Polttoöljyn laatu

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Polttoöljyn laatu

Lukematon viestiKirjoittaja 1010jm » 04 Maalis 2006, 19:26

Koskaan en ole tapellut polttöljyn kanssa niin paljon kuin tänä talvena. :evil: Neljästä traktorista yksi suistui käymään Teboilin moottoripolttoöljyllä yli 20 pakkasilla. Joku kertoi ettei farmarisäiliössä saisi olla kesälaatua kun sinne laitetaan talvilaatua, ei ennen ole ollut ongelmia vaikka joku litra olisi jäänytkin. Pitäiskö kesä ja talvilaadulle olla omat säiliöt, ei ennen ole tarvinnut? Onko muilla ollut ongelmia? Ongelmatraktorit eivät ole mitään uusia ja ne eivät ole koskaan ennen oikutelleet talvella. Uusin 2002 mallinen pelasi ilman polttoaineongelmia.
1010jm
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 25
Liittynyt: 08 Joulu 2005, 01:19
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja Jorma » 04 Maalis 2006, 19:49

Ainakaan minä en ole kuullut, ettei kesä-ja talvilaatua saisi sekoittaa. Kesälaadun päälle meni Teboilin -10 kestävää mpö:tä ja hyvin on toiminut, mitään erityisen kovia pakkasia ei täällä kylläkään ole ollut. Traktorit on 90-luvun alkupuolelta.
Avatar
Jorma
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1479
Liittynyt: 26 Tammi 2005, 17:22
Paikkakunta: Pori

Lukematon viestiKirjoittaja O.J. » 04 Maalis 2006, 22:06

Sen jälkeen, kun siirryin talveksi perinteisestä polttoöljystä moottoripolttoaineeseen, niin ei ole ollut ongelmia. Nykyään ei sitten muu kelpaakaan, ainakaan virallisesti.

Ite siirryin kahteen eri säiliöön muutama vuosi sitten ja molemmat tyhjennän vuosittain. Siitä huolimatta tyhjennyspropusta laskettu pohjimmainen tavara on sellaista, ettei sitä viitsi laittaa mihinkään moottoriin.

Teboilin öljyillä on ollut hyvä maine aiemmin, joskus olen sitäkin ostanut, nyt on viime vuosina tullut Fortumilta. ST1:n talvilöpö oli joskus huonoa, mutta siitä on lähemmäs 10v aikaa...

Onhan ne suodattimet vaihdettu syksyllä ja farmarisäiliökin joskus tyhjennetty? Kyllä niitä eri laatuja voi sekoitella, kunhan vaan asteet riittää.
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 22:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Lukematon viestiKirjoittaja Jari » 04 Maalis 2006, 22:32

O.J. kirjoitti:Kyllä niitä eri laatuja voi sekoitella, kunhan vaan asteet riittää.


Juu,ihan vapaasti kunhan muistaa että 5% kesälaatua puolittaa talvilaadun pakkasen keston :twisted:

Kakstankkia ollut ainakin 25 vuotta eikä ole ollut ongelmia polttoaineen suhteen,vesi on joskus meinannut jäätyä veden erottajaan mutta sehän ei ole polttoaineen syy.

Kuinka paljon maksaa 3000 l säiliöiden kunnostus perusteellisesti? Tarttis tehrä jotain ennenkuin käy vahinkoja ja tulee kalliiksi...
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
 
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 11:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja 4 x 4 » 04 Maalis 2006, 23:20

Veneessä kesälaadunkans on joskus ollut vaikeuksia, epäpuhtauksien takia. Mutta traktorinkans ei oikeastaan isonpia, joskus on yrittänyt jäätäää. 8)
4 x 4
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 117
Liittynyt: 18 Joulu 2005, 16:40
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja Joomies » 04 Maalis 2006, 23:38

Ei juurikaan ole ollut murheita polttoöljyn kanssa vaikka vain yksi säiliö käytössä. Syksyllä ajetaan/tankataan tyhjäksi ja haetaan huoltoaseman mittarista viimeiset tankilliset kesälaatua. Ja kun jonkun aikaa ajettu talvilaatusta vaihdetaan polttoöljysuodattimet.
Joomies
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 134
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 15:34
Paikkakunta: Lappajärvi

Lukematon viestiKirjoittaja severi2 » 05 Maalis 2006, 00:04

Meillä ollut metsäkoneita töissä aiemmin Venäjällä ja siellä sai mitä sai saattoi olla että hinta oli talvilaatua aine kesälaatua. Siihen helpotti monta kertaa diesel 100:sta tankkiin reilusti. Siinä lähtee vedet ja kaikki. Käytetty Teboilin polttoaineita Suomessa 30 vuotta eikä mitään ongelmia. Samoin öljyt toimineet erittäin hyvin. Kesälaatukin kestää melkein 20 astetta. Onkohan nämä uudet moottori polttoaineet, etteivät sekoitu kesälaatuun niin hyvin. Olen myös kuullut ettei saa sekoittaa kesä ja talvilaatua keskenään. Ei ole ollut ongelmia mutta noissa työkoneissa polttoaineen kierto on aika reipasta, eivät loju farmareissa :)
severi2
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Helmi 2006, 20:54
Paikkakunta: Ilomantsi

Lukematon viestiKirjoittaja Tutti » 05 Maalis 2006, 01:30

Kesälaatua ei kärsi kauheestikaan talvilaadun seassa olla, että alkaa pakkaskestävyys olla kesälaadun luokkaa. Eihän sekottamisesta tieysti muuta haittaa ole :)
Pohjaproppu kannattaa aukasta vähintään kerran vuodessa, muuten alkaa suodattimien vaihto tympiä.

Olisin kanssa kiinostunu kuulemaan mitä on käytännössä maksanu vamhojen säiliöiden kunnostaminen. Täytyis varmaan alottaa kyllä uus topicci tästä.
Avatar
Tutti
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 387
Liittynyt: 25 Marras 2005, 00:32
Paikkakunta: E-P

Lukematon viestiKirjoittaja Fiatagri » 05 Maalis 2006, 01:51

Helppoa kun o aina talvilaatuu :!:
Fiatagri
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 268
Liittynyt: 26 Helmi 2005, 13:20
Paikkakunta: Anjalankoski

Lukematon viestiKirjoittaja hogi » 05 Maalis 2006, 12:56

Mä en tiedä onko se urbaania legendaa, mutta olen kuullut että kesälaatu vaatisi vähintään +8C jotta se sekaantuisi täysin talvilaatuun.
hogi
Luokka: >500hv
 
Viestit: 947
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 17:23

Lukematon viestiKirjoittaja Make » 05 Maalis 2006, 13:11

Helppoo kun on aina kesälaatuu. Ei parane unohtaa konetta pihalle pakkasella.
Avatar
Make
Luokka: >500hv
 
Viestit: 951
Liittynyt: 12 Touko 2005, 22:24

Lukematon viestiKirjoittaja 956XL » 05 Maalis 2006, 15:24

Kyllä se vähän sillai taitaa tehdä jos on säilössä ollut "jonkin" verran kesälaatua ja epähuomiossa ottanu tankin täyteen talvilaatua niin -20 raadin pakkasella kerran näytti aika tönköltä tavaralta kun tankkas koneeseen, vähä niinkuin hilettä tms. jöötiä.
Tietenkin onkelmaa ei ole eikä tule jos on 2 säiliöö tai sitten ajaa talvilaarulla ympäri vuoden.
Avatar
956XL
Luokka: >500hv
 
Viestit: 779
Liittynyt: 09 Touko 2005, 21:15

Lukematon viestiKirjoittaja Tutti » 05 Maalis 2006, 23:50

956XL kirjoitti:Kyllä se vähän sillai taitaa tehdä jos on säilössä ollut "jonkin" verran kesälaatua ja epähuomiossa ottanu tankin täyteen talvilaatua niin -20 raadin pakkasella kerran näytti aika tönköltä tavaralta kun tankkas koneeseen, vähä niinkuin hilettä tms. jöötiä.
Tietenkin onkelmaa ei ole eikä tule jos on 2 säiliöö tai sitten ajaa talvilaarulla ympäri vuoden.


Jos käy tolleen, että pö on samentunu, niin valopetrooli, bensa tai diisselin jään estoaine auttaa asiaa aika hyvin.
Avatar
Tutti
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 387
Liittynyt: 25 Marras 2005, 00:32
Paikkakunta: E-P



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

MAINOSPAIKKA