Sivu 3/6

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 14:32
Kirjoittaja Hervast
Olen miettinyt tuollaisen c-tekin tyylisen laturin asentamista silleen että haarottaisi sisätilanlämmittimen pistorasiasta ulosoton laturille ja tekis jonnekin lähelle tupakinsytytinmallisen pistorasian jonne latauspiuhan vois tökätä. Laittais sen laturin samalla paikalleen kun sisätilanlämmittimen talveksi. Oishan se toki vaihtoehto myös laittaa moottoritilan puolelle, mut jotenkin vierastan sitä vaihtoehtoa traktorissa.

Webasto/eberiin voisin ottaa sikäli kantaa kun emännän autossa on reilut pari vuotta vanha eberi ja siitä vaikuttas vesipumppu sipanneen. Onhan autolla ajettu tuona aikana jo reilut 80 tkm, mutta oishan tuo saanut kestää pidempäänkin. Vähä tässä olen sottailut että ostaako uuden lämmittimen (530) vai vesipumpun (160) Tuolta kattelin hintoja http://www.eeperi.com/

Itse en tuolla kokemuksella laittais eberiä ihan vähällä traktoriin jos se ei olisi jatkuvasti sähköttömillä työmailla. On se lohkolämmitin senverran huoleton ja varma siihen verrattuna. Ja passattiin tuli akku vaihdettua tänä talvena, oisko ollut 3 v vanha. Autossa on ylläpitolaturi ja auto on lohkolämmittimessä kotitallissa.

Ja traktoria en edes yritä käynnistää alle 15 pakkasesta ilman lämmitystä. Pidän traktorin tuulensuojaisessa tallissa näin talvella ja jos tulee äkkilähtö niin laitan hetkeksi moottorilämmittimen piuhan kiinni ja 15kw löpölämmittimen lämmittämään peräkoteloa. Reilu varttituntikin auttaa jo huomattavasti ja lämmitin vie siinä ajassa ehkä 0,5 litraa löpöä, luulen että kylmän traktorin liikuttelu vie äkkiä enemmän...

Aamulla näytti metsäkonemiehet tulleen lanssilleen, yli 30 raatia oli yöllä pakkasta. Luulen että viimeviikkoinen teliremontti motoon pakottaa ajamaan koneita näin kylmällä, aikamoisella riskillä kai sitä jo näin kylmällä koneita käyttää ? Ittelle ainakin 20 on pakkasraja enempi hydrauliikkaa käyttäville vehkeille kuten mehtäkuormaajalle, alkaa silloin jo välinajossa jäähtyä öljyt liikaa kun joutuu useammin päivässä herkistelemään.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 15:16
Kirjoittaja Klapikauppias
Täytyy sanoa, etten ite malta kylmästä lyödä yhtään konetta käyntiin, jos ei kenenkään hengestä ole kyse, mulla menee koneet johtoon jos mittari on pakkasella ja kaiken varalta etukuormain kone yleensä pajas, sielä koitan pitää +5, nyt kun on näin "kuivaa" sielä on kymmenkunta lämmintä, kun tuolla isolla puhaltimella ei alemma pääse. Kyllä se vastaan tulee viimeistään seuraavana kesänä, kun alkaa letkut vuotaa liitoksista jos näillä keleillä tuonne kylmästä menee kuormaajia käyttelemään, eikä se rautakaan niin sitkeää ole, löytyy pian yllätys repeämiä. Tietysti joissain hommissa on pakko mennä oli keli mikä hyvänsä.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 15:36
Kirjoittaja oppipoika
Hervast kirjoitti:Aamulla näytti metsäkonemiehet tulleen lanssilleen, yli 30 raatia oli yöllä pakkasta. Luulen että viimeviikkoinen teliremontti motoon pakottaa ajamaan koneita näin kylmällä, aikamoisella riskillä kai sitä jo näin kylmällä koneita käyttää ? Ittelle ainakin 20 on pakkasraja enempi hydrauliikkaa käyttäville vehkeille kuten mehtäkuormaajalle, alkaa silloin jo välinajossa jäähtyä öljyt liikaa kun joutuu useammin päivässä herkistelemään.



Kyllä nää pakkaset -27-32 astetta on liikaa metsäkoneille. Itse kävin käyttämässä koneen lämpimäksi ja lataan akut webaston jäljiltä ja sammutin siihen. Palataan asiaan joskus kun pakkanen on ihmismäisissä lukemissa, en laittanut ees webastoa kellolla päälle. Rauta käy hauraaksi ja vaikka ei heti mitään hajoasi niin myöhemmin kyllä tulee murheita eteen. Eikä se herkkua ole alkaa vaihtaa mitään letkua 30:n pakkassa. Työnantajalla 30 v kokemus metsäkoneista niin uskon että tietää milloin kannattaa jättää koneen laaniin ja itse lämmitellä pirtillä.
Autoon piti vaihtaa polttoainesuodatin aamulla, alkoi hyytyä vaikka suodatin ei ollu kuin 4 kk vanha. Uuteen laitoin ympärille solukumin estään viiman jäähdyttävää vaikutusta.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 18:50
Kirjoittaja IMSL
Miksi ette käytä Optima-akkuja? Optima-akku ei ole moksiskaan pakkasista. Yks tommoinen akku pyörittää 705-valluakin pakkasilla kuin tulpatonta mopoa. Ja voihan noita laittaa kaksikin. Noissa on sellainen ominaisuus että virran-antoteho pysyy samana koko ajan niin kauan kun virtaa riittää, toisin kun lyijy-akuilla, joilla starttikierrokset hyytyy aika äkkiä. Itse kyllä harvoin laitan lämmittämättä vehkeitä käyntiin kovilla pakkasilla.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 19:37
Kirjoittaja jk
Eipä meinannu aamulla lähteä lavis käyntiin eberin jäljiltä. -33,2 oli pakkasta ja eberi jauhoi puoli tuntia ilman kopin lämmitystä. Koneen lämpömittari nousi liki normaalin käyntilämpötilaan, muttei meinannu millään lähteä käymään. Automatiikka ei lyö hehkuja päälle kun luulee että kone on täysin lämmin :evil:
Huomenna piisaa taas vartti...

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 21:36
Kirjoittaja oppipoika
jk kirjoitti:Eipä meinannu aamulla lähteä lavis käyntiin eberin jäljiltä. -33,2 oli pakkasta ja eberi jauhoi puoli tuntia ilman kopin lämmitystä. Koneen lämpömittari nousi liki normaalin käyntilämpötilaan, muttei meinannu millään lähteä käymään. Automatiikka ei lyö hehkuja päälle kun luulee että kone on täysin lämmin :evil:
Huomenna piisaa taas vartti...


Onko tuo nyt sit auton huonoutta? Ei minun mielestä ainakaan voi eberiä syyttää. Kysymys taitaa olla että miksi käyntilämpöinen auto ei lähde käymään ilman hehkua? Miksi muuten et lämmitä koppia? Itsestä ainakin mukavampi lähteä kun autossa on edes vähän lämmintä sisällä.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 21:40
Kirjoittaja oppipoika
IMSL kirjoitti:Miksi ette käytä Optima-akkuja? Optima-akku ei ole moksiskaan pakkasista. Yks tommoinen akku pyörittää 705-valluakin pakkasilla kuin tulpatonta mopoa. Ja voihan noita laittaa kaksikin. Noissa on sellainen ominaisuus että virran-antoteho pysyy samana koko ajan niin kauan kun virtaa riittää, toisin kun lyijy-akuilla, joilla starttikierrokset hyytyy aika äkkiä.


Juuri tuollainen on käytössä ja todella tyytyväinen olen ollut. Vaikka amppeereita ei ole kuin 55ah niin voittaa tavallisen 115 ah akun käynnistystehossa mennen tullen. Molemmista on kokemusta samassa kulkuneuvossa webasto käytössä.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 21:44
Kirjoittaja jonnumään
Meillä ei käynnistetä traktoreita yli -20 asteen pakkasessa kuin pakon edessä. Ja aina kun on pakkasta niin lohkolämmityksessä.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 22:49
Kirjoittaja jk
oppipoika kirjoitti:
jk kirjoitti:Eipä meinannu aamulla lähteä lavis käyntiin eberin jäljiltä. -33,2 oli pakkasta ja eberi jauhoi puoli tuntia ilman kopin lämmitystä. Koneen lämpömittari nousi liki normaalin käyntilämpötilaan, muttei meinannu millään lähteä käymään. Automatiikka ei lyö hehkuja päälle kun luulee että kone on täysin lämmin :evil:
Huomenna piisaa taas vartti...


Onko tuo nyt sit auton huonoutta? Ei minun mielestä ainakaan voi eberiä syyttää. Kysymys taitaa olla että miksi käyntilämpöinen auto ei lähde käymään ilman hehkua? Miksi muuten et lämmitä koppia? Itsestä ainakin mukavampi lähteä kun autossa on edes vähän lämmintä sisällä.


Vesi konees on kyllä lämmintä, mutta imusarjas taitaa olla vielä melko vilpoosta. Kyllä se ajon jälkeen lähtee lämpimänä normaalisti käyntiin. Eikä se parinkympin pakkasilla vielä tuota oo tehny!
Tuo kopin lämmityksestä tinkiminen johtuu näistä "äkkilähdöistä" ja lyhyistä ajomatkoista. Saa nopeasti moottorin lämpeämään eikä tartte vaan akun latauksen vuoksi ajella. Ei oikein toimi pitemmän päälle tuo 45min eberiä ja 15min ajoa...

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 17 Helmi 2011, 10:09
Kirjoittaja Jorma Samuli
3050 vuodelta -90 herää vielä reilusta kahdestakympistä jos tarvis,6530 herää vaikka kolmestakympistä.
Toki lämmitellään,vanhemmassa 2000W moot.lämmitintä,tuota uudempaa pidetään pajassa.
En vaan nykytekniikan aikakautena jaksa ymmärtää traktoria joka ei käynnisty talvella. Enempi huvittaa tarinat että se on niin "suojattu" ettei etes yritä.
Meneehän se traktori vaikka talon läpi tai paskasäiliöön kun usuttaa,eikö siihen olisi jo järkevämpi joku esto tai suojaus ohjelmoida kuin kylmäkäynnistykseen... :twisted:

Pienenä vinkkinä löpöhommiin,näissä yhteipainevehkeissä on löpölle oma pikku jäähdytin,kannattaa tukkia näin kipakan kelin aikaan. Mulla BMW:ssä,530D malli,se löpöjäähdytin on kiinni pa.suotimessa,lämmittää kivasti suodatinta.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 17 Helmi 2011, 11:27
Kirjoittaja jk
Parempi tuo commonrail T161 on käyntiin lähdössä kuin vanha 8150!

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 20 Helmi 2011, 13:37
Kirjoittaja Cultio
No niin. Viikon saldo akkujen kannalta aika masentava. Yhteensä 4 kpl pidemmässä latauksessa, ainoastaan käyttöauto ja päätraktori (ja sekin väsyneesti) uudempien akkujen myötä ovat olleet projekteissa avuksi. Aika pahasti tuo pakkanen (-36C pahimmillaan) tappaa akut jotka eivät ole joka viikko latauksessa.

Aika vaisut akut traktoreissa, molemmissa 2 kpl 70 Ah 400A. Mitä mieltä raati on; onko yksi iso akku parempi kuin kaksi pienempää, jos nuo numerot olisivat muuten samat? Tuo yllämainittu vs esim 140Ah 800A? Vanhemmissa koneissa olleet Varta tai Bosch tuntuvat edelleen luotettavimmilta, sen sijaan enemmän autokäytössä olleet budjettimerkit (Biltema, Hankook, Volvon oma, uusi Bosch(!) ja pari budjetti/ensiasennusakkua joiden valmistajia en tiedä) on kaikki vaihdettu ennen konetta. Kaikki koneet seisoo pääasiassa kylmässä mutta lohkolämmitystä käytetään aina nollan alapuolella. Akut halventuneet mutta niin myös laatu. Kesäisin kaikki pärjäävät mutta talvellahan ne ärräpäät ilmestyy.

Taitaa edelleen olla niin että akkujen hinta korreloi kylmäominaisuuksien kanssa. Sen sijaan Optimaa ei kehuta muuta kuin virranluovutuksessa; jälleenvarautuminen kovassa pakkasesssa on heikko. Kunnon testejä ei tahdo löytää netistä, TM testi Suomessa ja SP:n testi Ruotsissa (johon myös Norjan ja Tanskan lehdet viittaavat) ehkä käytännöllisimmät.

Tekniikan Maaseutu ja sen tulokset
SP
Saksa

En minä oikein luota noihinkaan, tuskin kovin kuvaavia työkoneisiin. Seuraava akku on kyllä Varta/Exide tuloksista riippumatta.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 20 Helmi 2011, 20:00
Kirjoittaja oppipoika
Cultio kirjoitti:Taitaa edelleen olla niin että akkujen hinta korreloi kylmäominaisuuksien kanssa. Sen sijaan Optimaa ei kehuta muuta kuin virranluovutuksessa; jälleenvarautuminen kovassa pakkasesssa on heikko.


Tuota en nyt ihan alle kirjoittaisi oma kokemuksen perusteella. Kuten aikaisemmin kirjoitin niin omassa autossa optima(keltainen) nyt 6:tta vuotta ja ainoana lämmitysmuotona autolle webasto, 2-4 kertaa päivässä. Näilläkin pakkasilla, reilun 2 viikkoa enemmän kuin -15. Kovin pakkanen oli -34. Autolla ajettu joka päivä eikä akun kanssa ole ollut ongelmia. Tänään kokeilin varmuuden vuoksi akkulaurin kiinni mutta näytti akun olevan täynnä joten lataaminen jäi siihen. Webastoa oli käytetty 40 min ja ajettu 15 min. Eli ainakin tuo ottaa virtaa vastaan myös kylmänä.
Kokemuksen perusteella seuraavakin akku on ehdottomasti optima, mitään muuta en edes harkitse.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 20 Helmi 2011, 20:31
Kirjoittaja Cultio
seuraavakin akku on ehdottomasti optima


Käyttötapahan sen ratkaisee, jos Webasto käyttää 5-10Ah ja takaisin varautuu 2-3 Ah lyhyellä ajolla per kerta, niin 70Ah akku "loppuu" n 35 käyttökerran jälkeen, jos se ei välillä ole lämmennyt (varautuu nopeammin) ja/tai ajettu pitempää matkaa. Käytännössä ei ehkä ihan noin suoraviivaisesti. Kun laittaa laturin päälle, niin sen mittari näyttää lähes aina n 2A latausvirtaa lyijyakuilla, joten ei ne ihan tehokkaasti varaudu. Optima jaksaa sen sijaan antaa kaikkensa loppuun asti, kun lyijyversio hyytyy loivemmalla käyrällä mutta Optimat ja geeliakut ovat jokseenkin herkkiä jos ne purkautuvat täysin. Tavallinen akku jaksaa käynnistää moottoria n 3000 kertaa, kun Optima mainostaa itseään 3-4 krt eliniällä.

Nykyään ei ole enää mitään hinnallista estettä ostaa Optiman, sen saa n 150,- + alv ja hyvä lyijyakku maksaa satasen. Itse en ole raaskinut laittaa Optimaa, kun akkujen tarve on yleensä useampi kappale samaan aikaan, niin satasen ero alveineen on yhtäkkiä paljon. Olen kiertänyt ongelman ostamalla uuden akun eniten käytössä olevaan, ja siirtänyt akut eteenpäin kalustossa kun ne on jokaisessa saman kokoiset. Se on ainakin hyvä puoli tuplakkujärjestelmissä mutta molempien oltava yhtä huonot. :)

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiLähetetty: 20 Helmi 2011, 20:43
Kirjoittaja oppipoika
Cultio kirjoitti:
seuraavakin akku on ehdottomasti optima


Käyttötapahan sen ratkaisee, jos Webasto käyttää 5-10Ah ja takaisin varautuu 2-3 Ah lyhyellä ajolla per kerta, niin 70Ah akku "loppuu" n 35 käyttökerran jälkeen, jos se ei välillä ole lämmennyt (varautuu nopeammin) ja/tai ajettu pitempää matkaa. Käytännössä ei ehkä ihan noin suoraviivaisesti. Kun laittaa laturin päälle, niin sen mittari näyttää lähes aina n 2A latausvirtaa lyijyakuilla, joten ei ne ihan tehokkaasti varaudu. Optima jaksaa sen sijaan antaa kaikkensa loppuun asti, kun lyijyversio hyytyy loivemmalla käyrällä mutta Optimat ja geeliakut ovat jokseenkin herkkiä jos ne purkautuvat täysin. Tavallinen akku jaksaa käynnistää moottoria n 3000 kertaa, kun Optima mainostaa itseään 3-4 krt eliniällä.

Nykyään ei ole enää mitään hinnallista estettä ostaa Optiman, sen saa n 150,- + alv ja hyvä lyijyakku maksaa satasen. Itse en ole raaskinut laittaa Optimaa, kun akkujen tarve on yleensä useampi kappale samaan aikaan, niin satasen ero alveineen on yhtäkkiä paljon. Olen kiertänyt ongelman ostamalla uuden akun eniten käytössä olevaan, ja siirtänyt akut eteenpäin kalustossa kun ne on jokaisessa saman kokoiset. Se on ainakin hyvä puoli tuplakkujärjestelmissä mutta molempien oltava yhtä huonot. :)


Näinhän se on että jokainen hankkii omaan käyttöön ja budjettiin sopivat akut. Itse vaan olen sen verran mukavuuden haluinen että olen valmis maksaan siitä että auto lähtee käymään kun on töistä lähdössä jostain korvesta yöllä. Ja ei tuossa autossa ole kuin yksi akku eikä pellin alle mahdu toista joten ei hankinta hinta muodostu suureksi. Jos hankitavana olis 4-6 akkua niin pitäis kyllä miettiä hintaakin jo.