Ford 5000 kone

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Ford 5000 kone

Lukematon viestiKirjoittaja andypoge » 20 Huhti 2008, 14:11

Ford 5000 -73 on jo muutaman vuoden lykännyt tyhjäkäynnillä öljyä pakosarjaan. Nyt on alkanut puhista pihalle ilmansuodattimen öljyjä ja imupuolelta kuuluu käydessä epätavallisen kova papatus. Venttiilin tiivistekumit lienee finaalissa, mutta voiko tuo imupuolen pauke kertoa jostain muustakin?

Kansiremppaa odotellessa jos tämän kevään ajot vielä sitä ennen menis.
andypoge
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 240
Liittynyt: 23 Elo 2005, 12:45

Re: Ford 5000 kone

Lukematon viestiKirjoittaja Jorma » 20 Huhti 2008, 20:16

Pakosarjaan menevä "öljy" voi olla myös noen värjäämää palamatonta polttoainetta. Mahtaako ruiskutuspumppu ja säädin olla ihan kunnossa? Mistä ne ilmanputsarin öljyt tulee ulos?

Voi sieltä tietysti vuotaa venttiilikin, onko välyksiä tarkistettu? Käykö kone tasaisesti?
Avatar
Jorma
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1479
Liittynyt: 26 Tammi 2005, 17:22
Paikkakunta: Pori

Re: Ford 5000 kone

Lukematon viestiKirjoittaja [[cummins]] » 23 Huhti 2008, 18:02

tuo on aivan normaalia foordissa, meillä oli aikoinaan 4600 voorrtti. aina kun tehtiin klapuja, ja kone kävi tyhjäkäyntiä niin naftaa tuli reilusti pakosarjasta. kun kone käyy kauan tyhjäkäyntiä niin se ei tavallaan lämpiä siihen pisteeseen että alkaisi polttamaan kunnolla naftan. nykyään meillä on 956 natikka, joka tekee samalla tavalla ei toki yhtä pahoin ford. sitte ku raktorilla lähtee tien päälle niin putkesta tulee semmosta öljynnäköistä palamatonta polttoainetta putkesta. niin ja kun kone on käyny kauan tyjäkäyntiä niin saattaa ilmetä lievää sinistä savutusta, joka johtuu juuri tuosta palamattomasta naftasta. meillä ainakin natikka savutaa sinitä paikallaan käydessä, mutta kun sillä kiihdyttää tai alkaa tekemään raskaampaa hommaa niin ei tule mitään silminähtävää savua.

mutta jos jotain ääniä on alkanu kuulumaan niin sitte voi jo huolestua.
Avatar
[[cummins]]
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 216
Liittynyt: 24 Loka 2007, 21:34

Re: Ford 5000 kone

Lukematon viestiKirjoittaja Jorma Samuli » 23 Huhti 2008, 21:52

Tekee tosiaan tuollaisen ns.tyhjäkäyti hommissa.Männänrenkaat pikeytyy, öljylähteeltä suorastaan vaikuttaa. Syylärin tukkeaminen auttaa,saadaan koneen käyntilämpö riittävän ylös,keittää tietenkään ei tarvitsisi. Öljy ilmanputsarista tulee luultavasti siksi että venttiilin ja seetin välissä karstaa,puhaltaa takaisin.
Ehdottomasti noille annettava välillä oikeita töitä,eli kuormaa kunnolla ja kierroksia. Olen joskus tuollaista "laulattanut" että puhdistuisi, tavaraa tulee piipusta että hirvittää.
Jorma Samuli
Luokka: yli 150 hv
 
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Elo 2007, 13:38

Re: Ford 5000 kone

Lukematon viestiKirjoittaja SS » 23 Huhti 2008, 23:56

jos papattaa ja puskee käynnin tahdin mukaan painetta ilmanputsariin niin on joko kannentiiviste mennyt kahden sylinterin välistä semmoinen pala lähteny, tai sitten venttiilirikko tai väärä säätö.

Meillä käytettiin kansi koneistamossa suoruus varmistamassa ennen kuin uusi laitettiin.

-SS-
Avatar
SS
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1617
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 22:26
Paikkakunta: Lohja

Re: Ford 5000 kone

Lukematon viestiKirjoittaja andypoge » 07 Tammi 2014, 10:35

Pahvi syylärin edessä ja öljyntason pudottaminen tuntuisivat auttavan hieman tähän vaivaan.

Seuraava ongelma: Samaisen vehkeen Simms-ruiskupumppu pissii naftaa allensa pumpun vasemmasta päädystä lähtevästä silmukkaputkesta (huohotin?) enemmän kuin laki sallii. Näkyy tekevän sitä koneen seistessä paikallaan sammuksissa. Onko tuttu ilmiö?
andypoge
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 240
Liittynyt: 23 Elo 2005, 12:45

Re: Ford 5000 kone

Lukematon viestiKirjoittaja andypoge » 18 Elo 2014, 16:24

andypoge kirjoitti:Pahvi syylärin edessä ja öljyntason pudottaminen tuntuisivat auttavan hieman tähän vaivaan.

Seuraava ongelma: Samaisen vehkeen Simms-ruiskupumppu pissii naftaa allensa pumpun vasemmasta päädystä lähtevästä silmukkaputkesta (huohotin?) enemmän kuin laki sallii. Näkyy tekevän sitä koneen seistessä paikallaan sammuksissa. Onko tuttu ilmiö?


Tämä vaiva ei ole sinnikkäästä odottamisesta huolimatta itsestään poistunut :) Vaihdoin ruiskutuspumpun öljyt ja ajelin tankillisen pienellä 2T-öljyterästyksellä. Nyt seuraavan tankillisen jälkeen öljyt ovat ilmeisesti taas vaihtuneet naftaan, koska vuoto huohottimesta alkoi jälleen. Sammuksissa vuoto on suurempaa sammutusvivun ollessa vedettynä. Onko kellään ideoita mistä naftapaine siirtyy öljytilaan?
andypoge
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 240
Liittynyt: 23 Elo 2005, 12:45

Re: Ford 5000 kone

Lukematon viestiKirjoittaja Cultor » 18 Elo 2014, 19:06

andypoge kirjoitti:
andypoge kirjoitti:Pahvi syylärin edessä ja öljyntason pudottaminen tuntuisivat auttavan hieman tähän vaivaan.

Seuraava ongelma: Samaisen vehkeen Simms-ruiskupumppu pissii naftaa allensa pumpun vasemmasta päädystä lähtevästä silmukkaputkesta (huohotin?) enemmän kuin laki sallii. Näkyy tekevän sitä koneen seistessä paikallaan sammuksissa. Onko tuttu ilmiö?


Tämä vaiva ei ole sinnikkäästä odottamisesta huolimatta itsestään poistunut :) Vaihdoin ruiskutuspumpun öljyt ja ajelin tankillisen pienellä 2T-öljyterästyksellä. Nyt seuraavan tankillisen jälkeen öljyt ovat ilmeisesti taas vaihtuneet naftaan, koska vuoto huohottimesta alkoi jälleen. Sammuksissa vuoto on suurempaa sammutusvivun ollessa vedettynä. Onko kellään ideoita mistä naftapaine siirtyy öljytilaan?

Elementit on väljät, eli vuotaa ruiskutuspumpun mäntien ohi öljytilaan. Samasta syystä ruiskutuspaine jää alhaiseksi etenkin tyhjäkäynnillä, mistä seuraa puutteellinen palaminen.
Avatar
Cultor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 615
Liittynyt: 08 Loka 2005, 20:20
Paikkakunta: Kahden kaupungin välissä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 2 vierailijaa

MAINOSPAIKKA