Sivu 7/12

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 24 Syys 2011, 22:41
Kirjoittaja ROUTI
Cultio kirjoitti:Asian vierestä mutta miten kytketään lisätyövalojen rele niin että katkaisijana voisi käyttää jousikuormitettua nappia? Pitääkö olla joku diodirele tms? Siis niin että nappihan on koko ajan lepoasennossa, kun sitä painaa kerran valot syttyy ja kun sitä painaa toisen kerran ne sammuu. Sopisi tyypiltään nappirivistöön paremmin :roll:

Natikassa on ajovalon vaihtorele (pitkät/lyhkäset) sellainen kuin tarvitset. Laitoin sellaisen juuri vanhaan 700 valluun.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 16 Tammi 2012, 23:37
Kirjoittaja Cultio
Ja jatkoa...puu jousti lumihommissa ja iskeytyi lumen painosta takaisin suoraan majakkaan joka meni sirpaleiksi. Tuon voi vaihtaa helposti, mutta mietin jos laittaisi tuollaisen matalamman LED-majakan ylös katolle. Onko kenelläkään kokemusta vaikkapa näistä Sorjosen mega-flasheista? Riittääkö virtakaapeli ja maa vai pitääkö noihin aina kytkeä joku pimp-my-ride ohjauspaneli. Ei oikein kiinnosta säätää mitään muuta kuin pois/päälle.
Kotisivuilta löytyy ainakin kommentti Choice of five effective flash patterns via single wire pattern select http://www.trafficlear.co.uk

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 17 Tammi 2012, 12:23
Kirjoittaja Carnivor
Kotisivuilta sai sen käsityksen että valot toimivat kahdellakin piuhalla ja loput on optioita valon kirkkauden ja vilkkumistahdin säätöön ja saa tarvittaessa synkronoitua hälytysajoneuvojen muiden vilkkujen sekä sireenien kanssa jne.
http://www.trafficlear.co.uk/en/content ... iring_info
Laatupeliltä vaikuttaa.

Itse ottaisin varoitusvilkut mieluiten hytin räystään alle. Siellä ne olisi parhaiten turvassa puiden oksilta, mutta kalliiksi tulee jos laittaa vaikka 4 kpl pikkuvilkkuja etu ja takakulmiin ja vielä sivuille pari. Pikairrotettava pyörivä majakka on alkanut temppuilemaan. Jatkuvasti kontaktihäiriöitä ilmeisesti hapettumien takia. Räystään alla valot voisivat olla kiinteästi, joten vähemmän häiriöitä liitoksissa.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 17 Tammi 2012, 14:03
Kirjoittaja Cultio
Siellä ne olisi parhaiten turvassa puiden oksilta, mutta kalliiksi tulee jos laittaa vaikka 4 kpl pikkuvilkkuja etu ja takakulmiin ja vielä sivuille pari. Pikairrotettava pyörivä majakka on alkanut temppuilemaan.


Tuollainen LED majakka on aika matala ja suojaisi myös antennien "juuret" jos joku oksa on tarttuvinaan ja leveä pinta ohjaisi niitä yli. Toinen etu kattoasennuksesta voi olla ergonominen, en tiedä, kun vilkkuva valo kohdistuu kauemmas traktorista jättäen katvealueen siihen missä katse yleensä on eikä heijastu peileistä. Voisi olla mukavampaa silmille pimeällä, vaikkei nyt nuo vanhatkaan mitään epilepsiaa ole laukaissut. Tosin käyttöä on aika vähän.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 03 Helmi 2012, 23:57
Kirjoittaja JarJar
Ajatus on ollut päivittää halogeeni H4 yläajovaloja Bi-Xenon muutossarjalla. Onko kenelläkään antaa vinkkejä mitkä sarjat on toimivia sekä kestäviä työkonekäytössä ja ei aiheuta radioon pahoja häiriöitä?

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 04 Helmi 2012, 13:21
Kirjoittaja Jukz
Itse hain auratraktoriin ikh:sta leveän ledipanelin katolle ja nyt myöhemmin talvella valtralta välähdysmajakat takaseinään... hyvin näkyyy kyllä ja oksatkin on raiskannu mutta ei oo vielä ainakaan itteensä ottanu. mukavempi on silmälle kun ei heijastu takaisin hyttiin. 8)

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 06 Helmi 2012, 21:11
Kirjoittaja tonii
JarJar kirjoitti:Ajatus on ollut päivittää halogeeni H4 yläajovaloja Bi-Xenon muutossarjalla. Onko kenelläkään antaa vinkkejä mitkä sarjat on toimivia sekä kestäviä työkonekäytössä ja ei aiheuta radioon pahoja häiriöitä?


Agrin sarjat häirittee ainaki. Ylesuomi ja Nova kuunneltavissa, muut käytännössä hiljenee täysin. Sarjat tosin ylätyövaloille edessä ja takana, joten suhteellisen lähellä radiota.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 07 Kesä 2012, 16:55
Kirjoittaja pate1
ehdottomasti ledejä!on kumminki aika paljon pienemmän kokosia,hinta matalampi ku xenoneis ja melkei vois sanoo sama näkyvyys,siis nimenomaan TYÖVALOIKSI!itellä yhdes vehkees 4 kpl 6 kertaa 3 wattisia,140 ekee yhteensä.sanottii että saat uuden tilalle jos hajoo alle kahdes vuodes!nimenomaan tuo ledejen hinta/teho on hyvä.ei niin harmita ku sillo tällön niitä puiden oksille jää roikkumaan hommissa.ja sit yks juttu ni ledit ei ainakaa mulla häiritte radioo mutta xenonit kyllä!

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 09 Kesä 2012, 15:55
Kirjoittaja jan79
No niin.. taas on edessä työvalojen hankintaa. Edelliseen koneeseen ostin satasen hintaluokassa X-Visionin xenonit ja hyvät oli. Hieman häiriötä aiheutti jollain tietyllä radiokanavalla mutta ei pahemmin ärsyttänyt.

Nyt kun taas pitäisi noita valoja katsella niin pakko kysyä täällä olisiko joku valveutunut paremmin perillä noista, kannattaako pysytellä xenoneissa vai pitäisikö kokeilla ledejä? Tärinää tietenkin pitäisi työkoneessa kestää ja valoa pitäisi olla ns. riittävästi ja leveästi ettei ainakaan valon puutteesta tule vahinkoja. Tarkoitus olisi kait laittaa eteen 4kpl ja taakse 2kpl valoja.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 09 Kesä 2012, 19:46
Kirjoittaja JarJar
jan79 kirjoitti:kannattaako pysytellä xenoneissa vai pitäisikö kokeilla ledejä?
Mulla takalokareilla 35W xenon ja katossa 27W (9x 3W) led työvalot. Eroa ei kyllä huomaa valotehossa. Itse kyllä ledeihin jatkossa turvaudun.

Tuossa muutama viesti takaperin kyselin kokemuksia Bi-Xenon sarjoista. Cobran sarjaan päädyin ja se ei häiriötä aiheuttanut radioon edes alkuperäisellä kumipatukka antennilla.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 11 Kesä 2012, 17:57
Kirjoittaja jan79
JarJar kirjoitti:Mulla takalokareilla 35W xenon ja katossa 27W (9x 3W) led työvalot. Eroa ei kyllä huomaa valotehossa. Itse kyllä ledeihin jatkossa turvaudun.

Tuossa muutama viesti takaperin kyselin kokemuksia Bi-Xenon sarjoista. Cobran sarjaan päädyin ja se ei häiriötä aiheuttanut radioon edes alkuperäisellä kumipatukka antennilla.


Olen itse hieman vanhanaikainen ja siksi hyvä kysellä jos joku on viimeisimmäksi perehtynyt.. Ledit kiinnostaisi mutta itselläni on sellainen käsitys että jo satasen hintaluokan xenoneiden valotehoon on jo ledeillä todella vaikea päästä?

Ledi olisi kyllä siinä mielessä todella hyvä ettei ne haukkaa syttymisvaiheessakaan virtaa paljon toisin kuin xenonit.. Jontikassa piti valojen johdot päivittää paksummiksi että virta kulki valot päälle kytkiessä.

Mutta nyt on koneeseen tulossa sen verran leveähkö aura joten sitä valoa saisi talvipimeällä olla melkoisen paljon..

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 16 Elo 2012, 00:31
Kirjoittaja kevinc
Väsäsin tuossa äsken työvalot xenon muutossarjalla ja nyt oli sellainen yhdistelmä, että voi muillekin suositella.

Aihiona oli Hella Ultra Beam H9 työvalo ja siihen tuollainen perus muutossarja H9 polttimolla (tietenkin). H9 umpion rakenne on sellainen, että polttimo tiivistää umpion täysin tiiviiksi. Silloin lampun kotelon takaseinään porattava 24mm reikä polttimon johdoille ei haittaa yhtään mitään tiiveyteen. Luultavasti tuo pysyy vuosia kunnossa, eikä normaaleja H3 työvalojen pölyongelmia esiinny.

Reiän paikkakin oli tosi helppo löytää, kun lampun takakannessa on valmiina sellainen valukuoppa oikeassa kohtaa eli keskellä.

Sehän tuossa Ultra Beamissa on myös hyvä, että umpion voi kääntää mihin asentoon tahansa, eli sivukiinnityskin onnistuu.

Xenon Hella H9 004.JPG
Punainen osa on polttimon tiiviste.

Xenon Hella H9 001.JPG
Läpivienti ei kovin pahasti törrötä. Polttimon perä tulee lampun takakannen tasolle ja tuo kuminänni on lähinnä tyhjää tilaa. Ei siis rikkoudu helposti.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 20 Elo 2012, 15:58
Kirjoittaja Cultio
...muiden vilkkujen sekä sireenien kanssa jne. ...
Laatupeliltä vaikuttaa.


Itse itselleni vastaten kun aihe on taas pinnalla; eli asensin keväällä tuollaisen matalan Mega-Flesh:in keskelle kattoa vanhan halogeenin tilalle ja täytyy sanoa että vaikuttaa kyllä laadukkaalta. Hyvä valoteho, kiinnittää huomion ja näyttää siistiltä. Kaapelointi helppo; maa ja plussa napilta rittää. Sitten halutessa kytkemällä syötön rinnalle muut kaapelit kuten ohjeessa sanotaan saa tuplatehon päiväksi ja puoliteholle yöksi. Lisäksi voi ohjata muitakin vilkkuja, työ- ja kujavaloja yms yms ja nämä voi toteuttaa vaikkapa varaosakaupan edullisilla napeilla jos vapaata tilaa on.

Ainoa miinus on kova hinta, n 400-600 puntaa nettikauppojen kautta riippuen varusteista ja leveydestä, mulla 80 cm täysrivi ledejä ja oranssit kuoret. Lisäksi matalan rakenteensa ansiosta ei välttämättä näy läheltä suoraan edestä/takaa traktorin ilmastointiluukun tms katveesta.

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 26 Elo 2012, 19:03
Kirjoittaja TDK
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4027
Tuommosia ostin ohikulkeissa kun ei paljo hinta näytä ahdistavan. Puimuriin laittelin kopin alakulmiin pöydälle näyttämään. Ainaski hallissa testaillessa ei paljo ylltättäny, ei niin kaksinen teho eikä valokuvio kovin levittävä. Mutta varmaan toimivat säiliössä, koukkuvalona yms. Radiohäiriöitäki varmaan tuottavat, mut eipä häirihte puimurissa kun ei radiota ole. Jaa mutta taitaahan ne peltoreitaki ahistaa...

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiLähetetty: 26 Elo 2012, 19:36
Kirjoittaja arzy
Minä tilasin muutaman kipaleen tämmöisiä...
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokaup ... 159925/139
Vielä ei ole päässyt testaamaan kuin konehallissa. Puimuriin asensin yhden kipaleen normaalin H3-työvalon tilalle. Ei myöskään kovin paljoa hajota valoa tämä malli :?