Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.
Kirjoittaja suregrip » 30 Syys 2015, 22:21
MF 26 (SR2065) tehnyt muutaman kerran sellaisen tempun että koneiston kytkemisen jälkeen alkaa kova tärinä. Jostain syystä (voi olla sattumaa) ilmenee vain silloin kun koneella on jo puitu jonkun aikaa ja koneisto välillä sammutettu, uudelleen kytkettäessä koko hytti heiluu oikein kunnolla. Puintikelaan viittaa koska kelan nopeuden säätö vaikuttaa tärinään.
Ainut keino saada tärinä loppumaan on sammuttaa ja kytkeä koneisto uudestaan, yleensä vaatii monta yritystä. Ajamalla se ei lopu. Voiko tuohon olla muuta syytä kuin että kelaan kertyy varstojen taakse tavaraa ja se pysäytyksen jälkeen tippuu joistain varstoista ja siksi menee epätasapainoon? Vai voisiko remmi kuluessaan alkaa hyppiä siivalla sopivassa tilanteessa (käynnistys remmi lämpinänä)? Onko muilla tullut vastaan samanlaista oiretta?
-

suregrip
- Luokka: yli 100 hv
-
- Viestit: 147
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 21:48
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Kirjoittaja Auts » 30 Syys 2015, 23:15
Sama ongelma ja sama päättelly SR2020:n kanssa.
Tää pikkunen tekee tuon vatkauksen jopa suoraan ajossa, kun sattuu märempää tavaraa ja/ tai alta läpikasvanutta raiheinää menemään koneeseen.
Lisäksi vielä remmi kysymykseen, että itsellä on ensimmäistä syksyä käytössä oleva puintikelan remmi. Remmiä kun on nyt saanut kiristellä ensimmäisenä puintipäivänä, niin puintikelan kierrokset laskee tasaisesti remmin olessa löysänä.
-

Auts
- Luokka: >500hv
-
- Viestit: 800
- Liittynyt: 16 Helmi 2007, 19:47
- Paikkakunta: Etelä-Suomi-> Kanta-Häme-> Janakkala
Kirjoittaja Make » 01 Loka 2015, 00:43
Samanlainen ominaisuus oli meilläkin MF 307. Erityisen paha oli kun pui vihreäkortista kauraa. (Salo-kaura) Varstojen taakse jäävän tavaran epätasapainoon minäkin sen syyn vieritin.
-

Make
- Luokka: >500hv
-
- Viestit: 951
- Liittynyt: 12 Touko 2005, 22:24
Kirjoittaja ht » 01 Loka 2015, 00:45
suregrip kirjoitti: kelaan kertyy varstojen taakse tavaraa ja se pysäytyksen jälkeen tippuu joistain varstoista ja siksi menee epätasapainoon?
Tätä ainakin vahvasti epäilisin. Itsellä kokemusta vain vanhemmista Sampoista, eikä kuvattua tilannetta ole syntynyt, mutta puimuria putsatessa varstojen sisäpuolelta kyllä tavaraa löytyy, ja jos se jostain varstasta pysäyttämisen yhteydessä tipahtaa pois niin sen jälkeen meno voi olla kyllä aika porilaista...
-

ht
- Luokka: 50 hv., takaveto
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 00:36
- Paikkakunta: Kaakonkulma
Kirjoittaja SS » 01 Loka 2015, 00:49
Tärinä vaivaa myös Claasia, koska varsta on kovera takaa. Kuulemma kotelovarstaan jää vähempi sitä massaa. Olisko 500 sarjassa ne kotelot ?
Ainakin Sampolla tärinän alkamisen jälkeen heittää koneiston vapaalle ja antaa pysähtyä Tällöin ne varstojen taustoilla olevat moskakasat putoavat varstasillalle. Pari käynnistystä vaatii, niin käynti on taas tasainen.
On pitkäaikainen havainto, ja hoito tehonnut toistettavasti. Joskus nuorempana menin kivikourun kautta ja vetelin joka varstan puhtaaksi käsin. Hankalaa.
-SS-
-

SS
- Luokka: >500hv
-
- Viestit: 1617
- Liittynyt: 25 Huhti 2005, 22:26
- Paikkakunta: Lohja
Kirjoittaja Klapikauppias » 01 Loka 2015, 08:33
Juuri tänä syksynä yks glaassimies esitteli hommaa mulle, tyhjäs varstojen tausta, kun sanoi, ettei tuolla hytis voi istua, kun täristää niin. Märällä kauralla oli yllättävän paljon pudonnut moskaa sinne varstojen taakse ja siks oli epätasapainos todella pahasti. Eli ei sen vakavammasta viasta ole kyse.
-
Klapikauppias
- Luokka: >500hv
-
- Viestit: 705
- Liittynyt: 17 Syys 2008, 21:10
-
Kirjoittaja suregrip » 01 Loka 2015, 15:50
No kyllä se moska sitten varmaan on syynä. Ihme kyllä en ole ikinä ennen moiseen ilmiöön törmännyt, kai tuo vanha aito Massikka oli sen verran tukevampaa tekoa ettei pieni epätasapaino tuntunut missään. Tässä uudemmassa on HD-kela ja ne varstan taustathan on sellaiset rännit että varmasti kerää tavaraa jos on kerätäkseen. Ja tänä syksynä on kyllä puitu märempää tavaraa kuin mitä ikinä olen puinut, onneksi tuli tuo helpommin siivottava puimuri hommattua tälle syksyä...
-

suregrip
- Luokka: yli 100 hv
-
- Viestit: 147
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 21:48
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Kirjoittaja ht » 02 Loka 2015, 17:07
Tuli tuossa konetta kaurasta putsatessa silmille toinen mahdollinen paikka, mihin pölyä ja moskaa kerääntyy reilusti: puimakoneen iso hihnapyörä, siis se mistä lähtee hihnat silppurille, pöydälle jne. Ko. pyörässä on tasaista selkäpintaa reilusti ja siihen kerääntyy syksyn mittaan pölyä ja paskaa ihan tarpeeksi. Samalla tapaa kuin kelassa, jos pysähdyksissä ollessa yläpuolelta mujut irtoaa niin tärinä on varmaa.
-

ht
- Luokka: 50 hv., takaveto
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 00:36
- Paikkakunta: Kaakonkulma
Kirjoittaja Tiimo » 03 Loka 2015, 00:49
Sama juttu on kaikissa. Kelan yläpuolisista varstoista moskat putoaa ja kela menee epätasapainoon. Pysäytyskonsti tuttu. Sampoissa vaan taitaa tuntua eniten. NH täristää hiukan mutta kun pui muutaman kymmenen metriä niin loppuu.
-
Tiimo
- Luokka: yli 100 hv
-
- Viestit: 104
- Liittynyt: 23 Tammi 2008, 22:07
Kirjoittaja Rubinjo » 03 Loka 2015, 22:04
Kannatta tarkistaa ensimmäiseksi että puintikelan variaattori on ok. Jos variaattorin limput "auraa" on vika niissä. Ko. vika aiheuttaa armottoman vatkauksen, joka saattaa silloin tällöin rauhoittua. Vika syntyy jos rasvautsta ei suoriteta ohejiden mukaan.
-

Rubinjo
- Luokka: >500hv
-
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 18 Tammi 2005, 00:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
-
Kirjoittaja turkki » 05 Loka 2015, 10:22
Joskus, mikäli puidaan jotain märkää ja sotkevaa tavaraa, voi viljasäiliön keskeltä nousevan kierukan seinämiin kerääntyä sitkeätä möhnää. Sitten kierukka rupeaa jurnuttamaan kun kierukan pyörimistila alkaa loppua. Mutta tämä jurnutus on vain hetkellistä (5-10 sekuntia muutaman kerran tunnissa) ja ilmenee vain todella märissä olosuhteissa.
-

turkki
- Luokka: yli 300 hv
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 13 Heinä 2005, 13:27
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Kirjoittaja Luttisaari » 05 Loka 2015, 11:03
Meidän 500 Sampon säiliökierukan kiekura kului töhnän takia aikoinaan niin paljon että piti hitsata lisää rautaa. Paholaisen keksintö koko rakkine.
-
Luttisaari
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 22 Maalis 2015, 13:30
- Paikkakunta: Ylistaro
Kirjoittaja SS » 05 Loka 2015, 12:26
Niin tu o säiliöön tuova pystyruuvi on myös joissakin ulkomaalaisissa puimureissa. Ei ole ajateltu kostean viljan puintia siinä.
Sitten kun esimerkiksi viljankuivurit on varustettu kierrätys-elevaattorin sijasta pystyruuvilla, ja toimii kelillä kuin kelillä, uskon, että se kierukka on hyvä idea puimuriinkin tuomaan rajaisia tai viljaa seulastolta ylös.
Siksi ei Sampo 500 ajateltu tosissaan koskaan hankkia, kun sampokympin punaiseen vaihtamalla tuli kunnon ylävetoinen viljaelevaattori säiliön yläosaan, mutta kun esimerkiksi messuilla katsoi tätä uutuuskonetta lähemmin, niin taas oli keltaisessa viissatasessa ruuvi sinne säiliöön, valmiina tekemään kosteasta vehnästä puuropalloja.
Claasinkin "puoleenväliin jäänyt" viljaelevaattori tekee palloa, jos ottaa säiliön aivan täyteen, se suojaritilän alla oleva vaakaruuvi siinä jauhaa itsensä puuroksi.
-SS-
-

SS
- Luokka: >500hv
-
- Viestit: 1617
- Liittynyt: 25 Huhti 2005, 22:26
- Paikkakunta: Lohja
Kirjoittaja ht » 05 Loka 2015, 14:08
Luttisaari kirjoitti: 500 Sampo Paholaisen keksintö koko rakkine.
Paholainen = Porilainen..? 
-

ht
- Luokka: 50 hv., takaveto
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 00:36
- Paikkakunta: Kaakonkulma
Kirjoittaja Cultio » 05 Loka 2015, 20:21
ei Sampo 500 ajateltu tosissaan koskaan hankkia
On monta muutakin syytä miksi juuri tuota konetta ei kenenkään olisi pitänyt ostaa. Itsekin sellaisella aloittanut, täytyy olla Ylön tekeleiden kanssa historian huonoimpia kotimaisia koneita.
-
Cultio
- Luokka: >500hv
-
- Viestit: 873
- Liittynyt: 02 Maalis 2009, 14:51
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa
|
MAINOSPAIKKA
|