Sivu 1/3

Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 02 Kesä 2010, 09:44
Kirjoittaja timopaiv
onko ala talkkarin lautas niittokone millanen? kestävä? Kertokaa muista merkeistä kokemuksia, ratas ja hihna vetoisista.? Mitä suosittelisitte ostamaan.? Onko teillä jäänyt nurkkiin ylimääräistä jonka voisitte myydä.? Tarjotkaa.!

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 02 Kesä 2010, 12:20
Kirjoittaja tonii
Siitä kone, pari kuvaa:

http://picasaweb.google.fi/tonii1991/My ... 2376562258

Täysin käyttökuntoinen, jäi varastoon uuden koneen tultua.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 02 Kesä 2010, 19:25
Kirjoittaja matic
tonii kirjoitti:Siitä kone, pari kuvaa:

http://picasaweb.google.fi/tonii1991/My ... 2376562258

Täysin käyttökuntoinen, jäi varastoon uuden koneen tultua.


Hihnavetoiset voi unohtaa

Yllä oleva welgeri on kunnossa olessaan hyvä kones

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 02 Kesä 2010, 22:03
Kirjoittaja 956XL
Joo, hihnavetosille ei kannata tarjota ojanpientaria suurempia urakoita, niitäkin saa aika vähän olla sitten. :wink:
Käytettyjen kanssa oltava tarkkana, löytää joko hyvän tai sitten pommin.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 03 Kesä 2010, 01:56
Kirjoittaja tiko78
Juu, aikani noita käytettyjä haeskelin, hinnatkin aika lailla uuden tasolla, kuten kourakuormaimissakin.

Ostin uuden Samaszin 2.2m viime heinäkuussa, hyvin pelittänyt, n. 10ha vasta sekä pientareita.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 04 Kesä 2010, 14:00
Kirjoittaja nuffieldmaster
tonii kirjoitti:Siitä kone, pari kuvaa:

http://picasaweb.google.fi/tonii1991/My ... 2376562258

Täysin käyttökuntoinen, jäi varastoon uuden koneen tultua.


Tuolla velgerillä ajaa vaikka maailman tappiin jos vain pitää ölpät sisässä. Naapurilla parilla on ja ihme retuutusta kestävät.

Mää oon tällä hetkellä katellu tuota pronaria, vaan kun ei monikaan tuota merkkiä tunne.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 04 Kesä 2010, 22:55
Kirjoittaja Cultio
Meillä oli 80-luvulla uutena ostettu Nokka 190 tai joku semmoinen. Remmiveto, mutten sanoisi että se olisi ollut kovin kriittinen asia. Talveksi löysäsin remmin ja tarkistin kireyden päivittäin sesongilla, kerran vaihdoin palkinremmin. Kun olin armeijassa vanha isäntä niitti kaiken, ja häneltä katkesi 2 remmiä kesässä. Tiedä sitten mistä johtui, väärä kuormitus, epäedulliset kierrokset tai koneen raju käynnistys, äijä kun ei ollut kummoinen konemies.

Ei tuo mikään unelmakone ollut, mutta toimi hyvin toistakymmentä vuotta. Remmin vaihto ei ollut sen hankalampi homma, mutta tietysti kiireisimpänä aikana sekin oli liikaa.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 05 Kesä 2010, 01:42
Kirjoittaja Hervast
Juuri näin. Ohan ne nuo remmivetoiset niittokoneet hepposasti tehty ja sen kun tiedostaa ja on erikoisen huolellinen huollon ja käytön suhteen niin toimiihan ne sesongin läpi suht ongelmitta. Sormipalkkikoneella jos joskus on niittänyt niin remmivetoinen lautaskonekin on ameriikkaa :)

Toki kun on niitäkin koneita joista keväällä kattotaan öljyt ja korjataan vauriot ja päästellään kesä tyyliin terälappuja vaihtamalla, niin onhan nuo remmivetoiset niihin verrattuna työläitä.

En tiedä onko noissa pronar, tempo, samaz koneissa loppupeleissä suuria käytännön eroja. Tempo on ainakin maalauksiltaan ja tekojaan siisti mitä joskus kattelin ja koneviestissä oli kai sanottu että jonku samazin niittokoneen teräpalkin ratasveto oli aika karkean kuuloinen. Tietty eihän se kestävyyteen tarvi vaikuttaa mitenkään.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 05 Kesä 2010, 09:09
Kirjoittaja aksu
Itsellä remmivetoinen tempo, pientaria sekä kesantoa tullut ajettua, hihnassa ittessään ei ole ollut mitään vikaa. Ainoa ongelma muodostui kun kulmavaihde päästi öljyt teräpalkkiin, ja totta kai rattaat kaikki ruttuun.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 05 Kesä 2010, 10:18
Kirjoittaja oppipoika
Menee vähän ohi aiheen mutta käytättekö te jalka vai käsikaasua niittokoneen kanssa? Sillä tuntuu olevan vaikutusta koneen kestävyyteen. Jalka kaasulla veto ei ole tasainen kun jalka hakkaa edestakaisin pientä liikettä (mitä ei välttämättä edes huomaa) töyssyjen mukaan. Niittokoneen voimansiirrossa on jatkuvasti jarrutus tai kiihdytys menossa, käy varsinkin remmien päälle. Itsellä tulee käytettyä käsikaasua, tosin niittoa vain pellon ja tien reunoja muutama kilometri.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 05 Kesä 2010, 12:22
Kirjoittaja Cultio
oppipoika kirjoitti:Menee vähän ohi aiheen mutta käytättekö te jalka vai käsikaasua niittokoneen kanssa? Sillä tuntuu olevan vaikutusta koneen kestävyyteen. Jalka kaasulla veto ei ole tasainen kun jalka hakkaa edestakaisin pientä liikettä (mitä ei välttämättä edes huomaa) töyssyjen mukaan. Niittokoneen voimansiirrossa on jatkuvasti jarrutus tai kiihdytys menossa, käy varsinkin remmien päälle. Itsellä tulee käytettyä käsikaasua, tosin niittoa vain pellon ja tien reunoja muutama kilometri.


Öööhh, kenellä menee taloudellisesti niin hyvin ettei käsikaasulla aja VUO-töissä? Tuohan on kuolemaa koko voimalinjalle, kiihdyttää ja jarruttaa kovalla inertialla pyöriviä osia. Käsittämätön rasitus kytkimelle, niveleille, remmeille ja ennen kaikkea aivan turhaa polttoaineen tuhlausta. Ja työnjälkikin epätasainen. Jos käsikaasu aiheuttaa kytkinvaihdon kerran kymmenessä vuodessa on se paljon pienempi tuho kuin jatkuva jalkakaasuttaminen. Kevyet ajot kuten ruisku ja pintalevitys ajan tasaisella jalkakaasulla muuttamatta kääntyessä kierroksia liikaa, mutta kaikki raskaammat työt käsikaasulla. Polkimen tasaisuus riippuu paljon traktorista, Valmetissa turha yrittääkään tasaisuutta jalkakaasussa. :P

Naapuri tapasi ennen vanhaan ajaa kelasilppuria jalkakaasulla, voi jeesus mitä rääkkäystä. Mutta eihän sillä mitään kestänytkään. Kokeilkaa pitää fillarin pyörää suorilla käsillä ja kääntäkää se, ja sitten sama homma kun pyörälle annetaan vauhtia. Pyörivän esineen suunnan- tai vauhdin muutos vaatii paljon energiaa.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 05 Kesä 2010, 17:42
Kirjoittaja Auts
oppipoika kirjoitti:Menee vähän ohi aiheen mutta käytättekö te jalka vai käsikaasua niittokoneen kanssa? Sillä tuntuu olevan vaikutusta koneen kestävyyteen. Jalka kaasulla veto ei ole tasainen kun jalka hakkaa edestakaisin pientä liikettä (mitä ei välttämättä edes huomaa) töyssyjen mukaan. Niittokoneen voimansiirrossa on jatkuvasti jarrutus tai kiihdytys menossa, käy varsinkin remmien päälle. Itsellä tulee käytettyä käsikaasua, tosin niittoa vain pellon ja tien reunoja muutama kilometri.


Käsikaasu on aina käytössä kun on voimanulosotto käytössä, lisäksi äestäessä ja jyrätessä paitsi reunimmaisilla ajokohdilla.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 05 Kesä 2010, 18:55
Kirjoittaja sirkussonni
Auts kirjoitti:
oppipoika kirjoitti:Menee vähän ohi aiheen mutta käytättekö te jalka vai käsikaasua niittokoneen kanssa? Sillä tuntuu olevan vaikutusta koneen kestävyyteen. Jalka kaasulla veto ei ole tasainen kun jalka hakkaa edestakaisin pientä liikettä (mitä ei välttämättä edes huomaa) töyssyjen mukaan. Niittokoneen voimansiirrossa on jatkuvasti jarrutus tai kiihdytys menossa, käy varsinkin remmien päälle. Itsellä tulee käytettyä käsikaasua, tosin niittoa vain pellon ja tien reunoja muutama kilometri.


Käsikaasu on aina käytössä kun on voimanulosotto käytössä, lisäksi äestäessä ja jyrätessä paitsi reunimmaisilla ajokohdilla.



Olen jo seuraavassa vaiheessa, automaattikaasulla päästellään lähes aina :wink:

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 09 Kesä 2010, 18:10
Kirjoittaja nuffieldmaster
Saas nähdä, tilasin uhkarohkeana pronarin lautaskoneen, aika näyttää millaseksi hankinta osoittautuu. Ei kait tuossa hirveitä voi hävitä, jälleenmyyntiarvo tuommoisella on kuitenkin tonneissa ennemmin kuin satasissa viiden vuoden kuluttua. Jos pärjäisi sinne asti niin vaihtaa sitten länsimerkkiin, joskaan onko nekään sitten sen kummempia.

Re: Lautasniittokoneet

Lukematon viestiLähetetty: 13 Kesä 2010, 18:10
Kirjoittaja arsa
Omien kokemusten perusteella Viconin niittokone yli muiden.Lakonurmessa hyvä,mutta vaati voimaa.Kolmio lautanen erikoisuus ja matala teräpalkki..Ylö-tehtaat kopio samaa,mutta hihna vedolla,ei voi puhua samalla viikollakaan koneesta.Harmi vaan -90-luvulla Viconin tehtaalta lähti erä liian notkeita
teräpalkkeja.Nokka-koneen tehtaille niitä tuli kanssa.Hammasrattaat hajosi ennenaikojaan.Maine meni.
Welger myös tarkka niittämään.