Sivu 3/12

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 20 Loka 2010, 23:25
Kirjoittaja Hese
Onko jollakin kokemusta Bosch Pilot x xenon työvaloista? Hinta kohtuullinen merkkixenoniksi. Jos vaihtaisi std Jontikan alkuperäisten halogeenituikkujen tilalle taakse. Pitäisi saada laadukkaat alkuperäislookia edustavat takatyövalot. Eteen on tarpeeksi halogeeneja ja niitä ei voi/viitsi kaikkia vaihtaa xenoneiksi.

Noita halpisxenoneita on jos jonkinlaista ja pitäisi oikeasti päästä testaamaan ettei osta sikaa säkissä. Taitaa tuo xenonkauppa olla melkoista sirkusta jossa tehdään nopeasti voittoa välittämättä saavatko asiakkaat oikeasti laatua. Ledit taitavat olla vielä parhaimmillaan taskulampuissa ja siellä tarvitaan erimäärä valoa eri tilanteissa.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 20 Loka 2010, 23:45
Kirjoittaja kevinc
Hese kirjoitti:Ledit taitavat olla vielä parhaimmillaan taskulampuissa ja siellä tarvitaan erimäärä valoa eri tilanteissa.


Hyvillä ledeillä saadaan noin 100 lumenia/W, joten teoriassa saman verran saa valoa kuin xenonista, esim. 35W ja 3500 lumenia. Ongelmana ledissä on lämpö, kun ledi ei kestä kovin kuumana palamista ja sen takia pitää olla hirmuiset jäähdytysrivat -> painava lamppu. Mutta varmaan niistäkin joskus vielä hyviä tulee.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 21 Loka 2010, 00:14
Kirjoittaja Hese
En tarkoittanut, että ledeistä ei saa valoa. Ostin juuri alkusyksystä 760 lumenin Fenix tk-45:n ja kyllä näkee peurat pellolla vähän kauempanakin, kun koiraa ulkoiluttaa. Sitä täyttä tehoa ei vaan voi/kannata käyttää kapealla metsäpolulla vaan pitää valita pienempi teho.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 25 Marras 2010, 10:58
Kirjoittaja Hese
Onko tullut uusia kokemuksia halvoista xenon valoista, kohtuuhintaisista merkkixenoneista tai kohtuuhintaisista ledeistä? Esim Nordic N45 HID hinta on enää reilu 200€. Hella Powerbeam 1000LED mallia saisi myös noin 200€ ja 70 led mallia reilulla satasella.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 25 Marras 2010, 14:33
Kirjoittaja 07031979
Hese kirjoitti:Onko tullut uusia kokemuksia halvoista xenon valoista, kohtuuhintaisista merkkixenoneista tai kohtuuhintaisista ledeistä? Esim Nordic N45 HID hinta on enää reilu 200€. Hella Powerbeam 1000LED mallia saisi myös noin 200€ ja 70 led mallia reilulla satasella.


IKH:n myymät halpis xenonit (79e/kpl) ovat nyt olleet käytössä syksystä asti. Käyttötunteja n.100. Ei mitään huomauttamista paitsi jotkin radiokanavat ei kuulu niiden palaessa. Esim. Yle-Suomi ja NRJ ei kuulu. Johtunee omista kytkennöistä....

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 26 Marras 2010, 00:33
Kirjoittaja 6850
niitä Nordic n 45 hid kannattaa kysyä mistä ostatte.Olen tarjousta saanut 210 €-400€ /kpl!! ja näköjään niitä myydään nyt paljon..

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 26 Marras 2010, 16:07
Kirjoittaja SS
Hyvä muutossarja kunnon halogeeniumpioon antaa hyvän valokuvion, eikä ole hinnan kiroissa. Helpompi laittaa kuin aluksi tuntuis. Ballasti pitää jonnekin piilottaa, itsellä on ihan vaan ulkona, ei ole vikaantunut sen takia.

-SS-

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 26 Marras 2010, 16:46
Kirjoittaja 956XL
Cultio kirjoitti:Edessä on hyttiin upotetut alkuperäiset ja ne valottaa suoraan etukuormaajan aisastoon, joten enemmän valotehoa karbiidisarjaan vaihtamisella tuottaa vain haittaa. Eteenpäin ei ole vyötärövaloja vaan ajovalojen tuplasatsi, joten siihen pitää saada paremmat valot. Takana on yksinkertaisinta vaihtaa vyötärövalot ksenoneihin koska tilaa on, ylätuplahalogeeneista voi olla vielä hyötyä tietyissä olosuhteissa, jos maan väri ei sovi ksenonin valosävyyn. Toisaalta jos sinne asentaa sisäisellä ballastilla olevat niin valot jää törröttämään kummallisesti pystyyn, hytin yläreunan yli jolloin eka oksa vie ne mennessään. Eikä se haittaa vaikka jäävät koristeeksi, ei kaikkea tarvi käyttää.

Mielestäni vyötärövalot ovat ne tärkeimmät, koska valokeila on suoraan poispäin katseen suunnasta jolloin ei jää varjoja (tai vähän) näkökenttään. Porrasvaloille on jo paikat, nappi ja johdot joten sen saisi helpolla toimimaan. Nordic kiinnosta eniten, niiden tavalliset halogeenitkin valaisee erinomaisesti ja valokuvio on hyvä. Eikä varmaan häiritse radiota.


Hitsaa korvakkeet etukuormaajan kauhankäännön sylinteiden yläpäihin ja työvalot niihin kiinni. Toimii, varsin hyvä etukuormaintöissä, ei tule turhia varjoja aisoista mitkä haittaisi esim. tarkkoja hommia pimeällä :idea:

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 03 Joulu 2010, 01:08
Kirjoittaja jan79
Meinasin jossain vaiheessa päivittää työvaloja mutta kävi mielessä että josko laittaisi vain hieman parempaa polttimoa lamppuihin..

Minkä tehoisia halogeeni polttimoita olette käyttäneet työvaloissa/ajovaloissa? Meinaan vain ettei ala muovit sulamaan :)

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 03 Joulu 2010, 02:34
Kirjoittaja zetor8045
jan79 kirjoitti:Meinasin jossain vaiheessa päivittää työvaloja mutta kävi mielessä että josko laittaisi vain hieman parempaa polttimoa lamppuihin..

Minkä tehoisia halogeeni polttimoita olette käyttäneet työvaloissa/ajovaloissa? Meinaan vain ettei ala muovit sulamaan
Tuolla et saavuta juuri mitään... Haet vaan niitä 50w xenoneita 4kpl tuolta IKH:lta niin näet varmasti riittävästi :lol:

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 03 Joulu 2010, 10:22
Kirjoittaja jan79
zetor8045 kirjoitti:
Tuolla et saavuta juuri mitään... Haet vaan niitä 50w xenoneita 4kpl tuolta IKH:lta niin näet varmasti riittävästi



Mikäli ostan alkuperäisestä poikkeavat valot, pitäisi miettiä uusi kiinnitys.. Meinasin olla laiska ja pärjätä ainakin hetken jos ei muuten niin vaikka tehokkaammilla polttimoilla :)

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 03 Joulu 2010, 11:50
Kirjoittaja 956XL
Toisaalta hyödytöntä uusia polttimoita työvaloihin, hyöty ei välttämättä ole kaksinen varsinkin jos on kyseessä vanha valoumpio -> heijastinpinnat hapettuneet, lasi harmaantunut. Biltemastahan sai joskus 100w polttimoita, sellaisia umpion sulattajia, en suosittele. :wink:
Niinkuin zetori tuossa mainitsi, hanki xenonit vanhojen tilalle. Eikä nuo kiinnitysssyteemit niin erikoisia ole, saattaa hyvinkin sopia "heittämällä" uusi työvalo vanhan korvakkeisiin.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 03 Joulu 2010, 13:08
Kirjoittaja jk
Ja 35w xenoni riittää ihan varmasti, eikä tarvi pelätä virtajohtojen sulamistakaan... 79€/kpl ikh:lla. Kaks taakse ja kaks eteen on varmasti tehokkaampi kuin 4+4 halogeenia millä tahansa polttimoilla...

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 03 Joulu 2010, 13:35
Kirjoittaja SS
Xenoneissa hajavalo tuntuu paremmalta, tehoa kyllä löytyy pitkällekin mutta neljällä hajavalolla saa hiukan haralleen laitettuna melkein ympäritraktorin sitä valoa.

-SS-

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 03 Joulu 2010, 15:15
Kirjoittaja retku
mä oon pärjänny muutossarjoilla. muutamia oikeitakin xenoneita koneissa on, helppo asentaa kun ei ballastille tarvi paikkaa.

nyt laitoin 8950:n katolle 4x britaxin lisäpitkät xenon muutos sarjoilla. hyvin näyttää ja toimii erinomaisesti myös työvaloina. miniballastit sopii valon sisään,eli niille ei tarvi erillistä paikkaa ettiä.

taakse latoin 6kpl muutos sarjoja erilliseen valorautaan. ballastit saa kätevästi vanhojen valojen paikaille "monttuun" ja niiden suojaksi metallilevy jossa myös rekisterikilpi on kiinni. hakkuri käytön takia laitoin vielä samaan rautaan valtralta hommatut alle 100e xenonit.

http://kuvablogi.com/nayta/2872429/