Viljakärryjen renkaiden kestävyys

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Viljakärryjen renkaiden kestävyys

Lukematon viestiKirjoittaja tabuuni » 16 Helmi 2006, 23:51

Kertokaapa kokemuksia, minkä kokoset renkaat pitäis olla 12 motin telikärryssä, että kestävät? Navetan ylisiltä kuulin huhun, että vähintään pitäis olla 500/50R17, pienemmät ei kestä. Viljanajossa siis, maansiirto on asia erikseen.
Avatar
tabuuni
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 53
Liittynyt: 13 Touko 2005, 22:52
Paikkakunta: Halikko

Lukematon viestiKirjoittaja MB TRAC » 17 Helmi 2006, 00:22

Tuossa kokoluokassa taitaa olla vielä perus400-16, alhainen paine+ikä suurimmat surmasyyt.

Kestotestissä Velsa 6T -66 alkuperäisin 14-16renkain,hyvin vielä kestäneet.
Avatar
MB TRAC
Luokka: >500hv
 
Viestit: 764
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 00:00
Paikkakunta: Anjalankoski

Lukematon viestiKirjoittaja Make » 17 Helmi 2006, 00:25

Eiköhän siinä minkäkokoinen vaan kestä, kun on tarpeeksi "kankaita". Eriasia sitten mitä pelto kestää. Ainakin 14-16 renkaita telillä tuollaisissa on käytetty ikimuistoiset ajat.
Avatar
Make
Luokka: >500hv
 
Viestit: 951
Liittynyt: 12 Touko 2005, 22:24

Lukematon viestiKirjoittaja Murtola_Lasse » 17 Helmi 2006, 00:27

400-15,5/14 ply kestäneet hyvin Velsan 115 ja Velsan 120 telikärryissä, kantavuus niissä on 12 tn.
Viimeksi muokannut Murtola_Lasse päivämäärä 17 Helmi 2006, 01:21, muokattu yhteensä 1 kerran
Murtola_Lasse
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1049
Liittynyt: 17 Joulu 2004, 17:27
Paikkakunta: Marttila

Re: Viljakärryjen renkaiden kestävyys

Lukematon viestiKirjoittaja Tutti » 17 Helmi 2006, 01:14

tabuuni kirjoitti:Kertokaapa kokemuksia, minkä kokoset renkaat pitäis olla 12 motin telikärryssä, että kestävät? Navetan ylisiltä kuulin huhun, että vähintään pitäis olla 500/50R17, pienemmät ei kestä. Viljanajossa siis, maansiirto on asia erikseen.


Kyllä tosiaan perus 14.0/16 tai 400/16 tms. kestää ihan ookoo, kun järki kädessä ajelee. Ts. jos on pompottamistaipumusta isolla kuormalla, niin sillä saa varmaan renkaan kuin renkaan pidemmässä tieajossa räjäytettyä. 8TV-Velsan alla on toiset 14.0 -renkaat alla. Ensimmäsestä sarjasta tais joku pamahtaa tiellä ja parista runko loppu jossain parinkymmenen vuoden iässä. Tieajoa on ollu melko paljon eli hyvin kestää.
Avatar
Tutti
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 387
Liittynyt: 25 Marras 2005, 00:32
Paikkakunta: E-P

Lukematon viestiKirjoittaja tabuuni » 17 Helmi 2006, 19:52

13 motin Tuhtia kauppaavat jo 500-17 renkailla vakiona, suurempaan päin mennään siis koko ajan. Hintakin tietysti nousee mukana. Joku vuosi sitten myytiin vielä "isoja" kärryjä viiteen tonniin, nyt saa pulittaa jo lähemmäs kahdeksan. Mihin on maailma menossa.
Avatar
tabuuni
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 53
Liittynyt: 13 Touko 2005, 22:52
Paikkakunta: Halikko

Lukematon viestiKirjoittaja jarska » 17 Helmi 2006, 20:05

tabuuni kirjoitti:13 motin Tuhtia kauppaavat jo 500-17 renkailla vakiona, suurempaan päin mennään siis koko ajan. Hintakin tietysti nousee mukana. Joku vuosi sitten myytiin vielä "isoja" kärryjä viiteen tonniin, nyt saa pulittaa jo lähemmäs kahdeksan. Mihin on maailma menossa.

niinhän se on. nykyisin ei oo mikään ilmaista. lueskelin tuossa vanhaa koneviestiä vuodelta -90 joku liike kauppasi jousitettuja jarrullisia telikärryn alustoja (aisa, runko, telit ja renkaat) reilu 6000 mummoa hintaa!
siis venäläisiä
jarska
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 112
Liittynyt: 20 Marras 2005, 20:17
Paikkakunta: alajärvi

Lukematon viestiKirjoittaja Fiatagri » 17 Helmi 2006, 20:15

tuhtin pyörät&laakerit on kyllä ihan prseestä :evil: laakereta menee joka vuosi,toiseen on vaihdettu kaikki renkaa, napa poikki......
Fiatagri
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 268
Liittynyt: 26 Helmi 2005, 13:20
Paikkakunta: Anjalankoski

Lukematon viestiKirjoittaja Jari » 17 Helmi 2006, 21:14

fiatagri kirjoitti:tuhtin pyörät&laakerit on kyllä ihan prseestä :evil: laakereta menee joka vuosi,toiseen on vaihdettu kaikki renkaa, napa poikki......


Ei yhtäkään,tuhteja ollut jokunenen ja nytkin 3, kaikista vanhimmalla satasella ajetaan noin 150kuormaa kesässä rehua ja aiemmin muutakin. Eipä oo kyllä menny uudemmistakaan,pysyneet muutenkin kunnossa vaikka pikkuinen eli M85 aika veltto kärryksi.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
 
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 11:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja Maalaispoika » 17 Helmi 2006, 22:51

Jari kirjoitti:Ei yhtäkään,tuhteja ollut jokunenen ja nytkin 3, kaikista vanhimmalla satasella ajetaan noin 150kuormaa kesässä rehua ja aiemmin muutakin. Eipä oo kyllä menny uudemmistakaan,pysyneet muutenkin kunnossa vaikka pikkuinen eli M85 aika veltto kärryksi.


Sama juttu, akselit on tuhdeissa kestäneet hyvin, kummit rupesivat olemaan vaihtokunnossa. Ei kyllä ole ollut rehun ajossa, joten käyttöäkin on ollut vähemmän. JF:n yleisperävaunuistakin jotkut ovat saaneet aksiloita poikki koko ajan, meillä ei silloin niiden aikaan mennyt yhtäkään. Riippuneeko sitten käytöstä.
Avatar
Maalaispoika
Luokka: >500hv
 
Viestit: 637
Liittynyt: 12 Elo 2005, 19:14
Paikkakunta: Jalasjärvi

Lukematon viestiKirjoittaja Tutti » 17 Helmi 2006, 23:52

tabuuni kirjoitti:13 motin Tuhtia kauppaavat jo 500-17 renkailla vakiona, suurempaan päin mennään siis koko ajan. Hintakin tietysti nousee mukana. Joku vuosi sitten myytiin vielä "isoja" kärryjä viiteen tonniin, nyt saa pulittaa jo lähemmäs kahdeksan. Mihin on maailma menossa.


Kyllähän isompi pyörä tietysti märällä puintipellolla kulkee varmemmin, jos on vähän kuvioo myös. Eri asia on kannattaako märälle pellolle kärryjä viedä.

Toi kärryhomma on muutenkin saavuttanu melko kalliit mittasuhteet. Ei siinä mitään, jos tarvetta on. Jostain kuorma-auton rungosta tai alusta alkaen itte väsäten saa kyllä melko hyvät, omaan makuun tarpeeksi isot viljakärryt ja reilusti edullisemmin kun kaupasta.
Avatar
Tutti
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 387
Liittynyt: 25 Marras 2005, 00:32
Paikkakunta: E-P

Lukematon viestiKirjoittaja Jari » 18 Helmi 2006, 00:01

Tutti kirjoitti:Toi kärryhomma on muutenkin saavuttanu melko kalliit mittasuhteet. Ei siinä mitään, jos tarvetta on. Jostain kuorma-auton rungosta tai alusta alkaen itte väsäten saa kyllä melko hyvät, omaan makuun tarpeeksi isot viljakärryt ja reilusti edullisemmin kun kaupasta.


Ei mitään melko hyvät vaan paljon paremmat kunnon jousituksella ja halvemmalla!

Rehunajoon ei nämä kuorma-auton rungolla olevat sovellu,turhaan kuollutta painoa ja ne renkaat on kuitenkin vaihdettava kantavempiin ts. saa miettiä tarkemmin kannattaako tehdä.

Ois yks runko odottamassa akselistoa,tarttis ihan normi telin 560 tms. ELS. renkailla. Vois väsätä rehukärryn kun Tuhtin W170 hinta 600mm renkailla melkein 15k€ :evil:
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
 
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 11:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja mika » 18 Helmi 2006, 01:01

kuorma-autosta tehdyistä kärryistä kun tuli puhe niin pistämpä kokemuksia.

vetelin tänään 16 paalin kuormia ( n.11000kg) 10km päähän. kärry painaa lavan kanssa 10t (juu, onhan se aika järeä) läpivetoteli ja kuorkin pyörät. tulee tautisen kevyesti perässä! ei uskoisi millään.

14 paalia venäläisellä huomattavasti kevyemmällä kärryllä tuntuu raskaammalta vetää (kärry 5000kg)
----------

venäläiselle täytyy kyllä antaa kehuja. helvetin kestävä laite. multiliftin vl laitteilla varustettu "12t" KEINUteli kärry ollu meillä n.10v. käytössä lähes päivittäin. haketta ajettu paljon, risua,paaleja. 12-15m3 sorakuormia,viljat,pskat,ym,ym. runtua saanut aivan tautisesti! monipuolinen kärry. venäläiset renkaat tosi kestävät, nyt alkaa olemaan reunoista sliksit. vauhtia saanut koko ikänsä n.50km/h joskus jopa reilu 60 :-) nyt niihin tuli tosin vika, veti pyörän jumiin tiellä, lähti kyllä pyörimään. jarru jumissa tai sitten meni laakeri.
mika
Luokka: >500hv
 
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Elo 2005, 14:25



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 7 vierailijaa

MAINOSPAIKKA