Sivu 2/12

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 28 Elo 2009, 01:13
Kirjoittaja SS
cobra kirjoitti:
casella kirjoitti:Kyllä 35 wattisilla xenoneilla pärjää ihan hyvin. 50 w polttimo imee sytysvaiheessa virtaa niin paljon, että riittääkö alkuperäiset johdot ja eikä se ero valotehossa ole suuri. Ja se värilämpö taitaa olla se kuuluisa makuasia. Itellä foresti valtrassa 8 kpl 6000 polttimolla.



ja ei omasta mielestä saisi tuo valolämpö olla kovin isolukunen..muuten alkaa sinertään liikaa ja talvella voi käydä huonosti..


Sen värilämpötilan vaikutuksen käytännön voi testata esimerkiksi äestyksessä. Yritäpä >4300 K lampuilla katsoa, millaiset kokkareet tuoreessa savimaassa äkeen jäljessä pellossa on. Ei vaan onnistu sitten millään. Kokeilla saa, en puhu palturia.

Itselleni en sinisiä tai purppuroita xenoneita laita. 4300 K on ihan riittävän sinertävä jo. Tai sit olen värisokea.

-SS-

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 28 Elo 2009, 11:07
Kirjoittaja casella
Joo allekirjoitan tuon SS,n lausunnon mulloksella ajosta xenoneilla. Metsässä 6000 on ihan OK.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 28 Elo 2009, 16:58
Kirjoittaja tepukka
SS kirjoitti:
cobra kirjoitti:
casella kirjoitti:Kyllä 35 wattisilla xenoneilla pärjää ihan hyvin. 50 w polttimo imee sytysvaiheessa virtaa niin paljon, että riittääkö alkuperäiset johdot ja eikä se ero valotehossa ole suuri. Ja se värilämpö taitaa olla se kuuluisa makuasia. Itellä foresti valtrassa 8 kpl 6000 polttimolla.



ja ei omasta mielestä saisi tuo valolämpö olla kovin isolukunen..muuten alkaa sinertään liikaa ja talvella voi käydä huonosti..


Sen värilämpötilan vaikutuksen käytännön voi testata esimerkiksi äestyksessä. Yritäpä >4300 K lampuilla katsoa, millaiset kokkareet tuoreessa savimaassa äkeen jäljessä pellossa on. Ei vaan onnistu sitten millään. Kokeilla saa, en puhu palturia.

Itselleni en sinisiä tai purppuroita xenoneita laita. 4300 K on ihan riittävän sinertävä jo. Tai sit olen värisokea.

-SS-


Orkis Nordikit on mielestäni paras sävy.Noi yli 4300 arvot ei mielestäni enää palvele tarkoitusta. Harva haluaa päivällä
pitää sinisiä laseja päässä saati yöllä.Uusimmissa muutos sarjoissa väriä on muutettu lissiputken värillä(melkosta pupua)

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 29 Elo 2009, 12:51
Kirjoittaja Erikoistekniikka
Traktoripoika kirjoitti::?:
Mikä värilämpötila noissa n300 50w xenonvalojen polttimoissa on?
Mikä olisi paras lämpötila? :roll:


Ainakin näissä meidän myymissä N300 50w valoissa värilämpötila on 5000K, kuulostaa olevan useimmille sopiva.
http://kauppa.erikoistekniikka.com/n300-xenon-p-835.html

Kari K / Suomen Erikoistekniikka

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 29 Elo 2009, 13:17
Kirjoittaja Erikoistekniikka
casella kirjoitti:Kyllä 35 wattisilla xenoneilla pärjää ihan hyvin. 50 w polttimo imee sytysvaiheessa virtaa niin paljon, että riittääkö alkuperäiset johdot ja eikä se ero valotehossa ole suuri.


Tokihan se 50w polttimo ottaa hieman enemmän virtaa sytytysvaiheessa, mutta ei se sytytysvaiheen ero ole kovinkaan suuri. Moni on laittanut 50w sarjoja henkilöautoihin auton alkuperäisillä johdotuksilla ja silti on toiminut, ja taitaa kuitenkin traktoreiden ja muiden työkoneiden johdotukset olla vahvemmat kuin henkilöautoissa. Valoteho on kuitenkin parempi, tästä löytyy ihan mitattua tietoa: http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... /Valotesti

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 29 Elo 2009, 13:55
Kirjoittaja ATH
2700 K ilmoitetaan uusille 10W ledeille. En ole testannut niitä vielä itse. Epäilen niiden yhä sinertävän,

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 29 Elo 2009, 19:41
Kirjoittaja Cultor
ATH kirjoitti:2700 K ilmoitetaan uusille 10W ledeille. En ole testannut niitä vielä itse. Epäilen niiden yhä sinertävän,

Puimurin viljasäiliöön 10W mini sopii erinomaisesti. Hakkaa mennen tullen alkuperäisen 21W hehkulampun, joka pienestä tehostaan huolimatta oli ylikuumentunut pölykerroksen alla. Pitänee juurikkaannostoaikaan testata traktorissa.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 31 Elo 2009, 09:40
Kirjoittaja Carnivor
ATH kirjoitti:2700 K ilmoitetaan uusille 10W ledeille.


2700 K vastaa tavallista hehkulamppua, joista tulee kellertävää valoa. Eli jos ledistä tulee sinertävää valoa niin värilämpötila on ilmoitettu virheellisesti. Auringonpaiste on 5600 K. Joten jos 6000 k tuntuu sinertävältä niin veikkaisin valoumpion aiheuttavan jotain valon taittumisesta johtuvia värivirheitä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ril ... %C3%B6tila

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 31 Elo 2009, 12:46
Kirjoittaja Radon
Carnivor kirjoitti:
ATH kirjoitti:2700 K ilmoitetaan uusille 10W ledeille.


2700 K vastaa tavallista hehkulamppua, joista tulee kellertävää valoa. Eli jos ledistä tulee sinertävää valoa niin värilämpötila on ilmoitettu virheellisesti. Auringonpaiste on 5600 K. Joten jos 6000 k tuntuu sinertävältä niin veikkaisin valoumpion aiheuttavan jotain valon taittumisesta johtuvia värivirheitä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ril ... %C3%B6tila


Ledien spektri on heikko (siihen perustuu myös pitkälti niiden teho) ja siitä johtuen on myös värintoisto ominaisuudet varsin huonot tosin on hyviäkin ledejä jo olemassa näillä ominaisuuksilla mutta ne ovat melkoisen kalliita. Eli pelkkä värilämpötila ei ole ainoa juttu asiassa myös tuo spektri/värintoisto vaikuttaa asiaan miten silmä valon aistii.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 19 Syys 2009, 13:51
Kirjoittaja eberi
casella kirjoitti:Kyllä 35 wattisilla xenoneilla pärjää ihan hyvin. 50 w polttimo imee sytysvaiheessa virtaa niin paljon, että riittääkö alkuperäiset johdot ja eikä se ero valotehossa ole suuri.


Ainakin itse jouduin johdottamaan 35 wattisillekin uudestaan, kun alkuperäiset pikkujohdot eivät jaksaneet tuoda riittävästi virtaa. Vaatiihan tuo 40 A sulakkeenkin

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 19 Loka 2010, 22:15
Kirjoittaja Cultio
Mitäs mieltä raati olisi Tyri 1010 8-ledistä esim portaisiin ja Nordic 400 vyötärö-ksenoneiksi? Ledit ajattelin virransäästöä varten ja vyötäröt lumen sulatuksen takia jos LED ei lämpene tarpeeksi. Yläkatossa jo 8 x H3 polttimoa joten virtaa ei ole liikaa tarjolla, eikä oikeastaan valoakaan.

Netin hinnastoja selaillen tekisi n 900 euroa. Kalliilta tuntuu, halpenisikohan kevättä kohti kun valoa ei enää tarvi vai löytyykö mantereelta halvempaa nettikauppaa? Hieman rahastuksen makua näissä.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 20 Loka 2010, 17:32
Kirjoittaja oppipoika
Cultio kirjoitti:Mitäs mieltä raati olisi Tyri 1010 8-ledistä esim portaisiin ja Nordic 400 vyötärö-ksenoneiksi? Ledit ajattelin virransäästöä varten ja vyötäröt lumen sulatuksen takia jos LED ei lämpene tarpeeksi. Yläkatossa jo 8 x H3 polttimoa joten virtaa ei ole liikaa tarjolla, eikä oikeastaan valoakaan.

Netin hinnastoja selaillen tekisi n 900 euroa. Kalliilta tuntuu, halpenisikohan kevättä kohti kun valoa ei enää tarvi vai löytyykö mantereelta halvempaa nettikauppaa? Hieman rahastuksen makua näissä.



Miksi et vaihda noiden vanhojen h3:sten tilalle lediä/ksenonia. Jos laitat ksenonia niin vanhalla h3:lla ei tee yhtään mitää. Ei valaise mitään kun muualle tulee kirkkaampi valo. Itse laittaisin esim 4 tai6x ksenon ja vanhat valot pois. Viime syksynä laitettiin traktoriin ksenon valot h3 lisäksi, hyvin pian selvis että h3 sai lähteä pois kun ei siitä ollut mitään hyötyä ja vei vaan sähkö. Ledeistä ei itsellä ole kokemusta.
Töissä on 15x ksenon(hella) joista eteenpäin työskentely alueelle 9 ja tuntuu että lisää sais olla, pimeä metsä imee valon aika tehokkaasti.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 20 Loka 2010, 19:51
Kirjoittaja jan79
Näyttää aika monen valinnalta nuo "halvat ksenonit". Itsellä on työvalojen uusinnan aika edessä.. neljä kappaletta riittää jos on hyvät valot.. Ksenoneitakin on sen verran tarjolla että koko ajan tulee uusia vaihtoehtoja eteen mitä enemmän nettiä tonkii..

MIkäli puhutaan kohtuu hintaisista ksenon työvaloista, mitkä olisivat parhaat mahdolliset. Tarkoitis siis olisi että jos vaan valoa riittää tarpeeksi, niin neljällä valolla tulisi toimeen..

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 20 Loka 2010, 20:44
Kirjoittaja kevinc
Pitäis kans uusia vähä työvaloja Valtra 6400:een. Tietääkö joku sopiiko nuo Nordic N100 sivukiinnityksellä suoraan alkuperäisten paikalle?

Ajattelin tuollaiset http://www.jussinmaki.net/n100-xenon-sivukiinnitys-ulkopuolisella-ballastilla-p-1903.html tilata ja laittaa vain 1 parin sekä eteen, että taakse. Vakionahan tuossa 6400:ssa on kaksi paria molempiin suuntiin.

Värilämpötilasta sen verran, että 4300K on oikea väri työvaloksi. Etukuormaajakoneessa on 6000K, ja ne on kyllä liian siniset. Talvella häikäisee pakoputkesta omiakin silmiä ja tuntuis valoakin tulevan vähemmän. Tokihan noissa 4300K valoissa on se vika, ettei niistä oikeastaan huomaa kauempaa, että ne mitkää xenonit onkaan. Jos siis haluaa naapureille näyttää :D

Vertaukset johonkin päivänvalon 6500K sävyihin on turhia, koska ihmissilmä toimii vähän erikoisesti. Kun valoa on hurjasti tarjolla, tuntuu jopa 8000K mukavalta. Hämärässä taas 2700K (hehkulamppu) on mukavimman värinen. Millään valoilla ei kuitenkaan koskaan päästä tuon päivänvalon kirkkauteen koko näkökentässä, joten ei kannata mitään 6000K tai yli hommata. Paitsi tietenkin jos haluaa korostaa että mullapa on xenonit.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 20 Loka 2010, 22:15
Kirjoittaja Cultio
Miksi et vaihda noiden vanhojen h3:sten tilalle lediä/ksenonia.


Edessä on hyttiin upotetut alkuperäiset ja ne valottaa suoraan etukuormaajan aisastoon, joten enemmän valotehoa karbiidisarjaan vaihtamisella tuottaa vain haittaa. Eteenpäin ei ole vyötärövaloja vaan ajovalojen tuplasatsi, joten siihen pitää saada paremmat valot. Takana on yksinkertaisinta vaihtaa vyötärövalot ksenoneihin koska tilaa on, ylätuplahalogeeneista voi olla vielä hyötyä tietyissä olosuhteissa, jos maan väri ei sovi ksenonin valosävyyn. Toisaalta jos sinne asentaa sisäisellä ballastilla olevat niin valot jää törröttämään kummallisesti pystyyn, hytin yläreunan yli jolloin eka oksa vie ne mennessään. Eikä se haittaa vaikka jäävät koristeeksi, ei kaikkea tarvi käyttää.

Mielestäni vyötärövalot ovat ne tärkeimmät, koska valokeila on suoraan poispäin katseen suunnasta jolloin ei jää varjoja (tai vähän) näkökenttään. Porrasvaloille on jo paikat, nappi ja johdot joten sen saisi helpolla toimimaan. Nordic kiinnosta eniten, niiden tavalliset halogeenitkin valaisee erinomaisesti ja valokuvio on hyvä. Eikä varmaan häiritse radiota.