaki miltei heti tukossa!!

Ja noista sumuvaloista, niitä käytetään myös todella paljon väärin!!! Ajellaan sumarit päällä kirkkaalla kelillä (pimeässä syys sateessa esim.)
Ja tuo takasumarin käyttö, häikii helposti takana tulevaa, ja jos on sellainen auto että on kaksi sumaria niin sitten perässä ihmetellään että mitä se nyt jarruttelee!!!
oppipoika2
Luokka: 75 hv., takaveto