Sivu 3/3

Re: Valmet 805

Lukematon viestiLähetetty: 16 Elo 2015, 23:24
Kirjoittaja rehuantti
905 nostolaitteesta löytyi vika ainakin nostosylinteristä. Sylinterin oli joutunut pala metallia, joka oli tehnyt uran putkeen ja rikkonut tiivisteet sekä männästä palasen. Uusi sylinteri n. 650euroa.

Re: Valmet 805

Lukematon viestiLähetetty: 18 Tammi 2016, 18:16
Kirjoittaja taavettimies
tuli hommattua hyvien muistojen takia jälleen 805, vm -87, paljon ruotoisemmassa kunnossa kuin edellinen kylläkin mutta etukuormaaja ja halpa hinta teki tehtävän. muutamia ongelmia sitten löytynyt..
mistähän tuohon löytäisi sopivan nokkapumpun, vanhalla ei ek nosta kuormaa juurikaan?

toinen ongelma, vaihteensiirtäjä. edellisessäkin kepit menivät levyjen väliin vaikka pakat oli kiristetty, vaati uudet muoviholkit siirtäjän poikittaisakseliin ja sillä korjaantui. tässä uudessa lähti koko pakka irti kun lumitöitä tein viikonloppuna, koko pakka aivan vinossa ja vaihteet jumissa, jäi onneksi ykköselle että pääsi etiäpäin. onko kuinka paha itse korjata ja mistä alkaisi, itsellä ei ole tallia ja näillä pakkasilla toi pihakorjaaminen tuntuu aika ikävältä?

kolmas vaiva on nostolaitteen ohjausvipu joka ei pysy nostoasennossa vaan valuu takaisin eteen?? nostolaitteet kyllä pysyy ylhäällä kun vain ensin kiilaa vivun jollain paikalleen.

kiitos etukäteen jos valkkutietäjiltä löytyy viisautta näihin kipuihin.

Re: Valmet 805

Lukematon viestiLähetetty: 18 Tammi 2016, 22:32
Kirjoittaja ht
Jos en ihan omiani muista niin nostolaitevivun alapäässä tai jossain sielläpäin on lukkomutterin alla jousilaatta, näillä saa kiristettyä sellaiseksi, että liikkuu muttei valu omineen.

Re: Valmet 805

Lukematon viestiLähetetty: 20 Tammi 2016, 00:18
Kirjoittaja Juubi
taavettimies kirjoitti:mistähän tuohon löytäisi sopivan nokkapumpun, vanhalla ei ek nosta kuormaa juurikaan?


Riippuu tietysti pumpun mallista. Mikäli on sama kuin 915:n keulapumppu:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=tr ... ontLoader2
niin sitten pitäisi löytyä helposti.

taavettimies kirjoitti:toinen ongelma, vaihteensiirtäjä. ... onko kuinka paha itse korjata ja mistä alkaisi...


Kuulostaa tutulta, pieni vika - helppo korjata:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/915/Cab

taavettimies kirjoitti:kolmas vaiva on nostolaitteen ohjausvipu joka ei pysy nostoasennossa vaan valuu takaisin eteen??


Tähän en tarjoa helppoa ratkaisua, mutta sitäkin parempaa. Eli pura kepit pois ja laita Autocontrol tilalle niin vika häviää: :D

http://juubi.hlan.net/index.php?page=tr ... tocontrol1

ht:n keino saattaa olla kyllä hieman helpompi..

Re: Valmet 805

Lukematon viestiLähetetty: 21 Tammi 2016, 20:47
Kirjoittaja taavettimies
kiitos ht ja Juubi, näillä neuvoilla koitetaan. oletpa juubi kasannut mahtavan ja selkeän tietopaketin hyvillä kuvilla ja ymmärrettävällä kielellä, mahtavaa. luulen että tulee vierailtua useammin kun kerran vaikka tuon autocontrollin kohdalla taidan nostaa kädet pystyyn, niin komee kun oliskin... :D

Re: Valmet 805

Lukematon viestiLähetetty: 22 Tammi 2016, 23:20
Kirjoittaja kylmis
Kattelin tosta Juubin kuvasarjasta, että etuoven saranointiakin oli jouduttu hiplaamaan. Mulla olisi kanssa edessä oven vaihto. Nuo saranatapit ovat ottaneet pientä pärsää ja tuntuvat olevan melko tiukassa. Kuinkahan tässä kannattaa edetä, kun ne voi hajota lopullisesti. Onko sopivia saranatappeja enää olemassa vai mikä olisi paras korvausvaihtoehto.

Re: Valmet 805

Lukematon viestiLähetetty: 23 Tammi 2016, 02:46
Kirjoittaja Juubi
kylmis kirjoitti:Onko sopivia saranatappeja enää olemassa vai mikä olisi paras korvausvaihtoehto.


Parin vuoden takaista toisen käden tietoa varaosahinnoista: Oven hitsattava sarana (saranapuoliskot + tappi) 50 euroa. Pelkkää tappia ei käsittääkseni enää saanut, mutta ilmeisesti T-sarjalaisen saranatappi sopisi suoraan ja hintaa oli ollut 8e/kpl.

Jos tappi on kulunut niin melkein ne on korvakkeetkin kulahtaneet. Tarttis vaan muistaa rasvata välillä :wink: Hitsihommat lasien lähellä vaatii tietysti huolellisen suojaamisen, että ei ihan vartin työmaa kuitenkaan.

Re: Valmet 805

Lukematon viestiLähetetty: 23 Tammi 2016, 21:18
Kirjoittaja kylmis
Rasvattu on, noin 10 vuoden välein, kai se riittää. :oops:

Re: Valmet 805

Lukematon viestiLähetetty: 04 Helmi 2016, 19:46
Kirjoittaja Matson^
Sen ihmeemmin tutkimatta kysyn, mistähän neliveto voisi todennäköisimmin väliintyä?

Neliveto on aina riidellyt pikkasen, 14.9 ja 18.4 renkailla, ja luonnollisesti vanha isäntä sitä on unohdellut päälle pitkillekkin maantie siirtymille. Niin että nyt ollaan tilanteessa jossa nelivetoa on enää about mahdoton käyttää kuin hitaissa töissä.

Eli nyt se ns. hakkaa jos sitä käyttää vaikka yli 10kmh nopeudessa. Nopeuseroa kun on etu ja takapään välillä niin, ensin kiristyy ns. "hiljalleen löysät" pois ja sitten ilmeisesti etu takapyörä vähän "luiskahtaa", että jännitys kardaanilta yms etupäähän voimaa siirtäviltä osilta katoaa paukahduksen saattelemana. Ja tämä tietysti sitä tiheämmin mitä kovempaa mennään, nyt talvella mäkiä kiivetessä se paukuttaa jo sellaisella voimalla ja tahdilla että pian lentää rautaa :D

Re: Valmet 805

Lukematon viestiLähetetty: 16 Kesä 2016, 17:47
Kirjoittaja Sherpa
705:n kytkin on kaput. Sattuisiko joku omistamaan -05 -sarjan ihan alkuperäistä korjausohjetta, niin jäisi turhaa tusnaamista vähemmälle?

Re: Valmet 805

Lukematon viestiLähetetty: 18 Kesä 2016, 16:12
Kirjoittaja ht
Sherpa kirjoitti:705:n kytkin on kaput. Sattuisiko joku omistamaan -05 -sarjan ihan alkuperäistä korjausohjetta, niin jäisi turhaa tusnaamista vähemmälle?


Toi on kyllä kovin yksinkertainen korjata ilman kirjaakin. Piuhat ja letkut kytkinkopan kohdalta irti, tunkki polttoainesäiliön alle, etupään alle hallitunkki, halot akselin ja rungon väliin, pultit auki ja kone poikki. Kytkin, paineasetelma, silmälaakeri ja painelaakeri uusiksi. Kytkinlevy paikalleen keskitystapin kanssa, raktorin puolikkkaat varovasti kiinni toisiinsa, pultit, letkut ja piuhat kiinni. Valmis.

Osaavammat täydentäkööt.

Re: Valmet 805

Lukematon viestiLähetetty: 09 Heinä 2016, 12:57
Kirjoittaja ose2
ht kirjoitti:
Sherpa kirjoitti:705:n kytkin on kaput. Sattuisiko joku omistamaan -05 -sarjan ihan alkuperäistä korjausohjetta, niin jäisi turhaa tusnaamista vähemmälle?


Toi on kyllä kovin yksinkertainen korjata ilman kirjaakin. Piuhat ja letkut kytkinkopan kohdalta irti, tunkki polttoainesäiliön alle, etupään alle hallitunkki, halot akselin ja rungon väliin, pultit auki ja kone poikki. Kytkin, paineasetelma, silmälaakeri ja painelaakeri uusiksi. Kytkinlevy paikalleen keskitystapin kanssa, raktorin puolikkkaat varovasti kiinni toisiinsa, pultit, letkut ja piuhat kiinni. Valmis.

Osaavammat täydentäkööt.

Sen osaavampi ole mutta keula on etupainoinen, menee nokalleen puolikas, tunkki etupainotelineen alle..Ohjauksen letkut kannattaa merkitä ettei tarvitse arpoa kuten meidän;) katsottiin toisesta mallia..