Yleinen Massey Ferguson-osio

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Re: Yleinen Massey Ferguson-osio

Lukematon viestiKirjoittaja aurajokilaivuri » 20 Marras 2010, 23:06

Lähes samalla vaivallahan sen maalaa jollain pirteämmälläkin värillä esim mintunvihreä tai pinkki.

http://www.flickr.com/photos/suviko/2244867034/
Avatar
aurajokilaivuri
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1133
Liittynyt: 04 Loka 2005, 15:16
Paikkakunta: Aurajokivarsi

Re: Yleinen Massey Ferguson-osio

Lukematon viestiKirjoittaja Satakasikasi » 22 Marras 2010, 20:48

Ei perkules nyt sovi massikkaa mennä sotkemaan millä tahansa värillä, noita "miten sattuu, sinne päin" väreillä sudittuja löytyy muutenkin joka nurkalta. Varsin usein näkee myös vaaleanpunaiseksi, miltei valkoiseksi haalistuneita vanhempia ferkuja, juurikin näillä halvoilla alkydimaaleilla "sadoluxilla" rasvan ja saven päälle ruiskumaalattuja yksilöitä. Samalla vaivalla saa paremmankin maalipinnan, kun hommaa 2-komponenttimaalit ja ei juurikaan tule kalliimmaksi. Pohjatyöt ja etenkin rasvan ja lianpoisto on syytä tehdä huolellisesti, jos meinaa että maalit hetken pysyvät ja uskaltaa painepesurillakin pestä. :wink:
Satakasikasi
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Marras 2010, 00:01

Re: Yleinen Massey Ferguson-osio

Lukematon viestiKirjoittaja PikkuHarmaa52 » 10 Joulu 2010, 23:48

Mikä voi olla kun traktoria käyttää pitempään niin alkaa yskimään eikä käy jos ei veivaa kaasua koko ajan?
PikkuHarmaa52
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 65
Liittynyt: 27 Loka 2010, 21:43

Re: Yleinen Massey Ferguson-osio

Lukematon viestiKirjoittaja Cultio » 11 Joulu 2010, 12:11

PikkuHarmaa52 kirjoitti:Mikä voi olla kun traktoria käyttää pitempään niin alkaa yskimään eikä käy jos ei veivaa kaasua koko ajan?


Polttoaine jäätynyt.
Cultio
Luokka: >500hv
 
Viestit: 873
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 14:51

Re: Yleinen Massey Ferguson-osio

Lukematon viestiKirjoittaja PikkuHarmaa52 » 11 Joulu 2010, 12:28

Cultio kirjoitti:
PikkuHarmaa52 kirjoitti:Mikä voi olla kun traktoria käyttää pitempään niin alkaa yskimään eikä käy jos ei veivaa kaasua koko ajan?


Polttoaine jäätynyt.


Miten bensa voi jäätyä ja kun se rupee pätkimään vasta sen jälkeen kun on vähän aikaa käyttänyt?
PikkuHarmaa52
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 65
Liittynyt: 27 Loka 2010, 21:43

Re: Yleinen Massey Ferguson-osio

Lukematon viestiKirjoittaja Isäntä » 13 Joulu 2010, 16:46

Joo meillä on tuo massey ferguson 3060 autotronic nii siinä ei toimi nostolaitteen automatiikka kuin joskus vähän aikaa. kopin alla oleva boksi käytettiin eile irti ja pistettiin kaikkiin liittimiin ja sinne piirilevyyn elektroniikan puhdistus ainetta mutta ei auttanut ja sitten siellä kopin sisällä oleva toinen boksi on käytetty irti ja kaikki joutokset käytetty sulana mutta eipä sekään mitään auttanut. Tietääkö kukaan mitä sille vois tehä?
Isäntä
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Joulu 2010, 21:34

Re: Yleinen Massey Ferguson-osio

Lukematon viestiKirjoittaja Cultio » 13 Joulu 2010, 21:00

PikkuHarmaa52 kirjoitti:
Cultio kirjoitti:
PikkuHarmaa52 kirjoitti:Mikä voi olla kun traktoria käyttää pitempään niin alkaa yskimään eikä käy jos ei veivaa kaasua koko ajan?


Polttoaine jäätynyt.


Miten bensa voi jäätyä ja kun se rupee pätkimään vasta sen jälkeen kun on vähän aikaa käyttänyt?


Ei bensa jäädy vaan siinä oleva vesi. En minä tiedä mitä moottoria tarkoitit, vaikka nimimerkki viittaakin johonkin. Polttoainehäiriötä kuitenkin veikkaisin.
Cultio
Luokka: >500hv
 
Viestit: 873
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 14:51

Re: Yleinen Massey Ferguson-osio

Lukematon viestiKirjoittaja Cultor » 13 Joulu 2010, 21:10

Cultio kirjoitti:
PikkuHarmaa52 kirjoitti:
Cultio kirjoitti:
PikkuHarmaa52 kirjoitti:Mikä voi olla kun traktoria käyttää pitempään niin alkaa yskimään eikä käy jos ei veivaa kaasua koko ajan?

Polttoaine jäätynyt.

Miten bensa voi jäätyä ja kun se rupee pätkimään vasta sen jälkeen kun on vähän aikaa käyttänyt?

Ei bensa jäädy vaan siinä oleva vesi. En minä tiedä mitä moottoria tarkoitit, vaikka nimimerkki viittaakin johonkin. Polttoainehäiriötä kuitenkin veikkaisin.

Paremminkin kaasuttimen kurkku jäätyy, sehän voi jäätyä, vaikka ilma on plussan puolella. Autoissa oli jo kolmekymmentä vuotta sitten yleisesti automaattinen imuilman esilämmitys estämässä ilmiötä. Nykyisissä monipisteruiskutussysteemeissä ei esiintyne moista.
Avatar
Cultor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 615
Liittynyt: 08 Loka 2005, 20:20
Paikkakunta: Kahden kaupungin välissä

Re: Yleinen Massey Ferguson-osio

Lukematon viestiKirjoittaja suregrip » 13 Joulu 2010, 22:03

Isäntä kirjoitti:Joo meillä on tuo massey ferguson 3060 autotronic nii siinä ei toimi nostolaitteen automatiikka kuin joskus vähän aikaa. kopin alla oleva boksi käytettiin eile irti ja pistettiin kaikkiin liittimiin ja sinne piirilevyyn elektroniikan puhdistus ainetta mutta ei auttanut ja sitten siellä kopin sisällä oleva toinen boksi on käytetty irti ja kaikki joutokset käytetty sulana mutta eipä sekään mitään auttanut. Tietääkö kukaan mitä sille vois tehä?



Siis mikä automatiikka ei toimi? Koko nostolaitepaneeli menee mykäksi? Jos näin käy niin virransyöttöongelmia voi olla, virta tulee suoraan akulta ja siellä akun luona on sille oma sulakekin. Hytin alla olevan Autotronic-boksin ei pitäisi vaikuttaa nostolaitteen toimintaan mitenkään.
Avatar
suregrip
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 147
Liittynyt: 15 Syys 2008, 21:48
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Yleinen Massey Ferguson-osio

Lukematon viestiKirjoittaja Isäntä » 14 Joulu 2010, 16:44

Siis mikä automatiikka ei toimi? Koko nostolaitepaneeli menee mykäksi? Jos näin käy niin virransyöttöongelmia voi olla, virta tulee suoraan akulta ja siellä akun luona on sille oma sulakekin. Hytin alla olevan Autotronic-boksin ei pitäisi vaikuttaa nostolaitteen toimintaan mitenkään.



Joo koko paneli ja ulkopuolella olevat nosto ja lasku napit ei toimi. Pittääpä tutkia se sulake sieltä akun luolta.
Isäntä
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Joulu 2010, 21:34

Re: Yleinen Massey Ferguson-osio

Lukematon viestiKirjoittaja 2511 » 14 Joulu 2010, 22:37

Ennen herra Hankkijan aikana ostin siltä MF-traktorin. Siltä ajalta on vieläkin MF 165 S. Sitten Hankkijalle tuli Valmet ja niin meillekin. Molemmat tuntuivat hyviltä ja sopivilta. Vuonna 2007 ostin MF 6475 dyna 6. Uuden traktorin hankinnan aikaan ja heti sen jälkeen ajattelin että siihen täytyy totutella. Nyt kolmen vuoden ja 1200 käyttötunnin jälkeen se on edelleen oudon tuntuinen ja hankala käyttää - se ei ole käteen sopiva. Hydraulinen voimansiirto/vaihteisto toimii hitaasti ja nykien ja sen automaattinen toiminta on säädöistä huolimatta outoa. Perkinsin kone on hengetön eikä siinä ole työssä sitä tehoa mitä voisi olettaa. Koneen alla on runsaasti täysin suojaamattomana hydrauliletkuja, sähkölaitteita ja johtoja - sillä voi/kannattaa ajaa vain tiellä tai pellolla. Talvella konetta ei kannata käyttää koska vaihteisto ei toimi kylmässä.
2511
Luokka: Hevosaura
 
Viestit: 14
Liittynyt: 25 Marras 2010, 12:50

Re: Yleinen Massey Ferguson-osio

Lukematon viestiKirjoittaja Cultio » 16 Joulu 2010, 10:55

Nyt kolmen vuoden ja 1200 käyttötunnin jälkeen se on edelleen oudon tuntuinen ja hankala käyttää - se ei ole käteen sopiva. Hydraulinen voimansiirto/vaihteisto toimii hitaasti ja nykien ja sen automaattinen toiminta on säädöistä huolimatta outoa. Perkinsin kone on hengetön eikä siinä ole työssä sitä tehoa mitä voisi olettaa. Koneen alla on runsaasti täysin suojaamattomana hydrauliletkuja, sähkölaitteita ja johtoja - sillä voi/kannattaa ajaa vain tiellä tai pellolla. Talvella konetta ei kannata käyttää koska vaihteisto ei toimi kylmässä.


Tuo Dyna-6 on yksinkertaisuudessaan kuitenkin loistava hintaluokkaan nähden. Mutta onhan siinä muutama ärsyttävä ominaisuus. Yksi asia on tuo nopeutussuunta joka vaihtuu peruuttaessa, toinen on automaatti tieauleella, kun ryömitään risteykseen vaiteisto vaihtaa koko ajan kunnes ryömitään, jos kaasua päästää kun auto sallii vain 400 rpm pudotuksen. Periaatteessa pitäisi voida määrittää minimivaihteen, kuten peltoalueella maksimivaihteen. Peltoautomaatti kun ei vaihda aluetta. Esivalitut vaihteet pitäisi myös voida poistaa automaatilla; esim kevyessä työssä kuten lunta lykättäessä voi olla näppärämpää jos voisi lähteä heti samalla nopeudella taas toiseen suuntaan, eli Dynan pitäisi saada jäämään siihen pikavaihteeseen millä peruutti. Tällöin ei tarvitsisi heti pykältää ylös taas lähtiessä (esivalittu monesti alempi nopeus, joka sopii taas toiseen kohtaan pihaa). Manuaalilla taas 2-3 alueen vaihto ei sopeuta pikavaihdetta. Nuo ovat kauneusvirheita, perusloodasta kuitenkin kilpailijat ovat vieläkin kaukana.

Harva tuon kokoluokan traktori on enää tehty metsään, ja kuka ihmeessa valitsee kankean 6-koneen siihen työhönkään. Haketus tien vieressä ei vaadi mitään sileää pohjaa. Tuosta pakkastoiminnosta ohjekirjakin mainitsee, että suora D-vaihde on kytkettynä kunnes öljyt lämpenee. Oma toimii kyllä -10 asteessa, ja sitä kylmemmissä olosuhteissa punnitsen tarkkaan kannattaako yleensäkään lähteä repimään kallista laitetta turhaan käyntiin. Suurempi pakkas- ja talviongelma on kyllä hytin onneton huurteen poisto, kylmä lattia ja primitiivinen sivukonsolivalaistus. Voihan ohjelmiston päivityskin auttaa tuohon automatiikan parantamiseen.
Cultio
Luokka: >500hv
 
Viestit: 873
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 14:51

Re: Yleinen Massey Ferguson-osio

Lukematon viestiKirjoittaja sirkussonni » 16 Joulu 2010, 12:45

Pitänee kirjoittaa edellisiin vastaus. Olen kahdella dyna-6 verkulla testit ajanut, mielestäni edellä mainittuja ominaisuuksia joita kaivattiin, koneissa oli. Eli kyllä siellä pitäisi olla ohjelmoitavissa se liikkeellelähtövaihde, ainakin niissä koneissa oli joita ajoin. Ja kyllä mielestäni myös vaihteen sovittaminen sopivaksi aluevaihteen vaihdon jälkeen pitäisi olla, onhan se jo esim.6200 srj:n koneissakin dynashift vaihteistoissa nimellä speedmatching muistaakseni.
Pankaas ny kattellen sitä ohjekirjaa viälä ajatuksella! Voin toki olla väärässäkin, koneita on jo niin montaa mallisarjaa ja ominaisuudet kaikissa vähän ristiin tai päällekkäin.
Yx vaihtoehto on sit kans softan päivittäminen!
Avatar
sirkussonni
Luokka: >500hv
 
Viestit: 741
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 18:46
Paikkakunta: Varsinaisesti Suomesta

Re: Yleinen Massey Ferguson-osio

Lukematon viestiKirjoittaja Cultio » 16 Joulu 2010, 14:28

koneissa oli. Eli kyllä siellä pitäisi olla ohjelmoitavissa se liikkeellelähtövaihde, ainakin niissä koneissa oli joita ajoin. Ja kyllä mielestäni myös vaihteen sovittaminen sopivaksi aluevaihteen vaihdon jälkeen pitäisi olla, onhan se jo esim.6200 srj:n koneissakin dynashift vaihteistoissa nimellä speedmatching muistaakseni.


Kyllä niitä on mitä tarkoitat, lähinnä tarkoitin että joitain käteviä ominaisuuksia saisi vielä lisättyä niihin. Speedmatching tekee mitä tarkoittaa, ja se on manu-vaihteinen. Mutta jos esim ohjaa kuormaajaa lumitöissä, voi olla kätevää asettaa automatiikalle esim 1650 rpm jolloin koneen saa kiihtymään/hidastumaan 2,5x kaasupolkimella irroittamatta kuormainvivun otetta. Mutta jos käyttää tätä toimintoa, vaihtaa vaihteisto aina sille ohjelmoidulle esivaihteelle kasalla. Eli siinä on aina käytössä joko esivalittu suunnanvaihdosta-liikkeelle vaihde jos käytetään rpm asteikkoa, tai ehkä liian korkea pikavaihde liikkeelle lähdettäessä SPM toiminnoilla. Eli haluaisin käyttää rpm aluetta ilman esivalittua pikavaihdetta joissakin tapauksissa. Ehkä se on mahdollista uudemmissa.

Rpm-alue vaihtaa ylös asetetussa luvussa, mutta alas aina -400 rpm siitä. Kun tullaan risteykseen painavalla taakalla Auto esim 1800 rpm, on ok että vaihteet menee alas (4F E D C -> 3F E jne), mutta jos ryömii risteykseen odottaen esim autoa, niin ikinä ei pääse tyhjäkäynnillä ryömimään hyödyntäen liike-energia, vaan kone jatkaa alaspykältämistä jopa 2 alueelle. Eli alin haluttu "risteysvaihde" olisi hyvä saada, jolla sitten saa ryömiä poikkeuksellisesti 1000 rpm ja hakea kääntymisen jälkeen uutta vauhtia. Pieniä kauneusvirheitä, mutta nuo ovat ne asiat mitkä "ei sovi" mun käteen.
Cultio
Luokka: >500hv
 
Viestit: 873
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 14:51

Re: Yleinen Massey Ferguson-osio

Lukematon viestiKirjoittaja sirkussonni » 16 Joulu 2010, 21:42

Okei, nyt saa asiasta paremman kuvan myös ulkopuolinen tekstin lukija.
Osaltaan on varmaankin totta, että tietyissä tilanteissa tuo vanha dynasift on jopa mukavampi käyttää. Kokeilujen perusteella kävikin niin, että jäi dyna-6 väliin ja vt tuli. Jäi vaan sellainen kuva, että turhan paljon vaihteita dyna-6 kelaa ees taas, kokemattomuutta tietysti, toinen oli viikon, toinen kolme päivää. Hieno systeemi se kyllä on, ei siitä mihinkään pääse, mutta jokainen kone on alkuun outo, niin on tuokin.
Avatar
sirkussonni
Luokka: >500hv
 
Viestit: 741
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 18:46
Paikkakunta: Varsinaisesti Suomesta

EdellinenSeuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa

MAINOSPAIKKA