Syötön lisääminen-MF 5445

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Reissumies
Luokka: yli 200 hv

Syötön lisääminen-MF 5445

Lukematon viesti Kirjoittaja Reissumies »

On kellään kokemusta mikä olisi sopiva määrä prosenteissa syötön lisäämiseen? Kyseinen Massika on mielestäni todella nahkea ja vakiotimmissä pumpun (Delphi, ex. Lucas) syöttövara olemattoman pieni. On vielä pirun hankala säätääkin paikallaan, joten joudin itse kokeilemaan. Huolto ja paikallinen dieselkorjaamo kieltäytyivät asiasta.

Käsittääkseni "normaaleihin" traktoreihin on laitettu 20-30% lisää ja tästä johtaen aattelin 40%:a. Mynässä totesivat sen olevan jo "jonkin verran". Vakiotimmissä ei kuitenkaan saa edes ahtimen "hukkaporttia" liikahtamaan, joten kyllä tää meikeläisen mittapuulla lisää ruokaa kaipaa. Tarra lohkon kyljessäkin kertoo polttoaineenkulutuksen olevan mitattu teholla 74 kilowattia mallimerkinnän mukaisen 67 sijasta.

Verranteena mulla on NH TM 155 ja NH TS 100 joista mitattu 218/110 ulosotosta. Tyytyväisiä ollaan oltu polttoaineen kulutuksen laskemiseen ja töiden joutumiseen, joten saarnaa ruuvailusta en kaipaa... Jokainen toki käyttäköön koneitaan niin kuin haluaa!
mika
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja mika »

niin, meinaakko mynään lähettää pumpun vai? onko pumpun vaihto käyny mielessä? esimerkiksi bossilainen jakaja olis oikeen hyvä vaihtoehto.

40% lisää syöttöä niin eiköhän ala kulkemaan. ahtomittari kabiiniin varmuuden vuoksi varmistamaan ettei paineet kilahda 2bar paremmalla puolelle, sitte pitää jo kääntää takasi päin :-) coolerikin tekis poikaa, vai joko tuos on?

se uus 5470 on varmas aika peli. mekaanisella jakaja bossilla ja valmetin koneella, luusi löylyä irtoovan :-)
Reissumies

Mynään juu. Lupasivat takuuseen irroittaa ja kiinnittää pumpun. On vähän enemmän puuhaa näissä Perkinsseissä moisessa operaatiossa, joten olin tyytyväinen tarjoukseen.

Mynässä sanoivat että 40 % saadaan pumpusta lisää ongelmitta, joten mitäs sitä vaihtamaan? Hinta-arvio tuunaukselle 250 eskoo. TS:ssä mulla on sama pumppu (Lucaksena) ja oon ollu siihen tyytyväinen.

Ahtopainetta ois varmaan hyvä seurata. Toisaalta tässähän on sellanen säätyvä ahdin joka ittekin huolehtii liikojen paineiden vapauttamisesta. Siihen vivustoon sois ainakin tulevan liikettä jossain vaiheessa!

Ajoin 5470:ä Hauholla Tumen Vegan esittelyssä ja sanoisin moottoria vähän kumimaiseksi. Toki pirteämpi, mutta onhan se 125hv. Tai ehkä mä en tykkää näistä nykynormikoneista? Liikkeellelähtömomentti selvästi parempi kun nelos Perkinssissä. Ja mikä kumminta lykkäs lievää sauhua tehtaan säädössä? Perkinssistä ei sellasta ilmiöö saa millään.

Jotta olit sitä mieltä että 40 prossaa on "jonkun verran"?
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Reissumies kirjoitti:Ja mikä kumminta lykkäs lievää sauhua tehtaan säädössä? Perkinssistä ei sellasta ilmiöö saa millään.
Tais olla 6480 koeajokone jossain muussa kuin vakiosäädössä,lykkäs mustaa. Ja soppa maistui joten toivottavasti pikkuperkinssille ei käy samoin...
mika

niin eihän se 5470 vakiona mee varmasti mihkään. syöttöä vaan niin alkaa menemään. eikös laatikollekkin ole tehtaalta jo luvattu 160hv tehonkesto? odotettavissa 6.6l 5400 srj massey?? :-)

mua vaan hirvittää noi delphit, stanadynet,ym. tiettyyn rajaan asti kone paranee, eli teho nousee ja kulutus pysyy samana tai laskee, mutta tietyn rajan jälkeen viimisilleen säädetty pumppu ei kerkiä enää leikkiin mukaan. asiaa pahentaa alamittaset suuttimet ja putket. esim. 8550 valmetti rupeaa savuttamaan 200hv säädössä. saman tehonen samalla moottorilla varustettu 8950 ei savuta yhtään, ero löytyy rivipumpusta,isoista suuttimista ja putkista.

mutta kyllä ne siellä mynässä tietää mitä tekee. tarkasta myös että ne suuttimet ja putket riittävän kokoset. esim mainitsemasi tm muuttuu aivan erikoneeksi putkien ja suuttimien vaiholla
Reissumies

Niin... No en mää tällä 5445 mihinkään vetokisoihin tähtää. Jos nyt sais lannoitepussia nosteltua ja sen semmosta apurattorin virkaa hoidettua. Luulis noiden putkien ja suuttimien piisaavan pikkusen reiluun sataan heppaan. Tän 40 % lisäyksen aattelin seuraavalla mallilla. Tässähän on 90 ISO heppa joka on noin 75 oikeeta. 75 hv 40 %:a on 30 heppaa lisää eli päädyttäis 75+30 ois 105 oikeeta terhakkaa heppaa. Eiköhän tää oo ihan riittävästi noihin töihin ton kokoselle traktorille ja tuskin siinä polttoainelinjat ahdistaa.

TM:tä en tiiä miksikä se muuttuu putkien vaihdolla. Tää -03 on ainakin Mynän säätöohjeella itse toteuttaen tosi pirtsakka muokkaus ym. töihin. Paripyörätettynä ja 800 kg etupuntilla varustettuna pito loppuu ennen voimaa, joten en mä siihen enempää kaipaa. 8 metrin Vääteri tulee perässä nöyrästi. Aurat ja lautashärvelit suorastaan kevyesti. Ja siina oranssissa polkimessa on suoran toiminnan maku... On ilo ajaa PC:n kera!
Maalaispoika

Lukematon viesti Kirjoittaja Maalaispoika »

Reissumies kirjoitti:Mynässä sanoivat että 40 % saadaan pumpusta lisää ongelmitta, joten mitäs sitä vaihtamaan? Hinta-arvio tuunaukselle 250 eskoo. TS:ssä mulla on sama pumppu (Lucaksena) ja oon ollu siihen tyytyväinen.
Mulla on JD 6610:ssä kans Lucaksen pumppu ja siinä meinasi ottaa lujahan tehojen saaminen. Kaksi kertaa sitä ruuvattiin ulkoapäin ja kolmannella kerralla se otettiin irti ja penkitettiin eräässä dieselkorjaamossa. Totesivat vain, että syötöt on täysillä ja lisää ei saa. Stanadyneen voi sentään vaihtaa palikkoja sisälle, mutta Lucakseen ei. Tiedä sitten, olisko Mynän väki ollut viisaampaa.
mika

en noista nyyskyistä tarkemmin tiedä, mutta ainakin viime ja tän vuoden mallissa suuttimet ahistaa ekana. tehoa kyllä lähtee yli 200hv, mutta isommilla suuttimilla jo muutenkin hyvä vääntöalue laajeneee ja kulutus laskee.
---------------------

jontikat onkin asia erikseen. noista 6000 ja 6010 sarjan koneista ei paljo irtoa. kaverin 6100 turbotettiin aikoinaan, syöttöruuvi käännettiin pohjaan samas. eipä se mikään tykki ollu silti ja lämpöä nosti tosi herkästi. jonnun cr koneestalähtee kyllä löylyä, samoten vanhoista 3000srj vehkeistä.
Reissumies

TM:n ahdistuksesta en tiiä. Syöttyä lisättiin kunnes tyhjäkäynti alkoi nousta ja jätettiin siihen. 218 hv löyty peräkepistä eikä savuta paitsi tyhjäkäynnillä polkastessa. Vedossa ei savua näy. Vielä jäi varaa lisätä polttoaineen määrää ja ahtopainettakin kuulemma vois nostaa, mutta ei koettu tarpeelliseksi. Ei ahista ees rinnasta...

Käsittääkseni tämä Lucas / Delphi pumppu vaatii koneistuksia sisuskaluilleen että polttoainemäärää saadaan lisättyä. Säätöhän näissä ei vaikuata asiaan kuin max. 10 % optimitilanteessa. Esim. mun 5445 ei säädön ruuvaamista laidasta toiseen juuri edes huomaa kuskin paikalla. Niin olematon on säätövara.
Maalaispoika

Lukematon viesti Kirjoittaja Maalaispoika »

Reissumies kirjoitti:Käsittääkseni tämä Lucas / Delphi pumppu vaatii koneistuksia sisuskaluilleen että polttoainemäärää saadaan lisättyä. Säätöhän näissä ei vaikuata asiaan kuin max. 10 % optimitilanteessa. Esim. mun 5445 ei säädön ruuvaamista laidasta toiseen juuri edes huomaa kuskin paikalla. Niin olematon on säätövara.
Kyllä tuos jontikas kumminkin aika hyvin irtos tehoa pelkällä ruuvauksella, vakiona kun on 115 heppaa ja nyt on noin 150. Pumpun irroittamisen jälkeen ei tehoja ole mitattukaan. Lämpöongelmia tosin meinaa olla, niin kuin Mika tuos mainittikin.
kenttamestari
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja kenttamestari »

Me tehtiin kauppaa 5445 ja 5455 tuos viimevuonna ja myyjä kun ei suostunu puottamaan 5455 lähtö ollenkaa ni se sit sano et no ei se oo ongelma siiit saaha 5455. Ite siitä säätämisestä en tiiä mitään. PS. Ei tullu massikkaa...
Reissumies

kenttamestari kirjoitti:Me tehtiin kauppaa 5445 ja 5455 tuos viimevuonna ja myyjä kun ei suostunu puottamaan 5455 lähtö ollenkaa ni se sit sano et no ei se oo ongelma siiit saaha 5455. Ite siitä säätämisestä en tiiä mitään. PS. Ei tullu massikkaa...
Ruokaa saa lisää, mutta ei säätämällä. Säätövara näissä pumpuissa on olematon ja isompi muutos vaatii koneistuksia ja jotain muuta. Mynässä onnistuu, sieltä kerrottiin. Parin viikon päästä tiedetään tulos...

Mä taas päädyin MF:n puhtaasti hinnan takia. Väliraha olis kolminkertainen vihreeseen ja vähän vähempi siniseen. Tosiasiassa oli hyvä kun sain pidettyä suuni kiinni hämmästyksestä, kun kuulin tarjouksen. Hinta oli myöskin sinällänsä merkittävässä asemassa ja ominaisuudet vähemmällä, koska tää on viljatilan etukuormaaja ja joutokoneena ja ajot vähäisiä. Tuli just vuosi täyteen 147 tunnin kera... Se on sitten eri asia minkälaista konetta näitä ajoja varten kannattaa pitää. Kannattavuus on vaikee aihe... Huonommin kait kuitenkin kanttais ajaa nää ajot vielä kalliimmalla...toisaalta jos sen vaihtoarvo pysyis paremmin...tarskohan vaihtaa?
kenttamestari
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja kenttamestari »

Toi kauppahan on jokaisella yksityiskohtanen juttu. Mut me saatiin vihreeseen niin hyvä väliraha, et kannatti. väliraha oli alle paritonnia suurempi mitä massikassa ja siinä tuli enemmän hevosia. Jotenkin jontikka vaan tuntuu käteenkäypältä. Sääli sinänsä ku massikoita ollu 30 vuotta talossa. :cry: Mutta elämä on. Meillä on ollu helmikuusta lähtien ja tunteja 370. Täälläpäin tuo massikanmyyjä ei ole kovin kovassa kauppamiehen maineessa valitettavasti. Ei myöskään ollut tarkoitus arvostella päätöksiäsi millän lailla.
mika

tommoset tunnit menis vaikka 780 fiiulla.......
Reissumies

mika kirjoitti:tommoset tunnit menis vaikka 780 fiiulla.......
No menis, vaivatta. Ja olen potenut huonoa omaatuntoa turhasta investoinnista. Toisaalta on niin paljon yhteiskoneta ja vähä oma kalusto hyvää ettei juuri nyt oo muutakaan investointitarvetta.

Oon kuullu näitä juttuja sellaisista kaupoista, ettei voinu jättää tekemättä, ja miettiny että kunhan puhuvat. Nykyään uskon, että sellaisia tarjouksiakin tulee ettei kannata jättää käyttämättä. Mutta kuten sanottu, kannattavuus on vaikee aihe...
Vastaa Viestiin