Työvalojen vaikea valinta

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

työvalojen vaikea valinta

halvat halogenit ~10e
4
3%
hyvät halogenvalot (metalli heijastin(ko?)) ~25e
20
16%
hyvät twinbeamhalogenvalot ~40e
5
4%
muutossarja halogen valon kotelossa ~95e
29
23%
halvat xenonit ~120e
30
24%
kalliit xenonit ~450e
6
5%
paljon pieniä 3w ledejä lampussa ~200e
18
14%
suurteholedit 10w
13
10%
 
Ääniä yhteensä : 125

Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja Traktoripoika » 17 Elo 2009, 18:56

Työvaloja olisi tarkoitus uusia, mutta oikeanlaisten valojen valinta vaikuttaa olevan vähän vaikeampi juttu. :roll:

Suuri osa pimeällä ajettavasta työstä on rehunajoa ja muuta kuormainhommaa, joten vanhat tummuneet valot joutaa vanhempaan traktoriin.
Hyvät halogen valot ovat todennäköisesti hakusessa, ehkä twinbeamit (2 polttimoa), xenonit kiinnostaisi, mutta siihen hintaan saa 4-14 halogenia. :shock: Muutossarja valot voisivat olla sopivan hintaiset (nordic n300 n.95e), mutta valotehosta ja laadusta ei tietoa. Ledeistä ei ole oikein käsitystä. 4x10w ledilamppu on kiinnostava, mutta taitaa vielä jäädä kauppaan. :|
Traktoripoika
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 46
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 23:37

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja Auts » 17 Elo 2009, 19:18

viewtopic.php?f=13&t=4864&st=0&sk=t&sd=a&hilit=valot


Tosta nyt jotain osiviittaa näin alkuun.
Avatar
Auts
Luokka: >500hv
 
Viestit: 799
Liittynyt: 16 Helmi 2007, 19:47
Paikkakunta: Etelä-Suomi-> Kanta-Häme-> Janakkala

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja cobra » 17 Elo 2009, 21:48

89e saa 12-24v xenontyövaloja..ite ostin tuos yhden parin ja 5 taidan hommata viä lisää kaivinkoneeseen..
cobra
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 210
Liittynyt: 19 Touko 2007, 18:23
Paikkakunta: Honkajoki

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja Cultio » 17 Elo 2009, 22:14

Uusin viime syksynä 6 kpl muovilamppua ja korvasin ne Nordicin kanttisilla. Sopivat justiinsa kattoräystään alle ja 4 kpl voi suunnata eri kulmaan paremmin kuin kaksi tuplavaloa. Alle 20,- kpl ja siihen nähden rahansa arvoiset. Jos uuteen koneeseen moneksi vuodeksi voisi ajatella Xenoneita mutta vanhempaan halogeenit menee.

LEDit varmaan tulee kiinnostaviksi muutaman vuoden päästä kunhan vielä kehittyvät vähän enemmän.
Cultio
Luokka: >500hv
 
Viestit: 873
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 14:51

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja Mullifarmari » 17 Elo 2009, 22:16

Helppo valinta: Xenonit.
Jos vanha työvalo on tarpeeksi laadukas ja heijastin vielä kunnossa, niin muutossarja on edullisin vaihtoehto, muuten n. satasen kappalehintaan saa ihan asiallisia xenon-työvaloja, joita riittää vähäisempikin kappalemäärä kelmeisiin halogeeneihin verrattuna.


-Mf-
Avatar
Mullifarmari
Luokka: >500hv
 
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Loka 2005, 16:58
Paikkakunta: P-P

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja casella » 17 Elo 2009, 22:36

Joo xenonit. Ei tarvii vaihdella palaneita H3 polttimoita ja kaksi valaisinta riittää. Eikä suuntauksesta tarvi paljon huolehtia, kunhan on "sinnepäin". Valoa kyllä riittää.
casella
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 54
Liittynyt: 07 Helmi 2006, 22:35
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja jupe » 17 Elo 2009, 22:52

ilman muuta xenonit. kun yhdet on laittanut ei halogeeneilla tee mitään. ja aloittajan mainitsemat nordigin n300 muutossdarjalla on hyvä paketti. itse ostan varmaan niitä muutamat tässä syksyllä lisää, huonona puolena vaan että pitää olla paikka mihin ne ballastit sijoittaa. ja tosiaan jos vanahat umpiot on kunnosssa niin niihin muutossarjat.
jupe
Luokka: yli 150 hv
 
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Maalis 2006, 22:29

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja cobra » 18 Elo 2009, 14:07

tuossa on hyvän mallin xenonit sisäänrakennetulla ballastilla..

http://www.jussinmaki.net/xenon-tyovalo ... p-769.html
cobra
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 210
Liittynyt: 19 Touko 2007, 18:23
Paikkakunta: Honkajoki

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja Traktoripoika » 19 Elo 2009, 00:48

Kiitoksia hyvistä vinkeistä.

Tämmöisiä lamppuja löytyi netistä :idea:

Taakse hyviin Hellan umpioihin
http://kauppa.erikoistekniikka.com/cobr ... p-827.html

Eteen uudet valot 2kpl
http://www.kilpailija.com/index.php?mai ... ts_id=1027

Vanhat tummuneet valot vyötärövaloiksi 2kpl ja nokalle 2kpl tai sitten vanhaan traktoriin.

Tulevaisuudessa, kun huomaa, että ilman xenoneita ei pärjää, niin voi katsella ajovaloihin muutossarjan.
http://kauppa.erikoistekniikka.com/cobr ... p-808.html
:?: Onko dual xenon (pitkille ja lyhyille oma lamppu) hintansa arvoinen 50e kalliimpi, kuin bi-xenon (ymmärtääkseni liikkuva polttimo)?

:?: Mihin muutossarjan hid-yksikkö/ballasti (mikä sen palikan nimi nyt onkaan) kannattaisi asentaa? Kuumuuko, kestääkö vettä ym?
Traktoripoika
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 46
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 23:37

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja ATH » 19 Elo 2009, 23:12

Syksymmällä varmaan kuulemme mm. ikh:n myymistä 40 W led työvaloista.Mainos lupaa enemmän valoa kuin 40 W xenoneilla. Käyttöikä mainoksen mukaan 50 000 h. Hinta n. 300 e.

5,707762557 vuotta :D
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
 
Viestit: 883
Liittynyt: 13 Tammi 2005, 00:54
Paikkakunta: Merikruunu

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja Erikoistekniikka » 26 Elo 2009, 00:30

Traktoripoika kirjoitti:Tulevaisuudessa, kun huomaa, että ilman xenoneita ei pärjää, niin voi katsella ajovaloihin muutossarjan.
http://kauppa.erikoistekniikka.com/cobr ... p-808.html
:?: Onko dual xenon (pitkille ja lyhyille oma lamppu) hintansa arvoinen 50e kalliimpi, kuin bi-xenon (ymmärtääkseni liikkuva polttimo)?

:?: Mihin muutossarjan hid-yksikkö/ballasti (mikä sen palikan nimi nyt onkaan) kannattaisi asentaa? Kuumuuko, kestääkö vettä ym?


Täällä näkyy olevan kysymyksiä ilmassa, joten toivottavasti sopii että vastailen vaikka saattaa joku tämän mainokseksikin tulkita.

Noista H4 dual-xenonin ja bi-xenonin eroista, eli bi-xenon on tosiaan liikkuvalla polttimolla (poltin liikkuu kun vaihdetaan pitkille ja valokuvio muuttuu) kun taas dual-xenon poltin sisältää kaksi xenonpoltinta samassa H4-kannassa. Dual-xenon sarjassa on neljä sytytinyksikköä (ballastia) normaalin kahden sijaan. Dual-xenon polttimon takaosa on lyhyempi kuin bi-xenoneissa ja polttimo mahtuu näin pienempäänkin valokoteloon,bi-xenoneissa polttimoa liikuttava solenoidi vaatii hieman enemmän tilaa. Voin laittaa valokuvia noista polttimoista jos joku haluaa vertailla.
Bi-xenon sarjaa myydään enemmän, mutta osa haluaa välttämättä dual-xenonit, puolensa molemmissa. Varsinkin bi-xenon vääristää joissain umpioissa valokuviota ja pitkien valokuviosta ei tule aina halutunlainen, useimmiten tätä ongelmaa ei kuitenkaan ole.

Muutossarjan asennuksesta senverran että nämä laadukkaammat sarjat kestävät varsin rankkoja olosuhteita, ballasti on vesitiivis, liittimet ovat kunnolla vesitiiviitä jne. eli voi asentaa ulos vesisateeseen. Meillä on joskus ollut testissä ns. halpasarjoja, mutta jos omalle työlle laskee vähänkin arvoa niin kannattaa maksaa parikymppiä lisää laatusarjasta johon ei tarvi olla vaihtamassa ballastia takuuseen yhtenään ja radiokin vielä toimii. Ballasti lämpenee jonkinverran, mutta ei niin paljoa että sulattaisi muoveja yms. eli voi asentaa varsin vapaasti mihin sattuu sopimaan.

Vastailen mielelläni myös muihin valoja koskeviin kysymyksiin.

Ja loppuun kaupallinen tiedote (ylläpitäjä voi poistaa jos häiritseväksi näkee):
Verkkokaupamme valikoima laajenee lähes päivittäin, sieltä löytyy laadukaat muutossarjat ja työvalot joka lähtöön.
Nordicin työvaloista muutossarjalla tehdyt työvalot ovat oikeastikin hyviä, ja voittavat vertailussa monet kalliimmatkin "tehdasxenonin". Meiltä löytyy valmiiksi muutetut ja vesitiiviiksi tiivistetyt valot tai vaihtoehtoisesti asiakas voi ostaa työvalot ja xenon-sarjat erikseen ja tehdä itse muutostyön.
Useimmat valot toimivat 9-32V jännitteellä, eli sama valo käy lähes jokaiseen koneeseen.
Kauppaan on tulossa myös lisävaloja ja muitakin työvaloja syksyn aikana.
Toimitus on nopea ja harvinaiset mutta mahdolliset takuuasiatkin hoituvat ripeästi.
Kauppa löytyy osoitteesta: http://kauppa.erikoistekniikka.com ja tuotteista voi kysellä ihan puhelimitsekin.

Kysykää vapaasti jos jokin mietityttää.
Kari Kauhanen / 044-2954392
Suomen Erikoistekniikka
Erikoistekniikka
Luokka: Polkutraktori
 
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Elo 2009, 23:47

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja nuffieldmaster » 27 Elo 2009, 17:26

Ostin valtralta Nordic N200 työvaloja 4 kpl hintaan 10€/kpl. Olivat erikoisen halpoja mielestäni verrattuna ns. tarviketyövaloihin. Metsäkonekäytössäkin pelaavat nuo nordicit muita kauempaan ja valoteho on hyvä.

Mutta jotain merkitystähän on polttimollakin, hintaerothan ovat huomattavat. Onko kalliit sitten hyvät?
Kestääkö tuo Nordicin umpio 100W h3:a?
Avatar
nuffieldmaster
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 458
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:16
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja Traktoripoika » 27 Elo 2009, 19:12

:?:
Mikä värilämpötila noissa n300 50w xenonvalojen polttimoissa on?
Mikä olisi paras lämpötila? :roll:
Traktoripoika
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 46
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 23:37

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja casella » 27 Elo 2009, 21:28

Kyllä 35 wattisilla xenoneilla pärjää ihan hyvin. 50 w polttimo imee sytysvaiheessa virtaa niin paljon, että riittääkö alkuperäiset johdot ja eikä se ero valotehossa ole suuri. Ja se värilämpö taitaa olla se kuuluisa makuasia. Itellä foresti valtrassa 8 kpl 6000 polttimolla.
casella
Luokka: 50 hv., takaveto
 
Viestit: 54
Liittynyt: 07 Helmi 2006, 22:35
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Työvalojen vaikea valinta

Lukematon viestiKirjoittaja cobra » 27 Elo 2009, 22:43

casella kirjoitti:Kyllä 35 wattisilla xenoneilla pärjää ihan hyvin. 50 w polttimo imee sytysvaiheessa virtaa niin paljon, että riittääkö alkuperäiset johdot ja eikä se ero valotehossa ole suuri. Ja se värilämpö taitaa olla se kuuluisa makuasia. Itellä foresti valtrassa 8 kpl 6000 polttimolla.



ja ei omasta mielestä saisi tuo valolämpö olla kovin isolukunen..muuten alkaa sinertään liikaa ja talvella voi käydä huonosti..
cobra
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 210
Liittynyt: 19 Touko 2007, 18:23
Paikkakunta: Honkajoki

Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

MAINOSPAIKKA