Sivu 2/13

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2010, 21:52
Kirjoittaja massey ferguson5455
Eskon 2252 lingolla ajellaan nyt kolmatta talvea Stora ensolle teitä auki ja noitten lisäksi kivilouhosten pihoja plus sitten kaikki satunnainen. Onhan se vähän turha ajomäärää ajatellen mutta vielä on pärjännyt. Kestävyydestä en osaa sanoa onko se kestävä vai eikö kun kaikki tähän astiset lingot on jossain vaiheessa antautuneet ja vissiin johtuu siintä kun sitä hukia ei vielä ole ollut :wink: Eskoon on nyt kolmen talven aikana vaihdettu syöttöakseli, hitsattu parikin kertaa heittosiivikon pohja kasaan ja perään hitsattu vahvikkeita ja muutamat laakerit. Teriä mennyt yhdet käännettävät, yhdet yks puoliset ja kohta saa noi nykyset käännettävät kääntää. Muuten ihan näpsäkkä linko ja varsinkin hydraulisia luukkuja osaa arvostaa kun ajattelee edellistä ala talkkaria

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiLähetetty: 15 Helmi 2010, 12:49
Kirjoittaja Hervast
Tuossa pikkueskossa minua tympäisi se kun traktoria ahdisti selvästi ne persläven kokoiset lumen ulostuloluukut. Siihen lisättynä suoraveto ilman alennusvaihteistoa, niin ei se oikein urakkapeliltä tunnu. Kerran tulin linkoamasta metsätietä ja 252 eskon siipi tarttui kantoon. Ilmeni että terän takaosassa on n. 10 cm leveä sauma joka pitelee koko terälaitosta kasassa, kun tämä sauma repesi, niin koko siipi pääsi vääntymään. No kantoa vasten pakittamalla se oikesi ja eikun vahvistamaan saumaa.

Oulaisten metallityö vois tehdä Hukista HD mallin. Siivet hieman parempaa ainetta ja järeämpi runko. Syöttösiivet vois tehdä kanssa paremmasta aineesta ja varustaa nivelet heti tehtaalta lähtien rasvanipoilla. Työleveyden vois pitää maltillisena ja laittaa vaikka lisäsiiven optioksi. Ei siihen ihmeitä muutoksia tarviaisi.

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiLähetetty: 18 Helmi 2010, 01:03
Kirjoittaja retku
nyt olis eskon 3292 boosteri kiikarissa.

tehtaanmiehet kehui että voi ajaa mettäteitä. kertoi kyllä että ei mikään kivi/puumurska.

meikäläisen metsätienauraukset vähäisiä. hakekasan reunuksia,ym mitä olen menossa hakettamaan.

tietä 80% aurauksista ja sitäkin vähän n.100h vuosi. pelloille pitäs myös välillä saada latua.
----

huki ei jotenkin vakuuta, matalat siivet. pienempi syöttöroottorin halkaisia kuin eskon boosterissa. esko myös painavampi 750kg vs 1000kg. esko parempi tiellä? paras?

mistä vuodesta asti eskot tehty suomes?

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiLähetetty: 18 Helmi 2010, 11:23
Kirjoittaja zape
Tuomonen esko 3292 booster pajan nurkalla on kesken laiton, tehokas se on lunta käsittelemään läpi, mut heikko tekonen värkki. Jos samalle viivalle laitetaan Huki ja 3292, niin hukilla päästään vähemmällä korjauksilla, jos vain kehtaa porata rasvanipat veilurisiipien holkkeihin ja rasvata edes kerran vuoteen. 3292 heilurilapoihin ei ole mitään voitelua ja siellä on kaikki tehty pehmeestä raudasta, kuluvat äkkiä reijät soikeiksi ja vääntyilevät mutkalle. Onhan siinä lukitus reijät lavoille, mut onnettomat reijät ja eikä niihin jaksa koko ajan pultteja viritellä. Samoin kiinteä heittopotkuri, jos sitä ei heti vahvista, on se ihan ropelina ja kitkutta takaseinään. Takalaakeri ei kestä, koska heittokammiossa on joutavia koloja kiville ja sit kiilaa heittosiivikon junturaan ja laakerinkuoret antaa periksi. Vetopalkki on 5mm möttölevystä pokattu, nyt lisätty muutama pellinpala lisää tukemaan, mut jos reuna osuu kantoon ,hyvin siipi antaaperiksi. Maalipinta tippuu ensimmäisenä vuotena pois, vironpoika kai nää lingot tekee. Ihan hyvä linko olis muuten, tekisivät tehtaalla pieniä parannuksia, sit olis hyvä peli. jos joku haluaa korjailu kuvia 3292, niitäkin löytyy. City linkona hyvin varmasti pelittää, mut kiviset ja metsätiet, talvitenpohjat, vähän kyseen alasia.

Juu ei nyt leppälinko oo vitsi oo, kyl silläkin aurailee,siinä yllättävän luja tuo niinsanottu metsä kierukka ja ropeli, mut ison traktorin perässä pikkunen ja voiman edessä särkee laakereita, herkästi kiilaa kierukka kiven runkon väliin ja sit poks laakeri.

Kaveri aurailee isolla alueella metsäteitä ,( miun tekämä linko) parhaina viikkoina 100 tuntia paukuttaa ,olipa pakkasta 30 astetta ym, tänä talvena yksi katkennut syöttösiipi (kovalla pakkasella koivuropsi keukoon) Yksi iso laippalaakeri, sekin pakkasella hajosi , oli kuulema ollut varsin kivisiä tien pohjia. Linkon läpi mennyt vaikka mitä rappuralleja, nippuketjuja, puuta ja kiveä, kiveä..teriä vuoteen kuluu usampi varvi ja polanne lähtee, puurekka miehet tyytyväisiä soralle auratuista teistä.

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiLähetetty: 18 Helmi 2010, 14:47
Kirjoittaja Hervast
Niin tämä viimeksimainittu linkohan oli kai se mitä ponssen nosturi ei jaksanut siirtää sivummalle :)

Entisessä eskolingossa oli kaikki rautatavara pehmeää möttöä jopa voa uratappi melekein samaa taiwanin joulutinaa.

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiLähetetty: 18 Helmi 2010, 14:53
Kirjoittaja retku
teetkö zape vielä linkoja?

laitoin yksityisviestin

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiLähetetty: 18 Helmi 2010, 17:47
Kirjoittaja zape
En tee linkoja! Jos ostat vartavasten kaikki tarpeet, terästoimittajilta, hinta karkaa pilviin. :D

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiLähetetty: 18 Helmi 2010, 17:57
Kirjoittaja nufa
Vieläkös niitä syöttökierukoita valmistetaan paksusta kumista ? Merkkiä en muista missä lingossa niitä oli, mutta muistan vaan jostain mainoksesta lukeneeni, ja sattuiskos jollakin olemaan kokemusta kyseisestä sydeemistä.

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiLähetetty: 26 Helmi 2010, 00:10
Kirjoittaja retku
tuolla edellä oli puhetta ja toiveita isommasta huki mallista. isompi on tulossa! ei tosin myynnissä koska proto/ kehittelyasteella. 1.5m siivikko :mrgreen:

jos linko vaihtuu niin se taitaa olla huki. hinta on edulinen karkeasti huki 4500 ja esko boosteri 7000e!
käyttäjiltä kuultuna esko on räkärautaa. painoa on, mutta laatu heikko. eskon paino ihmetyttää muutenkin, esim. siivet 2mm ohuempaa tavaraa kun hukissa ja silti esko 250kg painvampi...

pari kysäriä hukista:

meneekö suoja hyvin läpi. entä jos kasaa pihasta suojalumet kasalle ja puhalta ne sitten penkalle, meneekö tukkeeseen?

raskaassa ja paksusa hangessa pysyykö lavat suorana vai alkako kolkuttamaan? (voima riittää)

jos tienpohja sula, saako lingottua kovalla vauhdilla niin ettei haukkaa. entäpä kovalla vauhdilla linkous kovalla/polanteisella tiellä, pompottaako

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiLähetetty: 27 Helmi 2010, 11:08
Kirjoittaja zape
Ei suoranaisesti ole hukista kokemuksia, mut samalaisista lingoista kylläkin. Lapasyöttöisiin linkoihon suojalumi yleensä menee parhaiten, mut suunanvaihtajan jälkeen olevat lavat oltava niin pitkät, että hipovat lähelle maanpintaa, siten murtaa siipien eteen tulevaa vallia poikki. Paksussa lumessa normaali pyöriysvauhilla, lavat pysyy suorana, eikä kalkuta,mut jos linkotaan kevät talvesta moottorikelkalla ajettua metsätietä,siinä tulee tuo ilmiö vastaan. Ekalla linkolla kerran kevät talvesta jyystettiin urakalla metsäteitäauki ja kelkallatampattuja teitä, kulahti syöttölapojen ainesputket puhki yhteen päivään. Sit seuraavat siivet tein ja sit tuli kaikkiin rasvanipat ja kerran tai kahdesti vuoteen rasvattiin ja ovat kestäneet jo toistakymmentä vuotta samat osat, eikä vieläkkään ole väljää. Samoin liikkuvien osien jäätämis ilmiö hävisi pois. Lavoissa oltava rautamassaa ja tarvittaissa voi painolaput hitsata kärkiin.

Suapi ajaa huoleti niin kovaa kun koneessa voimaa riittää, sileillä teillä , ajonopeus parantaa lumen siirtökykyä huomattavasti, mut kierukkalingossa tuota ilmiötä ei tule niin hyvin esille. Tuo takajalas on tosi hyvä, omissa lingoissa ne on hydrauliset ja heittokammion sivuilla.Alku talvesta joillekin talviteille pitää saada lunta polettua tasoittamaan kuoppia ja helpompi säätää ottavuutta. Pikkasen sen kannatuksen turvin voi ajaa kovasti ja eikä rupea pompottamaan ja haukkaamis ilmiötä helppo hallita myös työntövarrella. Siipien etukulmat kanattaa pitää pyöreänä ja niissä kulutusrautaa reilusti, jotta ei kynnä herkkään ja paremin väistää reunakiviä ja kantoja.

Markkinoilta puuttuu "puutarhajyrsin" koko luokan lumilinkot, hyvä että oulaisten metali jotain kehittää, kyselin aikoinaan heiltä linkoa, mut sit kuitekin itse tein romuraudan tähteistä ja mitä sillä linkottu on, on pitkä taival.

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiLähetetty: 28 Helmi 2010, 12:25
Kirjoittaja Hervast
En ole huomannut suvikelin olevan mikään ongelma hukille vaikka paremmin imeviä linkojakin lienee. Lie kaikille lingoille hieman ongelma lumilaatta jään päällä ? Kovaa kelkanjälkeä auratessa kolkattaa, mut silloin ite otan 2 kerralla uran puhtaaksi. Normiterillä ei 700 kilon paino oikein riitä polkeutuneen suvilumimöykyn poistamiseen, verkkoterilla varmaankin kyllä. Mitä irti saa menee kyl linkoon. Tänne reissuun lähjiessä aurasin pikavauhtia kaikki tiet Ja paraillaan 10 cm lunta meni 20km tuntivauhdilla sisään ja pientareelle. Ps. Huono kirjoitusasu kännyn syytä, kirjoittelen altaalta dubaista :p

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiLähetetty: 05 Maalis 2010, 00:05
Kirjoittaja Jorma Samuli
Osuipa Esko 250H vm 2000 kantoon ja halkesi,vakuutuksesta sain tonnin ja kipaisin Hukin hakemassa.
Illan kokeiluilla aika hyvä. Nielee lunta ihan simona.

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiLähetetty: 05 Maalis 2010, 18:46
Kirjoittaja Hervast
On se Eskon jäljiltä Hukilla auraaminen kuin päivä valkenis risukasaan. Loppuu se jännittäminen että saako kierrokset tehtyä kunnialla vai pitääkö kesken kaiken lähteä pajotushommiin.

Laita ihmeessä rasvanipat heti uutuuttaan jokaiseen liikkuvaan niveleen lingossa. Pidemmän päälle rasvaus vähentää nivelien kulumista todella paljon.

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiLähetetty: 05 Maalis 2010, 23:03
Kirjoittaja Jorma Samuli
Hervast kirjoitti:On se Eskon jäljiltä Hukilla auraaminen kuin päivä valkenis risukasaan. Loppuu se jännittäminen että saako kierrokset tehtyä kunnialla vai pitääkö kesken kaiken lähteä pajotushommiin.

Laita ihmeessä rasvanipat heti uutuuttaan jokaiseen liikkuvaan niveleen lingossa. Pidemmän päälle rasvaus vähentää nivelien kulumista todella paljon.


Mahoton on tosiaan lunta nielemään. Ja pajuja yms. :lol:
Kyllä nipat tällätään,muutama tunti menny nyt ihastellessa,ei oo malttanu.

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiLähetetty: 12 Maalis 2010, 01:37
Kirjoittaja retku
no niin. eilen hain huki 260:n setto oy:n pihasta.

12 tuntia se on nyt pyöriny. koeponistus ollu aika raju. 270hv 8950 valtra veturina.

huki on 1000 voimanotolla. ihan hyvältä se vaikuttaa. menee 85cm umpihankeen suht hyvin ja märkää lunta nielee hyvin. kulmavaihde ei lämmenny vaikka vähän anto tehoja lingolle, muutenkin rakenne ihan lujan näkönen.

matalat sivusiivet epäilytti, mutta hyvin se metrin korkusen penkan nielee tien reunasta.
----

ainut miinus on vesimärän sohjon auraaminen. alkaa kolkottaman ikävästi. jos valkosta lunta, suojaakin niin ihan äänetön, mutta vesisohjo kait niin rasksta että ei siedä ajaa kovaa.

laitan kuvia...