Fiat 80-90 vs M-F 3060

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Fiat 80-90 vs M-F 3060

Lukematon viestiKirjoittaja jonte » 06 Helmi 2006, 21:33

Eli kertokaa kyseisistä traktoreista hyvät ja huonot puolet. :!:
tulee vain keveisiin töihin. Mutta kumpiko?
jonte
Luokka: Puutarhatraktori
 
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Heinä 2005, 11:31
Paikkakunta: karvia

Lukematon viestiKirjoittaja aksu » 06 Helmi 2006, 22:10

meil oli enne nyyskyy just tollane fiat ja ei meil kyl ollu mitää onkelmii sen kans toimis hyvi..ja ne huollot mitä piti tehrä ja jos jotain hajos pysty kaikki tekee melkee ite.. ja fiatissahan on 100% hammaspyörälukot...
Avatar
aksu
Luokka: >500hv
 
Viestit: 716
Liittynyt: 14 Tammi 2006, 20:35
Paikkakunta: turun seutu

Lukematon viestiKirjoittaja O.J. » 06 Helmi 2006, 22:38

aksu kirjoitti:...ja fiatissahan on 100% hammaspyörälukot...


Eikös tuossa toisessakin ole?

Fiatista menee kytkin yleensä alle 4000h:n kohdalla, asentaja vaihtoi sen valehtelematta 3h:ssa :shock:

MF:ssä muistaakseni perän vaihto keppiä sivusuunnassa heilauttamalla, vai oliko? Tuossa systeemissä on ollut kai suht yleisesti jotain sähköongelmia.

Edit: Niin, onko tarve takapotkulle, vai nelikolle?
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 22:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Lukematon viestiKirjoittaja mika » 06 Helmi 2006, 22:56

ite ottasin fiiatin. etenkin: hi-lo,jänismalli ja suunnanvaihtajalla. pirun hyvä vehje!
pirun kestävä ja mukava. näppärän kokonen ja ketterä.
mika
Luokka: >500hv
 
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Elo 2005, 14:25

Lukematon viestiKirjoittaja jonte » 06 Helmi 2006, 23:00

joo nelikko pitäs olla. meen ite keskiviikona kattoon katotaan sitte.
jonte
Luokka: Puutarhatraktori
 
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Heinä 2005, 11:31
Paikkakunta: karvia

Lukematon viestiKirjoittaja Joomies » 06 Helmi 2006, 23:09

Talossa ollut kohta kaks vuotta MF 3060 neliveto, oiskohan -91. Ja nimenomaan 16+16 -vaihteistolla.
Koskaan en ole tuommosessa Fiatissa edes istunut, joten en puhu siitä mitään.

Asioita, joista massikassa tykkään:
- reilusti aukeavat ovet
- todellinen suunnanvaihtaja, eli nopeus aina samassa suhteessa eteen ja taakse
- sähkönapit nelivedolle ja tasauspyörästön lukolle
- toimiva sähkönostolaite ja nostolaitteen hallinta ulkoa
- isot lasit useaan suuntaan
- tarvikeosien ja huollonsaatavuus alueella hyvät

Asioita, joista en tykkää:
- paksut B-pilarit hytin sivussa
- onneton peilivarustus, ainakin electronic -malleissa
- aluevaihteen vaihtaminen pitää tehdä pysähdykissä (ohjekirja)
- aluevaihteen vaihtaminen vaatii napin painamista kojelaudassa, kytkimen ja jarrun painamista ettei liikuttaisi ja vielä kepin heilauttamista sisään yleensä kaks kertaa kun vaihdetaan isolta pienelle
- hidas maantienopeus
- hivenen ihmelliset sivurajoittimet

Nämä nyt ei oo missään tärkeysjärjestyksessä, tuli vaan mieleen. En väitä etteikö Viatista löytyis samoja hyviä puolia.

Käytettyjä löytyy hyvin monen kuntosia. Käytiin kattomassa noin neljää eri 3060:stä, ennen kuin löytyi nykyinen, johon oltu kohtuullisen tyytyväisiä.
Joomies
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 134
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 15:34
Paikkakunta: Lappajärvi

Lukematon viestiKirjoittaja aksu » 06 Helmi 2006, 23:31

katsoin http://www.konedata.net ni kyl tost mf:stäki löytyy hammaslukko näköjään...mut eihä niis uusis massikois enää oo hammaslukkoi?
Avatar
aksu
Luokka: >500hv
 
Viestit: 716
Liittynyt: 14 Tammi 2006, 20:35
Paikkakunta: turun seutu

Lukematon viestiKirjoittaja rijata01 » 06 Helmi 2006, 23:58

Kyllä jos noista pitää valita niin MF. Meillä ollu 3060:nen turbo 32/32 vuodesta 92 asti ja pelannu ihan hyvin. Jotain pientä on laitettu mutta tuntejakin on jo 15000. Ja tarkoitus olisi kone vielä pitää joku vuosi. Massikassa hyvää ainakin tilavampi ohjaamo mitä tuossa fiiatissa. Eihän sinne fiiatin koppiin aikamies mahdu kulkemaan... :P Ja onhan tuossa massikassa jo nelivedot, lukot, pikavaihde (32/32 mallissa) ja nostolaite sähköllä. Tietysti voihan se tuo sähkö olla ongelmakin... Tuotakin kun käyttää säännöllisesti sitä alue vaihdetta niin sen venttiilin kela ei hapetu ja pelaa sillon ihan hyvin. Tahtoo vaan olla, ettei aluevaihdetta tule monesti käytettyä kun sillä nopeella puolella pärjää hyvin pitkälle. Autotronic malli siitä hyvä että ei tarvi lervata ylimääräisten nappien kanssa, tietokone kun valvoo ettei vauhtia ole liikaa.
rijata01
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 45
Liittynyt: 13 Helmi 2005, 23:05
Paikkakunta: Utajärvi

Lukematon viestiKirjoittaja fiat 110-90 » 07 Helmi 2006, 12:57

meille tuli juuri semmonen 80-90 hi-lo, pupumalli ja turbo näppärä käsitellä niin ja kuikka 640 kuuluu myös asiaan ja edellinen omistaja oli käyttäny pumpun penkissä on woimaa :P :P :P
fiat 110-90
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Tammi 2006, 17:16

Lukematon viestiKirjoittaja Jari » 07 Helmi 2006, 15:03

fiat 110-90 kirjoitti:meille tuli juuri semmonen 80-90 hi-lo, pupumalli ja turbo näppärä käsitellä niin ja kuikka 640 kuuluu myös asiaan ja edellinen omistaja oli käyttäny pumpun penkissä on woimaa :P :P :P


Edellinen oli tuollainen paketti,nyt samanlainen kolmoskoneena muttei turboa eikä kuormaajaa. Voipi sanoa että eroa on kuin yöllä ja päivällä,kone muuttuu niin totaalisesti soppelilla turbolla ja syötön säädöllä!

Niin,kysyjän kysymykseen kumpi. Lienee makuasioita,meillä ollut useampi 80-90 ja jokunen vuosi oli välissä ettei sellaista talossa mutta piti saada takaisin kun sellaiseen tottunut :D Muita kuin Hi-Lo,pupu&suunnanvaihtaja malleja ei kannata katella, paras paketti mitä -90 sarjasta saatavilla ellei Grandeja oteta huomioon.
Suunnanvaihtaja oikeasti toimiva,saa vetää vaikka täydestä vauhdista pakille eikä rutise saati synkrot ota itteensä,edellisellä 5000tuntia ek. käytössä eikä jarruja turhaan kulutettu suunnanvaihdossa... Kytkinhän kulutustavaraa näissä tunnetusti,mutta eipä tuollakaan ajotavalla mennyt kuin 2 kytkintä+ valmistevikainen.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
 
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 11:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja nuppi » 07 Helmi 2006, 16:35

No fiiatti ilman muuta...eihän se fergu voi käyä kenenkää rukkasee!!!

Meillä -91 hilo fiiatti,1870h oli mittarissa ku tuli keväällä,nyt on mittarissa jotaki 2100h,syksyllä tuli nokalle uus mp-lifti...pirun näppärä kone,kulkee mukavasti(3000rpm,maksumilla meinaa jäähä jalkoihin)...

Ens kesänä ilmeisesti mutka pellin alle...

Ilmeisesti suunnanvaihtajan synkrot alkaa olemaa valmiit,meinaa rusahtaa ku vaihtaa suoraa suuntaa,pitää topata vapaalla ja vetää vasta sitte pakkia(tai työntää etee) ni sitte ei ouhu mitää...ne laitetaa luultavasti samalla keikalla ton mahd. turbon asennuksen kanssa...

Lämppärin vaijeri meni poikki,ei haitaa tälläsillä keleillä mitää...ainaki tarkenee mut 0 kelillä hyttii meinaa paistuu :D

Ja käsikaasu vaijeri meinaa jäätyä ku sopivalla kelillä ajelee,pääsee vissii heittämää etureenakaasta jotenki lunta sinne pellin alle,luulisin että lokarit auttaa asiaa...

Muuten on pelannu vallan mainiosti...

Muita ongelmia ei oo ollu,pirun hyvin lähtee käyntii
nuppi
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 58
Liittynyt: 15 Tammi 2006, 03:06
Paikkakunta: Valkeala

Lukematon viestiKirjoittaja Juha » 07 Helmi 2006, 20:21

Kyllä jos nuista kahdesta pitäs valita ni ihan ehottomasti hiivatin valihtisin.

Ei ihan samanlaista oo mutta samaa sarjaa eli 88-94 Fiat. On hi-lo pupu mallinen turbo. Sähköset nelivedon ja lukon katkaisijat. Keulalla kuikke 660. näppärä kone piha hommissa ja muissa ahtaissa paikoissa, sais vaan olla isompi pumppu ni liikkuis tuo kuormaaja paremmin. Vuosmalli 94 ja ajettu 6500h ollut uudesta asti.
Vikoja kytkin kertaalleen vaihdettu, klik klakin vaijeri vaihdettu ja ulosoton tamppi kertaallen vaihettu män mutkalle. Mutta sama tekniikkahan nuissa on ja meillä ei ainakaan tuota kummempia vikoja ole ollut, eikä ole päässyt helpolla, vedetty monena syksynä 4-siipisiä auroja ja keväisin 3metrin hinattavaa kylvökonetta(suopeltoja ni ei tule ihan helpolla) Nyt tosin ollut pari viimestä vuotta piharaktorina eli tehty appeet ja muut piha askareet.
Avatar
Juha
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Tammi 2006, 16:07

Lukematon viestiKirjoittaja O.J. » 07 Helmi 2006, 22:38

Jari kirjoitti:...Hi-Lo,pupu&suunnanvaihtaja malleja ei kannata katella, paras paketti mitä -90 sarjasta saatavilla...


Tuollainen oli itelläkin ja kyllä sitä uskaltaa suositella. Suunnanvaihtajaa ei sit kärsi jättää vapaa-asentoon, joku osa ei saa siellä voitelua ja tulee laatikon aukaisu.

Tuohon MF:ään verrattuna on aika mekaaninen kampe, sähköhiluja ei pahemmin ole ja kun klik-klakin sisäistää, niin siinä on yks hiton hyvä ja yksinkertainen keksintö. Ulosoton kytkinvipu jatkuvaan käyttöön vähän turhan jäykkä ja käden liikerata saattaa tuntua jossain aviheessa olkapäässä.

Mutuna heitän, että MF:ää pienempiruokainen?
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 22:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Lukematon viestiKirjoittaja Jorma » 07 Helmi 2006, 22:54

nuppi kirjoitti:Ilmeisesti suunnanvaihtajan synkrot alkaa olemaa valmiit,meinaa rusahtaa ku vaihtaa suoraa suuntaa,pitää topata vapaalla ja vetää vasta sitte pakkia(tai työntää etee) ni sitte ei ouhu mitää


Toimiiko pikkuvaihteiden synkronointi hyvin? Isojen rattaiden synkronointi tunnetusti loppuu ensimmäisenä. Öljylaadullakin on hiukan vaikutusta toimintaan.
Avatar
Jorma
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1479
Liittynyt: 26 Tammi 2005, 17:22
Paikkakunta: Pori

Lukematon viestiKirjoittaja nuppi » 08 Helmi 2006, 03:31

O.J. kirjoitti: Suunnanvaihtajaa ei sit kärsi jättää vapaa-asentoon, joku osa ei saa siellä voitelua ja tulee laatikon aukaisu.


Tosta voi tietysti johtua että toi meitinki laatikko rutisee...
Tulee melko herkästi heitettyä vaa suunnanvaihtajasta vapaalle ku hyppää hytistä ulos... :oops: :oops: :oops:
nuppi
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 58
Liittynyt: 15 Tammi 2006, 03:06
Paikkakunta: Valkeala

Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

MAINOSPAIKKA