Sivu 2/3

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 13 Kesä 2010, 22:23
Kirjoittaja Timangi
Hervast kirjoitti: Sormipalkkikoneella jos joskus on niittänyt niin remmivetoinen lautaskonekin on ameriikkaa

Tuommoisella Sormikoneella meni hienosti hamppu nurin joten melko vehje...toki toinen viljelijä ei tarvinnu siihen muutakuin poikittaisputken etukuormaajaan ja pirun kova vauhti:) Olen itse murskannu hihnavetoisella kesantomurskaimella ja veturina ford 4000 ja siinä kun ei ole mitään ns. luistatuskytkintä voalle vaan vivusta päälle ja toivoa ettei trattori heitä volttia. joten onneksi hihnat luistaa edes...

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 04 Heinä 2010, 10:49
Kirjoittaja tiko78
nuffieldmaster kirjoitti:Saas nähdä, tilasin uhkarohkeana pronarin lautaskoneen, aika näyttää millaseksi hankinta osoittautuu. Ei kait tuossa hirveitä voi hävitä, jälleenmyyntiarvo tuommoisella on kuitenkin tonneissa ennemmin kuin satasissa viiden vuoden kuluttua. Jos pärjäisi sinne asti niin vaihtaa sitten länsimerkkiin, joskaan onko nekään sitten sen kummempia.


Miltä tuo Pronari tuntuu? menee varmasti nuhvinkin nostolaitteissa? Tuo Samaszi 220 on sen verran painava, 640kg,että 1390 taavi on kevyt päisteissä, jarruilla ohjattava. Mitä pronari painaa?

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 04 Heinä 2010, 15:52
Kirjoittaja bouli
Auts kirjoitti:
oppipoika kirjoitti:Menee vähän ohi aiheen mutta käytättekö te jalka vai käsikaasua niittokoneen kanssa? Sillä tuntuu olevan vaikutusta koneen kestävyyteen. Jalka kaasulla veto ei ole tasainen kun jalka hakkaa edestakaisin pientä liikettä (mitä ei välttämättä edes huomaa) töyssyjen mukaan. Niittokoneen voimansiirrossa on jatkuvasti jarrutus tai kiihdytys menossa, käy varsinkin remmien päälle. Itsellä tulee käytettyä käsikaasua, tosin niittoa vain pellon ja tien reunoja muutama kilometri.


Käsikaasu on aina käytössä kun on voimanulosotto käytössä, lisäksi äestäessä ja jyrätessä paitsi reunimmaisilla ajokohdilla.


Käsikaasua käytän nykyisi ainoastaan paikalliskäytössä, klapikoneen tms. edessä ja ruiskua täyttäessä, muuten kaikki työt tehdään jalkakaasulla.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 04 Heinä 2010, 16:12
Kirjoittaja nuffieldmaster
tiko78 kirjoitti:
nuffieldmaster kirjoitti:Saas nähdä, tilasin uhkarohkeana pronarin lautaskoneen, aika näyttää millaseksi hankinta osoittautuu. Ei kait tuossa hirveitä voi hävitä, jälleenmyyntiarvo tuommoisella on kuitenkin tonneissa ennemmin kuin satasissa viiden vuoden kuluttua. Jos pärjäisi sinne asti niin vaihtaa sitten länsimerkkiin, joskaan onko nekään sitten sen kummempia.


Miltä tuo Pronari tuntuu? menee varmasti nuhvinkin nostolaitteissa? Tuo Samaszi 220 on sen verran painava, 640kg,että 1390 taavi on kevyt päisteissä, jarruilla ohjattava. Mitä pronari painaa?


Nyt on niitetty arviolta 8 hehtaaria ja ihan hyvältä tuntuu. Avokoneilla en niitä, jotenkin se tuo koppi antaa turvallisuuden tunnetta. Teriä ei saa vielä kuin maahantuojalta 4€ kpl :( mutta pöttingerin terä on melko lähellä, sitä täytyy tuumata. Terän vaihto on helkutin helppoa, mutta kovemmin kiveen osuessaan terät katoavat, eli tuo pikakiinnike päästää terän pois helposti. Ei ole läheskään yhtä äänekäs kuin tempon koneet. Noin 6 ha kohdilla jostain tuntemattomasta syystä laitimmainen luokopelti otti pohjastaan ja taipui, syytä en osaa sanoa mikä sen teki. Huolto on suht. helppoa ja päivittäiset rasvauskohteet hyvin esillä.

Kevyt on nostolaitteissa ja niittäessä, leukku vie keskimäärin 4,6 litraa tuntiin tuolla niittäessä, ei minusta paha 70 heppaselle 30 vuotta vanhalle nelivedolle. Syksyllä kertonen lisää kunha kokemusta karttuu.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 04 Heinä 2010, 20:02
Kirjoittaja tiko78
nuffieldmaster kirjoitti:
tiko78 kirjoitti:
nuffieldmaster kirjoitti:Saas nähdä, tilasin uhkarohkeana pronarin lautaskoneen, aika näyttää millaseksi hankinta osoittautuu. Ei kait tuossa hirveitä voi hävitä, jälleenmyyntiarvo tuommoisella on kuitenkin tonneissa ennemmin kuin satasissa viiden vuoden kuluttua. Jos pärjäisi sinne asti niin vaihtaa sitten länsimerkkiin, joskaan onko nekään sitten sen kummempia.


Miltä tuo Pronari tuntuu? menee varmasti nuhvinkin nostolaitteissa? Tuo Samaszi 220 on sen verran painava, 640kg,että 1390 taavi on kevyt päisteissä, jarruilla ohjattava. Mitä pronari painaa?


Nyt on niitetty arviolta 8 hehtaaria ja ihan hyvältä tuntuu. Avokoneilla en niitä, jotenkin se tuo koppi antaa turvallisuuden tunnetta. Teriä ei saa vielä kuin maahantuojalta 4€ kpl :( mutta pöttingerin terä on melko lähellä, sitä täytyy tuumata. Terän vaihto on helkutin helppoa, mutta kovemmin kiveen osuessaan terät katoavat, eli tuo pikakiinnike päästää terän pois helposti. Ei ole läheskään yhtä äänekäs kuin tempon koneet. Noin 6 ha kohdilla jostain tuntemattomasta syystä laitimmainen luokopelti otti pohjastaan ja taipui, syytä en osaa sanoa mikä sen teki. Huolto on suht. helppoa ja päivittäiset rasvauskohteet hyvin esillä.

Kevyt on nostolaitteissa ja niittäessä, leukku vie keskimäärin 4,6 litraa tuntiin tuolla niittäessä, ei minusta paha 70 heppaselle 30 vuotta vanhalle nelivedolle. Syksyllä kertonen lisää kunha kokemusta karttuu.


Kyllähän kopillisella mukavampi varmaan ajaa, ei porota aurinko silmiin ja öttimönkiäiset pysyy lasin takana, heinäpellossahan kauheasti paarmoja ym. Kyllähän ne pikavaihtoterät voi irrota esim puskaa vesuroidessa ja kiveen mäjäyttäes. Muuten ne pyörähtää lautasen sisään.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 05 Heinä 2010, 02:17
Kirjoittaja Murtola_Lasse
bouli kirjoitti:
Auts kirjoitti:
oppipoika kirjoitti:Menee vähän ohi aiheen mutta käytättekö te jalka vai käsikaasua niittokoneen kanssa? Sillä tuntuu olevan vaikutusta koneen kestävyyteen. Jalka kaasulla veto ei ole tasainen kun jalka hakkaa edestakaisin pientä liikettä (mitä ei välttämättä edes huomaa) töyssyjen mukaan. Niittokoneen voimansiirrossa on jatkuvasti jarrutus tai kiihdytys menossa, käy varsinkin remmien päälle. Itsellä tulee käytettyä käsikaasua, tosin niittoa vain pellon ja tien reunoja muutama kilometri.


Käsikaasu on aina käytössä kun on voimanulosotto käytössä, lisäksi äestäessä ja jyrätessä paitsi reunimmaisilla ajokohdilla.


Käsikaasua käytän nykyisi ainoastaan paikalliskäytössä, klapikoneen tms. edessä ja ruiskua täyttäessä, muuten kaikki työt tehdään jalkakaasulla.

Kyntäessäkin käytät jalkakaasua?

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 05 Heinä 2010, 08:14
Kirjoittaja bouli
Murtola_Lasse kirjoitti:
bouli kirjoitti:
Auts kirjoitti:
oppipoika kirjoitti:



Kyntäessäkin käytät jalkakaasua?


Joo, makuasioita nämä ovat mutta itse tykkään.
Kääntöaurojen kanssa olen peruuttamalla kääntynyt päisteellä, säästää kytkintä kun pudottaa kierrokset suunnan vaihdossa.
Voishan lakeisella ajaa käsikaasulla, mutta XL-hyttisessä natikassa kaasuvivun sijainnin puolesta käyttö ei ole kovin luontevaa.
Alkuvuosina ruiskutin käsikaasulla, nyttemmin ajan nekin jalkapolkimella. Nykyisillä kierrosluku/vaihde yhdistelmillä kierrokset saa vaihdella +-200 r/min ja nopeuden/paineen muutokset kompensoi aika tarkkaan toisensa, ilman määrän säätö automatiikkaa.
Joku vuosi sitten kun ajelin 805 Valmetilla enemmänkin käytin kyllä sattuneesta syystä käsikaasua useammin..

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 06 Heinä 2010, 20:54
Kirjoittaja Auts
Murtola_Lasse kirjoitti:
bouli kirjoitti:
Auts kirjoitti:
oppipoika kirjoitti:Menee vähän ohi aiheen mutta käytättekö te jalka vai käsikaasua niittokoneen kanssa? Sillä tuntuu olevan vaikutusta koneen kestävyyteen. Jalka kaasulla veto ei ole tasainen kun jalka hakkaa edestakaisin pientä liikettä (mitä ei välttämättä edes huomaa) töyssyjen mukaan. Niittokoneen voimansiirrossa on jatkuvasti jarrutus tai kiihdytys menossa, käy varsinkin remmien päälle. Itsellä tulee käytettyä käsikaasua, tosin niittoa vain pellon ja tien reunoja muutama kilometri.


Käsikaasu on aina käytössä kun on voimanulosotto käytössä, lisäksi äestäessä ja jyrätessä paitsi reunimmaisilla ajokohdilla.


Käsikaasua käytän nykyisi ainoastaan paikalliskäytössä, klapikoneen tms. edessä ja ruiskua täyttäessä, muuten kaikki työt tehdään jalkakaasulla.

Kyntäessäkin käytät jalkakaasua?


Samoin itsekin, Casen on/off tyyppinen suunnanvaihto ei ole mukavin mahdollinen käyttää.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 06 Heinä 2010, 22:15
Kirjoittaja Cultor
Auts kirjoitti:
Murtola_Lasse kirjoitti:Kyntäessäkin käytät jalkakaasua?

Samoin itsekin, Casen on/off tyyppinen suunnanvaihto ei ole mukavin mahdollinen käyttää.

Mihin kynnössä suunnanvaihtoa tarvitaan?

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 06 Heinä 2010, 22:17
Kirjoittaja Cultor
bouli kirjoitti:Joku vuosi sitten kun ajelin 805 Valmetilla enemmänkin käytin kyllä sattuneesta syystä käsikaasua useammin..

Olihan noihin 90-luvulla saatavissa vaijerivälitys vivuston tilalle. Olen sellaisella varustetulla 455:llä ajanutkin, mutta en niin paljoa mielistynyt, että olisin viitsinyt asennustöihin ryhtyä. Rahaakin siitä olisi pitänyt maksaa ;-) Useimmiten ajan jalkakaasulla, en kylläkään ruiskutuksia.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 07 Heinä 2010, 00:16
Kirjoittaja 3070 E
Cultor kirjoitti:
Auts kirjoitti:
Murtola_Lasse kirjoitti:Kyntäessäkin käytät jalkakaasua?

Samoin itsekin, Casen on/off tyyppinen suunnanvaihto ei ole mukavin mahdollinen käyttää.

Mihin kynnössä suunnanvaihtoa tarvitaan?

¨
No kyllä se hydraulinen suunnanvaihdin päistekäännöksissä mukava olisi, ei juurikaan päisteeseen tultaessa, mutta siinä vexlatessa, ellei pitkiä päisteitä jätä.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 07 Heinä 2010, 10:35
Kirjoittaja Cultor
3070 E kirjoitti:
Cultor kirjoitti:
Auts kirjoitti:
Murtola_Lasse kirjoitti:Kyntäessäkin käytät jalkakaasua?

Samoin itsekin, Casen on/off tyyppinen suunnanvaihto ei ole mukavin mahdollinen käyttää.

Mihin kynnössä suunnanvaihtoa tarvitaan?

¨
No kyllä se hydraulinen suunnanvaihdin päistekäännöksissä mukava olisi, ei juurikaan päisteeseen tultaessa, mutta siinä vexlatessa, ellei pitkiä päisteitä jätä.

No... 8-10 metrin päisteessä silmukkakäännös n. 15 s peruutuskäännös n. 25 s. Nämä viisnollakakkosella 80-luvun lopulla kellotettuna. 455:lle riittää samanlevyinen päiste, peruutuskäännös voi olla vähän hitaampi.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 07 Heinä 2010, 18:50
Kirjoittaja tonii
Jatkan OFFtopikkia..

Silmukkakäännös voisi olla kokeilun arvoinen, kun olen päistämisen lopettanut kokonaan.. Syksyllä käy päisteet ajamassa kultivaattorilla/lautasmuokkaimella kynnön jälkeen jos kelit sallii. Nyt renkaat aina ojanpenkalle, ja peruuttaen.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 07 Heinä 2010, 23:41
Kirjoittaja Auts
Cultor kirjoitti:
3070 E kirjoitti:
Cultor kirjoitti:
Auts kirjoitti:
Murtola_Lasse kirjoitti:Kyntäessäkin käytät jalkakaasua?

Samoin itsekin, Casen on/off tyyppinen suunnanvaihto ei ole mukavin mahdollinen käyttää.

Mihin kynnössä suunnanvaihtoa tarvitaan?

¨
No kyllä se hydraulinen suunnanvaihdin päistekäännöksissä mukava olisi, ei juurikaan päisteeseen tultaessa, mutta siinä vexlatessa, ellei pitkiä päisteitä jätä.

No... 8-10 metrin päisteessä silmukkakäännös n. 15 s peruutuskäännös n. 25 s. Nämä viisnollakakkosella 80-luvun lopulla kellotettuna. 455:lle riittää samanlevyinen päiste, peruutuskäännös voi olla vähän hitaampi.


Kun joku ehti vetämään sen viimeisen salaojan liian lähelle reunaa, että tulee kynnettyä poikittaitain siihen nähden...

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 27 Kesä 2011, 14:54
Kirjoittaja nuffieldmaster
Jatketaampa.

Tutkin tuota pronaria netistä haeskelemalla, ja huomasin, että palkki on sama kuin mm.

- Tonutti dmp -sarjassa
- Sitrex -lautasniittokoneissa
- New Holland HM -sarjassa-
- Bellon -lautasniittokoneissa
sekä myös hesston - MF lautasniittokoneissa.

Se on italialaisen Comerin tekele, eli sama joka tekee kulmavaihteita ja nivelakseleita. Vain hihnavoimansiirto ja päärunko on aina oman valmistajan tekemä, palkkki ja kulmavaihde comerin.