Traktorin kylmäkäynnistyminen

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja linnat » 20 Helmi 2011, 22:44

Mulla on ollut Optima redtop traktorissa jo 15-vuotta ja käynnistys ongelmat ovat loistaneet poissaolollaan. Optima ottaa virtaa vastaan 100ampeeria verrattuna "normi"akun muutamaan ampeeriin. Viimeksi vaihdoin kylmäkäynnistys ongelmaiseen Case 5140:an yhden optiman entisen lyijyakun tilalle ja traktorin saikin sen jälkeen pakkasellakin käyntiin. Aiemmin käynnistys yritys tuotti vain naksuttavan startin. Näillä kokemuksilla voin kyllä suositella kyseistä akkumerkkiä raskaaseen käyttöön.
linnat
Luokka: Polkutraktori
 
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Kesä 2008, 19:57

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja IMSL » 20 Helmi 2011, 23:03

Cultio kirjoitti:Aika vaisut akut traktoreissa, molemmissa 2 kpl 70 Ah 400A.

Yksi Optima on varmasti tehokkaampi kuin noi kaksi yhteensä. Mulla tosiaan on Valmet 705:ssa Optiman 50-ampeerinen Redtoppi 180-ampperisen lyijärin tilalla ollut n.5-vuotta. En vaihtaisi pois.
Täältä kannattaa lueskella ominaisuuksia.
http://www.flinkenberg.fi/batteries/optima.html
Avatar
IMSL
Luokka: yli 150 hv
 
Viestit: 154
Liittynyt: 02 Huhti 2006, 16:16
Paikkakunta: POHOJANMAA

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja Carnivor » 21 Helmi 2011, 21:10

Se voi olla että talvikalustoon pitää seuraavaksi hankkia Optima akku, kun akun vaihtotarve tulee. Nyt on käytössä Motonetista ostettu Arctic Heat akkulämmitin: http://www.adita.fi/?akkutarvikkeet.3;2 ... .8500.html
Lämmin akku latautuu hyvin ja ylläpitolaturiin kytkettynä antaa täyden starttivirran. Laturina on Ctek, jossa käytössä se pikaliitin (Comfort) johto. Pikaliittimen kun laittaa helppoon paikkaan esim lohkolämmittimen pistokkeen viereen niin sitä tulee käytettyä. Harkitsin myös kiinteää ylläpitolaturin asennusta, mutta en ole ainakaan vielä jaksanut tehdä sen lohkolämmittimen haaroitusjohtojen läpivientejä laturille.
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1502
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 14:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja landelle » 21 Helmi 2011, 21:36

Cultio kirjoitti, että nykymaailman akut olisivat halpoja. Ehkä ovat, mutta laatu on pudonnut välillä ylen huonoksi.
Tai sitten ne eivät kestä kaupan hyllyssä säilytystä senkään vertaa kuin ennenvanhaan?

Ostin traktoriin akun ja vasta kolmas vaihdokki oli starttaava! Eli se oli juuri hyllyyn tullut! Happomittari näytti kyllä OK-lukemia kaikissa kennoissa, mutta eipä ollut voltteja. Varsinkaan kun aikoi startata auringon ollessa pilvessä.
(yksi kenno oikosulussa?)

Onko vastaavia kokemuksia? Asia harmittaa nyt sen vuoksi, että aputraktorinkin akussa lie samaa vikaa, enkä älynnyt heti oston jälkeen siitä reklamoida.
landelle
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 20
Liittynyt: 19 Marras 2005, 21:52
Paikkakunta: Satakunta

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja traktorikuski » 21 Helmi 2011, 23:01

Noi mun traktorit en saa käyntiin jos on alle 20. Valtra 6850 oli kerran pakko laittaa käyntiin kun oli olut alle 25pakkasilla viikon verran ja kaukana sähköverkosta. Lähti ilman mitään apukeinoja. Kasipari volvo kaivuri lähti hyppy kaapeleilla käyntiin vaikka se oli ollu käyttämättä kuukauden ja pakkasta perjantaina -27, tänään ei ollu kun -25 ja lähti omin avuin. Ei ole edes lohkolämmitin. Olen huomanut et jos kone on ollut kylmässä ja pakko laitaa käyntiin on että lämittää akut ja imusarjan. Nyky koneilla akut ovat jossain piilossa ja moottorin kylki on täynnä antureta ja muita lisälaitteita et ei uskalla kosaanilla lämittää.

Joku kirjoitti et ei maxxumi lähde käyntiin pakkasilla? Mulla taas ihan päin vastaan, aika heikoilla pyöräytyksellä ja se käynistyy (5140 ja -50)

Kauppias sanoi mulle et ei bannerin akut on mistään kotoisin, on ollu pidempää kiinni kun mikään muu varta tai hankook.
traktorikuski
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 215
Liittynyt: 20 Joulu 2006, 16:54
Paikkakunta: Sipoo

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja Carnivor » 21 Helmi 2011, 23:14

Mulle on tullut kaupan hyllyltä sökö akku. Nykyään niitä säilytetään kaupan hyllyssä valmiiksi hapotettuna, mutta jos akku ei ole kytkettynä ylläpitolaturiin niin se menee piloille. Sain kyllä uuden tilalle mutta ylimääräinen työ harmittaa. Pitäisi ottaa joku rasitustesteri mukaan akkukauppaan.
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1502
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 14:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja maraani » 22 Helmi 2011, 00:00

traktorikuski kirjoitti:...
Joku kirjoitti et ei maxxumi lähde käyntiin pakkasilla? Mulla taas ihan päin vastaan, aika heikoilla pyöräytyksellä ja se käynistyy (5140 ja -50)
No ei lähteny tänään M5130 ei...vajaan tunnin oli lämmityksessä mut oli unohtunut päävirtakatkaisija kiinni - ei toivoakaan käynnistymisestä vaivoin meni hiukan ympäri. Tavallinen lyivyVarta siinä on, 170 Ah, sama mikä Valmetissakin.

Onkohan mulle kans tullu tommosia "vanhentuneita" tai muuten viallisia akkuja? Kun tuntuu, että nää on tosi huonoja...tosin Maxxumin kanssa varmaan on niin, että kun on valoja paljon päällä eikä ajojakso lopulta kovin pitkä ole + akku on todella kylmä, niin ei varaudu tarpeeksi.

Valmet 705 lähtee sen verran pienemmällä/hitaammallakin pyörityksellä, et siinä olen pärjännyt. Tosin lämmityksessä sekin on aina kun mahdollista.
maraani
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 436
Liittynyt: 29 Loka 2007, 13:45
Paikkakunta: Somero

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja matic » 23 Helmi 2011, 14:17

IMSL kirjoitti:
Cultio kirjoitti:Aika vaisut akut traktoreissa, molemmissa 2 kpl 70 Ah 400A.

Yksi Optima on varmasti tehokkaampi kuin noi kaksi yhteensä. Mulla tosiaan on Valmet 705:ssa Optiman 50-ampeerinen Redtoppi 180-ampperisen lyijärin tilalla ollut n.5-vuotta. En vaihtaisi pois.
Täältä kannattaa lueskella ominaisuuksia.
http://www.flinkenberg.fi/batteries/optima.html


Mikä Optima valtra 6850;n varta 180ah tilalle? Keltainen vai punainen, riitääkö siihen 50 ah optima?
matic
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 214
Liittynyt: 12 Loka 2008, 17:00

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja massikka135 » 23 Helmi 2011, 15:39

375 lähti heti ku anto vähä kuumailma puhaltimella apuja hehkulle (sökönä?) aijemmat yritykset jäi yrittämiseks.. 2,5 h oli roikas 3 kertaa yritin sen jälkeen ilman lämmittelyä puhaltimen jälkeen lähti laakista käyntiin..6400 valtra lähti laakista ilman nikotteluja käymään..
massikka135
Luokka: yli 150 hv
 
Viestit: 193
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 11:31
Paikkakunta: Hämeenkoski

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja IMSL » 23 Helmi 2011, 18:31

matic kirjoitti:Mikä Optima valtra 6850;n varta 180ah tilalle? Keltainen vai punainen, riitääkö siihen 50 ah optima?

Luulisi punaisen riittävän, kun on tilavuudeltaan samankokoinen 4-pyttyinen kone kyseessä. Mulla oli tilaisuus kokeilla kaverin akkua uskonvahvistukseksi, ennen kuin ostin. Sellaisen huhun olen kuullut että punaisen jos päästää ihan tyhjäksi, esim unodettuaan valot päälle, siihen ei enää saisi virtaa. Keltainen lähtee latautumaan ihan tyhjästäkin. En tiedä onko perää, onko muilla tietoa.
Avatar
IMSL
Luokka: yli 150 hv
 
Viestit: 154
Liittynyt: 02 Huhti 2006, 16:16
Paikkakunta: POHOJANMAA

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja Kari » 23 Helmi 2011, 18:52

IMSL kirjoitti:
matic kirjoitti:Mikä Optima valtra 6850;n varta 180ah tilalle? Keltainen vai punainen, riitääkö siihen 50 ah optima?

Luulisi punaisen riittävän, kun on tilavuudeltaan samankokoinen 4-pyttyinen kone kyseessä. Mulla oli tilaisuus kokeilla kaverin akkua uskonvahvistukseksi, ennen kuin ostin. Sellaisen huhun olen kuullut että punaisen jos päästää ihan tyhjäksi, esim unodettuaan valot päälle, siihen ei enää saisi virtaa. Keltainen lähtee latautumaan ihan tyhjästäkin. En tiedä onko perää, onko muilla tietoa.


Tuo keltainenhan on nimenomaan syväpurkausakku - kestää imeä tyhjäksi. Itselläni oli keltainen viime kesänä venekäytössä sähköperämoottorin kanssa ja ongelmana oli vaan "peruslaturilla" saada akku ladatuksi, kun veti "kuiviin". Akku kait otti niin hanakasti virtaa itseensä, että laturi luuli sen olevan oikosulussa ja suojasi itseään. Pitäs hakea uus laturi tuon Boschin tilalle, jospa sitten lataisi paremmin.
Akku on ollut vasta pari vuotta "heittoakkuna" eri koneiden välillä, mitään negatiivista en siitä osaa sanoa. Noita keltaisia on sitten muuten kahta peruskokoa, sen isomman tulen itse seuraavaksi kutoskoneeseen laittamaan, jos/kun aika tulee.
Keltaisessa (pienempi) on starttivirta jonkin verran heikompi kuin punaisessa, mutta riittää varmaan OK tuohon Valtraan.
Keltaisen etuna on tosiaan se, että jos sattuu jäämään valot/vastaavat päälle, niin ei tule akkuun vaurioita. Appiukolla on kylläkin ollut punainen kohta 10 vuotta traktorissaan, osti "käytettynä" poppiteinin Escortista pari kertaa täysin tyhjättynä. Aina vaan toimii OK sekin.
Avatar
Kari
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 428
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 21:30
Paikkakunta: Lapua

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja SamiT » 24 Helmi 2011, 23:29

Siis riittääkö tuollainen 50 ah nimelliskapasiteetilla oleva Optima Redtop tuommoisen neloskone-Valmetin käynnistysakuksi keliin kuin keliin? Entä pitäisikö kutoskoneella olevaan laittaa kaksi Optimaa vai saako niitä isommallakin kapasiteetilla? Kuulostaa vaan houkuttelevalta kaukana kotoa talven majailevaan auraustraktoriin vaikka se onkin lohkolämppäri päällä kellokytkimellä siellä eikä ole vielä ollut koskaan käynnistysongelmaa.
SamiT
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 237
Liittynyt: 10 Joulu 2010, 22:55
Paikkakunta: Paimio

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja matic » 28 Helmi 2011, 11:25

Akku sulkeiset lähestyy. taidan hommata keväällä optiman. tosin muutkin valmistajat tekee noita AGM-akkuja, ja vielä halvemmalla kylmäkäynistys virrat on hiukan heikommat ja malli kantikas.

Akku on sitten vissin vainaa jos napajännite laskee 9V (Redtop )?

Optiman takuu on nykyään kai 2v – aikaisemmin on ollut pidempi?

Onko kellään kokemuksia muiden valmistajien AGM-akuista?

Wikistä lainattua
http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku

Akuista vielä, Tyypit
Lyijyakku, suljettu lyijyakku (lyijyhyytelö tai AGM)
Tuo optima on ns AGM-akku?

Suljettu lyijyhappoakku oli "lyijyhyytelöakku". Siinä akkuhappoon on lisätty silikaattia (piitä) ja tuotannossa se on muokattu "geelimäiseen" olotilaan (SiO2). Toinen sovellutus VRLA-akusta eli niin sanotusta suljetusta lyijyakusta on toteutus, jossa happo on imeytetty lasikuitumattoon (AGM).

Putkirakenteiset hyytelöakut kestävätkin hyvin pitkäaikaista purkausta. Niiden etuina on pidempi elinikä eli enemmän purkaus-varausjaksoja kuin AGM-akuilla.

AGM-akkua ei saa purkaa alle jännitetason 1,50 V/kenno, vaan se olisi syytä ladata aiemmin. Akun kestoikä on 50–400 sykliä purkamisten syvyydestä ja ympäristöolosuhteista riippuen.

Säilytys
Lyijyakut tulee säilyttää aina täyteen varattuina viileässä paikassa. Tyhjäksi puretun akun levyt ovat lyijysulfaattia, joka on hyvä eriste. Normaalisti sulfaatin seassa on johtavia lyijy‑ tai lyijydioksidikiteitä. Pidempään säilytettynä sulfaattikiteet kuitenkin järjestäytyvät isoiksi rakeiksi. Tässä tilanteessa virta ei enää kulkeudu sulfaattiin eikä akku enää ota latausta vastaan (sulfatoituminen). Tyhjä akku voi myös jäätyä pakkasella, koska puretun lyijyakun elektrolyytti on lähes vettä.
matic
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 214
Liittynyt: 12 Loka 2008, 17:00

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja Cultio » 07 Joulu 2011, 21:15

Jospa viime vuodesta viisastuneena tekisi jotain etukäteen tälle sesongille. Hlöautoon hankin viime keväällä sitten Optiman keltaisen kokeeksi ja veivaahan se iloisesti. Tosin moitin kyllä tyypillistä amerikkalaista "laatua", kun pohjamitat ovat puolisen senttiä eri kuin eurooppalaiset joten akkua ei saa asennettua ihan kiinteäksi. Lisäksi navat törröttävät ikävästi kannen yläpuolella oikein odottaen varomatonta työkalun kosketusta kun katse on toiseen suuntaan muuta huoltoa tehdessä. Jos lumitraktorin akut kuolee tänä talvena pitää ehkä laittaa Optimat siihenkin. Sitä ennen:
Kenelläkään kokemuksia asentaa Ctek ylläpitolaturi kiinteästi traktoriin/muuhun koneeseen. Siinnähän tulee mukana ne liittimet joilla voi asentaa akunkenkiin kiinteästi ja laturin kulmissahan on reiät ilmeisesti sitä varten että voi pulteilla laittaa johonkin kiinni?

Kestääkö tuo Ctek pölyä ja painepesua (ei suoraan päin) jos sen asentaisi kiinteästi vaikka hytin alle pohjaan? Mistä saa Y-haaran josta voisi jakaa lohkolämppärin virran ja onko se yksinkertainen asentaa? Vai pitääkö 230V systeemissä olla joku virallinen jakoblokki tms? Olisiko Ctek MXS 5.0 hyvä valinta?
Cultio
Luokka: >500hv
 
Viestit: 873
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 14:51

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja Auts » 08 Joulu 2011, 01:31

Cultio kirjoitti:Kestääkö tuo Ctek pölyä ja painepesua (ei suoraan päin) jos sen asentaisi kiinteästi vaikka hytin alle pohjaan? Mistä saa Y-haaran josta voisi jakaa lohkolämppärin virran ja onko se yksinkertainen asentaa? Vai pitääkö 230V systeemissä olla joku virallinen jakoblokki tms? Olisiko Ctek MXS 5.0 hyvä valinta?


Sisätilalämmittimen haaroitussarja?
Avatar
Auts
Luokka: >500hv
 
Viestit: 799
Liittynyt: 16 Helmi 2007, 19:47
Paikkakunta: Etelä-Suomi-> Kanta-Häme-> Janakkala

EdellinenSeuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

MAINOSPAIKKA