MF 3090 neliveto luistaa

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

MF 3090 neliveto luistaa

Lukematon viestiKirjoittaja Wesku » 01 Tammi 2007, 21:29

Moro!

Problemo: Takapyörät pyörii tyhjää, etupyörät ei, neliveto kytkettynä.

Jospa selvennetään. Kun esim työntää perälevyllä maata, niin vähänkin kovemmin voimaa vaativissa paikoissa takapyörät sutivat, ja etupyörät on samaan aikaan tukevasti stopissa. Perästä kuuluu sellainen, hmm, "jumina", aivan kuin nelivedon kytkin luistaisi? Mahtaako se olla edes mahdollista? :shock: :?:

Etupyörät kyllä selkeästi vetävät, mutta tiukassa paikassa alkaa luisto väärässä paikassa.

Niin että mitenkäs me korjataan toi Fergu? Onko levypakka noilla hollilla, mistä kardaani tulee perästä ulos? Voiko sitä jotenkin "kiristää", vai meneekö palikat vaihtoon?
Avatar
Wesku
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 17:50
Paikkakunta: Birkanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja 956XL » 02 Tammi 2007, 15:26

Voipi olla mahdollista että nelivedon monilevykytkin on tullut tiensä päähän,
alkanut luistamaan.
Pakka on kartaanin päässä laatikossa, hyvin todennäköisesti :wink:
Avatar
956XL
Luokka: >500hv
 
Viestit: 777
Liittynyt: 09 Touko 2005, 21:15

Lukematon viestiKirjoittaja Radon » 02 Tammi 2007, 20:38

956XL kirjoitti:Voipi olla mahdollista että nelivedon monilevykytkin on tullut tiensä päähän,
alkanut luistamaan.
Pakka on kartaanin päässä laatikossa, hyvin todennäköisesti :wink:


Ferkuista ja niiden lukoista en mitään tiedä mutta jos vedon hävitessä kartaani myös pysähtyy niin vika on tuossa tai jos pyörii niin sitten etuakselin kitkalevyissä (jos mallia kitkalukko)
Radon
Luokka: >500hv
 
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 23:39

Lukematon viestiKirjoittaja pietj-2e » 02 Tammi 2007, 21:16

Eikös se kitkalukon luisto aiheuta vain sen, että vain toinen puoli etupäästä vetää, toinen ei. Eihän tasauslukko vaikuta koko vedon katkeamiseen. Sen sijaan, jos nelivedon kytkentä on hydraulinen, saattaa venttiilissä olla roskia tai se on rikki, ja silloin kara takkuilee, eikä veto kytkeydy. Tosin tämä ei oikein kuulu kuvaan jos veto katkeaa tiukassa paikassa. Muille vastaavan asian kanssa painiville vain neuvoksi.
Omassa koneessani oli taannoin roska venttiilissä, ja kuvittelin että kuvaus tapahtumista oli vastaava.
pietj-2e
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 133
Liittynyt: 02 Loka 2005, 18:26
Paikkakunta: loimaa

Lukematon viestiKirjoittaja Wesku » 02 Tammi 2007, 22:29

Radon kirjoitti:Ferkuista ja niiden lukoista en mitään tiedä mutta jos vedon hävitessä kartaani myös pysähtyy niin vika on tuossa tai jos pyörii niin sitten etuakselin kitkalevyissä (jos mallia kitkalukko)


Enpä ole kardaanin pyörimistä tutkinut, ehkäpä senkin asian tarkastan. Tässä mallissa on kuitenkin hydraulisesti kytkettävä hammaslukko. Etu- ja takapää menee yhtä aikaa lukkoon.
Avatar
Wesku
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 17:50
Paikkakunta: Birkanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja Wesku » 02 Tammi 2007, 22:37

pietj-2e kirjoitti:Sen sijaan, jos nelivedon kytkentä on hydraulinen, saattaa venttiilissä olla roskia tai se on rikki, ja silloin kara takkuilee, eikä veto kytkeydy. Tosin tämä ei oikein kuulu kuvaan jos veto katkeaa tiukassa paikassa. Muille vastaavan asian kanssa painiville vain neuvoksi.
Omassa koneessani oli taannoin roska venttiilissä, ja kuvittelin että kuvaus tapahtumista oli vastaava.


Osaisikohan roska venttiilissä alentaa paineen niin alas levypakalla, että oirehtisi noin... Tuntuu epätodennäköiseltä kuten itsekin epäilet. Pitääpä kuitenkin siivoilla paikkoja. Vartoilen vielä Fergumiesten kommentteja, ei kai tämä ensimmäinen tällainen vika voi olla?! Mittarissa on tunteja jotain 8300.
Avatar
Wesku
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 17:50
Paikkakunta: Birkanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja Toukohousu » 02 Tammi 2007, 23:29

Voi hitsin hitsi ku ei muista..Sulla saattaa olla nelivedon kytkennän magneettiventtiilin kara käyrä.Elikkäs otas se kara pois sieltä.3000-sarjan konees on samanlainen kara kuin 300-sarjan koneis.Mulla ei lähteny neliveto pois päältä.Itel 300-sarjalainen ja kyseinen kara vaihdettu.
Toukohousu
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 55
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 22:17
Paikkakunta: kaakkois-suomi

Lukematon viestiKirjoittaja Hippo » 03 Tammi 2007, 11:59

Meillä MF 3060 samoja oireitä perälevyn kanssa. Joutuu vaan tosi koville nelivedon pakka tuollaisessa hommassa, voi olla kitkapinta yksinkertaisesti liian pieni pidon saamiseksi. Missään muussa hommassa en ole luistoa huomannut, eikä asille ole kymmenen vuoden aikana mitään tehty.
Magneettiventtiiileillä tuskin on osuutta asiaan, nelivedon pakkahan vedetään jousivoimin kiinni ja irrotetaan hydraulisesti.
Hippo
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Maalis 2006, 11:28

Lukematon viestiKirjoittaja Jari » 03 Tammi 2007, 12:22

Eikös pakan luistaminen "normaalia" jos käyttö kovaa? Tosin ei tietoa millaista käyttöä ollut.

Omassa reilun 6000tuntia ajetussa jontikassa etupää luistaa pahassa paikassa peruuttaessa,normaalitöissä renkaat pyörii mutta tiukille joutuessa veto vähenee. Etukuormaajalla saa maksimipidon etuakselille,vieläkun alla pitävä betoni,ei ihme jos pakat lipsahtaa.

Pakat meni pilalle omassa koneessa kaivurin telaa paikalleen laittaessa. Pienin vaihde mitä löytyy,neliveto ja lukko päällä ja etukuormaajalla telanvetämistä paikoilleen traktorin perä ilmassa. Pito oli etuakselilla ko. kohdassa tajuton kun traktori sammui ellei hieman kierroksia, varovasti kytkintä nostaessa renkaat ei pyörineetkään. Eli rankalla,pakon sanelemalla väärinkäytöllä, pakat sai pyörähtään ja sen jälkeen on pakat luistaneet pahassa paikassa pakittaessa. Tarkoittaa sitä että etukuormaajassa tavaraa sen verran että perä keikkuu ilmassa kun pitoa paljon,silloin lipsahtaa.

Nämä ääritilanteet niin harvinaisia että on hyvin pärjännyt 3000tuntia lipsuvalla akselilla,rajat tiedossa eikä niitä pellolla löydä.
Korjauksena ko. vaivaan huoltomiehen mukaan yhden kitkalevyn lisääminen,pilalla ne ei kuulemma ole. Tuskin tulee laitettua ellei luistoa löydy normaalissa työssä,esim. kauha täynnä maata ja perälevyllä taaksepäin puskiessa...
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
 
Viestit: 3440
Liittynyt: 05 Touko 2005, 11:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja Wesku » 03 Tammi 2007, 19:35

Jari kirjoitti:Eikös pakan luistaminen "normaalia" jos käyttö kovaa? Tosin ei tietoa millaista käyttöä ollut.


Näinpä asia varmaan onkin, mutta käyttö ei oikeastaan ole edes kovaa. Koneessa on etukuormaaja, joten eipä etupyörät helpolla otettaan menetä. Mutta silti luisto on kyllä ihan liian herkässä. Jo löysän sorakasan levityksessä luisto tulee vastaan monta kertaa. Pitää vaan levyn kulmalla höylätä kevyesti. Pellolla en kyllä ole koskaan luistoa huomannut.

Kai se on uskottava, että levyt/jouset rupeaa olemaan lopussa/väsyneet. Oikeenkohan sitä soittaisi huoltomiehelle ja kysyisi asiaa ammattilaiselta. Jos pakan saa pitämään, niin sitten tietysti rovahtaa etuperästä jotain pas2 :?

Kiitoksia mestareille kommenteista, lisääkin toki saa laittaa!
Avatar
Wesku
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 17:50
Paikkakunta: Birkanmaa

Pakka hajalla

Lukematon viestiKirjoittaja ose » 13 Tammi 2007, 22:49

Nelivedon pakasta lähtee kovassa paikassa levyjen ulkoreunasta palat irti jolloin nämä levyt on pelistä pois. Veto menee 2 tai 3 levyn kautta ja pakka luistaa tiukassa vedossa. Pakka löytyy kardaanin takapäästä, aika helppo korjata itse.
ose
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:11
Paikkakunta: Ruukki

Lukematon viestiKirjoittaja jiiässä » 24 Tammi 2007, 23:49

Voikos tuossa päästä käymään sellanen ilmiö että takapää kevenee levyn kanssa kun se nousee kasan päälle tms, vaikkei ole kaksitoista nostolaitetta...takapyörät lyö tyhjää sen takia ja kaikki voima menee etupäälle, sit joku paikka/nelivedon kytkin ehkä antaa periksi ja pitää ääntä..?
Avatar
jiiässä
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 32
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 02:02
Paikkakunta: Tampere

Lukematon viestiKirjoittaja Wesku » 25 Tammi 2007, 08:30

jiiässä kirjoitti:Voikos tuossa päästä käymään sellanen ilmiö että takapää kevenee levyn kanssa kun se nousee kasan päälle tms, vaikkei ole kaksitoista nostolaitetta...takapyörät lyö tyhjää sen takia ja kaikki voima menee etupäälle, sit joku paikka/nelivedon kytkin ehkä antaa periksi ja pitää ääntä..?


No eipä oikein. Tilanne syntyy ihan tasaisella(kin) suorassa työnnössä, levy ja pyörät samassa tasossa. Vaikka nostattaa levyä paksummassa kasan kohdassa, silloinhan soran painoa tulee takapyörille jonkun verran, luisto alkaa.

Kyllä ne varmaan nuo pakan levyt on soseena. Kun ehtis vaan aukaseen, kone kun on ajossa joka päivä rehuhommissa. Mistähän niitä levyjä etsiskelis, Keskolta nyt en ihan ensimmäisenä mene kysymään. Ikh:n luetteloissa ei näy tähän malliin osia olevan, vanhempiin kyllä (500-, 600, 2000-sarjat).
Avatar
Wesku
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 17:50
Paikkakunta: Birkanmaa

Lukematon viestiKirjoittaja tiko78 » 25 Tammi 2007, 21:08

Ihan tuli mieleen erään tuttavan voorti 4610-4, pellontasauksessa lanan kanssa takaset jauho tyhjää ja etuset vain nykivät vetoapua, ei sutineet samaan tahtiin. oli etupainot että etukuormain painona edessä. Onkos tuossakin kitkakytkin nelivedolle..?
tiko78
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 131
Liittynyt: 19 Touko 2005, 22:32
Paikkakunta: Päijät-Häme

Lukematon viestiKirjoittaja deltaco » 10 Helmi 2007, 16:54

Jos kara jumittaa niin yleensä se neliveto on kokoajan päällä, koska neliveto vapautetaan hydraulipaineella joka on jotain muistaakseni 17bar. Eli vika on melko varmasti pakassa kuten ose jo mainitsi. Pakkaan on mahdollisuus laittaa alkuperäisten lisäksi 1kitkalevy+välilevy, jollei tätä ole jo tehty. Pakan purkuvaiheessa ja kasauksessa tarvii jonkunlaisen puristimen jolla painetaan pakan jousi kasaan, näin saadaan lukkorengas irti ja paikoilleen. Pakan "kireys" pitää säätää varsinkin jos sinne lisätään kitkalevyjä.
Niin ja pakkaa kun otetaan traktorista pois niin siinä on mahdollisuus katkaista akselilta männänrenkaat, eli varovaisuutta...
deltaco
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 16:39

Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Google Adsense [Bot] ja 8 vierailijaa

MAINOSPAIKKA