Kärryn veto

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Kärryn veto

Lukematon viestiKirjoittaja Valmettimies » 17 Heinä 2006, 21:51

Oon kuullu että jokku on värkänny vetäviä kärryjä jostain linja-auton tai vastaavan autoomaatti laatikosta mutta kuinka ne käytännös toimii.

Onko kukaa laitattanu jälki asennuksena Valtraan/Valmettiin ajovoimanottoo kannattaako ja kuinka kallista se on.
Valmettimies
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 369
Liittynyt: 02 Heinä 2005, 20:44
Paikkakunta: Karvia

Lukematon viestiKirjoittaja marklain » 18 Heinä 2006, 14:27

isäukko on aikoinaan muutama vuosikymmen sittentehnyt itse vetävät kärryt.

Pohjana on joku vanha bedfordin runko, perä ja laatikko.
Nivelakselilla on voima siirretty laatikolle.

En tiedä miten on välityksen laskenu.

Vaan eipä ole tullut käytettyä veto-ominaisuutta enää moniin vuosiin, kun on ollut noita nelivetoja, jolla sen on saanu vedettyä vähän pahemmistakin paikoista.
Avatar
marklain
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 383
Liittynyt: 17 Kesä 2005, 12:48
Paikkakunta: Salon Seutu

Lukematon viestiKirjoittaja Valmettimies » 18 Heinä 2006, 21:59

Juu on meilläki tos yks vetävä juuri tollai toteutettu mutta ajattelin jos sais tehtyä vähä vaivattomamman ratkasun
Valmettimies
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 369
Liittynyt: 02 Heinä 2005, 20:44
Paikkakunta: Karvia

Lukematon viestiKirjoittaja 6265 » 18 Heinä 2006, 22:18

kuulopuheitten mukaan ennen ajettiin niin että laitettiin rattori vapaalle ja kaasu pohjaan niin kärrinvedolla kuki kovempaa kuin muuten :wink: mutta onko noihin uskomista
Avatar
6265
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 287
Liittynyt: 26 Marras 2005, 21:02
Paikkakunta: miehikkälä

Lukematon viestiKirjoittaja maamies » 18 Heinä 2006, 23:03

6265 kirjoitti:kuulopuheitten mukaan ennen ajettiin niin että laitettiin rattori vapaalle ja kaasu pohjaan niin kärrinvedolla kuki kovempaa kuin muuten :wink: mutta onko noihin uskomista

Voi sanoo poliisille jos ajaa tutkaan että raktorin rakenteellinen nopeus ei ylitä 40, kärryn kylläkin
maamies
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 228
Liittynyt: 14 Loka 2005, 18:35

Lukematon viestiKirjoittaja Jari » 18 Heinä 2006, 23:18

6265 kirjoitti:kuulopuheitten mukaan ennen ajettiin niin että laitettiin rattori vapaalle ja kaasu pohjaan niin kärrinvedolla kuki kovempaa kuin muuten :wink: mutta onko noihin uskomista


Noinhan se aiemmin oli,traktorit ja kuorma-autot kisas ihan tosissaan. Meilläkin aikoinaan menny 361 vallu tai joku vastaava räpsy metsään ja pitkälle,juurikin em. kisassa :roll: Se oli silloin ennen kun traktoriurakoinnilla tienas vuodessa uuden koneen ja kuskeille hyvän palkan... Eikä ne sen ajan vuotta eli reilua 3000 tuntia enempää kestäneetkään,siitäkin ajasta kuulemma liikaa remppaa :)
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
 
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 11:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja 956XL » 19 Heinä 2006, 19:39

6265 kirjoitti:kuulopuheitten mukaan ennen ajettiin niin että laitettiin rattori vapaalle ja kaasu pohjaan niin kärrinvedolla kuki kovempaa kuin muuten :wink: mutta onko noihin uskomista

Niin tapanahan oli ajaa ulosotto päällä ja sekotella kärryn askista vaihteita, kun siellä oli pääasiallisesti kuorma-auton loora. :)
Avatar
956XL
Luokka: >500hv
 
Viestit: 779
Liittynyt: 09 Touko 2005, 21:15

Lukematon viestiKirjoittaja Valmettimies » 19 Heinä 2006, 21:49

Juu juu oon mäki nähäny ku joku paino Taavetilla täs joku vuosi sitte kuuttakymppiä ja verätti kärryllä.

Ajattelin kyllä vaan semmosta jolla sais hiekkamontusta ylös ja avitettua muutenki tiukas paikas.
Valmettimies
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 369
Liittynyt: 02 Heinä 2005, 20:44
Paikkakunta: Karvia

Lukematon viestiKirjoittaja Tutti » 19 Heinä 2006, 22:20

Onhan veto kärryssä iso apu tiukassa paikassa. Meillä on kaks 60-luvun Kontio-Sisun perää, molemmat vedolla. Kumpikaan ei siis ole telillä ja molemmat alkaa olla enemmän tai vähemmän pehmeitä :(

Etkä sä välttämättä automaattilaatikkoo projektiin tartte. Kyllä normiloorallakin hyvin toimeen tulee ja jos on ajo-voa. vetokoneessa, saa jättää koko laatikon pois.

Painoahan vetohimmeleistä tulee lisää, mutta painaa ka:n perä muutenkin niinku synti.
Avatar
Tutti
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 387
Liittynyt: 25 Marras 2005, 00:32
Paikkakunta: E-P

Lukematon viestiKirjoittaja Valmettimies » 20 Heinä 2006, 21:43

Niin kyllä mä oon verättäny kärryllä kerran jos toisenki viimeks pari tuntia sitte ja kyllä se käviki hienosti kun on ajo voa mut ku ei oo oma kone. Ja oon verättäny eräitä kuormia hikkaaki ylös tällä ihan perinteisellä vaihrelaatikko/normaali ulosotto tekniikalla mutta käsitykseni mukaan automaatti laatikko kattoo sopivan nopeuden joten voi kepitellä vauhris. Tietysti nesteveto olis yks vaihoehto.
Valmettimies
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 369
Liittynyt: 02 Heinä 2005, 20:44
Paikkakunta: Karvia



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

MAINOSPAIKKA