Sivu 1/1

John Deere vanteet

Lukematon viestiLähetetty: 08 Touko 2017, 20:53
Kirjoittaja sämpläri
Onko tälläistä tapahtunut kenelle ? Jontikalla 6330 on ajettu 1000 h normaalia maatalousajoa, äestys ,kylvö, lumilinkous ja viljakärrin veto.
Viikonloppuna perässä oli tasausäes ja ehdimme ajaa muutaman tunnin kunnes traktorin vanne murtui ja takapyörä tippui irti. Onneksi äes oli perässä, joten traktori pysyi pystyssä. Jos sama olisi tapahtunut peräkärrin kanssa luultavasti traktori olisi kaatunut.
Murtumakohta oli siisti ja vanne murtui kiinnityspulttien jälkeen ensimmäisestä prässäyskohdasta. Jälki oli kuin vanne olisi polttoleikattu irti. Tarkemmin tarkasteltuani murtumakohtaa näytti kuin vanne ei olisi ollut yhdeltä n. 12cm matkalta kiinni / yhtenäistä levyä, tämä kohta oli selvästi aiemmin ruostunut.


Soittelin Jonh Deeren huoltopäällikölle ja valitin asiasta, Hän tiedusteli onko traktorissa paripyörät ja vastasin myöntävästi. Tällaisessä mallissa pitäisi olla vahvikesarja vanteessa ja siitä on kuulemma tullut huoltotiedote jokaiselle tällaisen traktorin omistajalle, Voin rehellisesti sanoa, että minä en sellaista ainakaan ole saanut. Eli maahantuoja ei ota minkäänlaista kantaa koko asiaan.
Mitä olette mieltä? !! Onko kenellä vastaavia kokemuksia?
Onko joku saanut tälläistä ilmoitusta ettei John Deereen saa laittaa paripyöriä? :twisted:

Re: John Deere vanteet

Lukematon viestiLähetetty: 09 Touko 2017, 22:29
Kirjoittaja Amatööri
Eihän he halua tunnustaa että jhon peuran vanteet on paskat :? kun sittenhän niitten pitäis maksaa tuo lokasuojakin vanteen lisäksi. Kyllähän tuollainen vanteen murtuminen noilla käyttötunneilla on selvä merkki vanteen heikkoudesta vaikkakin siinä on ollut kellukkeet kiinni.

Re: John Deere vanteet

Lukematon viestiLähetetty: 09 Touko 2017, 23:56
Kirjoittaja dbfi
Oman tilan JD:stä ei ole vanteet menneet rikki mutta ei siinä ole paripyöriä käytettykään. Ehkä kärryjen veto onkin oikeasti rasittavampaa vanteille mutta ei tuolla ole raskaita kärryjäkään vedetty. Ei kyllä ole mitään ohjelappujakaan liikkeeltä tullut paripyörien käytöstä. Tässä on sellainen vahvikerengas pulttien alla jos siitä sitten jotain apua.

Näillä foorumeilla kyllä monia kertomuksia jonnikan vanteiden repeämisistä ja pyörän irtoamisista eli selvä tyyppiongelma ainakin joissakin JD-malleissa. 1000 h ajettuhan on melkein uusi, ihme että heikkokaan vanne siinä ajassa väsyy.

Re: John Deere vanteet

Lukematon viestiLähetetty: 11 Touko 2017, 00:23
Kirjoittaja Jorma Samuli
Normisettiä. Ihan paskoja nuo vanteet. Se vahvike juttu auttaa,en tiedä onko autuaaksi tekevä sekään. Meillä hti maantiellä paskavaunun kanssa,komeet oli kipinät,onneksi oli vänkärin puoli niin ojaan meni eikä vastaantulijan keulaan. Jos olisi aikaa teettäisesi uudet keskiölevyt tarpeeksi paksut niin kestävät. Joutaisi kyllä tehdas tulla vastaan,ehdottomasti. Tuolta voi kysellä,muitakin on. http://levypyora.fi/levypyorat/vanteide ... valmistus/

Re: John Deere vanteet

Lukematon viestiLähetetty: 11 Touko 2017, 00:26
Kirjoittaja Jorma Samuli
Onko kasko? Ei korvaa vannetta mutta seuraukset kyllä eli lokarin yms. Kokemusta on.
Ja kyllä,Jonteereen ei saa laittaa parikkaita ilman vahvikkeita. Häpeäisivät edes vähäsen.

Re: John Deere vanteet

Lukematon viestiLähetetty: 11 Touko 2017, 14:57
Kirjoittaja Kaupoi
Nostolaitetyökoneet ja paripyörät on semmonen yhistelmä, että varoen edettävä. Oli vanteet minkä väriset tahansa.

Re: John Deere vanteet

Lukematon viestiLähetetty: 12 Touko 2017, 00:02
Kirjoittaja dbfi
Kaupoi kirjoitti:Nostolaitetyökoneet ja paripyörät on semmonen yhistelmä, että varoen edettävä. Oli vanteet minkä väriset tahansa.


Onneksi meillä ei paripyörätraktorit lue tätä palstaa niin eivät ole tienneet hajota. Ajettu kuitenkin nostolaitekoneita jotka vaativat nokkapainoa että etupyörät pysyy maassa.

Re: John Deere vanteet

Lukematon viestiLähetetty: 14 Touko 2017, 00:25
Kirjoittaja Kaupoi
dbfi kirjoitti:
Kaupoi kirjoitti:Nostolaitetyökoneet ja paripyörät on semmonen yhistelmä, että varoen edettävä. Oli vanteet minkä väriset tahansa.


Onneksi meillä ei paripyörätraktorit lue tätä palstaa niin eivät ole tienneet hajota. Ajettu kuitenkin nostolaitekoneita jotka vaativat nokkapainoa että etupyörät pysyy maassa.

Olet tolkun kans ajellu, siksi kestäny ;)

Re: John Deere vanteet

Lukematon viestiLähetetty: 14 Touko 2017, 00:32
Kirjoittaja dbfi
Kaupoi kirjoitti:Olet tolkun kans ajellu, siksi kestäny ;)


Ehkä enemminkin sen takia kestänyt kun jonnikalla ei ole ajeltu paripyörillä tai raskaita kärrykuormia vetäen, muita merkkejä käytetty JD:n sijaan.

Re: John Deere vanteet

Lukematon viestiLähetetty: 15 Touko 2017, 12:31
Kirjoittaja Laperi
Kyllä se on vanteitten heikoutta jos ei kestä. Meillä kahdesta fergusta on vanteet hajonnu. Huomattu onneksi ennen kuin irti lähtee keskiölevy rengas kehästä. Valtrassa 9000 tuntiin ei 8 vanteesta ole yksikään pettyänyt heikkouttaan.

Re: John Deere vanteet

Lukematon viestiLähetetty: 19 Touko 2017, 22:07
Kirjoittaja J.T.S
Minulla oli ennen 6430 premium vm-12., takana ei tosiaan saanut käyttää levikkeitä ilman vahvikesettiä, luki ohjekirjassa, soitin aikanaan huoltomiehelle ja kyllä kuulemma kannatti vahvikkeet laittaa. Harmitti kun joutui ostamaan vahvike-setin ja pidemmät pyöränpultit taakse, reilun tonnin ne oli.

No ei siinä mitään, nyt 2017 keväällä ihmettelin kun etupää lonksui, klappia eturenkaan ulkokehällä n.15mm ja navat täynnä jauhoa. Kone lavetilla huoltoon ja pyöränlaakerit + muuta sälää tohjona. Asiaa selviteltiin Hankkijalta jotta miten 2100h ajetusta, hyvin pidetystä, traktorista voi olla etupyöränlaakerit rikki. Kävi ilmi ettei ko. koneessa saanut käyttää etulevikkeitä mikäli nokalla on etukuormain. Tämä oli kerrottu ohjekirjassa pienellä tyyliin "etukuormainta käytettäessä eturenkaiden raideväli ei saa ylittää 1800mm".. ..no enpä sitä huomannut..

Nyt on Valtran t144 tuon tilalla, myyjä ainakin anto luvan käyttää pareja joka nurkassa, takana vaikka tuplana. :D

Re: John Deere vanteet

Lukematon viestiLähetetty: 20 Touko 2017, 19:07
Kirjoittaja Laperi
J.T.S kirjoitti:Minulla oli ennen 6430 premium vm-12., takana ei tosiaan saanut käyttää levikkeitä ilman vahvikesettiä, luki ohjekirjassa, soitin aikanaan huoltomiehelle ja kyllä kuulemma kannatti vahvikkeet laittaa. Harmitti kun joutui ostamaan vahvike-setin ja pidemmät pyöränpultit taakse, reilun tonnin ne oli.

No ei siinä mitään, nyt 2017 keväällä ihmettelin kun etupää lonksui, klappia eturenkaan ulkokehällä n.15mm ja navat täynnä jauhoa. Kone lavetilla huoltoon ja pyöränlaakerit + muuta sälää tohjona. Asiaa selviteltiin Hankkijalta jotta miten 2100h ajetusta, hyvin pidetystä, traktorista voi olla etupyöränlaakerit rikki. Kävi ilmi ettei ko. koneessa saanut käyttää etulevikkeitä mikäli nokalla on etukuormain. Tämä oli kerrottu ohjekirjassa pienellä tyyliin "etukuormainta käytettäessä eturenkaiden raideväli ei saa ylittää 1800mm".. ..no enpä sitä huomannut..

Nyt on Valtran t144 tuon tilalla, myyjä ainakin anto luvan käyttää pareja joka nurkassa, takana vaikka tuplana. :D



Jontiassa tuo johtuu siitä että käänyttäessä etupyörä nousee toisen reunan päälle kääntösäteen pienentämiseksi. Valtrassa taas renkaan asento pysty suunnassa pysyy samana. Se on hirveä rasitus laakerille jos kuormaimessa on vielä jotain kuormaa ja käänytään. Ennen suosittelivat pienempiä paripyöriä kuin alkuperäiset.