Uutta linkoa

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Re: Uutta linkoa

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 02 Tammi 2012, 01:19

Jostain sattui silmään tuon 2252:n kuva, siiven tuentaa on taittu pikkusen petrata 252 malliin verrattuna. Ehkä se nyt kestää vähän paremmin ? Siipi tais olla myös suorempi pystysuunnassa. 252.ssa siipeä ei pitänyt ojennuksessa muu kuin 10 cm hitsinpätkä lingon takaosassa ja paskarautainen alamittainen neliöpalkki lingon runkona...

Lapasyöttö voi tietyissä olosuhteissa rikkoa paremmin isoja lumimöykkyjä ja auttaa lumen nielemistä, mut tärkein ominaisuus lienee kuitenkin että kammioon eivät kiilaudu puut ja kivet niin helposti.
Hervast
Luokka: >500hv

Lukematon viestiKirjoittaja Anttieemil » 02 Tammi 2012, 15:36

Minulla on ollut Esko2252 linko jo toista talvea. Eipä tuota ole tarvinnut korjata mistään kohdasta. Terät olen kääntänyt kulumisen vuoksi. Esko 2252:ssa on suuremmat lumen ulostulo aukot kuin vanhemmissa malleissa ja märkä lumi menee hyvin läpi. Metsäautoteitä ei ole tarvinnut aukoa. Traktorina John Deere 5R.
Anttieemil
Luokka: Hevosaura

Lukematon viestiKirjoittaja O.J. » 02 Tammi 2012, 17:23

https://picasaweb.google.com/1100991936 ... utq5h5bYWg

Tuossa pari kuvaa omasta Eskosta. En osaa sanoa, että mitä eroa tuossa on verrattuna vanhempiin malleihin. Huhun mukaan Eskon terät kuluvat nopeasti, mut eipä tuota vielä oo kerennyt huomata. Työntövartta olen pitänyt pitkässä reiässä.
O.J.

Lukematon viestiKirjoittaja JDmies » 02 Tammi 2012, 20:05

Joo onse tuo esko varmasti hyvä vaihtoehto. Mutta sitten ois tuo Tempo joka hyvin paljo muistuttaa alatalkkaria. Onko temmosta kenelläkään kokemuksia?
JDmies
Luokka: Polkutraktori

Lukematon viestiKirjoittaja Pajattaja » 03 Tammi 2012, 01:36

Temposta ei mulla kokeluksia oo.
Mutta hukin omistajille ois kysymys; Saako sillä tiet auki vaikka ois tämmösia raskaita kelejä niin kuin nyt ainakin alkutalvi on ollut eli meneekö lumi kuin lumi läpi? Meinaan sitä kun mulla nyt on tr240 linko ja vilan 270alueaura(joka on enemmän puskulevy kuin aura) niin jos vaihtais nuo hukiin ja pitäs lumikauhan etukormaajassa. Auki pidettävänä on vajaa 10km sorapintaisia sivuteitä ja kymmenkunta okt. pihaa oman tilan lisäksi.
Pajattaja

Lukematon viestiKirjoittaja sepi » 03 Tammi 2012, 19:23

Pajattaja kirjoitti:Temposta ei mulla kokeluksia oo.
Mutta hukin omistajille ois kysymys; Saako sillä tiet auki vaikka ois tämmösia raskaita kelejä niin kuin nyt ainakin alkutalvi on ollut eli meneekö lumi kuin lumi läpi? Meinaan sitä kun mulla nyt on tr240 linko ja vilan 270alueaura(joka on enemmän puskulevy kuin aura) niin jos vaihtais nuo hukiin ja pitäs lumikauhan etukormaajassa. Auki pidettävänä on vajaa 10km sorapintaisia sivuteitä ja kymmenkunta okt. pihaa oman tilan lisäksi.

Ainakin viime talvena sai ja kaikenlainen lumi meni läpi.Sopivan nuoskassa pitää aika kolinaa,mutta hakkaa torvesta läpi "tiiliskiven" ja sitten alkaa lumi lentää.Tämä siis,jos joutuu luukut kiinni vetämään lingon täyteen nuoskaa lunta.
Tänä talvena vain takalevykokemusta täällä etelässä.
Ropsipölkyn olen ajanut linkoon sisään lumen alta,mutta ei ollut mitään vaikutusta.
sepi
Luokka: 75 hv., takaveto

Lukematon viestiKirjoittaja Wallu kuski » 04 Tammi 2012, 01:18

sepi kirjoitti:
Pajattaja kirjoitti:Temposta ei mulla kokeluksia oo.

Ainakin viime talvena sai ja kaikenlainen lumi meni läpi.Sopivan nuoskassa pitää aika kolinaa,mutta hakkaa torvesta läpi "tiiliskiven" ja sitten alkaa lumi lentää.Tämä siis,jos joutuu luukut kiinni vetämään lingon täyteen nuoskaa lunta.
Tänä talvena vain takalevykokemusta täällä etelässä.
Ropsipölkyn olen ajanut linkoon sisään lumen alta,mutta ei ollut mitään vaikutusta.

Hukille pahin on hieman kostea lumi. Sitä se ei lähde oikein millään vetämään. Reilusti märkä lumii menee paljon paremmin. Mutta tukkoon en tuota linkoa oo koskaan saanu. Kestävyydestä sen verran, että on imassu kokonaisen pöllinipunkin kitaansa ja kun veturina ihan pirteä kone ja levykytkin ruostunut jumiin niin akselihan se ensimmäisenä antautui eikä linkoon mitään. Tuli eilen vedettyä 6400+ mehtävermeet suosta----> riimun toinen pää 6400 nokkaan ja toinen hukin laitaan :wink:
Wallu kuski
Luokka: 75 hv., takaveto

Lukematon viestiKirjoittaja Hervast » 05 Tammi 2012, 20:52

Aamulla oli hieman raskaat linkouskelit. Yöllä tuulen kanssa satanut 10 cm raskasta lunta ja aamusella hyvä ettei vettä satanut niiden päälle. Lämpötila 0- +1 huitteissa. Ajattelin jo kierrokselle lähtiessä että mitähän tulee linkouksesta kun ei meinaa traktorikaan edetä liukkauden takia.

No lumi meni yllättävän hyvin sisään, ummessa olevaa tietä auratessa oli jännä kun mennessä lumi meni koko leveydeltä hyvin sisään, mut tullessa reunaa levittäessä halusi tehdä kökköä syöttösiipien eteen ja alkoi tukkia linkoon menemistä. Pari kertaa kasaan vedellessä jäi köntti lingon etureunaan kiinni ja se piti rysäyttää ensin pois lingosta. Eli aika sitkeää tavaraa oli lumi taas tälläkertaa. Mut en osaa Hukia moittia tuossakaan suhteessa. Lingon sisuskin suht huonossa maalissa ja verkkoterät lingossa jotka nekin hieman jarruttavat lumen menoa. Ja laiska kun olen niin en avannut toista luukkua kuin yhdellä tiellä, hyvin meni lumet läpi silti.
Hervast

Lukematon viestiKirjoittaja Pajattaja » 06 Tammi 2012, 01:43

Aamulla oli tosiaan vielä mukava putsata tiet lingollakin vaikka liukasta oli mutta äsken ei TR:n linko nielly enää ollenkaan. Tuumin että kun siinä on nyt suorat terät niin aamulla tuli niin sileä/liukas pinta tiehen että nyt päivällä satanut lumi liukui vaan lingon eessä karkuun-> Toiskohan reikäterät yhtään helpotusta tuohon??
Hukitkin on tältä talvea myyty loppuun ainakin tehtaalta.
Pajattaja

Lukematon viestiKirjoittaja aakoo » 06 Tammi 2012, 12:05

Haapajärveltä löytyy vielä uusi Huki, nettikone.. wink.
aakoo
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viestiKirjoittaja Pajattaja » 09 Tammi 2012, 01:39

Niinpä löyty, loppuviikolla pääsee sitten testaamaan. :)
Pajattaja

Lukematon viestiKirjoittaja aakoo » 09 Tammi 2012, 10:23

Pajattaja kirjoitti:Niinpä löyty, loppuviikolla pääsee sitten testaamaan. :)

Jaahas, ei muuta kuin onnea hankinnalle.
aakoo

Lukematon viestiKirjoittaja Pajattaja » 11 Tammi 2012, 23:05

Nonni! Tännään se Huki tupsahti pihaan. Reikäterien laittoa mietin.. ne pitää vissiin halkaista kun näkyy sen verran kaareva olevan se siiven alareuna. Saa sitten yhdestä terästä molemmille puolille vai kuinka? Hervast ainakin mainitsit että sinun lingossa on verkkoterät...? Mitenkäs keskiterä?
Rasvanipat ainakin laitan kaikkiin liikkuviin niveliin, ei ne nivelet mitenkään tiukkoja näy olevan mutta eivätpähän väljisty niin nopeasti.. :)
Pajattaja

Lukematon viestiKirjoittaja Eagle » 11 Tammi 2012, 23:47

Minä tein juuri niin että halkaisin verkkoterän sivuille ja keskiterän hitsasin sivuteriin päistä kiinni. Tähän mennessä ainoa huono puoli mitä olen hukista todennut on juuri tuo keskiterän kiinnityksen puute. Ja se alkuperäinen hitsattu keskiterä on kyllä aika mitätön.
Eagle

Lukematon viestiKirjoittaja aakoo » 12 Tammi 2012, 10:54

Meillä on kaikki terät pultilla kiinni. Laittaa sen takaterän normaalista 20 x 50mm latasta ja tekee siihen ihan yläreunaan verkon reikäjaon ja kierteet. Toinen tapa on tuo hitsaaminen päistä reunateriin kiinni. Reunat on parempi halkaista, seuraavat terät kun laittaa niin hitsaa sen jämän uuden puolikkaan päälle, ei tule hukkaa..
aakoo

EdellinenSeuraava