Sivu 1/2

1:4 vaiihdelaatikko/välitys hakusassa

Lukematon viestiLähetetty: 22 Helmi 2006, 22:51
Kirjoittaja Latvala
Tuollaista 1:4 vaihteistoa / välitystä tarvittais. Tarkoituksena on laittaa 90l/2000rpm nokkapumppu pyörimään nivelaksilasta vaihteistolla, joka nopeuttaisi riittävästi tuota. Tietty vaihtoehtona on laittaa tuo myös yhden koneen nokalle mutta se ei ole niin monipuolinen ratkaisu kuin nivelaksila. Pumpullä käytettäis metsäkuormaajaa, jossa on 100 litraa läpäisevä pöytä. Nyt kysymys kuuluukin,että minkä tyyppistä vaihteistoa tai välitystä tuohon tulis yrittää? Ketjuvälitys on yksi vaihtoehto, mutta kestääkö se tuollaisen pumpun ottamaa tehoa tai parin tonnin kierroksia? Kannattaakohan tuo pumppu pistää suosista jonkun koneen nokalle vai väsätä tuo nivelaksilaversio?

Lukematon viestiLähetetty: 22 Helmi 2006, 23:50
Kirjoittaja mika
ketju ei kestä vauhtia. ennemmin hihnavälitys.

tai osta mulata valmis paketti=pummpu,välitys,säiliö,lauhdutin kaikki samas paketissa. olikos tuotto 90l/min 540 perällä... uutta vastaava paketti.

Lukematon viestiLähetetty: 23 Helmi 2006, 00:01
Kirjoittaja severi2
Miksi ketju ei kestä nopeutta. Onhan niitä iät ajat ollut esim nokka-akselin ketjuna.
Itse laittaisin ketjulla. Kotelo polttoleikkaus palvelulla levyt ja esim 1 ta 2 rivi ketju.
Huomioi pyörimis suunta. Tiedän joskus käytetyn romuttamolta pyörän napaa, esim Valmet tai Bavid Brown. Niissä lienee välitys 1:3 -1:4. Niissä muuttuu pyörimis suunta.

Lukematon viestiLähetetty: 23 Helmi 2006, 00:13
Kirjoittaja mika
lähinnä ajattelin avoketjua. se on eriasia jos ketju öljykylvyssä ja kotelossa. sillä vaivalla ja rahalla tekee monta hihnavälitystä. hihnalla lisäksi monia etuja= hijainen,ei jumitu,edullinen,osat löytyy helposti kaupasta,ym.

mutta miksi rakentaa kun valmiitakin on ;-)

Lukematon viestiLähetetty: 23 Helmi 2006, 01:12
Kirjoittaja Latvala
Kun tuossa on nyt toi pumppu valmiina niin sen ympärille lähtisin rakentelemaan :D Pikaisesti laskettuna toi pumppu vaatis tehoa n. 30kW + häviöt eli reilu 40 heppaa. Mahtaisko tuossa Mika todellakin kestää joku hihnavälitys? On vain aika suuri tehontarve hihnalle

Lukematon viestiLähetetty: 23 Helmi 2006, 01:26
Kirjoittaja mika
öööh. pari nollaa perään niin alkaa olla suuri tehontarve hihnalle. esim. hakkurit järjestään kaikki hihnalla.+ 1000hv asti :-)

varmasti pitää kunhan oikeen kokoluokan hihnat.

Lukematon viestiLähetetty: 23 Helmi 2006, 23:34
Kirjoittaja severi2
Tietenkin kannattaa miettiä, kuinka paljon tarvitsee käyttää konetta vuosittain. Jos ajaa enempi kannattanee harkita sorvauttaa 4 kpl laakeripesää ja leikkauttaa koteloon levyt. Kun laakeri pesän leveys(tai pituus) on laakerin leveys+ stefa. Löytyy helposti stefoja laakeri mittojen mukaan samalle pesälle. Silloin saa öljyt koteloon ja kestää vuosia. Kiristimen voi laittaa vaikka epäkeskolla nailon palan kuormittamattomalle puolelle. Kokemusta on että kestää jopa kymmeniä vuosia.

Lukematon viestiLähetetty: 24 Helmi 2006, 00:02
Kirjoittaja mika
nii en vaan tiedä mitä hyötyä? yleensäkkin ketju aina sinne missä hitaat vauhdit. hihnaa ei saa hitaalla vauhdilla pitämään.

öljykylpyketju hyvä moottorin jakopäässä tai jossain jyrsimessä. tosin jyrsimessäkin hihnat saa kestämään, samalla suojaa pyörityskonetta.

mutta mikäs siinä. molemmissa hyvät ja huonot puolesa. valmis alennus ei paljoa maksa. varmasti tuollanen öljykylpyketjukotelon teettäminen tulee kalliimmaksi.

Lukematon viestiLähetetty: 24 Helmi 2006, 08:45
Kirjoittaja severi2
Noissa pumppu asennuksissa yleensä kannattaa huomioida, ettei kaikki pumppu mallit kestä sivukuormaa esim. hihnalla tai ketjulla vetoa (ellei ne ole tehty jo sitä varten). Joutuu laittamaan tuki laakeroinnin. Miitäkin saa valmiina hydrauliliikkeistä tai sitten joutuu rakentamaan itse.

Lukematon viestiLähetetty: 24 Helmi 2006, 12:32
Kirjoittaja mika
niin, ja pyörimissuunta hyvä tarkistaa. etenkin jos välityksiä rupeaa rakentamaan.

Lukematon viestiLähetetty: 24 Helmi 2006, 23:03
Kirjoittaja severi2
Tuostapa tuli mieleeni että voisi tehdä lumilinkoon alennusvaihteen, todennäköisesti hihnoilla. Linko pyörisi kevyemmin. Ainakin nyt heittää 3-40 metriä lunta helposti. Hankalaa lingota pihoissa kun joutuu vedättämään lähes tyhjä käynnillä ettei lumet lennä ikkunoihin. Tänä talvena mennyt jo 1 ikkuna. Vaatii vaan melkoisen hihna patterin 100 hv Volvolle. Ei ole kestänyt kuin suurimmat nivelakselit. Osansa voi olla aika jyrkällä nivelien kulmalla, joka myös paranisi.

Lukematon viestiLähetetty: 25 Helmi 2006, 02:33
Kirjoittaja mika
hmmm. mulla noin +100hv enemmän voimaa lingon edes enkä oo hajottanu yhtään akselia. 100hv koneella ei pitäs saada akselia hajalle millään :-)

viimevuonna ruuvattu 8400 pätki 3 akselia, hommattiin sitte levykytkinakseli, 3 harjanen ja "240hv" ristikoilla. nyt on kestäny. levykytkin rupee narisemaan ennenku mitään hajoaa.
-------

ite vedän linkoa 1000 perällä. lingossa alennuslaatikko ja tarkotettu 540 voimanotolle. tonnisella menee nätisti, esim. tiellä 30-40km/h vauhtia 1200-1500r/min. eipähän kulu löpöä.

Lukematon viestiLähetetty: 25 Helmi 2006, 03:34
Kirjoittaja Kaupoi
mika kirjoitti:hmmm. mulla noin +100hv enemmän voimaa lingon ... esim. tiellä 30-40km/h vauhtia 1200-1500r/min. eipähän kulu löpöä.


Ompa raakasti vallussa voimaa jo pienillä kierroksilla (:

Lukematon viestiLähetetty: 25 Helmi 2006, 19:12
Kirjoittaja mika
Kaupoi kirjoitti:
mika kirjoitti:hmmm. mulla noin +100hv enemmän voimaa lingon ... esim. tiellä 30-40km/h vauhtia 1200-1500r/min. eipähän kulu löpöä.


Ompa raakasti vallussa voimaa jo pienillä kierroksilla (:


***tottahan vallus voimaa on ;-) noh, +200hv veturi on kuitenki lingon edes, eri asia onko ihan joka koni käytössä :-)

Lukematon viestiLähetetty: 25 Helmi 2006, 20:18
Kirjoittaja severi2
Mennään nyt vähän sivuun alkuperäisestä aiheesta mutta kuitenkin, myivät 100 hv akselin pari vuotta sitten ja lunta oli 30-40 cm. Nivelakseli suli nivelistään ensimmäisellä kilometrillä. Riskikoista sinkoili punaiset kipunat ja maalit paloi ja neulat ja ristikot hajosi. Nyt on tähti putkella oleva ja niin suuri nivelakseli kuin normaali ulosoton booriin sai ja on ainakin toistaiseksi kestänyt. Muuten muutaman kilometrin teitä ja pihojen auraukseen riittää 100 hv oikein mainiosti.