Amazonen reppuruiskut

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Amazonen reppuruiskut

Lukematon viestiKirjoittaja timtu » 22 Maalis 2005, 20:16

Noista ruiskuista oli ainaskii agron puolella joskus jo juttua, mut ajattelin nyt laittaa kyssäriä tännekkin, elikkästä onko kellään kokemusta noista Amazonen 'reppuruiskuista', miten lie kestävyyden laita ja jos jollain on ollut amatron ohjaus käytössä, niin onko sen kanssa tullut ongelmia.

Olis tässä tarkoitus investoida, vaikka ei kai nykyviljan hinnalla pitäs enää investoida yhtään mitään.
timtu
Luokka: Polkutraktori

Lukematon viestiKirjoittaja koivumaki » 22 Maalis 2005, 23:30

Tarkoittanet nostolaiteruiskua?

Mulla on 15m Amazone,vähän vanhempi versio,Amacheck systeemillä.
Mä olen tykänny siitä,vikoja ei ole ollut.Tosin ei valtavasti ajettukaan.

En kyllä pysty vertaamaan muihin vastaaviin.....edellinen oli 600 l Hardi.

Km
koivumaki
Luokka: >500hv

Lukematon viestiKirjoittaja kapteeni Flint » 24 Maalis 2005, 21:48

Jossain työnäytöksissä kateellu sitä amazonee kun se puomisto heiluu normi pystysuunnan lisäks myös ajosuunnassa... onkohan sillä käytännön merkitystä ruiskutusjälkeen? Ei kai. Mulle on kanssa vähän epäselvää et kuinka sen puomin voi taitella. Voikos sillä 15m mallilla nyt ruiskutella sit toisella puolella vaan tai taittaa ne uloimmat lohkot. Pitäis varmaan mennä ihmettelemään jonnekin, mutkun ne myyjätkään ei aina tunnu tietävän :? Ja onkohan siitä kaupanpäälle tulevasta ruiskutushässäkkätietokoneesta oikeesti hyötyä?
kapteeni Flint
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viestiKirjoittaja Jorma » 24 Maalis 2005, 22:23

Tuo puomin heilunta on vakio ilmiö raskaammissa puomistoissa, joissa "kelluva" kiinnitys. Mulla Tecnoma Dynatec ja sama ilmiö siinäkin. Teoariassa ainakin heilunnasta lienee pientä haittaa.

Ainakin Amazonen 24m puomiston saa kavennettua fyysisestikin kapeaksi ja ruiskuttamaan pelkästään toisella puoliskolla.
Jorma

Amazone

Lukematon viestiKirjoittaja Joomies » 26 Maalis 2005, 18:24

kapteeni Flint kirjoitti:Jossain työnäytöksissä kateellu sitä amazonee kun se puomisto heiluu normi pystysuunnan lisäks myös ajosuunnassa... onkohan sillä käytännön merkitystä ruiskutusjälkeen? Ei kai. Mulle on kanssa vähän epäselvää et kuinka sen puomin voi taitella. Voikos sillä 15m mallilla nyt ruiskutella sit toisella puolella vaan tai taittaa ne uloimmat lohkot. Pitäis varmaan mennä ihmettelemään jonnekin, mutkun ne myyjätkään ei aina tunnu tietävän :? Ja onkohan siitä kaupanpäälle tulevasta ruiskutushässäkkätietokoneesta oikeesti hyötyä?

Puomiston ajosuuntainen heilunta aiheuttaa eniten epätasaisuutta ruiskutusjäljessä.
Puomistoissa on vaihtoehtoja, Q; Q-plus ja Super-S. Q-puomistot taittuvat samaan nippuun ruiskun taakse vaakatasoon, Q-plussalla pystyy ruiskuttamaan toinen tai toinen puoli nipussa.
Super-S taittuu ruiskun sivulle pystyyn ja silläkin voi ruiskuttaa toinen puoli nipussa.
Ajotietokoneesta kai on hyötyä kun se säätää paineen oikeaksi ajonopeudesta riippuen, eli ohjelmoitu määrä ruiskutusnestettä per hehtaari
Joomies
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viestiKirjoittaja koivumaki » 12 Huhti 2005, 23:37

En nyt muista noiden puomistojen kirjaimia,mulla on joomiehen jutusta päätellen Q.
Sillä voi ruiskuttaa 9 m työleveydellä kunhan muistaa jättää heilunnan lukon kiinni.Eli ensin pitää avata puomi kokonaan ja sitten sulkea toinen puoli.Tässä vakiomallissa puomit avautuvat yhtäaikaa,mutta sulkeutuvat toinen puoli edellä jotta ne eivät menis 'ristiin'.
Heilunnan lukko avataan nostamalla hissi ylimpään asentoon puomien avaamisen jälkeen.

Eli siis:voi ruiskuttaa vajaalla leveydellä.

Ja lisävarusteena on saatavana lisäventtiili millä voi valita puolenkin minkä jättää käyttöön,muistaakseni...

amazone on mielestäni hyvä työkalu,Hardi on kans hyvä,mutta ainakin mulla kävi niin että hardi oli selvästi kalliimpi.

km
koivumaki