Sivu 2/6

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 13 Helmi 2011, 21:23
Kirjoittaja oppipoika
jk kirjoitti: Nuo kolmen vartin webasto/eberi lämmitykset vie kyllä akut paskaksi vuoteen.


Ei muuten pidä paikkaansa, itsellä pick upissa webasto ja sama akku on nyt ollut 6 v. Lämmitintä käytetty pari kertaa päivässä. Lämmitys ajat jotain 10 min ja 2 h välillä riippuen siitä onko kiire lähteä vai tarviiko paikan missä missä lämmitellä välillä. Kertaakaa ei ole ollut sähkön puutteen kanssa ongelmia ja aina on päässyt liikkeelle kun on tarvinnut. Tosin tämäkin mukavuus maksoi, akku reilun 200€ mutta on ollut hintansa arvoinen. Elikkä suurimmat ongelmat webaston/eeberin kanssa johtuu akusta ja syyttä haukutaan lämmitintä.
Sen verran vika herkkyydestä että säännöllisellä käytöllä ei tule vikoja, itsellä ei ole tarvinnut tehdä mitään. Töissä motossa laitettu lämpöanturi ja ja uus palopää kun oli palanut puhki.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 13 Helmi 2011, 21:54
Kirjoittaja Cultio
Onneksi globalisaatio on tuonut paitsi huonon viljahinnan myös edullisemmat akut. 25v sitten uusi akku oli sillaisella ostovoimalla mahdottomuus, mäkistarttia harjoiteltiin kunnes traktori meni vaihtoon. :?

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 13 Helmi 2011, 22:08
Kirjoittaja Jari
Rubinjo kirjoitti:
Jari kirjoitti:Vito kylmässä,ainoa kampe mitä tarvii lämmittää yllätyslähtöihinkin ja sellainen tuli perjantai-iltana, hyytynyttä autoa hinaamaan. Pakkasta parinkympin nurkilla, hiljaista oli käynnistymisen kanssa kun akusta virta vähissä. Eli apukeikka alkoi omaa autoa elvyttämällä.

Maksan mieluusti siitä lystistä että näitä ongelmia ei ole, tilaa on Vitollekin lämpimässä kunhan tekisi tilaa. Mikään ei kyrsi enempää kuin koneiden lämmittäminen, akkujen lataaminen tms. ihan turha työ. Mukavuus maksaa, ja se on hyväksyttävä.

Miks ette soittanu hinausautoa hyytyneelle autolle, se mukavuus kun ei ylensä edes maksa mitään?


Heh, lääkäreillä ei varaa hinausautoon :mrgreen:

Ts. ei varmaan tullut edes mieleenkään heille, ei kyllä mullekaan. Avun tarvitsija naapurista tien takaa, ja vielä sedän vaimo hädässä :roll:

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 13 Helmi 2011, 22:24
Kirjoittaja Klapikauppias
Mulla on yhdessä autossa webasto ollut 04 vuodesta saakka, eikä sitä koskaan ole pidetty lämmitykses, kuin vartin verran ja sit käyntiin sehän on jo mukavasti lämmennyt lettikin puhaltaa jo lämmintä, vielä ei ole tarvinnut tehdä mitään remppaa vehkeelle, että jatkossa jos uusia kulkupelejä ostan on ehdoton varuste, lohkolämppärin voi vaikka jättää kauppaan. Traktoreista yks yleensä hallin lämpimällä puolen sielä ylläpitolämpö noin 5 atetta, muut sitten roikassa, mieluumin hallin kylmälläpuolen, mutta näin sirkkausaikana saattavat viettää tuolla kentälläkin viikkoja, lämmitysroikka kiinni kellolla, että alkaa aamusella lämmetä.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 13 Helmi 2011, 22:25
Kirjoittaja aurajokilaivuri
Rubinjo kirjoitti:Miks ette soittanu hinausautoa hyytyneelle autolle, se mukavuus kun ei ylensä edes maksa mitään?


Voi tulla ikäviä seurauksia jos kuski on yrittänyt ehkäistä veren jäätymistä asianmukaisilla aineilla.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 13 Helmi 2011, 22:35
Kirjoittaja Rubinjo
Klapikauppias kirjoitti:että jatkossa jos uusia kulkupelejä ostan on ehdoton varuste, lohkolämppärin voi vaikka jättää kauppaan.

Samoin. Kaukosäädintä oon kyl usein kaipaillu ja sellasella varustettuna aijon seuraavat hankkia. Ja ehkä vois Hiaceen hommata tähän vanhaankin säädinsysteemin. Akun tyhjenemiseltäkin välttyy paremmin. Jos ois säännölliset työajat, niin pelkkä kellokytkinkin riittäis.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 13 Helmi 2011, 23:58
Kirjoittaja O.J.
Henkilöautopuolella minua viisaammat ovat sanoneet, että Eberi ois halvempi ylläpitää kuin Webasto. Eberiin pystynee vaihtamaan myös jotakin pikkuosia, eikä kerralla puolikasta laitetta. Kesäkäyttö pitää muistaa, lämmitystä muutaman kerran myös sulan kelin aikaan. Auto on -06, ainakaan 8/08 jälkeen ei ole akkua vaihdettu tai Eberiä rempattu.

Kelvollinen laturi kuulunee jokaisen tilan varusteisiin, vaikka akun tyhjennyttyä tulee kiire ja kirosanoja...
Tämmönen C-tek itsellä.

Edit: Valmet 455 on muuten aika hyvä käynnistymään pakkasesta.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 09:07
Kirjoittaja tahko
Meilä on noissa kaivureissa ja metsänelukassa sekä Webastoa että Eberiä. Jos noista kahdesta pitäis valita, niin ilman muuta eberi. Lähes häiriötöntä toimintaa, vanhimmassa lähes 7 vuotta ja 1 toimintahäiriö (pa putkessa tukos). Metsäkoneen Webasto paljon tarkempi, ainakin jännitteelle. Ei voi olla varma kun aamulla koneelle menee, onko toiminut.
Oisivat varmaan traktorissakin hyviä, mutta kun koneet yöpyvät yleensä kotona, niin voi valita joko lämmittimen tai lämpimän hallin.. Ja onhan tuommoiselle mötikälle hankala löytää riittävästi tilaa nykykoneiden pellin alta.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 09:29
Kirjoittaja Klapikauppias
Mulla on siinä 04 mallin ducatos vieläkin alkuperäinen akku, tosin pian taitaa mennä vaihtoon, kun kauemman seisoo ei sielä enää hirveitä virtoja ole. Tuohon webaston ja eberin paremmuuteen ei ole ottaa kantaa, kun kokemusta vain toisesta, siihen ei ole tarvinnut tehdä mitään, kerran lopetti lämmityksen kesken, kun tuo akku alkaa olla ehtoopuolella, mutta silloinkin lähti käyntiin, kun satuin huomata, että nyt sammui lämmitys 8)

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 11:40
Kirjoittaja Jari
Autoissa nuo eberit ja webastot tappaa akkua tehokkaasti ellei ylläpito laturia.
Itsellä kylille matkaa 4km, periaatteessa tuo alkaa olla matka sama mitä tarttee. Viton akku kaput, vaikkei kellolaitetta, tuota lyhyttä pätkää talvella ja harvemmin muutaman kymmenen kilsan lenkki naapurikaupunkiin. Kymmenen vuotta kestänyt alkuperäinen akku, nyt saisi vaihtaa. Traktoreissa on kestänyt kauemmin, kesällä vaihdoin 7500h ajetun akun. Niillä oikeen lyhyttä pätkää tule käytännössä milloinkaan, oman pihan lumitöissäkin menee noin tunti.

Eihän käytössä olevissa koneissa ole akkumurheita eikä käynnistymisongelmia.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 11:47
Kirjoittaja Klapikauppias
Näinhän se on, että jatkuvasti ajossa olevissa vehkeissä ei ole akkumurheita, jos vain vesipinnan muistaa tarkistaa. Muistaakseni, tuos webaston ohjeeskin oli, että sillä pitäis ajaa vähintään yhtäkauan, kun lämmittää, että akku ehtii lataantua, eli juuri tuollaisilla muutaman kilsan ajoilla se akku sitten loppuu, samaten hajoaa ne transiitin webastot, kun käyvät niitä "ylläpitolämmön" pätikiä kun vain autoa siirtää, ainakin naapurit on saanu lähes vuosittain jotain osia niihin laitella.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 11:58
Kirjoittaja maatreij
Minulla ei ole hallia eikä autiolle metsätilalle ole ainakaan lähitulevaisuudessa mitään järkeä rakentaa kallista hallia.
Sähköt on ja katos, jossa traktorit ovat lohkolämmitettävänä.
!970-luvulla ilman lohkolämmitintä otettiin Leyland tulille 30 asteen pakkasessa, akkua pidettiin karjakeittiössä kovimmilla pakkasilla. Akun kapasiteetin ja lämpötilan käyrät leikkaavat aika nopeasti, koska molemmat käyristyvät eri suuntiin joten leikkauspiste tulee muutaman asteen muutoksella vastaan.

Uudella tarktorilla on käytetty alle 400 tuntia ja temppuillut käynnistymisen kanssa on niin paljon, että tahtoo luotto mennä. Vertaan sitä lähinnä toiseen Valmet 305-malliin vuodelta 1988. Samoista olosuhteista tuo 305 lähtee aina savuille.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 12:31
Kirjoittaja Vesa
Klapikauppias kirjoitti:Näinhän se on, että jatkuvasti ajossa olevissa vehkeissä ei ole akkumurheita, jos vain vesipinnan muistaa tarkistaa.

Kyllä näillä keleillä pitäis ajella traktorilla lähes joka päivä tunnin verran että akun varauksen saisi pidettyä yllä. Käyttöä ei ainakaan minulla JD:lle ole talvisin varsinkaan että päivittäiseen käyttöön pääsisi. Niinhän siinä kävi sitten että akku jäätyi ja hyvin hitaasti pyörähteli enää startti. Ei edes lämpimässä lataamalla enää varannut. No uusi akku päälle ja iloisesti taas starttaa.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 13:42
Kirjoittaja massey ferguson5455
Kenelläkään kokemuksia asentaa Ctek ylläpitolaturi kiinteästi traktoriin/muuhun koneeseen. Itsellä nimittäin käynyt parikin kertaa mielessä kun ilmeisesti pidentäisi akkujen ikää huomattavasti ja olisi sitten aina varmasti virtaa. Siinnähän tulee mukana ne liittimet joilla voi asentaa akunkenkiin kiinteästi ja laturin kulmissahan on reiät ilmeisesti sitä varten että voi pulteilla laittaa johonkin kiinni? Ja tuohonhan riittäisi hyvin se pienin 3600 mallikin joka taitaa jo irrota kaupasta jo melkein alle 50€. Ja sellainen jo löytyykin. Olisi helppo tökätä aina laturiin kiinni kun lopettaa työt. 390 verkulla ollut tänä talvena nimittäin hieman ongelmia akun riittämisessä käynnistyksessä vaikka lohkolämmitintä käyttäisikin...Akut eivät kuitenkaan ole vielä kamalan vanhat mutta kun tulee paljon ajeltua pienillä kierroksilla ja paljon valoja ja puhaltimia käytössä... :oops:

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 14:17
Kirjoittaja maraani
maatreij kirjoitti:...Mitä kokemuksia käyttäjillä on pakkaskäynnistymisestä vai onko se traktori joka yönä kotihallissa troikan päässä?
Tuotantokoneista JD:n 2650 saanee käyntiin lämmittämättä, jos pakko on. Samoin jo <melkein> eläköityneen IH:n 414. Natikkaa ei talvisin käytetäkään mihinkään ja jontikka pyritään lämmittämään aina tarvittaessa.

Maxxumi eli CaseIh 5130 ei varmaan lähde lämmittämättä käyntiin näillä keleillä, ei jaksa pyörittää kuin hetken. Tosin siinä on nyt "vain" yksi akku (170 Ah), mutta ei toiminut kahdella (2x105 Ah) yhtään sen paremmin. Niinpä törkkäsin sen johdon päähän tänäänkin aamulla, "jos vaikka tarvittais jossain kohtaa". Nyt kun käytän päävirtakytkintä, ei ole sähkö loppunut tänä talvena. Vaikka joka toinen päivä vähintään on ajoa, niin yleensä sekin pimeällä ja kaikki valot päällä.

Valmet 705 saattaa jopa lähteä lämmittämättä tai sitten ei. Siinä Maxxumin perintöä oleva 170 Ah:n akku, joka ei Maxxumissa toiminut, mutta tässä toimii välttävästi. Lähtee sen verran vähemmällä pyörityksellä yleensä tulille. Ajoakaan ei välttämättä ole kuin kerran viikossa.

Traktoreista vain yksi mahtuu kylmään navettalatoon, muut on pihalla. Ne samoin kuin auraukseen käyttämäni maasturi tulee aina pysäköidä niin, että a) saa tarvittaessa lämmitykseen b) eivät ole silti maitoauton tiellä

Mutta kuten niin monessa viestiketjussa on todettu ei moottorin lämmittäminen ole kuin puolet asiasta. Maxxumikin tarvii vähintään puolen tunnin lämmityskäytön, että suunnanvaihto toimii ilman että ehtii kahvillle suuntaa vaihtaessa :) Eikä se kuormaajakaan kovin ripeästi liiku, kuikka nostaa selvästi vinossa kylmillä öljyillä...