Koukkulava

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Koukkulava

Lukematon viestiKirjoittaja vilkku14 » 06 Elo 2006, 19:39

Onkos kokemuksia koukkulavoista?

Itse kiertelin Farmarissa ja katselin tarjontaa... Olen kyllä jo "katsellut" kauan näitä!


Farmarin satoa:

Kuva
Tempo Pro 12-15
http://www.agrikymi.fi/ tuo sitä maahan, puolalaista tekoa näytti kyllä
erittäin jykevältä ja "painavalta" omapaino oli kolme tonnia ilman lavaa kertoo kyllä myös siitä, että on käytetty rautaa =)
Oli edullisin kaikista Farmarissa esillä olevista hinta oli 15.900e lisäksi vaati vähiten öljyä 8.5l, tuottotarve 40- 80 l /min
Lisäksi ainakin esillä olevassa oli telin lukitus hydrauliikalla, joka varmasti on plussaa, ettei traktorin perä nouse! Liekö kuitenkaan vakiovaruste
(niin ja oli siinä myös hydraulinen tukijalkakin)
Kuva

Koukkulavavaunu EVI-14 KL

http://www.evimet.com/koukkulava.htm Myös tämä oli esillä! Hinta tälle 20 500e. (mangen tieto, pitää ilmeisesti paikkansa)
Tempoon verrattuna huomattavasti heikkorankenteisemman näköinen ja vaatii kolme kaksitoimista ulosottoa traktorista kun Tempon lapussa oli,
että kaksi kaksitoimista ns. koukkutorni taittui kahdesta kohtaa. Olisiko syynä se ettei lava nouse vaihdettaessa niin korkealle!
Telin lukitus oli tässä mallissa manuallinen (putkessa tappilukitus) Vaikka vaatikin kolme kaksitoimista venttiiliä niin tässä oli myös huomioitu se, että mahdolliseen maalavaan tarvitaan myös hydraulinen perälauta ja rungossa oli sähköventtiili joka tunnisti sen, että halutaanko koukkulavan tornia lukita vai avata perälautaa.
Kuva
Junkkari J-14VL
http://www.junkkari.fi/MSK/web.nsf/sp?o ... ntent7BDDC
Tämä malli oli ylivoinmaisesti Farmarin kallein, hinta 25 092e
Vaatimuksena 2 kpl kaksitoimisia ja 1 kpl yksitoimisia hydrauliventtiilejä!
Tosin näytti myös toimivalta ja varmasti sitä ehkä onkin koska muistelisin että, junkkari osti Viking-koukkulava valmistajan ja otti kärryn valmistuksen omiin nimiinsä.
Nivelten lukitus kippaus/vaihtoasentoon on sähköhydraulinen. Lukitusanturi varmistaa sen, että lukitus ei aukea väärässä asennossa eli sähköventtiilit varmasti maksaa, mutta eivät nyt ihan mahdottomia summia!


Niin kaikissa malleissa oli ilman muut jarrut eli vaativat jarruventtilin traktoriin!

Sitten muutama muu malli Farmarin ulkopuolelta tai en ainakaan nähnyt niitä esillä.


Metsjö koukkuvaunu (midiflex-2)
Ruotsalaisen perheyrityksen valmistama malli, jota tuo maahan http://www.tomaskjellman.fi/
täältä kärryn tiedot suoraan http://www.tomaskjellman.fi/pdf/koukkuv ... _esite.pdf
Öljyntarve 9 l omapaino 1500 kg
Midiflex 14 alk. 23700 +alv
Metaq 18 alk. 33000 +alv

Tällä hetkellä ei ole esittelyvaunua mutta kuunvaihteessa tulee useampi.
Oma käsitykseni on vain että ei tämäkään ole halpa! (piti paikkansa, järkyttävä hinta kun menee yli 40 000 alvin kanssa pelkkä alusta)

Bigab 8-12
BIGAB-vaihtolavakärry on alkujaan myös ruotsalainen tuote, jonka patentti- ja valmistusoikeudet Fors MV sai kaupan mukana. Tällöin senkin valmistus siirrettiin Viroon!
Sitä myy virallisesti suomessa http://www.voramaskin.fi/ ja http://www.yrjotenkanen.fi/
Öljyntarve siinäkin 8l ja tarve 1 kpl 2-toiminen sekä 1 kpl 1-toiminen hydrauliliitin.
omapaino 2000 kg ilmeisesti tässä ainakin on muihin erona se ettei koukkutornia ole nivelletty ollenkaan, joten vaatii aika korkean tilan lavan vaihtoon ja taitaa
olla näistä esillä olevista pienin ( max 8000 kg) kuorma joka saa olla lavan vaihdossa! ehkä tästä pitäisi ottaa malli Bigab 10-14 että oltaisiin muiden kanssa samalla viivalla kantavuuksien kanssa?
Hinnat:
Bigab 4-7 hinta 7 641 Pyörät 400/60-15,5
Bigab 7-10 hinta 8 960 Pyörät 400/60-15,5
Bigab 8-12 hinta 11 586 Pyörät 400/60-15,5
Bigab 10-14 hinta 13 964 Pyörät 505/50 R17
Bigab 12-15 hinta 16 309 Pyörät 500/50 R17.
Bigab 14-17 hinta 22 187 Pyörät 445/45 R19,5
Bigab 15-19 hinta 22 846 Pyörät 500/60-22,5
Bigab 17-20 hinta 29 944 Pyörät 600/50-22,5
Bigab 20-24 hinta 31 760 Pyörät 600/50-22,5
Bigab 22-27 hinta 42 227 Pyörät 600/50-22,5
Bigab 24-36 hinta 66 385 Pyörät 600/50-22,5


edit:

MT-vaihtolavavaunu
ja tätä tuo maahan Länsikarhu oy linkki kärryn sivuille http://www.lansikarhu.com/mtperavaunut. ... lavavaunut
Sivut ja esitteet ovat hyvät (muusta ei vielä kokemusta =) )
tätä sai montaa eri mallia ja lisävarusteitakin löytyy:
MT20-24 hinta 31800 euroa 550/60R*22,5 renkailla ja telinlukituksella sisältäen telinlukituksen. Liukuva koukkutorni.
MT16-19 hinta 25000 euroa 550/60R*22,5 -renkailla sisältäen telinlukituksen
MT12-15 hinta 17000 euroa 500/50-17 renkailla, ei telinlukitusta vakiona.
MT8-12 hinta 14800 euroa 500/50-17 renkailla.
MT8-12E hinta 12600 euroa 400/60-15,5 renkailla joilla ajellaan vain 30 km/h.



Eli nämä mallit löysin ja hieman tietoja tarkastelin! En varmaankaan ole ainut joka on hankkimassa tälläista kärryä, joten kommentit ja mahdolliset korjaukset juttuun ovat tervetulleita!
Hintaan varmasti isona osana vaikuttaa myös rengastyyppi ja koko. Siihenkin kannattaa kiinnittää kovasti huomiota sillä isolla pyörällä kärry kulkee varmasti pellolla perässä,
mutta nostaa taas lavaa korkeuksiin, eli jonkinlainen kompromissi on kaikkissa otettu käyttöön. Omasta mielestäni sellainen poikittais kuvio
( http://www.vianor.com/vianor/prodfile/N ... LS_L-1.jpg ) on paras kulkemaan pellolla.
Lisäksi näissä on siis pelkkä runko joten lavoja joutuu hankkimaan tai tekemään muutaman, että tästä saa edes jotain hyötyä!

Kun tätä asiaa itse tutkiskelee tulee mieleen myös Dometal oy valmista http://www.multiva.fi/ kärry. Sitä saa vaihtolavana, mutta ei koukkulavana ja hinta hipoo taivaita.
Viimeksi muokannut vilkku14 päivämäärä 10 Elo 2006, 11:12, muokattu yhteensä 8 kertaa
Avatar
vilkku14
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 269
Liittynyt: 01 Syys 2005, 23:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja maamies » 06 Elo 2006, 21:23

Lisäksi löytyy vielä metaka, valtra ja joku konediesel oyn markkinoima(en muista mikä oli mut virossa tehty).Jos sattuis löytyyn joku vanha kuoma-auton koukkulaite niin eikö semmoisen kärryn nyt joku seppä tekaisisi. :roll: Jos ei lavan vaitoja olis kauheasti niin vaijerilavakin voisi toimia? Onhan se ainakin nopeampi kun multivan systeemi. Eikös se toimi jotenkin jaloilla ja hydraulisen jousituksen nostolla? Viking ainakin vaikutti ihan pätevältä kamppelta kun vertailin niitä joskus. Siinähän oli käytetty kait kuorma-autoissa käytettyjä komponentteja, että ihan laadukasta ainakin luulis olevan.
maamies
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 228
Liittynyt: 14 Loka 2005, 18:35

Lukematon viestiKirjoittaja vilkku14 » 06 Elo 2006, 21:41

maamies kirjoitti:Lisäksi löytyy vielä metaka, valtra ja joku konediesel oyn markkinoima(en muista mikä oli mut virossa tehty).Jos sattuis löytyyn joku vanha kuoma-auton koukkulaite niin eikö semmoisen kärryn nyt joku seppä tekaisisi. :roll: Jos ei lavan vaitoja olis kauheasti niin vaijerilavakin voisi toimia? Onhan se ainakin nopeampi kun multivan systeemi. Eikös se toimi jotenkin jaloilla ja hydraulisen jousituksen nostolla? Viking ainakin vaikutti ihan pätevältä kamppelta kun vertailin niitä joskus. Siinähän oli käytetty kait kuorma-autoissa käytettyjä komponentteja, että ihan laadukasta ainakin luulis olevan.


Juu kyllähän varmasti noilla vaijerilaitteilla yms. kuorma-autojen rungoista tehdyillä kärryilläkin homma toimii, mutta niidenkin hinnat ovat nousseet kun kaikkien pitäisi vetää talonkokoista kuormaa perässään =)
Lisäksi niissä ainakin tulee sitä "kuollutta" painoa ihan liian paljon!
sitten pitäis vaihtaa tai uusia kippisylinteri että öljytilavuus riittää!!! Lisäksi siitä tahtoo tulla aina korkea kun on kuorma-auton jousitettu akseli ja apurungot!

Nyt kun tämä heti lipesi tuonne vaijeripuolelle niin tässä yksi linkki
http://www.mvlaite.fi/


Nämä löytyi:

Lapinlahden Levypalvelu Oy valmistaa vaihtolava perävaunu T16/21 joka on koukkulava ja näköjään sitä markkinoidaan valtra-nimeen nojaten!
http://www.rote-cobra.com/
Katsoin tuon esittelyvideon kärryn toiminnasta http://www.rote-cobra.com/karry_video_high.htm ja oli siinä niin "karmaiseva" musiikki, että luulin jonkun kävelijän jäävän kärry alle ennen sitä liikenteen jakajaa =)

Rekola Juhani Tmi valmistaa METAKA Koukkuvaihtolavavaunut
http://www.metaka.fi/index2.html

Kiteen Konediesel Ay onko kenties tämä? ei ole kotisivuja, mutta yhteistietojen mukaan on maatalouskoneiden ja metsäkoneiden valmistaja
Viimeksi muokannut vilkku14 päivämäärä 06 Elo 2006, 22:36, muokattu yhteensä 6 kertaa
Avatar
vilkku14
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 269
Liittynyt: 01 Syys 2005, 23:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja vilkku14 » 06 Elo 2006, 21:50

Olen miettinyt kyllä sitä vaihtoehtoa, että olis joku hyvä alusta, johon laittais lavan saranatapit kiilatapeilla ja kippisylinterin pikakiinnityksellä!
Kun ei niitä lavoja tosiaan oikeen usein vaihdeta (syksyksi viljalava, muulloin maalava) Mutta jos en rönsöile oikeen leveälle kun tarkoitus nimenomaan on tutkiskella ja harkita näitä koukkulavoja kun niitä nyt alkaa joka valmistajalle pikkuhiljaa tulemaan... että ilmeisesti kysyntää kuitenkin on?

Vilkku
Avatar
vilkku14
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 269
Liittynyt: 01 Syys 2005, 23:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja Radon » 06 Elo 2006, 22:46

vilkku14 kirjoitti:Olen miettinyt kyllä sitä vaihtoehtoa, että olis joku hyvä alusta, johon laittais lavan saranatapit kiilatapeilla ja kippisylinterin pikakiinnityksellä!
Kun ei niitä lavoja tosiaan oikeen usein vaihdeta (syksyksi viljalava, muulloin maalava) Mutta jos en rönsöile oikeen leveälle kun tarkoitus nimenomaan on tutkiskella ja harkita näitä koukkulavoja kun niitä nyt alkaa joka valmistajalle pikkuhiljaa tulemaan... että ilmeisesti kysyntää kuitenkin on?

Vilkku


Kyllä näkisin että tuolaiseen käyttöön ei koukkukärryä tarvitse vaan kelpaa mainiosti maakärry viljakasetilla tmv.

Koukkukärryn edut tulee juuri siitä että sen lavan voi laskea maahan, eli voit ajaa koneita kyytiin tai lastata tavaraa erillaisissa tilanteissa, tai esimerkiksi viljaa ajaessa heittää tyhjän lavan pellolle ja ottaa täyden kyydille.

Mitä itse koukkukärryihin tulee niin itse näen tärkeänä että turhaa painoa ei kärryllä saisi olla eli toisinsanoen raudan tulisi olla hyvää.

Loiva päälleveto eli kallistuva koukku tai muu hyvä toteutus, ihan hyvin on läheltä seurattuna bigabin kärry pelannut mutta tosiaan vaatii korkeutta ja lava kallistuu aika tavalla.

Hyvät (kevyet) ja riittävän leveät renkaat että pysyy maalavan kanssakin pinnalla heikoissa olosuhteissa, Nokian ELS:ät tai vastaavat itämaalaiset varmasti hyvät.

Kohtuullinen hinta kun tuohon pakettiin vielä sovitetaan niin siinähän se alkaa olla.
Radon
Luokka: >500hv
 
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 23:39

Lukematon viestiKirjoittaja aurauskeppi » 06 Elo 2006, 23:19

Jännä ratkaisu tuossa Valmetin kärryssä tuo liukupuomi.
Mutta minusta vielä liian jyrkkä kulma viljanajoa ajatellen. Tuossa maassalastauskohdassa oli etupäässä suurempi kasa hiekkaa joka valahti lavaa nostettaessa. Jos olisi ollut takana yhtä iso niin maahan olis menny.
Samoin takalaidan nousukorkeus ihan liian matala maan ajoon. Juurihan se fillerikeko sieltä alta mahtui mutta jos kyydissä on kokkareista ojamaata jossa juuria/kantoja niin..

En ole hankkimassa moista hinnan takia, mutta hienohan se on miksei olisi. Muutama asia elämässä helpottuisi tuommoisen kanssa mutta sijoitan pari kymppitonnia mielummin traktoriin kuin kärryyn.
aurauskeppi
 

Lukematon viestiKirjoittaja maamies » 06 Elo 2006, 23:48

vilkku14 kirjoitti:Kiteen Konediesel Ay onko kenties tämä? ei ole kotisivuja, mutta yhteistietojen mukaan on maatalouskoneiden ja metsäkoneiden valmistaja
Joo se sen täyty olla oli muistaakseni suht yksinkertanen. Oli jossain lehdessä joskus. Ja onhan kipallakin kai koukkukärry.
maamies
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 228
Liittynyt: 14 Loka 2005, 18:35

Lukematon viestiKirjoittaja vilkku14 » 06 Elo 2006, 23:55

Radon kirjoitti:
Kyllä näkisin että tuolaiseen käyttöön ei koukkukärryä tarvitse vaan kelpaa mainiosti maakärry viljakasetilla tmv.

Koukkukärryn edut tulee juuri siitä että sen lavan voi laskea maahan, eli voit ajaa koneita kyytiin tai lastata tavaraa erillaisissa tilanteissa, tai esimerkiksi viljaa ajaessa heittää tyhjän lavan pellolle ja ottaa täyden kyydille.

Mitä itse koukkukärryihin tulee niin itse näen tärkeänä että turhaa painoa ei kärryllä saisi olla eli toisinsanoen raudan tulisi olla hyvää.

Loiva päälleveto eli kallistuva koukku tai muu hyvä toteutus, ihan hyvin on läheltä seurattuna bigabin kärry pelannut mutta tosiaan vaatii korkeutta ja lava kallistuu aika tavalla.

Hyvät (kevyet) ja riittävän leveät renkaat että pysyy maalavan kanssakin pinnalla heikoissa olosuhteissa, Nokian ELS:ät tai vastaavat itämaalaiset varmasti hyvät.

Kohtuullinen hinta kun tuohon pakettiin vielä sovitetaan niin siinähän se alkaa olla.


Oikeastaan Radon kommentoinkin juuri näitä asioita mitä itsekkin pidän tärkeänä!

Eli turha paino pois
Hyvät renkaat
Riittävän matala
Ja edullinen hinta

Taitaa vaan olla unemissa tää asia =)

EI siitä olekkaan kiinni etteikö kuorma-auton alustalle tehty viljakärry varmasti ole hyvä vetää tiellä, mutta pellolla se ei ole paras mahdollinen!
Sitten sen käyttömahdollisuudet on vaan oikeastaan viljan ajossa ja näillä hinnoilla homma ei oikeen kannata Tosin tuskin tämmöistä vaihtolava hommaakaan saa kannattamaan, jos siitä hyvän aikoo saada pitäisi vaihtolavoja olla kolme tai useampia ( pari viljalavaa, maalava, ehkä joku konealusta) Vaikka lavat teettäisi Virossa niin kyllä sekin jotain maksaa... huoh ..... :(
Avatar
vilkku14
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 269
Liittynyt: 01 Syys 2005, 23:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja mika » 07 Elo 2006, 01:16

hieno topikki. asiallisia kuvia ja tekstiä!.

ite en farmariin päässyt vaikka tarkotus oli käydä, tänä aamuna oli vielä 39.5c kuumetta...pikkusen esti menoa, kävin silti muutaman olkipaalin 4:maissa paalaamassa ;-)
---------

ja asiaan. käytetyistä kuorma-auton osista saa kyllä jonkinmoisen koukkulavakärryn. kuorma-auton koukkulaitteissa se huono puoli että ne on rakennettu apurungolle. tämä tarkoittaa sitä että ylimääräistä korkeutta tulee helposti 10-20cm lisää. oikea tyyli olisikin ostaa kaupasta uutta palkkia johon iskee akselit kiinni. tähän runkoon sitten asennetaan alkuperäisestä apurungostaan polttoleikattu koukkulaite. sylinterit ja saranatapit tarkasti alkup paikoilleen ettei kulmat mene sviduiksi. tässä vaiheessa tempo ja metaka rupeaa kuullostamaan ihan edullisilta ja järkeviltä vaihtoehdoilta järki ihmisen mielestä :-)
--------

kiinnostais tietää tosta temposta.

tuossa kouvolassa agrikymin pihassa semmosta jo männä viikolla ihailin. tosi asiallista työtä. pihassa ollut malli vaan pieni. etenkin tungon pituus tosi lyhyt ehkä alle 4m, se on ehdottomasti liian vähän, ainakin omasta mielestäni, omassa pihassa on koukkulavoja joka lähtöön (koukkulava kärry on auton lähdettyä ollu suunnitelmissa mutta rahaa pitäs löytää jostain :-) ) omasta mielestä joku 5m ja yli olisi sopiva rungon mitta. silloin yli 6m lavankin voisi kipata.(kokemusta 4.5m laitteella varustetusta kuorma-autosta)

nyt käytössä vaijeri kärry jonka runkopituus 4.5m. pitkien lavojen käsittely onnistuu sillä hienosti. lavojen vetokoukut on siirretty hieman taaemmaksi ja kärryn aisaa on jatkettu metrillä. eli lava tulee nyt vähintään metrin pidemmälle kun alunperin. sillä pystyy kippaamaan jopa 7m pitkän lavan.

takaisin asiaan.

eli:

paljonko tempon kantavuus?

koukun päällelastaus teho?

rungon pituus?

muita malleja valmistuksessa?


------------------

ps tempo on muutes sama kun tämä länsikarhun myymä mt:

http://www.lansikarhu.com/mtperavaunut. ... lavavaunut


toinen tehdään virossa toinen puolassa. monessa mainoksessa on saanu semmosen käsityksen että mt on ruottalainen vaunu, ruottissa kuulemma tapahtuu vain jotain pientä kasausta (valot,renkaat??)

ei sen puoleen varmasti laatuvaunuja!
mika
Luokka: >500hv
 
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Elo 2005, 14:25

Lukematon viestiKirjoittaja mange » 07 Elo 2006, 11:21

Lisäksi ainakin esillä olevassa oli telin lukitus hydrauliikalla, joka varmasti on plussaa, ettei traktorin perä nouse! Liekö kuitenkaan vakiovaruste
(niin ja oli siinä myös hydraulinen tukijalkakin)


Toihan on ihan bigabin näköinen! melko suora kopio..
Onhan se telilukitus hyvä jos nostaa paljon takapainoisia lavoja. Kerran olen itse saannu perän ilmaan ja oli just iso maakuorma jossa painopiste lavan takaosassa.. muuten ne mekaaniset lukitukset ovat olleet yläasennossa.. Toi hydraulinen tukijalka on kyl mielestäni melko tarpeeton. pitäähän sitä kuitenkin sitten käydä ulkona vetämässä letkuja irti. Ja kuinka usein tarvii peräkärrylle käsijarrua??

http://www.evimet.com/koukkulava.htm Myös tämä oli esillä! Täsmällistä hintaa en tullut tietämään... mutta ilmeisesti 20 000e paikkeilla pyöritään.


20500 sanoivat hinnaksi tolle kokoonpanolle.. Tossa oli mielestäni melko pienet kartiot takarullilla joka vaikeuttaa lavanvaihtoa jos ei ole lava suorassa kärryä kohti.. Takavalojen toteutus oli melko hyvä.. hyvin suojattu palkin sisällä. Muuten näytti olevan ihan sopivasti tukeva ja laadukas.. Sitä junkkaria en siinä sekamelskassa nähnykkään.. :(


Itsellä kokemusta bigabin 8-12:sta muutama vuosi. kippi/vaihto-mekanismi on kerran tarvinnu vähän oikaisua vahvistuksia ja takavaloista tein irroitettavat versiot maantieajoa varten. Toi kiinteä puomi haittaa oikeastaan vain viljanajossa kun pitää ajaa vajaakuormilla jos meinaa lavaa vaihtaa välillä. On velsan käyttö jäänny vähiin sen jälkeen kun toi tuli taloon.. :)
mange
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 70
Liittynyt: 28 Huhti 2006, 15:12

Lukematon viestiKirjoittaja vilkku14 » 07 Elo 2006, 12:16

Tässä Mikalle ja muille kiinnostuneille muutama kuva siitä Temposta lisää...
tosin tässä on kuvattuna vaan nämä tärkeät tekniset tiedot! (voisi saada selvää kun zoomailee)
Kuva
Kuva
ja olihan siinä Farmarin hintakin! Eli siis Jos hinta pysyy samana, ettei ollut mikään kamppanja niin kärry on edullinen ( onhan sekikin pelkkä runko satattuhatta) Perkule että nää eurot on pieniä lukuja =) Ilmeisesti kärry on aika uusi tulokas kun ei sitä Agri-Kymin sivuilla vielä näy!

Tää kaveri joka siellä kärryä esitteli niin, kertoi että siinä on markkinoiden isoimmat kartiot siellä takarullalla! Sitten luki tuosta lapusta, että 2kpl kaksitoimisia ja 1kpl yksitoimisia venttiilejä tarvitaan... Mää katoin vetoaisalle ja sanoin, että täällähän on kolme 2-toimista + jarru! Kaveri oli hiljaa ja tokas eikun täällä lukee että nämä riittää ... ja näin päättelin vaan että hydraulinen tukijalka ja ehkä telin lukitus on lisävaruste.... Sitten kaveri alkoi esittelemään , että tiedänkö mitä nämä tässä rungon kyljessä olevat kolmiot ovat! Katsoin ja totesin, että nehän ovat pyörän alle laitettavat vierintästopparit! (kaveri oli yllättyneen näköinen kun tiesin sen)
Tästä tulin siihen tulokseen, että esittelijä oli vaan töissä enkä kysellyt sen enempää kärrystä vaan käytin omia "aisteja" hyväkseni tutkiessani runkoa =)

Mika varmaan saat selvää tosta toisessa kuvassa olevista tiedoista!
Mutta luulisin, että mitä tuossa kerroit niin tää kärry jää pieneksi mittojen suhteen ( lavan pituus max 4650 leveys max 2550 kippauskulma 48astetta)

Joo kävin tutkimassa myös nämä Länsikarhun myymät MT-Koukkulavavaunut samahan se Tempon kanssa tosiaan kuvista näkyy olevan! Tempoa vaan ei ainakaan ollut esillä muita malleja kuin tuo yksi !

Yritän kysellä noita hinta tietoja sähköpostilla, niin saadaan tähän topikkiin kattava vertailu asiasta! ja jos on tietoja niin ei muuta kuin kommentteja!
Avatar
vilkku14
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 269
Liittynyt: 01 Syys 2005, 23:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja vilkku14 » 07 Elo 2006, 13:23

Jos saan jostain paljon intoa itselleni, niin kasaan tästä sitten lopuksi sellaisen vertailutaulukon ehkä =)

Tuohon asiaan näköjään joutuu kiinnittämään huomiota, että onko niveltyvä koukkutorni vai ei! Eli nousukulma pienenee, mutta taas sitten vaaditaan kaksitoiminen venttiili lisää!
Tuo sähköhydraulinen ohjaus olisi kaikista kätevin, mutta se tuntuu tekevän hirveästi hintaa.....

Näissä suurimmassa osassa malleista näyttäisi olevan aika vaakassa tuo kippisylinteri onko kokemuksia, että se varmasti jaksaa lykätä täydellä kuormalla lavan pystyyn? Toisaalta yhdessäkään ei ole näkynyt mitään apusylinteriä, joka avittaisi alussa kippausta! Tietysti riippuu siitä kuinka paljon lava manee perästä yli!


Vielä jos tätä hommaa pikkasen laajentaa! niin tervetullutta tietoa olis myös se mistä niitä lavoja siihen rungolle kannattaisi hankkia?


Huom! Metsjön hinta lisätty ja Evimetin koukkulavan hinta korjattu!
Avatar
vilkku14
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 269
Liittynyt: 01 Syys 2005, 23:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja vilkku14 » 07 Elo 2006, 22:55

No niin ja taas hieman lisätietoa!
Länsikarhulta vastattiin ja kerrottiin että Ruotsalaiset teettävät näitä koukkulavavaunuja sekä Virossa että Puolassa. Ja nämä MT-vaunut tehdään Puolassa. No Puolassa se Tempokin oli tehty edustaja mukaan....

Lisäsin hinnat tuohon alkuperäiseen ja ensimmäiseen esittelyviestiin!
Avatar
vilkku14
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 269
Liittynyt: 01 Syys 2005, 23:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja Jari » 08 Elo 2006, 01:31

Mahtavan asiallinen Topic,pisteet siitä!!

Mutta asiaan. Kuten joku jo sanoikin,tuolla käytöllä ei järkeä koukkukärryssä,koukkukärry tarkoitettu jatkuvaan raskaaseen ajoon. Aivan turhaa kuollutta painoa sekä hintaa mikäli katselee "sopivan" kokoista kärryä. Tutulla oli Bigab muutama vuosi sitten mutta luopui kärrystä koska ei ollut käytännöllinen normaalissa maatilakäytössä,kaksi erillistä kärryä parempi ratkaisu kuin yksi erittäin kallis+kasa lavoja. Joten funtsi vielä ja mieti loppuun saakka ja käy kyselemässä kokemuksia.

Käy kattomassa mallia esim. Karkosta,siinä lavan vaihto näppärää mikäli sitä tarttee harvemmin tehdä,kuitenkin sellainen toimenpide että sen voi tehdä vaikka kerran päivässä.

Miksei jos painetta lompsassa :) ,niin siitä vain mutta käytännöllisyys usein hakusessa näissä koukkuvehkeissä normi maatalousajossa.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
 
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 11:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja mange » 08 Elo 2006, 10:05

niin tervetullutta tietoa olis myös se mistä niitä lavoja siihen rungolle kannattaisi hankkia?


Virosta sai ainakin halvalla muutama vuos sitten.. N. 2500e maksoi uus 2.5 x 5 x 1.2 - peruslava. Työn ja teräksen laadussa ei pärjää millään kotimaisille mutta hinta onkin eri luokkaa.
Itse olen tehnyt muutaman lavan kokonaan alusta asti, ja kolmeen vaijerilavaan olen hitsannu uuden eturungon ja koukun. Tälläkin hetkellä on valmistumassa koukkurunko V6-roskalavalle sekä kokonaan uus viljalava.
Noita koukkuja olen ostanut paikallisesta romuliikkeestä (90€/kpl) ja muutman olen teettänyt paikallisessa amiksessa. 40mm tanko väännettynä 90ast. mutkaan.

Elikkä, noita vanhoja vaijerilavoja löytyy joka kylästä ja niitä saa ostettua melko halvalla.
Eipä kyllä tule paljoa tuntipalkkaa kun itse tekee mutta eipä ole tekemisen puutettakaan.. :)

käytännöllisyys usein hakusessa näissä koukkuvehkeissä normi maatalousajossa.


Jaaa,, tosta olen kyllä ihan eri mieltä. Onhan se tietenkin arvokas kärry mutta jos pitäis olla erikseen maansiirtokärry, viljakärry, paalikärryt, lavetti, jne. niin tuleehan siinäkin kustannuksia. Koukkuvaunu on käytännöllinen vain jos on käytössä ne lavat mitä itse tarvitsee.
mange
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 70
Liittynyt: 28 Huhti 2006, 15:12

Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot] ja 7 vierailijaa

MAINOSPAIKKA