Työvalojen vaikea valinta

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

työvalojen vaikea valinta

halvat halogenit ~10e
4
3%
hyvät halogenvalot (metalli heijastin(ko?)) ~25e
20
16%
hyvät twinbeamhalogenvalot ~40e
5
4%
muutossarja halogen valon kotelossa ~95e
29
23%
halvat xenonit ~120e
30
24%
kalliit xenonit ~450e
6
5%
paljon pieniä 3w ledejä lampussa ~200e
18
14%
suurteholedit 10w
13
10%
 
Ääniä yhteensä : 125

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja oppipoika » 03 Joulu 2010, 19:02

retku kirjoitti:mä oon pärjänny muutossarjoilla. muutamia oikeitakin xenoneita koneissa on, helppo asentaa kun ei ballastille tarvi paikkaa.

nyt laitoin 8950:n katolle 4x britaxin lisäpitkät xenon muutos sarjoilla. hyvin näyttää ja toimii erinomaisesti myös työvaloina. miniballastit sopii valon sisään,eli niille ei tarvi erillistä paikkaa ettiä.

taakse latoin 6kpl muutos sarjoja erilliseen valorautaan. ballastit saa kätevästi vanhojen valojen paikaille "monttuun" ja niiden suojaksi metallilevy jossa myös rekisterikilpi on kiinni. hakkuri käytön takia laitoin vielä samaan rautaan valtralta hommatut alle 100e xenonit.

http://kuvablogi.com/nayta/2872429/


Millainen laturi tuossa on? Vai onko jo kaks? Luulis että sähkö voi käydä vähiin peruslaturilla.
Avatar
oppipoika
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 398
Liittynyt: 12 Heinä 2008, 23:00
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja retku » 03 Joulu 2010, 21:34

95A ja hyvin on riittäny vaikka hakkurissa on danfoss sähkölohkot + parker sähkölohkot nosturilla.
------

etulisäpitkiähän ei tarvi haketuksessa eikä sivuvaloja muissa hommis,ym. ja eihän tuos oo etu työvaloja ollenkaan(kuvassa näkyvä vyöärövalo jäi ottamatta irti..). lisäpitkissä hyvä valon sävy näkyy leveälle ja aerottuu hyin paalatessa ymym.

etutyövlot kytketty taakse keskimmäisiksi xenoneiksi. etu xenoneista toiset syttyy kun omat pitkät sammuu ja toiset toimii releellä.

toisinsanoen vakio valaistuksen päälle on tullu 4 valoa ja nekin vähän virtaa vieviä xenoneita.

noita lisäpitkiä voin kyllä suositell muillekkin.
retku
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 486
Liittynyt: 27 Touko 2008, 20:10

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja zetor8045 » 03 Joulu 2010, 22:44

jk kirjoitti:Ja 35w xenoni riittää ihan varmasti, eikä tarvi pelätä virtajohtojen sulamistakaan... 79€/kpl ikh:lla. Kaks taakse ja kaks eteen on varmasti tehokkaampi kuin 4+4 halogeenia millä tahansa polttimoilla...
Noissa pienempitehoisissa on laatu huonontunut parissa vuodessa samalla kun on hintakin pudonnut... Valoteho on huonompi kuin vanhemmissa ja suojauksetkin huonommat... Vertailtiin vaan naapurissa kun sillä on noita vanhoja ja uusia ja sitten vielä 50w xenoneita koneissa niin aikamoisia eroja :shock:
zetor8045
Luokka: >500hv
 
Viestit: 666
Liittynyt: 13 Helmi 2007, 16:52
Paikkakunta: aura

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja jan79 » 04 Joulu 2010, 00:37

Pakko kait se on uskoa kun kaikki puoltaa xenoneita.

Ei vaan jaksa=lue viitsi, alkaa nyt pakkasella näpertämään.. Jos vaikka ensi talveksi sitten olisi katon rajassa kaasunpurkausvaloa tarjolla..

Hyvä olla jälkiviisas.. Oletin että kyllähän noilla halogeeneilla pärjää.. Mutta nyt ilta pimeinä auranneena.. ei tahdo halogeenin valo yltää kunnolla takalanan taakse.. Olen vähän sitä sorttia että "jos jotakin teherään niin teherään kunnolla" :mrgreen:
Avatar
jan79
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 293
Liittynyt: 04 Maalis 2010, 23:40

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja oppipoika » 04 Joulu 2010, 10:35

retku kirjoitti:95A ja hyvin on riittäny vaikka hakkurissa on danfoss sähkölohkot + parker sähkölohkot nosturilla.
------

etulisäpitkiähän ei tarvi haketuksessa eikä sivuvaloja muissa hommis,ym. ja eihän tuos oo etu työvaloja ollenkaan(kuvassa näkyvä vyöärövalo jäi ottamatta irti..). lisäpitkissä hyvä valon sävy näkyy leveälle ja aerottuu hyin paalatessa ymym.

etutyövlot kytketty taakse keskimmäisiksi xenoneiksi. etu xenoneista toiset syttyy kun omat pitkät sammuu ja toiset toimii releellä.

toisinsanoen vakio valaistuksen päälle on tullu 4 valoa ja nekin vähän virtaa vieviä xenoneita.

noita lisäpitkiä voin kyllä suositell muillekkin.


Elikkä vähän joutuu rajoittamaan valojen käyttöä eikä kaikki ole päällä yhtäaikaa. Haketus hommissa tämä ei tietysti haitta vaikka valoa on vaan taakse päin, valoa sinne missä sitä tarvitaan. Metsässä ajo on taas eri asia mutta siihen eri koneet ja erivalot.
Avatar
oppipoika
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 398
Liittynyt: 12 Heinä 2008, 23:00
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja Carnivor » 04 Joulu 2010, 13:52

Työvaloja on helppo lisätä mutta miten saisi laillisesti paremmat ajovalot? Agrimarketin ja IKH:n luetteloista löytyy Hellan pyöreä H4 halogeenivalo omalla kotelolla, joka varmaan olisi hieman parempi kuin nykyinen kulahtanut suorakaidehalogeeni. Xenon muunnossarjalla siihen saisi lisää valoa, mutta muuttuu samalla laittomaksi, koska umpiota ei ole hyväksytty hid polttimoille. Yleensä kotelo on noissa aika ahdas, että en tiedä saako hid polttimon edes mahtumaan sisään.

Hid umpiotakin löytyy alle sadalla eurolla esim. http://www.jussinmaki.net/ajovalo-vasen ... -1497.html Tuolle pitäisi sitten rakentaa oma kotelo, mutta noin pienelle valolle sen luulisi olevan kohtuullinen askartelutyö. Mutta saisiko näistä ihan lailliset xenon ajovalot? Vai vaaditaanko traktorin tyyppihyväksynnän uusiminen tai jotain vastaavaa?

Miten yläajovalojen käyttämisestä säädetään? Saako niitä pitää päällä vain jos etutyölaitteet estävät varsinaisten ajovalojen näkymisen? Normaalistihan ajoneuvon ajovalojen tulisi sijaita etuakselin etupuolella ja korkeintaan 1,5 m korkeudella maasta.
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1502
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 14:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja Jari » 04 Joulu 2010, 14:18

jan79 kirjoitti:Pakko kait se on uskoa kun kaikki puoltaa xenoneita.

Ei vaan jaksa=lue viitsi, alkaa nyt pakkasella näpertämään.. Jos vaikka ensi talveksi sitten olisi katon rajassa kaasunpurkausvaloa tarjolla..

Hyvä olla jälkiviisas.. Oletin että kyllähän noilla halogeeneilla pärjää.. Mutta nyt ilta pimeinä auranneena.. ei tahdo halogeenin valo yltää kunnolla takalanan taakse.. Olen vähän sitä sorttia että "jos jotakin teherään niin teherään kunnolla" :mrgreen:


Kunnon halogeeneilla pärjäät varmasti; Hella, Nordic, sulla vain vanhentuunet lamput. Nauratti kun eilen pimeässä kaivoin ja kolme traktoria ajoi maata, yksi vanhempi, kuitenkin kaikissa halogeenilamput. Tämä vanhempi oli kuin läskinpalat olisi loistaneet, mahtoi häikäistyä kaivurin ksenoneissa ; ) Uusilla lampuilla olisi ollut tasaveroinen muiden kanssa, mikäli virtaa tulee riittävästi. Lähdin traktorilla kotiin iltapimeässä eikä haitannut vaihtaa halogeenilamppuiseen kun on kunnon valot,ihan hyvin näki.

Mitä "himmeämmät" ksenonit ostat, sitä parempi.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
 
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 11:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja jan79 » 04 Joulu 2010, 15:43

Jari kirjoitti:
Kunnon halogeeneilla pärjäät varmasti; Hella, Nordic, sulla vain vanhentuunet lamput. Nauratti kun eilen pimeässä kaivoin ja kolme traktoria ajoi maata, yksi vanhempi, kuitenkin kaikissa halogeenilamput. Tämä vanhempi oli kuin läskinpalat olisi loistaneet, mahtoi häikäistyä kaivurin ksenoneissa ; ) Uusilla lampuilla olisi ollut tasaveroinen muiden kanssa, mikäli virtaa tulee riittävästi. Lähdin traktorilla kotiin iltapimeässä eikä haitannut vaihtaa halogeenilamppuiseen kun on kunnon valot,ihan hyvin näki.

Mitä "himmeämmät" ksenonit ostat, sitä parempi.


Vanhentuneet lamput kyllä.. Olen miettinyt kahta vaihtoehtoa.. Joko xenonit tai sitten uudet alkuperäistä kiinnitykseltään vastaavat halogeenit.. Hinta kyllä todella vahvasti työntää halogeenien puolelle.. Kenties uudet halogeenit toisi tarvittavan lisäyksen valotehoon.
Avatar
jan79
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 293
Liittynyt: 04 Maalis 2010, 23:40

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja 956XL » 04 Joulu 2010, 21:54

Joo ja nuo vanhanmalliset työvalot on vähän sellasia hojohojo -valoja, linssi niissä on sellainen joka hajoittaa valon ympäriinsä eikä sitä ole oikein missään tarpeeksi, paitsi konepellillä :D
Eikö noiden yläajovalojen kanssa ole niin etteivät saa palaa yhtäaikaa nokassa olevien kanssa ja toisinpäin?
Avatar
956XL
Luokka: >500hv
 
Viestit: 779
Liittynyt: 09 Touko 2005, 21:15

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja maraani » 04 Joulu 2010, 22:10

956XL kirjoitti:...Eikö noiden yläajovalojen kanssa ole niin etteivät saa palaa yhtäaikaa nokassa olevien kanssa ja toisinpäin?
Sillai mulla ainakin on Maxxumissa, vaihtokytkin kojataulussa. Tai siis OLI, kunnes muovivipu naksahti poikki. Kytkin tietysti on vieläkin, mutta sen verran lyhyt tynkä jäi, etten juur oo vaihdellu sen jälkeen, ylävalot käytössä.

Sanottakoon nyt samantien että Maxxumissa on myös työvalot edessä ylhäällä - vanhat mustuneet eivät onneksi valaise kunnolla, kun muuten loistais vaan konepelti. Niitä kun ei voi paljoa edes kääntää. Siihen ovenpielessä olevaan pystykahvaan ripustin halogeenin kummallekin puolelle, mut ei oo hyvä siinäkään. Etupyörä heittää siinä määrin rapaa ainakin syksyisin, et välillä valotkin on "aika paksussa".

Yhdessäkään laitteessa ei meidän talossa ole xenon -valoa ja kynnys niiden hankkimiseen on melkoisen korkea. Hinta ei ole vähäisin peruste, mutta sen verran olen niitä nähnyt, ettei oikein mukavan väristä vielä ole silmiini osunut. Tosin olen siis katsellut "väärältä puolelta" eli en ole töitä tehnyt noiden valossa.

Ledeistä on 230 V verkon osalta sen verran huonoja kokemuksia = himmenevät suht nopeasti, joten ei innosta kokeilemaan niitäkään työvaloina. Tekniikka tietysti kehittyy koko ajan ja erilaisina ääri- ja merkkivaloina toimivat jo nyt hyvin.

Muoks: puimuriin hankin yhden valkoisen lediäärivalon aikomuksenani asentaa se vijasäiliön läheisyyteen näyttämään säiliöön. Kuvittelin, että ledivalo toimis ainakin viileämpänä pölyisessä paikassa. Asentamatta tosin tältä syksyltä jäi...
Viimeksi muokannut maraani päivämäärä 04 Joulu 2010, 23:38, muokattu yhteensä 1 kerran
maraani
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 436
Liittynyt: 29 Loka 2007, 13:45
Paikkakunta: Somero

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja Carnivor » 04 Joulu 2010, 23:07

Lähivalojen kahdentaminen on kielletty ja siksi tarvitaan se vaihtokytkin. Myöskin vastaantulevien häikäiseminen on kiellettyä ja yläajovalot häikäisevät enemmän kuin alhaalla olevat. Mun mielestä Ledit alkavat olemaan jo ihan varteenotettavia silloin kun asennuspaikka on ahdas tai halutaan heti syttyvät valot kuten peruutusvalot tässä esimerkki:
http://tyovalot.shop.wosbee.com/Publish ... roupID=349
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1502
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 14:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja Radon » 04 Joulu 2010, 23:53

maraani kirjoitti:
956XL kirjoitti:...Eikö noiden yläajovalojen kanssa ole niin etteivät saa palaa yhtäaikaa nokassa olevien kanssa ja toisinpäin?
Sillai mulla ainakin on Maxxumissa, vaihtokytkin kojataulussa. Tai siis OLI, kunnes muovivipu naksahti poikki. Kytkin tietysti on vieläkin, mutta sen verran lyhyt tynkä jäi, etten juur oo vaihdellu sen jälkeen, ylävalot käytössä.

Yhdessäkään laitteessa ei meidän talossa ole xenon -valoa ja kynnys niiden hankkimiseen on melkoisen korkea. Hinta ei ole vähäisin peruste, mutta sen verran olen niitä nähnyt, ettei oikein mukavan väristä vielä ole silmiini osunut. Tosin olen siis katsellut "väärältä puolelta" eli en ole töitä tehnyt noiden valossa.

Ledeistä on 230 V verkon osalta sen verran huonoja kokemuksia = himmenevät suht nopeasti, joten ei innosta kokeilemaan niitäkään työvaloina. Tekniikka tietysti kehittyy koko ajan ja erilaisina ääri- ja merkkivaloina toimivat jo nyt hyvin.


Aura-autoissa ainakin näkee useempia ajovaloja, liekö sitten niitä koskevan eri säännöt.

Xenoneiden hankinta ei kyllä nykyisin hintaan enää nykyään kaadu, muutossarjoja kun saa tilaamalla 30-40€ väliin ja sarjassa siis tietysti kahdelle valolle sytyttimet ja lamput. Mitä tulee valojen väriin niin värityyppejä on saatavilla lähes millaista vain voi kuvitella on ihan kusenkeltaisesta vaikka violettiin, työkonekäytössä parhaita lienee kuitenkin 4300K tai 5000K, 6000K mielestäni jo turhan sininen.

Mitä tulee ledeihin niin ovat kehittyneet aivan käsittämättömästi, ja nykyään saa jo xenoneista kirkaampiakin ledi-työvaloja. Mutta laatuerot ledeissä on hyvin isoja pitää tietää tarkkaan mitä on ostamassa. Kuitenkin tilanne vielä on se että xenoneilla saa halvemmalla sen valotehon, mutta ledit on kyllä jossain kohteissa lyömättömiä ominaisuuksiltaan.
Radon
Luokka: >500hv
 
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 23:39

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja retku » 05 Joulu 2010, 12:20

no ei kait nyt traktorimiesten niiin tarkaan pidä kaikki asetuksia noudattaa... jokaisesta koneesta löytyy isompiakin vikoja kun jotkut valot..

aura-autojen valot on ns aurausvalot. sisuun joskus asennettiin semmoset. piti katkaisija olla ulkopuolella...siis päälle pois. pitkät/pätkät toimi ajossa normaalisti omien valojen kanssa.
retku
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 486
Liittynyt: 27 Touko 2008, 20:10

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja Carnivor » 05 Joulu 2010, 13:08

Lumen auraus on juuri se jossa kaipaisi lisää valoa, mutta en tunne kunnolla pykäliä. Käsittääkseni lisälähivalot pitäisi varustaa vaihtokytkimillä, eli max yksi pari saa palaa kerrallaan. Toisaalta jos irtolumi haittaa näkyvyyttä niin sumuvaloja saa pitää päällä ja lumen aurauksessa usein lumi pöllyää. Lumisateessa tuulilasin yläreunaan sijoitetut yläajovalot voivat myös tuottaa pettymyksen, koska lähellä lasia olevat lumihiutaleet suorastaan häikäisevät.

Miksei traktorin ajovaloja laiteta etulokasuojien päälle? Saisi bonuksena kääntyvät ajovalot eikä konepelti tai etukuormaajan aisat haittaisi kuten vyötärö- tai ylävaloilla.
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1502
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 14:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja 956XL » 05 Joulu 2010, 14:49

retku kirjoitti:no ei kait nyt traktorimiesten niiin tarkaan pidä kaikki asetuksia noudattaa... jokaisesta koneesta löytyy isompiakin vikoja kun jotkut valot..


Niin, onhan noita hällä väliä -tyyppejä aina liikenteessä jotka eivät välitä omastaan eikä muiden turvallisuudesta. Ihan sama juttu autoilijoissa. On varmaan pimeässäkin varsin mukava ajaa "vajailla" valoilla, näkee tosi paljon sellaisia tien päällä, autoja siis. Ei maksais paljoa vaivaa vaihtaa ehjät polttimot, halpa henkivakuutus sellainen.
Avatar
956XL
Luokka: >500hv
 
Viestit: 779
Liittynyt: 09 Touko 2005, 21:15

EdellinenSeuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 12 vierailijaa

MAINOSPAIKKA