Missä on valtran tehot?

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Missä on valtran tehot?

Lukematon viestiKirjoittaja Cartel » 27 Helmi 2006, 13:47

Niin, tässä kun kuulee kaikenlaisia juttuja, niin voisi kuulla vielä enemmänkin :P

Eli paljon kuulee puheita, että uudet vallut on melkoisia nuhapumppuja.
Esim. 1 Olin niittämässä 6600 vm99 vallulla, perässä Kronen 3,2m hinattava ja hyvin se vielä veti. Valtra toi koeajuun T140, jossa paperilla hevosia kuitenkin reilusti enemmän. Ei vetäny yhtään paremmin. Ihmeellistä. Ja vielä niin iso ja kömpelökin oli.

Esim. 2 Naapurin viljelijällä oli tässä viime kesänä uus valtra, T140 sekin. Vetivät sillä sitten silppuria, ihan reilun kokoista. Eihän sekään jaksanu mennä eteenpäin, ja valtralta tulivat tutkimaan. Sanoivat että jotain syöttöhämminkiä olisi tässä vehkeessä, ja toivat uuden, isomman Teen tilalle. No eihän siinä pitkään menny niin siitä uudesta petti ulosotto. No, paikalle vanha Case hätiin, 110hv, ja veti hyvin.

Tosta toisesta jutusta en voi ihan 100varmasti vannoa kaikkea mutta kuitenkin.. On nimittäin NH-miehen kertomaa suureksi osaksi :lol:

Silti, missä on vallun tehot... Kokemuksia ym?
Avatar
Cartel
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 237
Liittynyt: 22 Helmi 2006, 13:26
Paikkakunta: Pohjoinen Pirkanmaa

Re: Missä on valtran tehot?

Lukematon viestiKirjoittaja O.J. » 27 Helmi 2006, 14:05

Jakezu kirjoitti:...On nimittäin NH-miehen kertomaa suureksi osaksi :lol:


Se on sit erittäin todennäköisetsi totta :)

Jotain huhuja olen vastaavista kuullut ja syynä ois ollut vanha polttoaine, ei siis tämä vaadittava moottoripolttoöljy.

Toisekseen tehoilmoituksissa on siirrytty DIN-tehoista SAE-tehoihin. Lisäksi vielä "pakasta vedetyt" koneet ovat aika jäykkiä, menee vähän aikaa ennen kuin alkaa tehot löytyä.
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 22:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Lukematon viestiKirjoittaja perfekt » 27 Helmi 2006, 14:11

Valitettavaa mutta totta,,,,

Mulla edelleen vertaus vanha Tonninen Fiat vetää paremmin kaikkea mitkä jaksaa nostaa kuin uusi NH 120 hieman ruuvattunakin,,,,,

Tehot hukkuu vaihteistoon ja päästönormeihin sekä omaan massaan jota paljon mukana.
Avatar
perfekt
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1639
Liittynyt: 19 Joulu 2004, 21:41
Paikkakunta: Loimaa

Lukematon viestiKirjoittaja O.J. » 27 Helmi 2006, 15:40

perfekt kirjoitti:...Tehot hukkuu vaihteistoon ja päästönormeihin sekä omaan massaan jota paljon mukana.


Niimpä. Sitten vielä ihmetellään polttoaineen kovaa kulutusta työsaavutukseen verrattuna.

Vähän ohi aiheen, mutta mites nää portaattomat vaihteistot. Niissä väittävät olevan pienet tehohäviöt, moottori aina optimikierroksilla jne. :arrow: polttoaineen kulutus kohtuullisempi. Onko tosiaan noin?
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 22:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 27 Helmi 2006, 19:46

Saattaa niissä olla hiukan säätämistä polttoainepuolella, ei välttämättä edes pumppua tarvitse ruuvata.
Avatar
Hervast
Luokka: >500hv
 
Viestit: 671
Liittynyt: 01 Touko 2005, 16:45

Lukematon viestiKirjoittaja Cartel » 27 Helmi 2006, 23:48

Kyllä ne koneet oli sisäänajettu minun käsityksen mukaan.. Eivät ole ainoat jutut tosiaan mitä olen kuullu/lukenu valtran laiskuudesta.


Kesällä olin hommissa tilalla jossa oli 7400 massikka portaattomalla lootalla.. Hyvää kyytiä oli ei siinä mitään. Ja virkeästi se liikkuikin(oli vielä perkinssin myllyllä :wink: )

En kyllä mitään suurta lastia päässy vetään, mutta virkeästi se liikkui ja veti ne vähät ainakin ihan kiitettävästi.
Itse isännälle oli kerrottu että tehohävikki olisi pienempi portaattomassa lootassa, verrattuna näihin nykyajan peruslootiin.

Kulutus kyseisellä traktorilla 8,4l/h muutes.. Johon kuului siis kaikki ajo, eli karjatilan perustöitä.
Avatar
Cartel
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 237
Liittynyt: 22 Helmi 2006, 13:26
Paikkakunta: Pohjoinen Pirkanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja pietj-2e » 28 Helmi 2006, 01:03

Suurin syy taitaapi olla se, merkistä riippumatta, että tehot ilmoitetaan moottoritehoina jossa ei ole mukana edes vesipumppua, saati sitten mitään muita lisälaitteita. Kaikki vaihteistot joissa on hydraulipakkoja eli suunnanvaihtimia, pikavaihteita, hydr. ulosottokytkimiä ym. varusteita syövät tehoja syystä, että niissä pakoissa pitää olla öljypainevoitelu. Se merkkaa sitä, että siellä on aina siis jarru päällä, eli kitkaa.
Toisekseen pakokaasupäästövaatimukset ovat tuoneet oman lisänsä tuohon hommaan. Myöskin ilmastointilaitteet ym syövät yllättävästi tehoja.
Ei valtra ole ainoa merkki uusista joissa voimaa uupuu, nykyisin voisi sanoa että ainakin 30hv pitää olla tehot suurempia kuin vanhemmissa suoravetoisissa ja savuakin hieman päästävissä kunnon sotaratsuissa, että tulee samat työt tehtyä. Itse olen todennut, että lähes kaikki merkit nykyisin lastutetaan melko pian, ainakin täälläpäin. Ystäväni hankki JD 6920 portaattoman traktorin, taloon jäi vanha 6410 , molempiin laitettiin samanlainen viljakuorma, ja matkaan. Tasaisella tiellä uusi jätti nopeutensa ansiosta pienempää, mutta kun tuli vähänlainenkin ylämäki, vanha saavutti . 40 kilometrin jälkeen molemmat olivat aivan peräkkäin!
Oma koneeni (mf6470) lastutettiin, muuttui kyllä melkoisesti edukseen. Alkuun tuntui siltä, että siihen ei olisi kärryä perään tarvinnutkaan ottaa, oli se meno niin takkuista, mutta nyt menee ja perätapista tulee kutakuinkin se mitä on ilmoitettu tehoksi kuvastoissa :shock:
pietj-2e
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Loka 2005, 18:26
Paikkakunta: loimaa

Lukematon viestiKirjoittaja Jari » 28 Helmi 2006, 11:30

pietj-2e kirjoitti:Suurin syy taitaapi olla se, merkistä riippumatta, että tehot ilmoitetaan moottoritehoina jossa ei ole mukana edes vesipumppua, saati sitten mitään muita lisälaitteita


Katoppas tarkemmin! Esimerkiksi,deutsi,zetor,same ilmoittaa ECE 24 tai din tehoina eli ihan oikeina hevosvoimina,toisena ääripäänä vaikkapa nyykkärin tehot ilmoitettu jo pitkään "ponivoimina",samoihin ponivoimiin siirtyi myöskin valtra jolloin kaikkien mallien tehot nousi ja eikös sitä oikeen mainostettu lehdissäkin :lol:

Nykyään ostaja saa olla entistä tarkempi mitä ostaa,erot jopa "teholuokan" verran vaikka samankokoisia koneita on vertailevinaan. Tutkailin tuossa KM:n traktoritaulukkoa eikä läheskään kaikista ilmoitettu tappitehoa mikä on täysin vertailukelpoinen luku keskenään,ilman mitään kertoimia tms. arpomisia.

Tähän tutkimiseen johti viime viikkoinen traktorin penkitys,140 deutsi ja täysin vakio,penkissä tapista 106kw eli reilu 144hv. Tämä maksimiteho. Esimerkiksi 160 valtra ilmoittaa tappitehoksi nimelliskierroksilla 99kw,maksimitehokin jäänee alle tuon mittaamani. Samankokoisena myytävä valtra kuin deutsi jää kauas 89Kw:n teholla.

Pointtina tässä että voimanottotehoa vertailemalla näkee "oikeat" hevosvoimat, mitä sitten voimansiirto hukkaakaan tai apulaitteet. Näistä voi sitten alkaa vertailemaan sopivan hinta&kokoluokan konetta kun vertaa vanhaan palvelijaan joka ehkä paljonkin pelkistetympi voimansiirroltaan kuin nämä uudemmat ja siten tehoa jää vähemmän "matkalle".

Esimerkkinä tuosta tehon hukkumisesta,kylmällä koneella ts. kunnolla kuumaksi ajetulla koneella(vähintään puolituntia tiellä) tehoa hukkuu valtavasti öljyjen notkistamiseen. Em. deutsi tuntuu maailman laiskimmalta kylmänä,viiteen kymppiin saa kiihdyttää tosi kauan vaikka kaikki pelissä kokoajan,lämpinä kiihtyy kuormankin kanssa samaan tahtiin.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
 
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 11:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja hogi » 28 Helmi 2006, 14:55

Jari kirjoitti:Nykyään ostaja saa olla entistä tarkempi mitä ostaa,erot jopa "teholuokan" verran vaikka samankokoisia koneita on vertailevinaan. Tutkailin tuossa KM:n traktoritaulukkoa eikä läheskään kaikista ilmoitettu tappitehoa mikä on täysin vertailukelpoinen luku keskenään,ilman mitään kertoimia tms. arpomisia.


Minun käsittääkseni asia ei ole aivan näin, osa valmistajista ilmoittaa myös tappitehon ISO 14000 -järjestelmän mukaisina bruttohevosina, ts. tapitettaessakin moottorissa ei pyöri apulaitteet ja muut härpäkkeet.

Sinänsä tappitehon vertailu on kyllä fiksua, siinä tulee vaihteiston ja voimansiirron hävikit hyvin ilmi.
hogi
Luokka: >500hv
 
Viestit: 947
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 17:23

Lukematon viestiKirjoittaja mika » 01 Maalis 2006, 00:22

merkki ku merkki, tehoa ei uusissa ole.

valtrahan on pärjännyt testeissä ihan ok. eikös kv:n testissä valtran ja jd:n tehot samaa luokkaa. molemmat yli ilmoitetun (t160 ja 6920)

nykyään suurin tehon syöjä on isot renkaat ja liikennevälitys. uusimmassa km:ssä oli kertoimet 40-->50--->60km/h tehon tarpeesta. nousee radikaalisti tehontarve vauhdin noustessa. site jotku 42x800 kiekot alle niin ei ihme että ahistaa.
--------------

juuri, yllä kehuttu portaaton 155hv 7480 mf oli ajos kesällä. mikäs siinä, aivan mahtava peli ajella n.200h päästelin, kulutus vaihteli 7-20l välillä. vetotestissä kelloa vastaan ei kuitenkaan pärjännyt vakiolle 140hv valmetille, mikä nyt oli ihan odotettuakin ;-)
mika
Luokka: >500hv
 
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Elo 2005, 14:25

Lukematon viestiKirjoittaja hogi » 01 Maalis 2006, 00:35

mika kirjoitti:merkki ku merkki, tehoa ei uusissa ole.


Olen tuosta eri mieltä. Mainostamatta mitään merkkiä.
hogi
Luokka: >500hv
 
Viestit: 947
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 17:23

Lukematon viestiKirjoittaja Cartel » 01 Maalis 2006, 01:11

sepä se ihmetyttääkin, kun testeissä menestyvät.. olis se kyllä reilua ku valmistajat antas tappitehot, vaikka erikseen pyöriltä ja ulosotolta jos siihen menee. Alkaisi näkymään erot. ja tietäis mitä ostaa, paikallinen urakoitsijakin joutui heti kesän jälkeen vaihtamaan T140:n T190:iin ku ei jaksanu mennä tarpeeksi. Sitä ennen oli 6850 vallu.. Sano pärjänneesä sillä ihan yhtä hyvin ku T140..sehän kertoo jo paljon miten päin persettä tehot ilmoitetaan nykyään.

Tuttu vetää vm 98 New Holland M100:lla kaivuria 2-akselisella kärrillä. painoksi tulee jotain 20tonnia, ja sanoi että ei vielä ole tarvinnu mäkeen jäädä( ja täällähän pohjois-karjalassa mäkiä riittää) Että ihan hyvin 100hv ahtamattomalle :roll:
Ei oo ku vähän lisätty syöttöjä.. Ja kertoi että voidaan ottaa mäkikisat milloin vaan, minä veisin valumöttini jok on 755 vm89. Sitä oli kyllä ruuvattu ihan kivasti taloon tullessa, savua tulee kiitettävästi ku kaasua painaa ja kiertääki 2800...ei kyllä kehtaa huudattaa ku kopissa menee taju..puhumattakaan konehuoneesta.
Avatar
Cartel
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 237
Liittynyt: 22 Helmi 2006, 13:26
Paikkakunta: Pohjoinen Pirkanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja mika » 01 Maalis 2006, 01:15

hogi kirjoitti:
mika kirjoitti:merkki ku merkki, tehoa ei uusissa ole.


Olen tuosta eri mieltä. Mainostamatta mitään merkkiä.


***no, tsa nyyskyissä ollu ihan ok tehoa. setoritkin ollu ihan kohillaan. mutta 90% uusista laiskoja, vaikkakin monasti paperilla kaikki näyttää hyväl

moottoreiden ominaisuudet on muuttuneet. enää se paras teho ei välttämättä olekkaan siellä 2300r/min. pitäis osata ajaa konetta 1400-1900r/min vääntöalueella. perstuntumalla tuntuu ettei tapahdu mitään, etenkään jos koppi hiljanen. täytys verrata nopeusmittaria eikä tunteita :)

nämä vääntämoottorit on vaan onnettomia tiellä, siis jos välitykset mitoitettu huippukierrosten mukaan (50km/h/2300r/min) vauhti tippuu pirusti ennenkun tehoa löytyy. no, onneksi näitä yliviahde vehkeitä alkaa jo tulla (nh,mf,case,ym)
50km/h löytyy parhaalla vääntöalueella. näin kone kulkee eikä tarvi huudattaa.
mika
Luokka: >500hv
 
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Elo 2005, 14:25

Lukematon viestiKirjoittaja Cartel » 01 Maalis 2006, 02:03

Tutulle onki tulossa NH TSA 116hv kutosturbo, automaattilootalla. Pitää sitä heti käydä koettamassa kun saapuu. Varmaan ihan hyvä peli.

Sen verran vielä vertailua, Ajoin viime kesänä Valmetin 6900(täysin vakio) ja sitä NH M100, molemmat siis ahtamattomia kutosia, ja paperilla hevosia pitäs olla vallussa jopa 5 enemmän. Mutta ei se käytännössä ollu näin päin ollenkaan. 6900 on ihan ku 6400 melkein. Hollannissa on tietysti hyvä momentinnousu kyllä..Paperilla ainaki :)
Avatar
Cartel
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 237
Liittynyt: 22 Helmi 2006, 13:26
Paikkakunta: Pohjoinen Pirkanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja mika » 01 Maalis 2006, 11:01

niin. tuommonen vertailu riippuu aikapitkälti siitä minkä väriset lasit on kuskilla pääss ;-)

eikös joskus 97 ollu km:s just noiden testi. jd,6400,valmet 6900,case 5130 ja newholland 8160 (m100)

tehoissa jd voitti, ei mikään yllätys, turbokone kun on. vallu toinen. nyysky jäi perän pitäjäksi.

vapaastihengittävä kutonen on laiska, oli merkki mikä tahansa.
mut näistä saa kutiteltua ahtimella ja ruuvauksella ihan traktoreita.
-------------------
mika
Luokka: >500hv
 
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Elo 2005, 14:25

Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot] ja 12 vierailijaa

MAINOSPAIKKA