Jankkurit

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Re: Jankkurit

Lukematon viestiKirjoittaja Carnivor » 28 Elo 2012, 22:02

Melkein tuli keväällä tilattua käytetty Flatlift Englannista mutta lopulta tuli tartuttua Keskon tarjoukseen kolmepiikkisestä Hevasta. Pienellä lisähinnalla sai hydraulilaukaisimet verrattuna käytettyyn Flatliftiin. Märkien kelien takia ajokokemusta on karttunat vasta muutamalta vln-hehtaarilta ja pahasti näyttää siltä että sängelle ei ole tänä vuonna asiaa.

Kuminalla kävin kääntymässä, mutta jälki näytti sen verran julmalta että en uskaltanut tehdä kuin lyhyen koevedon. He-Van leveä "piikki" (englantilaiset käyttävät termiä "leg" eli jalka) on aika paljon rajumpi kasvustolle kuin McConnelin kapea.

Koneen nostolaitekiinnitysrunko on muotoiltu niin, että se tulee todella lähelle leveärenkaisen traktorin takapyöriä. Rengasvaurioiden välttämiseksi ohjelmoin päisteautomatiikan niin, että aina kun kone nousee ylös, niin työntövarsi menee pitkäksi. Joku iso vatupassi pitäisi lisätä koneen päälle että näkisi ohjaamoon saakka rungon kulkevan oikeassa kulmassa. Jos kone on nokillaan niin kokkareita voi kääntyä pintaan, samoin päisteessä nostettaessa piikkejä ylös, muuten jättää aika siistin jäljen.

En usko että tuo huonontaa merkittävästi pellon kantavuutta, mutta sitä en vielä tiedä saako sillä korjattua hapen puutteesta kärsiviä lohkoja. Kait se kuiva syksy joskus tulee, että saa ajettua lohkot läpi. Sitä odotellessa pitää kylvää lisää sinimailasta.
Liitteet
CIMG0958.JPG
He-Va runko tulee lähelle renkaita.
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 14:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Re: Jankkurit

Lukematon viestiKirjoittaja SamiT » 28 Elo 2012, 23:16

masto kirjoitti:Mä oon muutaman vuoden jo himoinnut jankkuria jossa olis myyräauran terät. Olisivat kevyemmät vetää kuin tavalliset jankkurit eikä nosta maata lainkaan ylöspäin jolloin maan kantavuus ei muuttuisi.


Juuri sain valmiiksi tuollaisen kolmella myyräauran terällä olevan vehkeen. Koekäytöt juuri menossa, lisäilen kokemuksia ja kuvia kunhan niitä saadaan.
SamiT
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 237
Liittynyt: 10 Joulu 2010, 22:55
Paikkakunta: Paimio

Re: Jankkurit

Lukematon viestiKirjoittaja TumppiW » 01 Syys 2012, 21:02

Lisäpotkua myyräaurateriin saa kun pistää 12-15 cm leveän lapun terän pohjaan, korkkaa kuulemma noin 90 cm leveän viipaleen maata ylös.
Jankkurin tarkoitus ei ole tehdä pelkkiä viiltoja, vaan halkeamia pintaan asti. Viilloillakin saa tietty hyvää aikaiseksi, mutta lisähyödystä 2 m välein oleviin myyräojiin en tiedä.

Kokeilla kannattaa aina ja kaivaa kuoppia. Ja jos löytyy 100 mm neliörunko, niin Spaldingsilta saa McConnelin piikkejä.
TumppiW
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 359
Liittynyt: 07 Elo 2006, 12:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Jankkurit

Lukematon viestiKirjoittaja kallioj82 » 24 Marras 2013, 19:36

Meillä on omatekoinen jankkuri. 3 piikkinen ja tuppi soviitteella laitetaan aina tarvittaessa vaman loukkarin runkoon kiinni. Hyvin upposi maahan nytkin syksyllä kun ajeltiin menemään ja märät paikat jotka oli ongelmana syksyllä nii nyt ovat aivan kuivana ja oli kyllä raskas välillä vetää kun samalla pellolla vetovastus muuttui kuin yö ja päivä.
kallioj82
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 147
Liittynyt: 22 Loka 2012, 21:22
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: Jankkurit

Lukematon viestiKirjoittaja masto » 27 Marras 2013, 14:52

laittakaa kuvia jankkureistanne :)
masto
Luokka: >500hv
 
Viestit: 613
Liittynyt: 19 Loka 2007, 09:19
Paikkakunta: Lieto

Re: Jankkurit

Lukematon viestiKirjoittaja kallioj82 » 27 Marras 2013, 21:17

Mahtaa olla se meidän jankkuri ilmestys sen näkönen että sitä ei paljo kehtaa mainostaa... tietysti toimiva ja todella halpa tehdä...
kallioj82
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 147
Liittynyt: 22 Loka 2012, 21:22
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: Jankkurit

Lukematon viestiKirjoittaja kallioj82 » 27 Marras 2013, 21:20

Carnivor kirjoitti:Melkein tuli keväällä tilattua käytetty Flatlift Englannista mutta lopulta tuli tartuttua Keskon tarjoukseen kolmepiikkisestä Hevasta. Pienellä lisähinnalla sai hydraulilaukaisimet verrattuna käytettyyn Flatliftiin. Märkien kelien takia ajokokemusta on karttunat vasta muutamalta vln-hehtaarilta ja pahasti näyttää siltä että sängelle ei ole tänä vuonna asiaa.

Kuminalla kävin kääntymässä, mutta jälki näytti sen verran julmalta että en uskaltanut tehdä kuin lyhyen koevedon. He-Van leveä "piikki" (englantilaiset käyttävät termiä "leg" eli jalka) on aika paljon rajumpi kasvustolle kuin McConnelin kapea.

Koneen nostolaitekiinnitysrunko on muotoiltu niin, että se tulee todella lähelle leveärenkaisen traktorin takapyöriä. Rengasvaurioiden välttämiseksi ohjelmoin päisteautomatiikan niin, että aina kun kone nousee ylös, niin työntövarsi menee pitkäksi. Joku iso vatupassi pitäisi lisätä koneen päälle että näkisi ohjaamoon saakka rungon kulkevan oikeassa kulmassa. Jos kone on nokillaan niin kokkareita voi kääntyä pintaan, samoin päisteessä nostettaessa piikkejä ylös, muuten jättää aika siistin jäljen.

Tuollainen hydrauli laukaisimilla oleva ei sovellu kovasti kivisille maille ollenkaan... jäykät piikit ainoat toimivat ja todella varovainen kuski
En usko että tuo huonontaa merkittävästi pellon kantavuutta, mutta sitä en vielä tiedä saako sillä korjattua hapen puutteesta kärsiviä lohkoja. Kait se kuiva syksy joskus tulee, että saa ajettua lohkot läpi. Sitä odotellessa pitää kylvää lisää sinimailasta.
kallioj82
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 147
Liittynyt: 22 Loka 2012, 21:22
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: Jankkurit

Lukematon viestiKirjoittaja TumppiW » 28 Marras 2013, 11:50

kallioj82 kirjoitti:Tuollainen hydrauli laukaisimilla oleva ei sovellu kovasti kivisille maille ollenkaan... jäykät piikit ainoat toimivat ja todella varovainen kuski
En usko että tuo huonontaa merkittävästi pellon kantavuutta, mutta sitä en vielä tiedä saako sillä korjattua hapen puutteesta kärsiviä lohkoja. Kait se kuiva syksy joskus tulee, että saa ajettua lohkot läpi. Sitä odotellessa pitää kylvää lisää sinimailasta.


Jäykistä piikeistä. Yeomansin jankkurissa piikit/jalat on mitoitettu kestämään kuuden tonnin veto ennen murtotangon katkeamista. Siinä saa olla jo melko iso traktori ja kunnolla vauhtia, että pultin saa poikki. Väittävät, että noin puolen tonnin kivet vain nousevat nätisti pintaan.
http://www.yeomansplow.com.au/9.htm

McConnel on tuosta heiveröisempi versio, mutta silläkin lähinnä koneesta loppuu paino ennen pulttien katkeilua. Ja kyllä pellosta löytyy yllättävän paljon kiviä ja tiivistyneitä kohtia.

Kantavuudesta ja sen menettämisestä. Jankkuroinnissa on kaksi koulukuntaa. Toisen mukaan pitää saada koko pohja kerralla auki, siispä käytetään leveitä teriä ja kaarevaksi muotoiltuja jalkoja. Tällöin kantavaa, käsittelemätöntä maata ei jää yhtään. Toisen koulukunnan koneissa käytetään melko kapeita teriä tai eritavoin järjesteltyjä kaarevia teriä. Silloin pohjamaahan jää kantavat harjanteet ja uudelleentiivistämisen riski on pienempi. Kasveille jää kumminkin mahdollisuus kasvattaa juuria tiivistymän läpi.

Tuolta löytyy kuvia eri tavoin järjestetyistä piikeistä ja vaikutuksesta pohjamaan muotoon: http://www.bighambrothers.com/ptillshr.htm
TumppiW
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 359
Liittynyt: 07 Elo 2006, 12:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Jankkurit

Lukematon viestiKirjoittaja hako » 28 Marras 2013, 15:13

Taitaa olla seuraava muoti toi jankkurointi juttu, mutta missä vaiheessa olette kokeneet jankkuroinnin tarpeellisena? Jos ajatellaan vaikka vilja satoa niin missä olisi ns kynnys aloittaa jankkurointi? Tietenkin jos pellolla seisoo vesi/mitään ei kasva niin silloinhan jotain on tehtävä.
Eli millä perusteella olette lähteneet jankkuroimaan Pelloillenne??
hako
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 21:10

Re: Jankkurit

Lukematon viestiKirjoittaja TumppiW » 28 Marras 2013, 17:15

Itse päädyin jankkuroimaan viherlannoitusnurmia, kun siitä oli kuullut hyviä juttuja maailmalta. Lapiolla kun nurmia kaiveli, tuli aika selväksi, että pääosa juuristosta oli aivan pintakerroksessa, syvemmällä ei ollut juuria juuri lainkaan.

Lisäksi maissa oli selvästi erotettavissa kerros, jota syvemmälle esim. lapion painaminen oli hankalaa. Jankkurointisyvyydeksi laitettiin 5 cm tätä syvempi ja urakoitsija kävi ajelemassa osan nurmea. Tämän jälkeen juuriston kasvu oli ihan eri näköistä ja hommasin oman käytetyn jankkurin.

Ajatuksena on käydä läpi kaikki maat (jotka näyttävät olevan sen tarpeessa kuoppatestin perusteella) nyt ensin n. 25 cm syvyyteen. Sen jälkeen voi vilkaista sopivassa kierron vaiheessa kävisikö uuden rundin esim. 40 cm syvyyteen. Sitten voikin myydä jankkurin pois :) Hyviä vaiheita jankkurointiin on kierrossa, kun pohjamaa on sopivan kuivaa ja on jotkut edellytykset saada kasvusto siihen päälle. Esim. ennen nurmea, syysrypsiä. Kasvavaan nurmeen, jne. Tietty tänä vuonna ei malttanut enää odotella, niin tuli käytyä aika paljon sänkipeltojakin ennen sateita.

Jos haluaa jonkun "virallisen" mittarin siitä, milloin kannattaa jankkuroida, niin hommaa penetrometrin. Sitä sopii kyllä vain käyttää, kun maa on muovailtavan märkää. Jos mittari menee punaiselle, useimmilta kasveilta loppuu puhti kasvaa maasta läpi.

Lapiollakin saa hyvää tuntumaa, yleensä jopa mittaria parempaa. Olen kaivellut viime aikoina aika paljon kuoppia eri puolilla Etelä-Suomea ja aika usein savimailla tilanne on se, että pintamaa on märkää, syvemmällä on litimärkää, sitten on tiiviimpi kerros, jossa voi olla hajoamatonta olkea ja sen alla on aivan rutikuivaa. Pahimmillaan tuo tiiviimpi kerros sisältää useamman vuoden vanhaa olkea ja on yleisilmeeltään musta.
TumppiW
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 359
Liittynyt: 07 Elo 2006, 12:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Jankkurit

Lukematon viestiKirjoittaja kallioj82 » 28 Marras 2013, 18:46

Meillä jankkuroitiin kaikki maat tänävuonna noin 60cm syvyyteen ja poikkipäin salaojista... toi 25cm on aika vähän jankkurointiin. Siihen syvyyteen voi aina joskus kyntääkin. Itsellä ollu sellainen tapa että joka 3 vuosi kynnetään 10cm syvempään kun muulloin niin ei tarvitse niin tiheään jankkuroida eikä tule nii helposti sitä kovaa kerrosta.
kallioj82
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 147
Liittynyt: 22 Loka 2012, 21:22
Paikkakunta: pyhäjoki

Re: Jankkurit

Lukematon viestiKirjoittaja Käfer » 04 Huhti 2017, 15:40

Viimeisestä vastauksesta melkoinen ikuisuus. Kokemuksia varmaankin kertynyt asian tiimoilta. Valottakaa minkälaisia kokemuksia asian tiimoilta on?
Itse aloitin omaksi iloksi hitsailemaan runkoa jankkuria varten ja näyttää että lähtee lapasesta varustelu. Runko 80 pros hitsattu. lisäksi laitetaan etuosaan kyntöaurojen leikkurit ja varpajyrästä modataan pakkeri syvyyden säätämistä varten.

https://www.flickr.com/photos/35313915@N06/albums/72157678924766073
Avatar
Käfer
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 36
Liittynyt: 25 Elo 2015, 10:18
Paikkakunta: Somero

Re: Jankkurit

Lukematon viestiKirjoittaja perfekt » 05 Huhti 2017, 11:08

5ABD3060-BF00-4C19-9638-F6A8B1858660.JPG
Tuo Simba ST Bar. Saattaisi olla myynnissä Naapurilla jos joku innostuu,,,,, ?

Teropoika
Avatar
perfekt
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1632
Liittynyt: 19 Joulu 2004, 21:41
Paikkakunta: Loimaa

Re: Jankkurit

Lukematon viestiKirjoittaja TumppiW » 05 Huhti 2017, 12:23

Käfer kirjoitti: Itse aloitin omaksi iloksi hitsailemaan runkoa jankkuria varten ja näyttää että lähtee lapasesta varustelu. Runko 80 pros hitsattu. lisäksi laitetaan etuosaan kyntöaurojen leikkurit ja varpajyrästä modataan pakkeri syvyyden säätämistä varten.

https://www.flickr.com/photos/35313915@N06/albums/72157678924766073


Hyvää harrastuneisuutta, itse tekemällä oppii parhaiten.
Pari vinkkiä, joita voi harkita:
- ojaksen teroittaminen parantaa työjälkeä ja vähentää vetotehon tarvetta, parhaimmiten tämä onnistuu, jos tekee irrotettavan kulutuskiilan, joka on hieman leveämpi, kuin ojas, jolloin ojas ei raahaudu maata vasten ja kulu (esim. Agrisem, McConnel)
- kärkipalan muotoilulla on väliä ja kärjet kuluvat, helpohko ratkaisu olisi ostaa esim. McConnelin kärkipaloja ja tehdä sovite, joka sopii niihin (kiila ja pienet levikehitsit)
- jos piikkiväli on noin harva ja tarkoitus on tehdä läpikotainen kuohkeutus, siipien lisääminen kärkiin voisi olla hyvä idea
Esimerkiksi Tillso:lta saa paketteja, jotka saa hitsattua tuohon ojakseen
Kuva
TumppiW
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 359
Liittynyt: 07 Elo 2006, 12:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Jankkurit

Lukematon viestiKirjoittaja Käfer » 05 Huhti 2017, 20:23

TumppiW kirjoitti:
Käfer kirjoitti: Itse aloitin omaksi iloksi hitsailemaan runkoa jankkuria varten ja näyttää että lähtee lapasesta varustelu. Runko 80 pros hitsattu. lisäksi laitetaan etuosaan kyntöaurojen leikkurit ja varpajyrästä modataan pakkeri syvyyden säätämistä varten.

https://www.flickr.com/photos/35313915@N06/albums/72157678924766073


Hyvää harrastuneisuutta, itse tekemällä oppii parhaiten.
Pari vinkkiä, joita voi harkita:
- ojaksen teroittaminen parantaa työjälkeä ja vähentää vetotehon tarvetta, parhaimmiten tämä onnistuu, jos tekee irrotettavan kulutuskiilan, joka on hieman leveämpi, kuin ojas, jolloin ojas ei raahaudu maata vasten ja kulu (esim. Agrisem, McConnel)
- kärkipalan muotoilulla on väliä ja kärjet kuluvat, helpohko ratkaisu olisi ostaa esim. McConnelin kärkipaloja ja tehdä sovite, joka sopii niihin (kiila ja pienet levikehitsit)
- jos piikkiväli on noin harva ja tarkoitus on tehdä läpikotainen kuohkeutus, siipien lisääminen kärkiin voisi olla hyvä idea
Esimerkiksi Tillso:lta saa paketteja, jotka saa hitsattua tuohon ojakseen
Kuva


Tarkoituksena oli testata saadaanko 95 hepalla ja neljän tonnin painolla kulkemaan kolme piikkiä edes jotenkin. Vetovastusta vähennetään paluuauroista lainatuilla 18-tuuman levyleikkureilla. Ensiksi kävi mielessä että pistäis Kemppiliimaa (Wallius meillä) ojaksen etureunaan ja terottais veitsenteräväksi. Taidetaan kuitenkin pätkiä vanha kauhan huulilevy hitsuuttaen ja teroittaen nokkaan.
Minulla ollut sellainen uskomus että pakkerilla saadaan siirrettyä painoa eturenkaille kannattelun sijaan. Varpajyrään tarkoitus hitsata tuuman teräsputkesta vaakaputket. Hiukan jää kehä pieneksi mutta eiköhän se kohtuu kuivalla maalla pysy pinnalla.
Sabre monot täytyy melkein tilata jos näyttää siltä että voima ja paino veturissa riittää, hiukan epäilen :mrgreen:
Avatar
Käfer
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 36
Liittynyt: 25 Elo 2015, 10:18
Paikkakunta: Somero

EdellinenSeuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

MAINOSPAIKKA