Suorakylvöä Jontikalla ja vannaskokemuksia...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Suorakylvöä Jontikalla ja vannaskokemuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja Reissumies » 15 Kesä 2008, 18:05

Oon kuullu "varman" huhun, että Pohjamaalla(?) joku kylvää Jontikan yksikiekkoisella 90-sarjan vantaalla tai ehkä jopa kokonaisella koneella. Onko mitään tietoa, kiinnostais tutustua kylvöjälkeen Suomen oloissa?
Viimeksi muokannut Reissumies päivämäärä 18 Kesä 2008, 20:46, muokattu yhteensä 1 kerran
Reissumies
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 260
Liittynyt: 23 Kesä 2006, 12:14
Paikkakunta: Hattula

Re: Suorakylvöä Jontikalla?

Lukematon viestiKirjoittaja MK » 15 Kesä 2008, 19:14

Varmaan voi olla Jurvassa mahdollisesti, tuoltahan se näköjään kuvista löytyy http://www.suomenkonemyynti.fi/
MK
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 402
Liittynyt: 22 Helmi 2005, 11:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suorakylvöä Jontikalla?

Lukematon viestiKirjoittaja Reissumies » 15 Kesä 2008, 20:20

Kiitosta vaan soittajalle, tieto tuli perille ennätyksellisen nopeasti.
Reissumies
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 260
Liittynyt: 23 Kesä 2006, 12:14
Paikkakunta: Hattula

Re: Suorakylvöä Jontikalla?

Lukematon viestiKirjoittaja koivumaki » 16 Kesä 2008, 10:36

Kuinkas Wiewinki/Krause hinautui temmin perässä?
Kuvia oraista?
Avatar
koivumaki
Luokka: >500hv
 
Viestit: 921
Liittynyt: 16 Maalis 2005, 16:02

Re: Suorakylvöä Jontikalla?

Lukematon viestiKirjoittaja Reissumies » 16 Kesä 2008, 19:30

Sujuihan se...mistähän aloittais...

Kylvö kävi pääosin mukavasti, koneessa on paljon hyvää. Säiliöt, syöttölaitteet, rakenne (pyörät ennen vantaita) on hyvä, tehokas ja ketterä. Vantaistolle, joka siis on Krausea, oisin kaivannut tarkempaa säätöä. Pettymyksenä vois sanoa, että koneessa oli lapsellisuuksia ja tehtaan suhtautuminen asiaan ei kyllä hyvää arvosanaa saa. Toivon mukaan asia hoituu pikapuoliin niin, että voin kertoa että alkukankeuksia oli, mutta ne hoidettiin. Tästä ei sen enempää, koska asia on kesken.

Ongelmana lähinnä oli kaksikiekkoisen rakenteen ominaisuudet hankalissa olosuhteissa, hiesusavella. Tämä liittyy enemmänkin kaksikiekkoisuuteen, kuin koneseen. Hiesusavi jää kylvökiekkojen kylkeen kiinni ja sen seurauksena kylvösyvyys ja siemenen sijoittelu on sitten huono. Himpumkin pehmeillä toimii hienosti ja hiesusavella kulunut kevät ei oo ollut kait helpoin. Ja täähän oli eka vuosi suoraan ja pellot on ihan laidasta toiseen ominaisuuksiltaan. Ja tässä on opetteluvaihe menossa ja ehkä en osannut ottaa parasta vantaistosta irti, ehkä osasin. Suorakylvökasvustoja ei kannata tuomita liian aikaisin, se nyt on ainakin varmaa.

Siihen nähden, että kerralla siirryttiin 100%:een suorakylvöön tollanen 5 hehtaarin "moka" hiesusavella, josta en koskaan oo saanut 3 tonnia enempää ei kauheen pahalta tunnu. Orastiheys lienee puolet siitä mitä muualla ja kasvusto on vieläkin melko pienta kyseisessä töyryssä. Vielä kun huomio, että kylvöala oli aika suuri ja kylvössä oli Barkea, Xanadua, Kruunua, Belindaa ja Hohtoa, eikä hommien kanssa kikkailtu, vaan pellot kylvettiin ihan tavanomaisesti järkevässä järjestyksessä. Ekat vehnät 9.5. ja 20 senttistä ovat, rypsit alkaen 25.5. himpun pehmeemmillä mailla löytyy jo ajourat. Vaikuttaa siis ihan kohtuulliselta?
Reissumies
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 260
Liittynyt: 23 Kesä 2006, 12:14
Paikkakunta: Hattula

Re: Suorakylvöä Jontikalla?

Lukematon viestiKirjoittaja perfekt » 18 Kesä 2008, 09:12

Tarkoitatko että kiekkojen ulkopuolelle jäi maat kiinni ?

Oliko ne sitten ruosteessa vai miksi ?

Sisäpuolen kaapimien ongelmista olen kuullut mutta en ulkopuolen
Avatar
perfekt
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1638
Liittynyt: 19 Joulu 2004, 21:41
Paikkakunta: Loimaa

Re: Suorakylvöä Jontikalla?

Lukematon viestiKirjoittaja Reissumies » 18 Kesä 2008, 09:52

perfekt kirjoitti:Tarkoitatko että kiekkojen ulkopuolelle jäi maat kiinni ?

Oliko ne sitten ruosteessa vai miksi ?

Sisäpuolen kaapimien ongelmista olen kuullut mutta en ulkopuolen


Mäkin oon kuullu että millään muulla ei saa kelvollisia oraita kun laahavantaalla :lol:

Hiesusavi tarttuu sopivassa kosteudessa kiekon ulkopintaan kiinni ja kiekko nostaa niin sanotun kylvövaon reunan irti pellosta. Varsinaista kylvövakoa ei synny, ja jälki näyttää siltä kun pelto olisi muokattu kevyesti. Toki "kylvövaot" erottuvat ja pelto jää harjoille. Ei kylvökiekkoihin maata kerry mitään, siementen sijoittelu vaan on heikompaa. Näin se menee kaikilla kaksikiekkoisilla, on sitten etuleikkurit tai ei, kunhan on vaan "sopivaa" hiesusavimaata. Eroja oipi olla, mutta perusongelma on sama.

Kylvin kyllä niin vaihtelevissa oloissa, että sisäpinnan kaapimien tai maan tarttumisen kanssa en usko olevan mitään ongelmia tässä koneessa kellään. Pelaa kun junan vessa... Kannatinpyöränä oleva valurautainen "piparkakkupyörä" on parempi, kuin perinteinen sileä väittivät kokeeneet Krause äijät katseltuaan touhua. Tiiä sitten?

Mutta, kaikkea voi parantaa?
Reissumies
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 260
Liittynyt: 23 Kesä 2006, 12:14
Paikkakunta: Hattula

Re: Suorakylvöä Jontikalla?

Lukematon viestiKirjoittaja perfekt » 18 Kesä 2008, 10:19

Juu niin kait se on että Suffolk valurautakärjellä on se ainoa oikea vannas,,,,,

Siementäkin tarvii vain 85 % kun itää niin hyvin;

http://www.kuhnsa.com/internet/prospect ... _Combi.PDF

Ainaskin Poroagria juuri kertoi alue uutissa ;

http://www.proagria.fi/ajankohtaista/uu ... NewsID=379

Heitä jokunen kuva niin päästään ihmettelemään,,,,,,

Joko Perfekt on koe ponnistettu ?
Avatar
perfekt
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1638
Liittynyt: 19 Joulu 2004, 21:41
Paikkakunta: Loimaa

Re: Suorakylvöä Jontikalla?

Lukematon viestiKirjoittaja koivumaki » 18 Kesä 2008, 11:14

Reissumies kirjoitti:
perfekt kirjoitti:Tarkoitatko että kiekkojen ulkopuolelle jäi maat kiinni ?

Oliko ne sitten ruosteessa vai miksi ?

Sisäpuolen kaapimien ongelmista olen kuullut mutta en ulkopuolen


Mäkin oon kuullu että millään muulla ei saa kelvollisia oraita kun laahavantaalla :lol:

Hiesusavi tarttuu sopivassa kosteudessa kiekon ulkopintaan kiinni ja kiekko nostaa niin sanotun kylvövaon reunan irti pellosta. Varsinaista kylvövakoa ei synny, ja jälki näyttää siltä kun pelto olisi muokattu kevyesti. Toki "kylvövaot" erottuvat ja pelto jää harjoille. Ei kylvökiekkoihin maata kerry mitään, siementen sijoittelu vaan on heikompaa. Näin se menee kaikilla kaksikiekkoisilla, on sitten etuleikkurit tai ei, kunhan on vaan "sopivaa" hiesusavimaata. Eroja oipi olla, mutta perusongelma on sama.

Kylvin kyllä niin vaihtelevissa oloissa, että sisäpinnan kaapimien tai maan tarttumisen kanssa en usko olevan mitään ongelmia tässä koneessa kellään. Pelaa kun junan vessa... Kannatinpyöränä oleva valurautainen "piparkakkupyörä" on parempi, kuin perinteinen sileä väittivät kokeeneet Krause äijät katseltuaan touhua. Tiiä sitten?

Mutta, kaikkea voi parantaa?


---mielenkiintoista,hiesusavia pääasiassa viljelevänä on todettava,että ei ole helppoa hiesun suorakylvö.
---minusta tämä em.asia liittyy maan kosteuteen/muokkautuvuuteen jne.
---nyt kun tuotantopanosten hinta nousee,riski kasvaa...mikä on järkevää????
Avatar
koivumaki
Luokka: >500hv
 
Viestit: 921
Liittynyt: 16 Maalis 2005, 16:02

Re: Suorakylvöä Jontikalla?

Lukematon viestiKirjoittaja Reissumies » 18 Kesä 2008, 17:31

koivumaki kirjoitti:
Reissumies kirjoitti:
perfekt kirjoitti:Tarkoitatko että kiekkojen ulkopuolelle jäi maat kiinni ?

Oliko ne sitten ruosteessa vai miksi ?

Sisäpuolen kaapimien ongelmista olen kuullut mutta en ulkopuolen


Mäkin oon kuullu että millään muulla ei saa kelvollisia oraita kun laahavantaalla :lol:

Hiesusavi tarttuu sopivassa kosteudessa kiekon ulkopintaan kiinni ja kiekko nostaa niin sanotun kylvövaon reunan irti pellosta. Varsinaista kylvövakoa ei synny, ja jälki näyttää siltä kun pelto olisi muokattu kevyesti. Toki "kylvövaot" erottuvat ja pelto jää harjoille. Ei kylvökiekkoihin maata kerry mitään, siementen sijoittelu vaan on heikompaa. Näin se menee kaikilla kaksikiekkoisilla, on sitten etuleikkurit tai ei, kunhan on vaan "sopivaa" hiesusavimaata. Eroja oipi olla, mutta perusongelma on sama.

Kylvin kyllä niin vaihtelevissa oloissa, että sisäpinnan kaapimien tai maan tarttumisen kanssa en usko olevan mitään ongelmia tässä koneessa kellään. Pelaa kun junan vessa... Kannatinpyöränä oleva valurautainen "piparkakkupyörä" on parempi, kuin perinteinen sileä väittivät kokeeneet Krause äijät katseltuaan touhua. Tiiä sitten?

Mutta, kaikkea voi parantaa?


---mielenkiintoista,hiesusavia pääasiassa viljelevänä on todettava,että ei ole helppoa hiesun suorakylvö.
---minusta tämä em.asia liittyy maan kosteuteen/muokkautuvuuteen jne.
---nyt kun tuotantopanosten hinta nousee,riski kasvaa...mikä on järkevää????



No, hiesusavi nyt ei oo helppoa koskaan ja kun siitä on humus hukattu sitten se on tosi haastavaa. Muistutan nyt vielä, että kyntäen tai kevytmuokkaamalla en oo myöskään saanut onnistumaan näitä töyryjä. Jos kunnon alku, mutta vesi loppuu kesken kesän täysi tai toisinpäin. Nyt on muuten sadellut sen verran täällä, että voi vielä olla, että sieltä pukkaa kohtuullisen sadon?

Niin, kylväminen märempänä toi paremman tuloksen ainakin oraiden osalta ja myös reilu olki pinnalla auttaa näköjään. Paremmin toimiva vannas myöskin poistais ongelmaa. Mikä se sitten onkaan, on toinen juttu. Tehtiin kaksoistukipyörämodifikaatio koneen vantaisiin, ja se toimi tosi hyvin hiesusavella. Pehmeillä mailla tuli vaan oljen kanssa ongelmia.

Näyttäis siltä että riski suorakylvössä ei oo sen surempi kuin perinteisessäkään. Ei tää tosiaan oo mitään salatiedettä, mutta eihän tässä paljon painoarvoa vielä ekan kevään jäljiltä oo. Valitettavasti uuden omaksumiseen liittyy aina haasteita... mutta kyllä ne jotka hallitusti pyrkii eteenpäin näyttäis pärjäävän paremmin. Simmottis oon sivusta vakoillu.

Perfect: Perfect on vielä paketissa, vastahan toi tuli viime syksynä....Piti koittaa, muttaa ei sitten ehtinyt. Eihän siihen saa rattoriakan eteen, kun se sillai kyljellään kuljetuspakeissa? Joutuu traktorin keikauttaan...
Reissumies
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 260
Liittynyt: 23 Kesä 2006, 12:14
Paikkakunta: Hattula

Re: Suorakylvöä Jontikalla?

Lukematon viestiKirjoittaja Carnivor » 18 Kesä 2008, 18:54

Pistättä jossain vaiheessa kuvia niistä jyräpyöristä. Mulla useimmiten kura on tarttunut juuri jyräpyörään. Tällöin jyräpyörä alkaa nostamaan vannasta ylemmäs. Ensi syksynä on tarkoitus kokeilla kiilan muotoista valurautajyräpyörää. Maailman paras suorakylvövannas lienee se CrossSlot, josta laitoit kuvia joskus. Siinähän on yhden suoran kiekon molemmin puolin laahavantaat. Ilman kiekkoa laahavannas ei oikein selviydy oljista.
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1502
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 14:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Re: Suorakylvöä Jontikalla ja vannaskokemuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja Reissumies » 18 Kesä 2008, 22:34

Kuvia joo, kurkkasin pikasesti...kuis niitä kuvia saa tähän uuten versioon?

Cross Slottia kävin katsomassa Virossa pari viikkoa sitten parin aktiivin kanssa, ja en oo oikein varma oisko se maailman paras? Vaikee sanoa, Viron maat kun ei oo ihan tönkköhiesusavea. Vetotehon tarve, vannaspainotus ja hinta on kanssa miinuksia. Maan pinna seuraavuuskaan ei ollu parasta a-ryhmää. Tobleruksen veljekset kylvelee 800 hehtaaria 4.6 metrisellä 25 vantaisella ja 250 heppanen Case punnertaa tosissaan CS:n eessä, eikä vauhti silti päätä huimaa.
Reissumies
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 260
Liittynyt: 23 Kesä 2006, 12:14
Paikkakunta: Hattula

Re: Suorakylvöä Jontikalla?

Lukematon viestiKirjoittaja Cultor » 19 Kesä 2008, 00:03

Reissumies kirjoitti:No, hiesusavi nyt ei oo helppoa koskaan ja kun siitä on humus hukattu sitten se on tosi haastavaa. Muistutan nyt vielä, että kyntäen tai kevytmuokkaamalla en oo myöskään saanut onnistumaan näitä töyryjä. Jos kunnon alku, mutta vesi loppuu kesken kesän täysi tai toisinpäin. Nyt on muuten sadellut sen verran täällä, että voi vielä olla, että sieltä pukkaa kohtuullisen sadon?

Keväällä kyntäen hiesut saa onnistumaan, jos resurssit riittävät ;-)
Avatar
Cultor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 615
Liittynyt: 08 Loka 2005, 20:20
Paikkakunta: Kahden kaupungin välissä

Re: Suorakylvöä Jontikalla ja vannaskokemuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja Carnivor » 19 Kesä 2008, 14:19

Reissumies kirjoitti:Kuvia joo, kurkkasin pikasesti...kuis niitä kuvia saa tähän uuten versioon?



Viestin kirjoitusikkunan alapuolelta löytyy välilehti "Liitetiedostot" Siitä sitten valitaan lähettävä tiedosto, lähetetään palvelimelle ja lopulta vielä klikataan "Näytä viestin yhteydessä".
CrossSlot.jpg


Millaisia puutteita siinä CS vantaan maanseuranta kyvyssä oli? Sen pitäisi seurata maata aika hyvin, koska syvyyden säätöpyörä on aika lähellä kylvövannasta. Lisäksi hydraulisella painatuksella painatuksen pitäisi olla aina oikea. Vetotehon tarve on tosiaan kummallista. Firman kotisivuilla selitetään että mm. vetovantaan hankaavat lautasta vasten aiheuttaen kitkaa.
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1502
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 14:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Re: Suorakylvöä Jontikalla ja vannaskokemuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja Reissumies » 19 Kesä 2008, 17:06

Tuunattu_vannas.jpg


Ahaa, siis näin?

Tossa ois nyt ne syvyydensäätöpyörät tavallisessa kaksoiskiekkovantaassa. Syvyyssäätö ja hiesusaven heittelyn esto toimi hienosto, mutta se kasvinjäte aiheutti ongemaa.

CS:n syvyyden säätöpyörät on aika kaukana itse vantaasta (kuva ehkä hämää, vannashan on fyysisesti isonpi kuin uskois). Toisin sanoen montun kohdalla pyörä kannattaa vannasta ja "siivet" nousevat ylös maasta. Onhan se ihan kelvollinen, mutta ei täydellinen. Automaattisen painatuksen vaatii, eikä vannasta edes myydä ilman sitä. Eri maalajeilla painatus vaihtelee 5-8 kertaiseksi, ja pehmeällä maalla kannatuspyörät eivät riitä kovan maan paineilla. Vannas vaatii hurjan painon kovalla maalla. Maksimi painotus on 500 kg vannas. Oikein pehmeässä/muokatusasa ongelmaksi tulee kiekon pyörimättömyys. Se onkin ainoa tukkimisen paikka tälle vantaalle. Vetotehonkin on tosiaan kova, ja sitä kautta rauta jota maassa hinkataan myös kuluu. Toki Virossa maa on tosi kuluttavaa ja kuluminen oli ainakin puolta nopeampaa kuin USA:ssa. Polttoainetta kului reilusti yli 10 litraa hehtaarille kylvöön, sekin on paljon.

Hinta on kova, joten ominaisuuksiakin pitäis oleman yli muiden, ja paljon?
Reissumies
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 260
Liittynyt: 23 Kesä 2006, 12:14
Paikkakunta: Hattula

Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

MAINOSPAIKKA