CASE IH MX 4240 Hy-Tran sekoittuminen muiden öljyjen kanssa

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

CASE IH MX 4240 Hy-Tran sekoittuminen muiden öljyjen kanssa

Lukematon viestiKirjoittaja Käfer » 25 Tammi 2017, 15:39

Morjensta vaan!

Zetor lähti harrastepeliksi ja pikku Case tuli tilalle "vakavaksi" harrastepeliksi.
Kone on nyt siivouksen/remonttien/varustelun pyörteissä. Huolto-ohje kirjaa en ole vielä saanut hyppysiin. Ennen kuin vanhoja vehkeitä aletaan perään laittamaan kiinni niin tuli noiden öljyjen kanssa kysymysmerkki.
Miten käy kun laittaa vieraita hydeöljyjä sisältäviä vehkeitä Casen kiertoon kiinni? ? ? ? Käsittääkseni 4200-sarjassa vaihdetoosa/jarrut/hydrauli -öljyt samassa sammiossa.
Täytyykö vaihtaa nopealla aikataululla sekoittuneet öljyt pois ja pitää huolta ettei talon muista vehkeistä livahda tavaraa joukkoon.

Kiitoksia etukäteen Jan(ne)
Avatar
Käfer
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 36
Liittynyt: 25 Elo 2015, 10:18
Paikkakunta: Somero

Re: CASE IH MX 4240 Hy-Tran sekoittuminen muiden öljyjen kan

Lukematon viestiKirjoittaja SS » 27 Tammi 2017, 01:18

Kaikissa muissa traktoreissa Hytranit hydrauliikkaan ja/tai perään, niin ongelmaa ei ole. Jos lainaa työkoneita naapurilta, niin sitten on syytä vaihtaa tiheämmässä tahdissa ne casen omat öljyt.

Hy Tranit kelvannevat kaikkiin muihinkin märkäjarrullisiisn traktorimerkkehin.

-SS-
Avatar
SS
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1616
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 22:26
Paikkakunta: Lohja

Re: CASE IH MX 4240 Hy-Tran sekoittuminen muiden öljyjen kan

Lukematon viestiKirjoittaja Käfer » 27 Tammi 2017, 10:37

Täytyykin alkaa tekemään pläniä öljyistä.
Delvac moottoreihin, Hy tran periin ja napoihin omat. Vanha isäntä pistänyt Nesteen yleisöljyä moottoriin/periin vuosia ja homma pelittänyt. Täytyykin käyttää Casen perässä vehkeitä ja uusia ölpät perään niin tulee edes "hyvä fiilis" yrittämisestä :D
Käyttäjän ohjekirja jos jollain olisi aikaa skannata tai ylimääräinen kyseiselle Caselle niin kiinnostaa oravannahkoja tai muuta tavaraa vastaan.
Avatar
Käfer
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 36
Liittynyt: 25 Elo 2015, 10:18
Paikkakunta: Somero

Re: CASE IH MX 4240 Hy-Tran sekoittuminen muiden öljyjen kan

Lukematon viestiKirjoittaja AaJii » 28 Tammi 2017, 13:24

Nimenomaan ei Hy-Trania muunmerkkisiin!
Olen kerran tehnyt tuon homman koko kalustolle ja jotain häikkiä alkoi olla.
Siinä oli joku oleellinen ero joka ei käy muille merkeille. Mitään ei varsinaisesti särkynyt (vielä) mutta merkkihuollon (CNH) vanhempi asentaja käski vaihtaa Hy-Tranit pois muista.

Nyt olen käyttänyt tavallista märkäjarruöljyä kaikissa, myös 4240:ssä. Öljyvalmistaja antoi hyväksynnän myös CaseIH:lle.
Sama öljy kaikkiin ja säännöllinen vaihto, niillä mennään.

Netti on täynnä juttua Hy-Tranin käytöstä puolesta ja vastaan. En tiedä lopullista totuutta mutta noin teen itse.
AaJii
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 23
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 22:27

Re: CASE IH MX 4240 Hy-Tran sekoittuminen muiden öljyjen kan

Lukematon viestiKirjoittaja Käfer » 28 Tammi 2017, 15:19

AaJii, Minkä merkkistä/tyyppistä kamaa sinun koneissa on?

Alla mainittua mönjää on iso purkki nurkissa ja käytetty alla mainituissa koneissa moottorissa hydrauliikassa. Aattelin laittaa Caseen tällä perusteella.

Deutz-Farh Agroplus 95 (Moottorissa Delvaccia)
Zetor 7745
Valmet 502
Valmet 702 EK plus James-kaivuri omalla nokkapumpulla

NESTE FARM UNIVERSAL 10W-30
Traktoreiden ja maatalouskaluston monikäyttö-öljy, STOU

SAE 10W-30
API CG-4, CF-4/SF
ACEA E3
API GL-4

Neste Farm Universal on traktori- ja maatalouskalustoon tarkoitettu moniasteinen yleisöljy.
Sen lisäaineistus pitää moottorin puhtaana ja estää tehokkaasti kulumista vaihteistoissa, taka-akseleissa ja hydrauliikassa. Erityiset kitkaa modifioivat lisäaineet tekevät sen sopivaksi myös öljykylpyjarrujen voiteluun.

TYYPILLISET ANALYYSIARVOT 10W-30
Tiheys kg/m3 15oC 881
Leimahduspiste oC (COC) 222
Jähmepiste oC -39
Viskositeetti-indeksi 143
Viskositeetti cSt/ 40 oC 68
Viskositeetti cSt/ 100 oC 10.5
Viskositeetti cP/ oC 6300


Neste Farm Universal sopii useimpiin maatalouskäytössä oleviin traktoreihin ympärivuotiseksi moottori-, vaihteisto-, taka-akseli-ja hydrauliöljyksi. Se käy yhtä hyvin ahdettuihin ja ahtamattomiin dieselmoottoreihin. Muita käyttökohteita ovat esim. leikkuupuimurit, paikallismoottorit, henkilö- ja pakettiautot sekä trukki- ja kuormauskalusto.

LAATULUOKAT

API GL-5 (hitaalla nopeudella ja korkealla momentilla)
Ford M2C 86A, 134D, 159B/C
Massey Ferguson CSM M1135, M1139, M1144, M1145
Case MS 1207
John Deere JDM J20C, J27
Allison C-3 ja C-4
Caterpillar TO-2
MIL-L-2104 D
SMR SH 68
ZF TE-ML 06B, 06C, 07B
Avatar
Käfer
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 36
Liittynyt: 25 Elo 2015, 10:18
Paikkakunta: Somero

Re: CASE IH MX 4240 Hy-Tran sekoittuminen muiden öljyjen kan

Lukematon viestiKirjoittaja AaJii » 28 Tammi 2017, 22:00

Shellin Spirax S4 TXM:ää on käytetty, ennen se tunnettiin Donaxina.
Tehtiin pikku porukalla neuvostopäätös yhteisestä öljylaadusta kun oli jokunen kone yhteiskäytössä.
Silloinen Donax oli kahdella koneissaan niin se sitten valikoitui kaikille. Kai siinä muutkin merkit käyvät. Yleinen märkäjarruöljy.

Yleisöljyä en käytä enkä perustele sitä sen kummemmin enää. Piste.
Poikkeus: JOS Motonet & co joskus myy vain yleisöljyä, vaikka nyt paria kolmea merkkiä että jokainen saa lippalakkinsa sävyyn sopivan pänikän, ja kansa kaataa liemet henkilöautokalustonsa öljytiloihin mukisematta, niin sitten voin harkita vielä kerran traktorikäyttöön.

Shellin Lubematch antaa tuon Spirax S nelosen natikan voimansiirtoon.

Moottorissa käytän 15W-40 öljyä, talvella halpaa synteettistä niihin vehkeisiin joita on pakko käynnistää säästä riippumatta.

Paksumpi moottoriöljy sen takia kun kalusto on vanhaa ja reilusti raiskattua, toukotöiden ykkösnyrkki vielä kooltaan alamittainen. Mato tykkää...
AaJii
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 23
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 22:27

Re: CASE IH MX 4240 Hy-Tran sekoittuminen muiden öljyjen kan

Lukematon viestiKirjoittaja Cultor » 29 Tammi 2017, 12:41

Käfer kirjoitti:NESTE FARM UNIVERSAL 10W-30
Traktoreiden ja maatalouskaluston monikäyttö-öljy, STOU

SAE 10W-30
API CG-4, CF-4/SF
ACEA E3
API GL-4


LAATULUOKAT

API GL-5 (hitaalla nopeudella ja korkealla momentilla)
Ford M2C 86A, 134D, 159B/C
Massey Ferguson CSM M1135, M1139, M1144, M1145
Case MS 1207
John Deere JDM J20C, J27
Allison C-3 ja C-4
Caterpillar TO-2
MIL-L-2104 D
SMR SH 68
ZF TE-ML 06B, 06C, 07B

Neste Gear MJ Super on kaikin puolin parempaa voimansiirto- ja hydrauliikkaöljynä kuin universal-öljyt, mutta en sitäkään nollakakkosten voimansiirtoöljynä käyttäisi. Kunnon GL-5 vaihteistoöljyä niihin laittaisin.
Avatar
Cultor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 614
Liittynyt: 08 Loka 2005, 20:20
Paikkakunta: Kahden kaupungin välissä

Re: CASE IH MX 4240 Hy-Tran sekoittuminen muiden öljyjen kan

Lukematon viestiKirjoittaja SS » 30 Tammi 2017, 06:59

No jos esimerkiksi Hy-tran Ultra eli CASE MS 1206/7/9 - luokitukset täyttävä öljy tuhoaa muut märkäjarrulliset koneet, niin tuo Neste Gear MJ Super kyllä on hyvä valinta, koska siinä on myös nuo soveliaat merkinnät, eli kelpaa varmasti CaseIH:n

On olemassa CaseIH isäntiä, jotka käyttävät Hy-Trania. Heiltä lainattujen työkoneiden perästä lienee syytä vaihtaa peräöljyt muista merkeistä ?

-SS-
Avatar
SS
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1616
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 22:26
Paikkakunta: Lohja

Re: CASE IH MX 4240 Hy-Tran sekoittuminen muiden öljyjen kan

Lukematon viestiKirjoittaja Käfer » 30 Tammi 2017, 14:14

Tää on mielenkiintoista mietittävää ja luettavaa. Lueskelin toista threadia maxxum versus Valtra/Valmet ja sillä perusteella Ceissin ja Doitzin perään joku näistä.

Shell Spirax S4 TXM
Castrol AGRI Trans Plus 80W
NESTE GEAR MJ Super

Peurahuollon Laukkasen kommentit ollut että vähemmissä määrin tarvinnut jarrulevyjä vaihtaa kun castrollit pesässä. Siltikin, saatavuus ja hinta painottaa millä mennään.
Lukeudun ihmisryhmään joka haluaa testata toimiiko vanha romu jollain vai ei. ilma/öljyjäähdytteinen Suzukin möhköpyörä jossa olen käyttänyt delvaccia viimeiset 40tkm ilman ongelmia. Toiset haukkuu sen koneen tappajana etc etc....
Ja kyllä, pyörä saa runtua koko rahdan edestä. Märkäkytkin pitää kuin tauti aiempaan Oil Of Olay HIFI-öljyyn verrattuna. Kansi avattu normi 25 tkm välein tarkastusta varten, ei kulumia tai muuta silmäänpistävää.

Kiitoksia vastauksista arvon raadille, hyvää keskustelua :D
Avatar
Käfer
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 36
Liittynyt: 25 Elo 2015, 10:18
Paikkakunta: Somero

Re: CASE IH MX 4240 Hy-Tran sekoittuminen muiden öljyjen kan

Lukematon viestiKirjoittaja AaJii » 31 Tammi 2017, 00:05

Sille Hy-Tranin sekoittamiselle annettiin joskus jopa sallittu prosenttilukema muiden öljyjen kanssa mutta kuka sellaisia nyt räknäilee.
Metsäkuormain ja takalana nyt ainakin vaihtavat öljyjä jonkun verran.

Piti ihan katsoa miten luokittelevat ihmeöljynsä, mutta en löytänyt Hy-Tranille suosituksia kuin CaseIH-Steyr -linjalta. No tällainen oli joka kelpaisi muutamiin muihinkin:

http://shop.oelschueler.de/hy-tran-fluid-plus-3629.html
AaJii
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 23
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 22:27

Re: CASE IH MX 4240 Hy-Tran sekoittuminen muiden öljyjen kan

Lukematon viestiKirjoittaja Luttisaari » 31 Tammi 2017, 00:10

Meillä käytettiin IH 475ssa jotakin yleisöljyä jonka olis muka pitänyt toimia siinä, enpätiedä johtuiko sitten siitä että vaihteiston öljyvalo paloi kun vaihdettiin pois.
Luttisaari
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 42
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 13:30
Paikkakunta: Ylistaro



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa

MAINOSPAIKKA