Traktorin kylmäkäynnistyminen

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja maatreij » 13 Helmi 2011, 12:02

Tuossa kauheasti tänä päivänä traktorissa pitää olla monenlaisia hienouksia ja elektroniikkaa joka lähtöön.
Minusta tärkeintä olisi moottorin peruspelaaminen kylmänä ja kuumana. Eihän niillä hienouksilla mitään tee, jos moottori ei käy.
Eli yön yli seisonut tulisi lähteä käyntiin ilman blokilämmitintä vielä yli 30 asteen pakkasestakin!. Eihän sitä traktoria voi joka käytön jälkeen aina ajaa sähköjen viereen - tai jos se sitä vaatii, niin aika heikoilla ollaan. Kuinka sitä uskaltaa lähteä ajamaan vaikka puita parinkymmenen kilometrin päähän metsäpalstalle? Sieltäkö pitää ajaa se joka ilta kotipihalle johdon varaan?
Mitä kokemuksia käyttäjillä on pakkaskäynnistymisestä vai onko se traktori joka yönä kotihallissa troikan päässä?
maatreij
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 431
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 12:05
Paikkakunta: Kajaani

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja jk » 13 Helmi 2011, 13:27

Pariskympis lähtee ja kylmempänä ei mun mielestä tarttekkaan lähteä. Ei tulisi kyllä mieleenkään käynnistellä metsäpalstalla konetta joka aamu kylmänä. Webastot on sitä varten jos tuollaista käyttöä enemmän. Se jos joku on koneiden tahallaan särkemistä kun temmotaan lämmittämättä väkisin käyntiin
Avatar
jk
Luokka: >500hv
 
Viestit: 805
Liittynyt: 18 Loka 2006, 18:13
Paikkakunta: Lapua

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja 956XL » 13 Helmi 2011, 13:46

Niin. Lähti se kone käyntiin millä pakkasella tahansa, ei mun mielestä kovin järkevää ole alle -25 lämpötiloissa käytellä koneita jos ei ole aivan pakko. Alkaa oleen metallikin aika rapsakkaa tavaraa kylmemmillä keleillä. Hydrauliikkaöljyt kestää lämmetä eikä pumppu varmasti tykkää kylmän ja kankean öljyn pyörittämisestä.
Ja jos uuden koneen ostaa, miksei sille olisi myös varaa rakentaa lämmin talli. Tai periaatteessa mitään koneitahan ei ulkona kannata säilyttää, itsehän siinä tekee itselleen tappiota.
Avatar
956XL
Luokka: >500hv
 
Viestit: 779
Liittynyt: 09 Touko 2005, 21:15

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja Pasi » 13 Helmi 2011, 14:06

jk kirjoitti: Ei tulisi kyllä mieleenkään käynnistellä metsäpalstalla konetta joka aamu kylmänä. Webastot on sitä varten jos tuollaista käyttöä enemmän. Se jos joku on koneiden tahallaan särkemistä kun temmotaan lämmittämättä väkisin käyntiin


Samaa mieltä. Omat koneet talvella aina sähköjohon lähellä, elleivät jää kiinni tms. että kotiin ei pääse. Moottorin lisäksi jo edellä mainitut hydraulikkaöljyt ovat melkeinpä ongelmallisempia. Nekin pitäisi saa lämpimäksi. Hydraulikkapuoli kärsii kylmäkäynnityksistä siinä kuin moottorikin. Elektroniikka tuskin kylmästä sinäänsä välittää, mutta sillä puolella lämpötilojen vaihtelu ja tiivistyvä kosteus sekä sulava lumi tuottavat ongelmia.
Pasi
Luokka: >500hv
 
Viestit: 521
Liittynyt: 24 Elo 2008, 10:16

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja O.J. » 13 Helmi 2011, 14:07

Nyt kolmas talvi, kun kaksi traktoria saa startata lämpimästä ja tarvittaessa kolmannen roikasta kylmältä puolen. Metsässä tai jossain muualla roikan ulottumattomissa ei ole tarvista noita pitää. Helpottaa muutenkin elämää, ei aina tarvitse ennakoida lähtöään pakkasilla, sekä kehtaa lähteä helpommin tekemään jonkun pikkuhommankin. Tuo uudempi halli maksoi vähemmän, mitä uusi traktori(=poislukien A-sarja), eli suosittelen lämpimästi. Koneistakin ulkona on tällä hetkellä tasan 1kpl ek:n kauhoja :mrgreen:

Webastoja myydään nykyään traktoreihinkin. Hintaa on, mutta ei montaa prosenttia uuden koneen hinnasta. Autossa mulla on 5kw:n Eberspächer, tuvasta saan napattua auton lämpeemään ja puolen tunnin päästä saa kävellä lämpimään autoon. Ei huono ;)
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
 
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 22:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja Cultio » 13 Helmi 2011, 14:38

Ja jos uuden koneen ostaa, miksei sille olisi myös varaa rakentaa lämmin talli. Tai periaatteessa mitään koneitahan ei ulkona kannata säilyttää, itsehän siinä tekee itselleen tappiota.


Tuosta en ole ihan samaa mieltä. Taloudellisesti on kyllä vaikeaa saada hallin rahat takaisin koneen käyttöiän pienemmällä arvonalennuksena. Hallin rakentaminen on aivan liian kallista, ja alkaa tuottaa vasta 20-30v päästä. Tottakai koneen säilyttäminen hallissa on parempaa ja mukavampaa, mutta taloudellisesti verrattuna pihalla auringonvalosta suojassa säilyttämiseen ei maksa itseään takaisin. Ja pihalla voi peittää pahimmat kohdat vaikka pressuilla. Rumaltahan se näyttää mutta on halpaa.

Omista koneista yksikään ei ole taivaan alla, mutta sen takia että haluan sen olevan niin, taloudellisesti se ei ole kannattavaa. Lämmin paikka traktorille voi olla perusteltua nykytekniikalla, kondenssiongelmineen yms ja traktorin paljon kalliimmalla yksilöhinnalla.
Cultio
Luokka: >500hv
 
Viestit: 873
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 14:51

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja oppipoika2 » 13 Helmi 2011, 15:09

Samaa mieltä kuin muut edellä!!
Traktorin voi aina ajaa kotiin tai johonkin missä saa sen tolpan nokkaan kiinni!
-20 pakkasella en käynnistä turhaan pienen homman takia vaikka saisinkin lämpiämään!!
Webasto tuntuu jotenkin melko kalliilta uuttakin traktoria ostaessa varsinkin itsellä kun ei ainakaan tällä hetkellä ole tarvetta säilyttää traktoria esim. metsässä, mutta varmasti ostan jälkiasennuksena jos joskus tulee sellaisia hommia että traktoria joutuu säilyttämään jossain missä sitä ei saa muutoin esilämmitettyä!!

Mutta mitenkäs täällä on kokemuksia webastosta tai eeberistä?
Jotenkin itsellä on sellainen mututuntuma että edellä mainitut jotenkin lämmittäisivät tehokkaammin kuin tavallinen lohkolämppäri, mitenkäs muiden mielestä?
oppipoika2
Luokka: 75 hv., takaveto
 
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Elo 2009, 13:50

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja zetor8045 » 13 Helmi 2011, 15:28

oppipoika2 kirjoitti:Samaa mieltä kuin muut edellä!!
Traktorin voi aina ajaa kotiin tai johonkin missä saa sen tolpan nokkaan kiinni!
-20 pakkasella en käynnistä turhaan pienen homman takia vaikka saisinkin lämpiämään!!
Webasto tuntuu jotenkin melko kalliilta uuttakin traktoria ostaessa varsinkin itsellä kun ei ainakaan tällä hetkellä ole tarvetta säilyttää traktoria esim. metsässä, mutta varmasti ostan jälkiasennuksena jos joskus tulee sellaisia hommia että traktoria joutuu säilyttämään jossain missä sitä ei saa muutoin esilämmitettyä!!

Mutta mitenkäs täällä on kokemuksia webastosta tai eeberistä?
Jotenkin itsellä on sellainen mututuntuma että edellä mainitut jotenkin lämmittäisivät tehokkaammin kuin tavallinen lohkolämppäri, mitenkäs muiden mielestä?
Eikös eeberi ja webasto pitäisikin olla tehokkaampia :roll:
zetor8045
Luokka: >500hv
 
Viestit: 666
Liittynyt: 13 Helmi 2007, 16:52
Paikkakunta: aura

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja rautalampi11 » 13 Helmi 2011, 16:33

Webaston ja Eberin tehot (5 kW) luokkaa 10 - 15 -kertaisia lohkolämmittimen (300 W) tehoihin. Ja senhän kyllä huomaakin - tuo Webasto lämmittää auton tai muun koneen 10 - 30 minuutissa.

Onko kukaan asentanut Webastoa tai Eberiä Valtra/Valmet Mezzo-sarjan traktoriin jälkiasennuksena? Ja millaisia kokemuksia siitä?
rautalampi11
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 17:11

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja eikkav » 13 Helmi 2011, 16:54

On Webastolle halvempi vaihtoehto nestekaasulämmitin. Itse käytin sellaista -90 luvulla metsäkoneessa. Lämmitin oli pikaliittimillä yhdistetty koneeseen. Letkut kiinni ja toholla lämpimäksi, n.15min niin lohko oli lämmin. Maksoi silloin n. 500 mk ja kaasupullo kesti melkein koko talven.
eikkav
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Tammi 2008, 22:28

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja Jari » 13 Helmi 2011, 19:49

O.J. kirjoitti:Nyt kolmas talvi, kun kaksi traktoria saa startata lämpimästä ja tarvittaessa kolmannen roikasta kylmältä puolen.

Webastoja myydään nykyään traktoreihinkin. Hintaa on, mutta ei montaa prosenttia uuden koneen hinnasta. Autossa mulla on 5kw:n Eberspächer, tuvasta saan napattua auton lämpeemään ja puolen tunnin päästä saa kävellä lämpimään autoon. Ei huono ;)


Jos on akussa virtaa:/ Tuossa on pihalla Ranskan rapea 607 pösö, mallistonsa lippulaiva. Eilen lähti käyntiin kolmen vartin webaston käytöllä, kuulemma vähän nihkeästi. Tänään ei sanonut käytännössä mitään. Pakkasta oli yöllä -30´c, päivällä vajaa -25c. Traktori lämpimästä hallista tulille, pösö hinaten samaan osoitteeseen ja laturiin. Jospa huomenna lähtis...

Vito kylmässä,ainoa kampe mitä tarvii lämmittää yllätyslähtöihinkin ja sellainen tuli perjantai-iltana, hyytynyttä autoa hinaamaan. Pakkasta parinkympin nurkilla, hiljaista oli käynnistymisen kanssa kun akusta virta vähissä. Eli apukeikka alkoi omaa autoa elvyttämällä.

Maksan mieluusti siitä lystistä että näitä ongelmia ei ole, tilaa on Vitollekin lämpimässä kunhan tekisi tilaa. Mikään ei kyrsi enempää kuin koneiden lämmittäminen, akkujen lataaminen tms. ihan turha työ. Mukavuus maksaa, ja se on hyväksyttävä. Eihän kukaan lue lehteäkään kynttilän valossa ellei pakko, tai seura miellyttävää. Ja silloin tuskin luetaan lehteä :)
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
 
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 11:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja suregrip » 13 Helmi 2011, 20:07

eikkav kirjoitti:On Webastolle halvempi vaihtoehto nestekaasulämmitin. Itse käytin sellaista -90 luvulla metsäkoneessa. Lämmitin oli pikaliittimillä yhdistetty koneeseen. Letkut kiinni ja toholla lämpimäksi, n.15min niin lohko oli lämmin. Maksoi silloin n. 500 mk ja kaasupullo kesti melkein koko talven.



Mulla on -88 mallin Åkermanissa kiinteäasenteinen Primuksen nestekaasulämmitin, ajastimella. Hyvä värkki! Mitä sivusta seurannut tuttujen Webasto-kokemuksia niin onhan vikaherkkä laitos ja kallis korjata.

Kyllä lämmin tila koneelle on hyvä ratkaisu, siinä on niin moni paikka kovilla kun kylmästä revitään liikkeelle, mm. stefat kärsii. Tutun 8400 Valmetti pääsi hoitoon lavettikyytillä kun viime pakkasilla tuli öljyt pihalle jostain perän suunnalta.
Avatar
suregrip
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 147
Liittynyt: 15 Syys 2008, 21:48
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja Rubinjo » 13 Helmi 2011, 20:08

Jari kirjoitti:Vito kylmässä,ainoa kampe mitä tarvii lämmittää yllätyslähtöihinkin ja sellainen tuli perjantai-iltana, hyytynyttä autoa hinaamaan. Pakkasta parinkympin nurkilla, hiljaista oli käynnistymisen kanssa kun akusta virta vähissä. Eli apukeikka alkoi omaa autoa elvyttämällä.

Maksan mieluusti siitä lystistä että näitä ongelmia ei ole, tilaa on Vitollekin lämpimässä kunhan tekisi tilaa. Mikään ei kyrsi enempää kuin koneiden lämmittäminen, akkujen lataaminen tms. ihan turha työ. Mukavuus maksaa, ja se on hyväksyttävä.

Miks ette soittanu hinausautoa hyytyneelle autolle, se mukavuus kun ei ylensä edes maksa mitään?
Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
 
Viestit: 2591
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 00:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja jk » 13 Helmi 2011, 20:22

Lavikses eberi ja onhan se mahtava värkki. Jos tulee äkkilähtö niin kopin puhallin kiinni -> kaikki lämpö moottorille ja vartin lämmitys riittää hyvin 25 asteen pakkasilla. Jos lämmittää koppiakin niin vaatii sen 25-30min. Nuo kolmen vartin webasto/eberi lämmitykset vie kyllä akut paskaksi vuoteen. Ennemmin vaikka 20min lämmitystä ja käyttää sitten lämmitin päällä 10min. Jos lämmitin kunnos niin 30min riittää kelillä kun kelillä!
Avatar
jk
Luokka: >500hv
 
Viestit: 805
Liittynyt: 18 Loka 2006, 18:13
Paikkakunta: Lapua

Re: Traktorin kylmäkäynnistyminen

Lukematon viestiKirjoittaja maamees » 13 Helmi 2011, 20:48

Samaa mieltä kuin edellinenkin. Eberin tai vebaston teho on käytännössä ihan eri tasoa, kuin normi lohkolämmittimet.

Pidemmän päälle joutuu autossa huollattamaan kerran/100000 km. Muutenkin noiden polttoainelämmittimien surma tuntuu olevan autoissa lämpötila anturit. Tai kun lämpö laskee alle 5 asteen ja lisälämmitin käynnistyy... Oikeammin, jos ajaa vielä nurkissa muutaman kilometrin ja sammuttaa moottorin. Tällöin lisälämmitin rökääntyy nopeasti. (Se lämpötila-anturi kannattaisi ohittaa katkaisijalla, tai irroittaa johdot). Lämmittimen pitäisi aina olla väh 20 min päällä, siten palaisi lämpöiseksi ja puhtaasti....

Jos traktorilla urakointikäyttöä ja kone yötä jossain missä milloinkin- kannattaisi harkita uuteen peliin polttoainelämmitintä. Itellä ei ole, mutta seuraavassa pitänee harkita enempi...
maamees
Luokka: 75 hv., takaveto
 
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Syys 2007, 10:55
Paikkakunta: etelä

Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

MAINOSPAIKKA